Waar mest naartoe laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelo

Waar mest naartoe laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:26

Hallo allemaal even een vraagje :) ,

Ik heb mijn paarden al 2 jaar aan huis staan en ik wil graag het mest weg hebben, meeste is al op de composthoop gegaan maar we hebben eigenlijk te veel.
Waar moet ik het naartoe brengen? Moet ik hier een bedrijf voor belllen of mag het naar de gemeente op rest afval?

hoop dat jullie me vraag kunnen beantwoorden.
Groetjes Emily :D

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:32

Je hebt bedrijven die dat op komen halen, al is dat best een dure grap. Ik wacht ook nog steeds op de perfecte oplossing.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:33

wij strooien het op ons land :D

Buffelo

Re: Waar mest naartoe laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:35

Ik merk inderdaad wel dat er gras op groeit, is dit dus een goede manier om meer gras te kweken op het land i.p.v gras zaad? Een stuk goedkoper lijkt mij dan wel. En hoe doen jullie dat dan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:36

advertentie zetten voor mensen met een moestuin

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:37

DanaDeen schreef:
Ik wacht ook nog steeds op de perfecte oplossing.

Hier nog een.
Misschien kun je loonwerkers in de buurt proberen, helaas willen ze bij ons alleen drijfmest. Volkstuintjes kan ook.
Bij mijn gemeente mag het niet naar het containerpark iig dus ik ben blij met elke kruiwagen die naar een buurman of bevriende tuinder kan :+

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:39

Wij hebben zelf een moestuin, vind dat wel een hele goede tip, het is wel hartstikke vruchtbaar! Ik ga gelijk even een advertentie plaatsen. Ze mogen het gratis van mij hebbe, paarden poepen het toch er gratis weer uit ben allang al blij als het weg is!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:10

Ik stooi het over de weide uit en wat ik teveel heb mag ik bij een boer op het land gooien, voordat hij het gaat bewerken voor mais

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:30

Wij brengen de mest naar een bedrijf met een bio-gas installatie. Mag het voor nop heen :)

We huren daarvoor een container, en laten die container daarheen brengen. daar zitten natuurlijk wel kosten aan, maar al met al zijn we er wel mooi vanaf :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:35

Waarom doe je niet gewoon over het land rijden? Op gedeelte waar tot lente geen paarden lopen.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 14:41

Hoe ga ik dat dan doen? wij hebben helaas geen trekker (schoonzoon eigenaars boerderij die woont op een landbouw bedrijf en die hebben zat trekkers, hij doet ook de bak voor me.
Zal je wel denken huh ze heeft haar paarden toch aan huis staan? Klopt, woon in het zomerhuisje op het erf in ruil voor de zorg van de boerderij en paarden en onderhoud :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:43

Dan vraag je dat gewoon of die hem uit willen rijden tegen prijsje of je doet het op aanhanger en gaat met riek erop staan terwijl iemamd rijdt ;).

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 14:51

Ja daar zat ik dan dus ook aan te denken, ik ga gewoon even een adresje zoeken en Bas lief aan kijken en dan moet het goed komen denk ik! Ook ga ik even een advertentie op marktplaats zetten!
Bedankt voor de tips allemaal!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:20

Buffelo schreef:
Hoe ga ik dat dan doen? wij hebben helaas geen trekker

Kruiwagen en riek. Daarna paard laten slepen met bandensleep (ook goede spiertraining).

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:11

Hier in Frankrijk zijn er zelfs mensen bereid om mest te kopen :+ Hier mogen ze het ook gratis komen halen...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:16

Wij mogen het in de winter ook op het land om ons heen gooien, staat eigenlijk altijd mais op.

Ik denk dat een advertentie op MP best weleens zou kunnen werken. :j

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:17

Op we merk brengen we het zelf naar een bedrijf dat ook voer/stro/zaagsel ben dat soort dingen verkoopt voor paarden. Je mag alleen storten als je er iets gaat halen/kopen. En het storten kost niets. Het bedrijf zelf heet Roos. Er zijn meer bedrijven die Roos heten maar weet niet zeker of je daar ook kosteloos mag storten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 08:57

Alle adviezen voor het op het land gooien zijn leuk, maar houden jullie wel rekening met de milieuwet? En dat je nu nog geen mest over het land uit mag rijden! Geloof me, die boetes zijn niet mis. Je kunt idd tuinders proberen, of misschien een aardige plaatselijke boer waar het tegen een klein prijsje heen mag.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 09:17

Bij ons werd het altijd opgehaald en het koste een fortuin, voor dat geld had ik nog 3 paarden op mn weide kunnen houden bijwijze van.

Caira, dat is nou iets wat ik niet snap he..paardenmest wordt het gehele jaar door uit gereden, de AID was hier eens en zei daar niets over.
Koeienmest ed mag idd pas vanaf februari, maar ik heb een gesprek gehad met het LTO en er zijn speciale regels over het aantal paarden en het te produceren stikstof per paard, je mag er dus nooit boven zitten..maar of je het op de weide laat liggen en sleept, of op een betonnenmestplaat en oud laat worden en dan uitrijd, dat maakt niet uit zei die man..als er maar niet meer mest is dan de toegestane per hectare.
Lastige is, dat is wat het LTO zegt en de AID, maar bij het KNHS staan er weer adere regels..verwarrend.

john805

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:22

bij ons haalt de champignon kwekerij het op voor niks:)

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:39

wij laten een boer komen die dat wegneemt en dan op zijn velden uitstrooit als bemesting :D
Dat is voor een redelijke prijs want hij heeft namelijk ook wat bemesting nodig voor zijn land

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:40

zoals beautytje zegt, door een boer laten ophalen is een goede oplossing, dat deden wij ook, maar laatst is die boer ermee opgehouden, dus nu is mijn moeder in onze achtertuin een moestuin aan het kweken, en daar word dan ook weer een gedeelte voor gebruikt. de rest...tsja, die ligt weer op de composthoop..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:52

Ik betaalde vorig jaar nog 5 euro per kubieke meter vlasmest aan de loonwerker.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:00

Wij gooien het op een aanhanger en brengen dat naar een boer toe en betalen een klein bedrag per aanhanger aan hem. Vind het ideaal zo.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:59

Laat het ophalen door een boer of door van die moestuintjes van de WEZO. Die willlen vaak ook graag mest :)