paddock omwoelen ivm modder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arwen21

paddock omwoelen ivm modder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:17

Hoi,

Ik heb, zoals wel meerdere mensen, vrij veel modder op mijn weide.
In de winter kunnen de paarden dan ook maar een deel van de weide gebruiken, anders wordt alles toch maar kapot gelopen.
De weide is 1.35 ha groot en er staan 2 paarden (1m70 en 1m60), een D-pony en een C-pony op. Hun winterpaddock is schat ik zo'n 15m op 50m, en daarbij hebben ze ook nog een pad dat heel de weide rondgaat en een extra pad dat de weide middendoor snijdt. De paden zijn zo'n 5 tot 6 meter breed, en zijn telkens ongeveer 100 a 130 meter lang.
Ondanks dat de paden open staan, maken ze er niet vaak gebruik van (er valt ook niet veel te zoeken momenteel: het gras is op en hooi wordt gegeven op de winterpaddock).
Maar ik ben dus op zoek naar oplossing om de paarden wat droger te zetten.
Op de winterpaddock zakken ze zo goed als overal met hun hoef weg. Voor de schuilstal is de modder dieper en zakken ze weg tot aan hun kogel.
Liefst van al had ik zand laten komen, maar dat is helaas geen optie. De weide ligt in effectief overstromingsgevoelig gebied en daarom mag er niets van grond aangevoerd worden! Drainage mag ook niet en verharding (beton , stelconplaten, en zelfs van die grastegels/TTE-roosters/...)) hoort volgens de gemeente NIET thuis op landbouwgrond!
Momenteel heb ik wat greppels gegraven. Die voeren wel wat water af, maar het effect is veel te beperkt. (Greppels zijn denk ik vooral handig om het water uit plassen af te voeren, maar eens er modder ontstaat ben je met een greppel ook niet veel meer).
Ook heb ik rond de hooibakken en voor de stal rubber matten liggen (voor de stal 5 meter lang, rond de hooibakken 2.5 meter lang). Zo kunnen ze op z'n minst droog staan om te eten, en verder hebben ze de schuilstal.
MAAR: ook de rubbermatten en greppels zijn vermoed ik niet toegelaten. Indien de buren ooit klacht indienen hierover, zal ook dat wegmoeten... |(

De paddock wordt al een jaar of 6 gebruikt voor paarden en is dus behoorlijk aangestampt. Onder de modderlaag van zo'n 10cm zit beenharde en droge grond. Het water kan er dus niet door..
Nu dacht ik dit voorjaar de winterpaddock eens diep te laten woelen en daarna terug vlak te laten trekken. De paarden kunnen ook in de zomer op dit stuk dus ik denk dat tegen volgende herfst/winter alles wel wat aangestampt is. Maar ik vroeg me af of dit nu wel een goed plan is. Het grondwater staat in de herfst/winter heel hoog, en maar enkele centimeters onder het oppervlak van de weide. (de weides rondom lopen regelmatig helemaal onder. de eendjes en reigers komen er dan tijdelijk wonen...). Indien de paddock diep gewoeld is, zal dan ook het grondwater niet snel naar boven komen?
Zal ik dan net het omgekeerde bereiken? En ipv water af te voeren, net water naar boven laten komen waardoor ik misschien veel diepere modder ga krijgen..? Kan ik het beter laten zoals het is en blij zijn dat de paarden de grond zo hard hebben aangestampt, omdat de modder net daardoor beperkt blijft tot maar +/- 10 cm?
Wie heeft raad?

PS: de grond bestaat uit leem en zand

Groetjes!

tamary

Re: paddock omwoelen ivm modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:35

Leem laat altijd slecht water door, of het nu losgewoeld is of niet. Ik heb hier aarde met daaronder leemlaag en ook zo hard aangestampt gelukkig. Hier gaat nu zodra het kan (droog en geld) wegendoek en zand bovenop, al dan niet met 2 of 3 drainagebuizen er onder. Maar ik heb het geluk dat dat mag.

