Wat waren jullie kosten voor het aanleggen van jullie rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Wat waren jullie kosten voor het aanleggen van jullie rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:37

Wij hebben onlangs een boerderijtje aan gekocht.
En daar zit een leuk stukje grond bij.
Nu rij ik zelf nog niet eens zo vaak in de bak, maar we hebben ook nog en jong paard en dat is het toch wel fijn om een bak te hebben.
Nu hebben we een aantal eisen hij moet niet te zwaar zijn.
en niet bij het eerste beste regen buitje blank staan, want we willen ook graag in de winter de paarden in de bak kunnen zetten.

Wat waren bij jullie nou de kosten voor een redelijke bak en welke bodem heb je er in.

Dees

Re: Wat waren jullie kosten voor het aanleggen van jullie rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:48

Hangt wel helemaal van je ondergrond af.
Zitten jullie op zandgrond dan kun je meestal volstaan met de grond in de bak omkeren en misshcien nog wat zand opbrengen. Dan ben je rond de 1.000 euro wel klaar.
Maar zit je op kleigrond dan moet je ook drainage gaan inplannen, met gronddoek, onderlaag, schelpen rond de buizen, bovenlaag modder afvoeren en nieuwe laag zand aanbrengen... reken dan maar op 10.000 euro.
En wil je heel deftig, dan laat je firma Agterberg komen en mag je rekenen op een 20.000 euro minimaal.

Wat een bak aanleggen kost is zo afhankelijk van de grond waarop het moet gaan gebeuren, via Bokt zul je geen goed prijsvergelijk kunnen krijgen. Er zit maar een ding op en dat is loonwerkers in je regio vragen voor een offerte.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:56

Mijn bak (omgooien van de grond) heeft 750 euro gekost.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:30

Ik ben niet op zoek naar wat omheining kost of zand.
Ik wil weten wat de hel pijs kost voor een rijbak.
Dus met drainage en een goede bodem.
Wij zitten op znd grond maar dan ook wel weer op een punt dat lager is dan de omgeving als het water lijkt onze kant op te komen :Y)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:34

Heb je er ook aan gedacht dat het een probleem kan worden om er uberhaupt één te maken?
Je kunt hem namelijk niet zomaar bouwen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:41

Liezel1 schreef:
Heb je er ook aan gedacht dat het een probleem kan worden om er uberhaupt één te maken?

Waarom zou dat niet kunnen.
Ik dacht namelijk dat als je er een put of zo naast maak alles ophoogt en dan een put waar het water of zo in kan lopen.
Naja heb er geen verstand van maar acht dat er toch wel iets mogelijk was.

Acher op het land is het wel hoger maar wil de bak/padok naast het huis hebben anders moet ik eerst een hele grote wei door voor ik de paarden er in kan zetten of kan rijden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:42

Vrienden hier hebben een prachtige bak, mooi zand, gedraineerd, altijd rijbaar. Het heeft hun in totaal 20.000€ gekost.
Andere vrienden hebben een simpele bak, geen drainage en normaal zand, hij is nu heel modderig en in de hoeken is het goed oppassen voor uitglijden. Zij waren 4.000€ kwijt voor het zand en hebben nog iemand apart moeten betalen om eerst een laag grond weg te halen.

Als ik zo de verschillen van beide banen zie zou ik zelf voor de eerste gaan, maar goed, die mensen rijden ook wedstrijden en dan is een goede bak erg fijn.
De tweede bak, die mensen rijden recreatief, nooit een wedstrijd dus dan is zo'n bak voor hun prima bruikbaar.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:45

koetjeboe schreef:
Liezel1 schreef:

Waarom zou dat niet kunnen.
Ik dacht namelijk dat als je er een put of zo naast maak alles ophoogt en dan een put waar het water of zo in kan lopen.
Naja heb er geen verstand van maar acht dat er toch wel iets mogelijk was.

Acher op het land is het wel hoger maar wil de bak/padok naast het huis hebben anders moet ik eerst een hele grote wei door voor ik de paarden er in kan zetten of kan rijden.

