Ik heb, zoals wel meerdere mensen, vrij veel modder op mijn weide.
In de winter kunnen de paarden dan ook maar een deel van de weide gebruiken, anders wordt alles toch maar kapot gelopen.
De weide is 1.35 ha groot en er staan 2 paarden (1m70 en 1m60), een D-pony en een C-pony op. Hun winterpaddock is schat ik zo'n 15m op 50m, en daarbij hebben ze ook nog een pad dat heel de weide rondgaat en een extra pad dat de weide middendoor snijdt. De paden zijn zo'n 5 tot 6 meter breed, en zijn telkens ongeveer 100 a 130 meter lang.
Ondanks dat de paden open staan, maken ze er niet vaak gebruik van (er valt ook niet veel te zoeken momenteel: het gras is op en hooi wordt gegeven op de winterpaddock).
Maar ik ben dus op zoek naar oplossing om de paarden wat droger te zetten.
Op de winterpaddock zakken ze zo goed als overal met hun hoef weg. Voor de schuilstal is de modder dieper en zakken ze weg tot aan hun kogel.
Liefst van al had ik zand laten komen, maar dat is helaas geen optie. De weide ligt in effectief overstromingsgevoelig gebied en daarom mag er niets van grond aangevoerd worden! Drainage mag ook niet en verharding (beton , stelconplaten, en zelfs van die grastegels/TTE-roosters/...)) hoort volgens de gemeente NIET thuis op landbouwgrond!
Momenteel heb ik wat greppels gegraven. Die voeren wel wat water af, maar het effect is veel te beperkt. (Greppels zijn denk ik vooral handig om het water uit plassen af te voeren, maar eens er modder ontstaat ben je met een greppel ook niet veel meer).
Ook heb ik rond de hooibakken en voor de stal rubber matten liggen (voor de stal 5 meter lang, rond de hooibakken 2.5 meter lang). Zo kunnen ze op z'n minst droog staan om te eten, en verder hebben ze de schuilstal.
MAAR: ook de rubbermatten en greppels zijn vermoed ik niet toegelaten. Indien de buren ooit klacht indienen hierover, zal ook dat wegmoeten...

De paddock wordt al een jaar of 6 gebruikt voor paarden en is dus behoorlijk aangestampt. Onder de modderlaag van zo'n 10cm zit beenharde en droge grond. Het water kan er dus niet door..
Nu dacht ik dit voorjaar de winterpaddock eens diep te laten woelen en daarna terug vlak te laten trekken. De paarden kunnen ook in de zomer op dit stuk dus ik denk dat tegen volgende herfst/winter alles wel wat aangestampt is. Maar ik vroeg me af of dit nu wel een goed plan is. Het grondwater staat in de herfst/winter heel hoog, en maar enkele centimeters onder het oppervlak van de weide. (de weides rondom lopen regelmatig helemaal onder. de eendjes en reigers komen er dan tijdelijk wonen...). Indien de paddock diep gewoeld is, zal dan ook het grondwater niet snel naar boven komen?
Zal ik dan net het omgekeerde bereiken? En ipv water af te voeren, net water naar boven laten komen waardoor ik misschien veel diepere modder ga krijgen..? Kan ik het beter laten zoals het is en blij zijn dat de paarden de grond zo hard hebben aangestampt, omdat de modder net daardoor beperkt blijft tot maar +/- 10 cm?
Wie heeft raad?
PS: de grond bestaat uit leem en zand
Groetjes!