Ik zou in jouw geval kijken of je met grond van je eigen perceel een stuk kan ophogen zodat ze droog kunnen staan. Ik zou ook het hooi op verschillende plekken gaan geven zodat ze ook de paden gaan gebruiken. Hoe groter het oppervlak dat belast wordt hoe minder het stuk gaat.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:00

tamary schreef:
Leem laat altijd slecht water door, of het nu losgewoeld is of niet. Ik heb hier aarde met daaronder leemlaag en ook zo hard aangestampt gelukkig. Hier gaat nu zodra het kan (droog en geld) wegendoek en zand bovenop, al dan niet met 2 of 3 drainagebuizen er onder. Maar ik heb het geluk dat dat mag.

Ik zou in jouw geval kijken of je met grond van je eigen perceel een stuk kan ophogen zodat ze droog kunnen staan. Ik zou ook het hooi op verschillende plekken gaan geven zodat ze ook de paden gaan gebruiken. Hoe groter het oppervlak dat belast wordt hoe minder het stuk gaat.

Dus loswoelen heeft sowieso geen/weinig zin..? Dan kan ik het misschien beter laten zoals het is..
Ik heb trouwens het idee dat de paddock nu droger is dan vroeger. Ik denk dat de lichtere korrels (leem in mijn geval) worden weggespoeld door het water (vrij veel uitspoeling bij mij, mede door de greppels) en de zwaardere korrels, namelijk zand, blijven liggen.. Wat dus wel en stevigere grond geeft..
Grond ophogen is helaas ook geen optie: verandering van het landschap.. Eventueel wilde de gemeente of provincie er nog over nadenken dat ik een klein stukje kon uitgraven, maar dan enkel en alleen om de schuilstal wat op te hogen. (maar dat is niet nodig: de schuilstal is droog).
Het hooi wil ik in de zomer inderdaad op verschillende plekken langsheen het hele pad gaan geven. In de winter is het gewoon heel zwaar om met de kruiwagen vol hooi heel de weide rond te gaan. Ik probeer er eigenlijk ook net voor te zorgen dat de paarden zo min mogelijk bewegen zolang het nat is. Dat wil zeggen dat ik veel (onbeperkt) hooi geef in hun hooibakken en de drinkbakken plaats ik dicht in de buurt en alles dicht bij de schuilstal. Hoe langer ze op hun rubberen matten staan te eten of in de schuilstal staan, hoe minder ze op de paddock en het pad lopen en hoe minder modder. Zodra ze een paar dagen droger weer geven, probeer ik ze net meer te laten lopen. Hoe meer zij lopen, hoe meer het water/modder beweegt dus hoe meer verdampingsoppervlakte en hoe sneller het weer droogt..
Als je een natte weide hebt in combinatie met zeer oplettende buren en een moeilijke gemeente, dan moet je creatief zijn :j

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:09

Wij laten de paddocks en rijbak jaarlijk doorhalen, circa 1m diep. Zowel de paddock als de rijbaan is 1 m -1.50 gespit, geen drainage (oppervlakte water ligt te hoog dus dat wil niet). Voor het spitten heb je officieel een vergunning nodig, maar ik ben vaak wel een beetje stout, dus niet aangevraagd.
Het doorhalen kun je zeker doen en zal altijd wel effect hebben.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 21:45

Alani schreef:
Wij laten de paddocks en rijbak jaarlijk doorhalen, circa 1m diep. Zowel de paddock als de rijbaan is 1 m -1.50 gespit, geen drainage (oppervlakte water ligt te hoog dus dat wil niet). Voor het spitten heb je officieel een vergunning nodig, maar ik ben vaak wel een beetje stout, dus niet aangevraagd.

