Nieuwe stal, weer niet de juiste keuze...??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smiley

Nieuwe stal, weer niet de juiste keuze...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:11

Vandaag heb ik mijn paard naar zijn nieuwe plekje gebracht. Hij stond 24/7 buiten met een inloopstal maar door teveel nadelen, heb ik na veel nadenken toch besloten om hem te verhuizen.

De nieuwe stal: een fijn plekje, droge bak, 's zomers weidegang en nu overdag in de bak en s' avonds binnen. Er staan 2 D pony's van een jaar of 15, een ruin (in pension) en een merrie van de staleigenaar. Ze moeten samen in de bak staan dus nadat de 2 ruinen kennis gemaakt hebben (ging al niet bepaald fijn :n ) de merrie erbij.

Wat blijkt, de ruin is heeeel dominant. Als die van mij (bij wijze van) al de kant van de merrie opkijkt valt die andere ruin aan. Over de lange zijde, insluiten en dan slaan. Inmiddels heeft hij hem al een keer flink raak gemept.

Hij staat op stal tussen de andere ruin en de merrie in.... serieus ik heb echt nog nooit zo'n neurotisch beest gezien :x :=
Hj is alleen meer aan het knarsentanden, hoofdschudden en rondjes aan het draaien (want mijn ruin staat naast ZIJN merrie) als hij echt zo neurotisch is als ik denk, dan staat hij de hele nacht zo :=

Morgenochtend gaan ze weer met zn drieen de bak in maar ik zie het totaal niet zitten. Ben bang dat hij een keer echt raak trapt en dan ben ik nog verder van huis. Tevens vind ik het ook heel vervelend voor die van mij, dat is echt een goedzak. Verhuizen is al niet fijn maar zo al helemaal niet.

Mijn ruin is helemaal niet dominant en laat zich alle kanten op jagen. Hij is nu ook totaal niet gelukkig, staat in een hoekje en blijft maar hinniken. (op stal is hij overigens wel rustig)

De boer waar hij staat plaatst toch liever geen draadje, want dat is alleen maar lastig...

Heb ik nu een verkeerde beslissing gemaakt -O-
Draait die ruin nog bij?? of ziet dit er niet rooskleurig uit.

Pff denk je een juiste beslissing gemaakt te hebben.... krijg je dit * zucht*

Caira

Re: Nieuwe stal, weer niet de juiste keuze...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:14

pff 2 ruinen en 1 merrie dat is geen formule voor succes, je kunt het blijven proberen, maar dan zou ik de 2 ruinen een tijdje samen zetten en dan opnieuw de merrie proberen te introduceren, maar ik kan niet garanderen dat het werkt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:18

Wat vervelend dat het al meteen zo de soep in draait.
Soms heeft het een tijd nodig om even te wennen voor je paard het is immers een nieuwe omgeving en andere paarden.
Maar het is niet de bedoeling dat jouw paard steeds klappen moet vangen. dat maakt het wennen niet leuker.
Het mooiste zou zijn om eerst eens rustig alleen te wennen met een draadje tussen jouw paard en de al aanwezige paarden.
Als dat rustig gaat 1 paard erbij en wachten met een volgende tot het goed gaat.
Geen idee of je alweer moet gaan verhuizen, ligt ook aan de rest of ze verder wel goed verzorgd worden.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:23

Hee...ik kan me voorstellen dat je dit niet prettig vindt. Meestal is het beter om je paard er tijdelijk naast te zetten. Meestal is 2 weken al genoeg. Dan is alles uitgeruziet en uitgesproken over het draadje heen en vaak kunnen ze dan wel bij elkaar. Zou je het niet kunnen voorstellen aan de boer, als een tijdelijke oplossing? (ik zie dat Jesito ook net zoiets post)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:33

draad er tussen.. kunnen ze zo kennis maken zonder dat hij volle meppen krijgt.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:42

Ik zou vragen of ze de boxvolgorde kunnen veranderen, zodat je paard niet meer naast de ruin staat.
En idd voorlopig een draadje tussen de paarden in de paddock. Soms heeft het (heel veel) tijd nodig voor ruinen een andere ruin accepteren. Bij mij hier ook, maar het is goedgekomen na 2 maanden.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:59

Ik zou ze eerst met een draad ertussen aan elkaar laten wennen.... nadeel van een bak is dat het niet heel groot is en hoeken heeft waar ze elkaar in kunnen sluiten.
In een bak is niet veel ruimte om te kunnen vluchten.
Persoonlijk draad er tussen en voorlopig zo contact laten maken.
De stal zou ik ook wisselen ruin naast zijn merrie en jouw paard aan de andere kant van de ruin....

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:34

Hij staat sinds vandaag met een draadje ertussen....
Blij is hij niet, zal wel tijd nodig hebben, hij voelt zich nogal "alleen" (snap het wel, zijn maatje is achtergebleven)

Toch sneu om te zien als eigenaar -O-

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:39

Toen mijn ruin naar huis kwam heeft hij eerst een dag alleen gestaan, toen onze andere ruin erbij, ging prima. Deze beide heren zijn allebei heel sociaal.
Na een paar dagen hebben wij mijn merrie erbij gezet maar dat ging helemaal niet goed. Ik schrok me rot, wat een geweld. Dus zo snel mogelijk uit elkaar gehaald en draadje er tussen.
We hebben net zo lang gewacht tot ze met z'n 3-en vredig bij elkaar stonden (met draad ertussen).
Het heeft wel een paar weken geduurd voordat ik het weer aandurfde en toen ging het super. Nooit meer wat aan de hand geweest.
Heb dus ook 2 ruinen en een merrie maar geen problemen nu meer hoor.

Als er alleen een draadje tussen zit dan ziet hij zijn maatje toch nog en kan die naar hem toekomen?

xSaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:59

Ik zou blijven vragen om toch iets van alternatief voor te stellen! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat straks jouw paard half mankt loopt he! Misschien dat, als jullie eens samen zitten, er toch een oplossing kan gezocht worden?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:36

Smiley, geef het tijd. Er is veel gebeurd en hij is helemaal alleen in een vreemde omgeving.
Daarbij zijn zijn soortgenootjes niet erg lief voor 'm geweest.

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:04

Tja.. Moeilijk.. Hopelijk draait ie bij.. Ik zou ook wel vragen om een draad er tussen..

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:16

ah ik vind het wel balen voor je zeg!! Kan me voorstellen dat je er verdrietig van wordt om te zien. Hoop dat ze bijdraaien (althans de ruin)!