Je hebt een vergunning nodig voor een rijbak dacht ik..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:51

Ja dat snap ik maar even afgezien van vergunning.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:55

Reken maar tussen de 15.000 en 25.000 euro.
Ben zelf beziggeweest met een rijbak,heb alleen de vergunning niet rond kunnen krijgen.
Maar had 4 offertes in die prijs ramen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:02

Ik heb wel geluk denk ik dat mijn vriedn zelf voor een loonbedrijf werkt, wel dan als monteur maar hij kan zelf rijden en heeft veel vrienden met tractoren dus dat kan de kostne denk ik ook wel weer flink drukken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:40

Een vergunning heb je niet zomaar.... Dat hangt helemaal van het bestemmingsplan af dat op het perceel rust.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:00

Ik begrijp net van mijn vriend dat niet in elke gemeente een vergunning nodig zou zijn. weet ik ook niet. verder lopen er hier om ons heen overal paarden. en iedereen heeft wel een bak hier.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:02

koetjeboe schreef:
en iedereen heeft wel een bak hier.

Nou die zin in toch niet helemaal waar hoor ;)
Woon zelf in Angeren, en kom regelmatig in Huissen, ook bij paarden, en die hebben echt niet allemaal een bak hoor ;)
Sommige maar

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:05

wij hebben de grond ook omgegooid, 250 euro. :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:06

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:10

off topic:
koetjeboe schreef:
Ik begrijp net van mijn vriend dat niet in elke gemeente een vergunning nodig zou zijn.

Dat klopt, of je een vergunning nodig hebt, hangt af van het bestemmingsplan. In de gemeente waar ik werk (niet waar jij woont), is die vergunning wel verplicht (en volgens mij alleen mogelijk in het buitengebied, niet in de kom). Voorwaarden zijn bijv. dat de bak alleen aan de achterzijde vh bouwblok (dus niet goed zichtbaar vanaf de weg) aangelegd mag worden. Daarnaast moet de afstand tot het bouwblok vd buren (volgens mij) min. 50 meter (of 100) ivm stuiven, verlichting en geluid (o.a. lesgeven). Ook is landschappelijke inpassing gewenst, met streekeigen beplanting (dus geen coniferen en laurier := )

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:46

Sjors schreef:
koetjeboe schreef:
en iedereen heeft wel een bak hier.

Nou die zin in toch niet helemaal waar hoor ;)
Woon zelf in Angeren, en kom regelmatig in Huissen, ook bij paarden, en die hebben echt niet allemaal een bak hoor ;)
Sommige maar

Ik woon al lang niet meer in huissen, moet ik nog veranderen ik heb mijn mijn vriend een boerderij gekocht in bathmen waar we dit voor jaar in trekken. En iedereen heeft hier zo'n beetje een paard in het buiten gebied.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:01

het valt me altijd op dat heel veel mensen over iets anders beginnen bijv vergunningen, hier nu ook weer...dat wil TS toch helemaal niet weten ? ze vraagt naar prijzen voor het aanleggen van een bak..wilde het gewoon even gezegd hebben vindt het vaak jammer dat de onderwerpen een andere twist krijgen .. maar kan je helaas niet helpen met een prijsindicatie :D heb geen paardjes aan huis staan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 23:24

eszsie86 schreef:
het valt me altijd op dat heel veel mensen over iets anders beginnen bijv vergunningen, hier nu ook weer...dat wil TS toch helemaal niet weten ? ze vraagt naar prijzen voor het aanleggen van een bak..wilde het gewoon even gezegd hebben vindt het vaak jammer dat de onderwerpen een andere twist krijgen .. maar kan je helaas niet helpen met een prijsindicatie :D heb geen paardjes aan huis staan.

Ik ben het indrrdadd met je eens. dingen als. Vergunningen is onze zorg. ik wil puur weten wat een redelijke bak kost.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:07

Euhhh... als je de vergunning niet kunt krijgen, wat heb je dan aan een kostenraming?
In mijn belevening moet je bij het begin beginnen.....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:15

Misschien dat je met een goed plan van aanpak een vergunning kan krijgen ??

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 10:26

Ja maar als je geen geld hebt voor een bak heb je ook weer niks aan een vergunning. zo kan je het ook bekijken

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:07

koetjeboe schreef:
Ja maar als je geen geld hebt voor een bak heb je ook weer niks aan een vergunning. zo kan je het ook bekijken

Lijkt mij inderdaad een betere volgorde... Handig zo'n vergunning als later blijkt dat je de aanleg toch niet kunt betalen ;) .

TS, misschien een idee om eens een aantal offertes te laten maken? Kun je dan altijd kijken welke van de werkzaamheden je zelf uit kunt voeren om de kosten wat te drukken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:03

Ik ben ook aan t zoeken, nog niks conreets (huis moet nog gekocht worden) Maar op een site gaven ze aan dat de prijs rond de € 24,- per m2 is. Betreft een eb en vloed systeem dus knappe bak. Maar verder zou ik gewoon offertes aanvragen bij verschillende bedrijven.