Alani: wat bedoel je juist met gespit? is je bodem gekeerd? dus in verschillende stappen de diepe zandlaag naar boven gehaald, en de oppervlakkige laag naar onder gebracht? Of is het echt meer diep geploegd?
Staat het grondwater bij jou ook echt heel hoog? En vooral: houden de paddocks en rijbak zich goed?
Ploegen, doorhalen,... is hier (België) dan weer geen vergunning voor nodig. Valt onder bodembewerking, en is dus toegelaten op landbouwgrond.
Ik mag dus ook de grond keren, maar dit zal ten vroegste voor volgend jaar zijn. Minimumprijs is 2.000euro voor een stukje van 20m op 40m en het is helemaal niet zeker of het wel een goed resultaat zal geven. (grondwerker heeft een test boring gedaan: zand zit op ongeveer 1 meter diepte en grondwerker beweert dat die zandlaag wel heel dik zal zijn (heeft hij niet getest). Indien die zandlaag niet zo dik blijkt te zijn, kan er niet gekeerd worden maar moet ik wel de volledige rekening betalen...)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:55

Ik zou maar een rondje bellen of er anderen zijn met een betere prijs en voorwaarden, al dan niet tegen contante betaling.

john805

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:39

waarom boor je geen diepe gaten en gooi je ze vol met grint?

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:52

tamary schreef:
Ik zou maar een rondje bellen of er anderen zijn met een betere prijs en voorwaarden, al dan niet tegen contante betaling.

het probleem is vooral dat het zand 1 meter diep zit.. ik heb 2 grondwerkers gecontacteerd. De ene had het over 2000 euro, de andere is niet ter plekke geweest maar dacht aan een 4000 euro! ik kan natuurlijk wel nog eens bij andere grondwerkers horen...
ik heb er ook aan gedacht om zelf een kraan(tje) te huren, maar dan ben ik dágen bezig, en de huurprijs per dag hiervan loopt ook wel op..
bovendien weet ik niet of het zo gemakkelijk is om hier zelf mee aan de slag te gaan.
ik vrees dus dat, als ik besluit de grond te keren, ik heel veel geld kwijt ben...

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:05

john805 schreef:

hey,
ik heb hier ook al aan gedacht, maar moet je dan niet heel veel gaten boren? om de halve meter of meter?
ik denk dat ik dan minimum tot 1 meter diep moet boren, om zo tot bij de doorlatende zandlaag te komen?
enig idee of dit ook voldoende werkt indien het grondwater heel hoog staat? (lees: tijdens de natste periodes maar enkele centimeters onder de grond)
het is natuurlijk het proberen waard, al zal het in fases moeten want dan ben je toch snel 10kg grind kwijt per gat gok ik.
en het grind zal ik stiekem in kleine zakjes moeten meenemen (als de buren het merken, kan ik er zeker van zijn dat er onmiddellijk een klacht wordt ingediend: het grind is streekvreemde grond én er is een 'ophoging' van het terrein..)
Maar het is een goede tip, en misschien wel het enige dat ik nog kan proberen. Dus waarom zou ik het ook niet proberen!
bedankt voor de tip!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:11

In vet geantwoord

arwen21 schreef:
Alani schreef:

Alani: wat bedoel je juist met gespit? is je bodem gekeerd? dus in verschillende stappen de diepe zandlaag naar boven gehaald, en de oppervlakkige laag naar onder gebracht? Of is het echt meer diep geploegd? De bodem is echt gespit, dus de onderste laag boven. Is gedaan met een grote (hele grote) shovel door de loonwerker. Een deel van het weiland hebben we heel diep laten ploegen (circa 1m) van het najaar. Het moet nog blijken of dat het verwachte resultaat gaat geven.

