Zijn normale prijzen en voorwaarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Zijn normale prijzen en voorwaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 09:02

Wij kunnen een stuk van 2,5 ha bij huren, maar wel met de volgende prijzen en voorwaarden
€ 100,- per hectare huur per maand (dus € 250,- per maand)
En de kosten van het inzaaien en de omheining komen op ons bordje.
Er staat momenteel mais op en de afwatering loopt de verkeerde kant op. (niet naar de slootkant)

Als het het 5 jaar hebben gehuurd wil hij die kosten wel vereffenen en wij kunnen hem geen garantie geven dat we daar nog 5 jaar kunnen huren.
Daarnaast huren we al een accomodatie van een buitenbak, 6 stallen en iets meer dan een halve ha weiland.

Wat is wijsheid? (vandaag bel ik een loonwerker op om te vragen naar de kosten.

fjordnina

Re: Zijn normale prijzen en voorwaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:56

Naar mijn idee is dit te duur. Ter vergelijking, de boer die van ons 2 ha huurt betaalt ongeveer 1200 euro per jaar. Deze wei wordt gebruikt voor maaien en het weiden van pinken. Land is ook door ons omheind. Hij bemest het land zelf.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:23

Persoonlijk vind ik het ook veel geld, zeker met de voorwaarden.
Maar goed, hij zit een makkelijk positie, anders komt weer mais op of verhuurd hij het aan hak (die betaalt hier standaard 1100,- per jaar per ha)

Aan de andere kant, we zijn nu al veel geld maandelijks voor hooi (tussen 400,- en 500,- per maand).

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:32

Da's niet gek hoor. Pachtgrond in deze regio van Overijssel ligt tussen de 800-1200 euro per jaar (of eigenlijk van 1 mei tot 1 november). Als je dat afzet tegen de aankoopprijs per ha is het een schijntje. De voorwaarden zijn ook gewoon standaard voor het huren van land.

Ik kan me alleen wel voorstellen dat alles met elkaar voor jou weinig gunstig is. Naast het huren, vrezen, ploegen, kilveren of egaliseren, inzaaien, etc (schrik niet, da's allemaal best kostbaar en dit jaar heb je weinig aan je wei) hou je ook kosten van onderhoud, heb je materieel nodig om het land te bewerken, zelf te hooien etc en natuurlijk moet je daarvoor ook de tijd en gelegenheid hebben. Als je het bewerken van je land en hooien overlaat aan de loonwerker, heb je alsnog duur hooi. Daarnaast zijn loonwerkers in de hooiperiode vaak enorm druk en kiezen dan voor werk bij hun vaste opdrachtgevers.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:25

Ik vind het ook te duur, zeker aangezien het nog wel even duurt voordat je het land kunt gaan gebruiken. Ik zou zeggen dat je best de kosten van het inzaaien op je wilt nemen, maar dat het land wel helemaal klaar voor inzaaien opgeleverd moet worden. Dan is het met 2 tot 3 maanden wel goed genoeg om te gebruiken (afhankelijk van het weer, soort grond en gebruikte meststoffen). Nog steeds duur, maar goed, neem aan dat je ook niet gemakkelijk kan komen aan grond die wel is ingezaaid, en een goede omheining heeft. Omheining komt inderdaad meestal voor kosten van de huurder.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 17:01

Angela,

Hier zat ik ook aan te denken. Ik wacht nog de offerte van het loonbedrijf af en dan zal ik dit gaan voorstellen aan de verhuurder van het land.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:18

Dit wordt een duur grapje voor jullie...
Prijs hier in Friesland is eerder €600,- per ha van boer aan boer (ivm mestrechten)
En inzaaien en omheinen is ook erg prijzig. Kan me wel voorstellen dat een boer dan zegt dat je dat zelf moet betalen en het na 5 jaar eventueel verrekend kan worden. Anders loopt hij het risico dat hij veel investeert en het straks na 1 of 2 jaar afgelopen is en hij er niets aan verdiend heeft.

