Mijn verzorgpony staat 24/7 buiten met schuilstal, en een stuk verharde paddock. Sinds de wei zo nat is en flink vertrapt is geworden staan ze het meeste op hun paddock te vertoeven de hele dag, door de modder denk ik dat ze niet veel behoefte hebben om op wei te gaan staan? Denken jullie dat nu het gaat vriezen ze weer meer de wei op gaan doordat de grond weer droog is, vinden de paarden dat fijner? Wie heeft hier ervaring mee?
Groetjes!
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 29-01-12 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik denk dat jullie me een beetje verkeerd begrepen hebben, de paarden kunnen altijd op wei maar ze doen het de laatste tijd niet veel, denk door de modder ze hangen maar wat op hun paddock, denken jullie als het land weer hard word dat ze dan weer vaker zin hebben om op wei te staan?
antje_vip
Geplaatst: 29-01-12 18:30
Mijn pony's kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan, meestal staan ze toch wel een aantal uurtjes buiten
Polly
Moderator Algemeen
Geplaatst: 29-01-12 19:04
Maaike_Ma schreef:
nou er zit nu niet veel in het gras
vergis je niet, met dit weer zit er juist heel veel in het gras wat bevangenheid kan veroorzaken
ANOUKIEE
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-12 19:05
antje_vip schreef:
Mijn pony's kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan, meestal staan ze toch wel een aantal uurtjes buiten
Ook in de blubber ? Merk hier dat ze dan liever op het verharde staan. Staan ze bij jou ook meer op land als deze bevroren is?
mijn paarden zet ik buiten als het mooi weer is en ook als het vriest ( ze hebben een dikke vacht of anders een denken op) juist als het regent en s'avonds staan ze op stal. Pas wel op als het regent en je laat ze buiten staan en daarna vriest het kunnen ze ziek worden!
mijn pony's zijn vrolijker dan ooit, lopen weer lekker hele dagen te dollen samen en als je dan die vrolijke koppies ziet als je aankomt, onbetaalbaar!
Es_ther
Geplaatst: 31-01-12 14:53
De mijne vinden dit veeeel lekkerder dan die blubber. Toen stonden ze binnen een beetje zielig te kijken omdat ze natte pootjes hadden, en nu sjeezen ze de bak en paddock door en zijn ze lekker vrolijk !
vuurneon
Geplaatst: 31-01-12 14:55
Toen ik het land openzette was ik de paarden kwijt die vinden de grote wei helemaal geweldig! Lekker rollen, die 3 sprietjes gras opknagen en achter elkaar aan rennen. Wij vinden ze nu ook echt achteraan op het land. Dus ze vinden het wel fijner dan hun normale winterstukje
jacque87
Geplaatst: 09-02-12 11:39
pas maar op met ongelijke bodem, zeker als ze koud uit de stal komen
Idd, het is nog altijd hoog door het weer. (Heel simpel, fructaan = antivries voor gras en veroorzaakt hoefbevangenheid, het vriest constant en het word pas boven de 5 graden weer afgebroken, hoe groot zou het risico zijn? Juist, hoog!)
Hier gaan ze om die reden niet de wei op. Vooruit, gisteren 1 uurtje maar met een snel hoefbevangen shet erbij vind ik dat wel weer genoeg.
Die van mij mogen om de dag (afhankelijk van het weer) met een graasmasker de wei op. Amber en Grietje zijn bevangen geweest in het verleden, dus ik durf ze niet zonder masker op de wei te laten ivm het hoge fructaan in het gras. Maar hun weiland is hard en een beetje onregelmatig, dus ik vind dat ze wel hun benen moeten kunnen strekken dus daarom laat ik ze wel in de weide af en toe een half uurtje. Kunnen ze veilig rennen en lekker rollen. Daarna krijgen ze wel minder voer om toch een beetje de suikerinname op een peil te houden.