Staat het grondwater bij jou ook echt heel hoog? Ja grondwater staat hoog. Met afrasteringspalen erin zetten zag je het water. Echt op circa 50 cm
En vooral: houden de paddocks en rijbak zich goed? Rijbak is altijd goed! Na een enorme wolkbreuk kan het best even blank staan maar een paar uur later weer droog. Paddocks hebben meer te lijden, met rondrennende en gravende paarden, maar ook altijd droog.
Ploegen, doorhalen,... is hier (België) dan weer geen vergunning voor nodig. Valt onder bodembewerking, en is dus toegelaten op landbouwgrond. Die Belgen zijn zo gek dus nog niet :D
Ik mag dus ook de grond keren, maar dit zal ten vroegste voor volgend jaar zijn. Minimumprijs is 2.000euro voor een stukje van 20m op 40m en het is helemaal niet zeker of het wel een goed resultaat zal geven. (grondwerker heeft een test boring gedaan: zand zit op ongeveer 1 meter diepte en grondwerker beweert dat die zandlaag wel heel dik zal zijn (heeft hij niet getest). Indien die zandlaag niet zo dik blijkt te zijn, kan er niet gekeerd worden maar moet ik wel de volledige rekening betalen...)Bij ons is door de zgn oerlaag gespit. En dus is de waterdoorlatendheid goed. Ook wij hebben geen garantie gekregen, maar bij ons in de buurt wordt dit meer gedaan. Zodoende hebben wij het aangedurfd. Kosten vind ik wel aan de hooge kant, bij ons hebben ze meer gespit. Rijbak is al 80 x 30 m en die kostte idd zo rond de 2000 euries. Maar vaak als ze bij je zijn, kosten die extra m² niet een zoveel meer. Tja het is een gok, maar ik ben blij dat we het hebben gedaan.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:13

arwen21 schreef:
tamary schreef:

het probleem is vooral dat het zand 1 meter diep zit.. ik heb 2 grondwerkers gecontacteerd. De ene had het over 2000 euro, de andere is niet ter plekke geweest maar dacht aan een 4000 euro! ik kan natuurlijk wel nog eens bij andere grondwerkers horen...
ik heb er ook aan gedacht om zelf een kraan(tje) te huren, maar dan ben ik dágen bezig, en de huurprijs per dag hiervan loopt ook wel op..
bovendien weet ik niet of het zo gemakkelijk is om hier zelf mee aan de slag te gaan.
ik vrees dus dat, als ik besluit de grond te keren, ik heel veel geld kwijt ben...

@Arwen met een simpel kraantje ga je het echt niet redden. Kun je nooit diep genoeg spitten. En juist de diepte is het belangrijkste. Miss dat tijdens het spitten, blijkt dat je wel richting de 1.50m moet doen. En dan lukt je met zo'n licht ding nooit.

john805

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:17

arwen21 schreef:
john805 schreef:

hey,
ik heb hier ook al aan gedacht, maar moet je dan niet heel veel gaten boren? om de halve meter of meter?
ik denk dat ik dan minimum tot 1 meter diep moet boren, om zo tot bij de doorlatende zandlaag te komen?
enig idee of dit ook voldoende werkt indien het grondwater heel hoog staat? (lees: tijdens de natste periodes maar enkele centimeters onder de grond)
het is natuurlijk het proberen waard, al zal het in fases moeten want dan ben je toch snel 10kg grind kwijt per gat gok ik.
en het grind zal ik stiekem in kleine zakjes moeten meenemen (als de buren het merken, kan ik er zeker van zijn dat er onmiddellijk een klacht wordt ingediend: het grind is streekvreemde grond én er is een 'ophoging' van het terrein..)
Maar het is een goede tip, en misschien wel het enige dat ik nog kan proberen. Dus waarom zou ik het ook niet proberen!
bedankt voor de tip!

probeer zo diep te boren
licht hoe hoog het grond water staat
graag gedaan :)

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:51

het makkelijkst is denk ik toch te proberen een vergunning aan te vragen bij de gemeente...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:59

Grindputten zou ik niet doen. Ik heb in de winter graafgraage paarden en zou bang zijn dat ze het grind zouden opgraven. Gevoelsmatig vind ik het ook een oplossing van de korte termijn. Je kunt nl. niet je paddock of rijbak weer los laten trekken.
Advies goed over na denken!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:22

Vraag een loonwerker om het op basis van uurloon te doen (met een grote kraan, dat werkt veel sneller).
Hier zijn de kosten voor een kraan tussen de 55 euro en 80 euro per uur exclusief 19% BTW afhankelijk van de reistijd en de loonwerker (concurrentie/werk nodig)

Als je dan problemen tegen komt, en er zit te weinig zand, dan kun je hem wegsturen. dan is het werk gewoon klaar en betaal je alleen de gewerkte uren.