Zijn er geen andere alternatieven? Vlakbij jullie huidige plekje zal wel niet veel keus zijn...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:32

prijzen per jaar variëren zo tussen 300 tot 1500 euro per jaar per ha. op zich is dus 100 euro per maand per ha redelijk. Als het vinden van extra land lastig is en hij wel een andere huurder zou hebben dan zou ik er niet te lang over nadenken. Je zou ook een halve of hele ha kunnen omheinen en de rest voor hooiwinning alleen houden. daar hoeft dan niet perse een omheinig of een hele goede omheining omheen. Dat scheelt al in de kosten. Inzaaien is niet zo heel duur normaal. Zakken graszaad kun je zo halen en iemand met een trekker die in wil zaaien, daarvoor kun je het beste even de boer op. vaak zijn er wel jonge boerenzonen te vinden die dat voor een leuk zakcentje zo willen doen voor je ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:35

je zou overigens wel kunnen opperen dat je het eerste jaar wellicht wat minder kunt betalen ivm dat je er nu nog niets aan hebt. Overigens hebben wij in de winter ingezaaid en begin zomer 1x gemaaid en toen in gebruikt genomen. Als je redelijk rustige paarden hebt en op tijd je land rust gunt, zeker het eerste jaar, dan is het wel te doen om het half zomer dit jaar in gebruikt te nemen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:52

ShamalArabs schreef:
prijzen per jaar variëren zo tussen 300 tot 1500 euro per jaar per ha. op zich is dus 100 euro per maand per ha redelijk. Als het vinden van extra land lastig is en hij wel een andere huurder zou hebben dan zou ik er niet te lang over nadenken. Je zou ook een halve of hele ha kunnen omheinen en de rest voor hooiwinning alleen houden. daar hoeft dan niet perse een omheinig of een hele goede omheining omheen. Dat scheelt al in de kosten. Inzaaien is niet zo heel duur normaal. Zakken graszaad kun je zo halen en iemand met een trekker die in wil zaaien, daarvoor kun je het beste even de boer op. vaak zijn er wel jonge boerenzonen te vinden die dat voor een leuk zakcentje zo willen doen voor je ;)

Graszaad en dan gewone BG11 kost al € 90 per 15 kg. Per ha heb je gauw 2 zakken nodig. Bij mij in de buurt hebben alleen de loonwerkers een zaaimachine, en hier zitten geen keuterboertjes.

Heel simpel, als je dit wilt, kost het geld. De grond in Deventer is relatief duur en er staat een andere geïnteresseerde die iig € 1.100 wil betalen in je nek te hijgen. Van die huurder heeft hij geen last, geen gezeur, wel zekerheid en een goede prijs. Dan kunnen een aantal het wel te duur vinden, en dat mag, maar voor minder gaat die grondeigenaar het echt niet doen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 09:52

Even voor de goede order...
Dit land word alleen gebruikt voor mais, een ander stuk land is verhuurd om schorsenieren op te laten groeien. (ik heb geen druk erachter dat hij dit verhuurd aan een ander)
Hij koopt meerdere landen op wat ik begreep en heeft zo wat in de pocket.

Het is zo jammer! Vorig jaar WAS het nog grasland en heeft hij het om laten ploegen voor mais.
Zonde, zonde zonde

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:10

Weet je al meer?

Overigens herken ik je teleurstelling.
Toen wij onze plek kochten, hadden de erfgenamen (de eigenaresse was onverwachts en plotseling overleden) het grasland laten omploegen, verhuurd, mestrechten vergeven en met mais laten inzaaien. Ze wilden geen werk hebben met onderhoud van het land, zolang het object te koop stond. Kennelijk waren ze er bang voor dat dit een hele tijd zou zijn. We hebben het binnen een maand nadat het te koop kwam gekocht. Was ook zonde, zonde, zonde. Enige geluk dat wij hadden was dat de mais dat jaar heeeel duur was en we van dat geld er weer weiland van konden laten maken. Maar dan nog heb je wel een jaar of 2/3 een heel jonge graszonde en dat in combi met paardenvoeten is niet echt fijn.

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:56

ongeveer 600 per hectare per jaar is de prijs.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:45

jacque87 schreef:
ongeveer 600 per hectare per jaar is de prijs.

In de omgeving van Deventer? Of op welke locatie baseer jij je prijs?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:37

jacque87 is iemand van weinig woorden. De langste post is 2 zinnen en nooit omkleed met argumenten. Gewoon plops in topic gedropt.