Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 19:50

Nou, na jaren zoeken lijk ik nu een kans te kunnen krijgen om mijn paardje en ons ponietje aanzienlijk dichterbij huis te kunnen houden! Een stuk(je) land, redelijk dichtbij (3 km) komt te huur voor een redelijke prijs. Nu heb ik ze 30 km van huis staan wat niet echt handig is natuurlijk. Ik reis al jaren deze afstand en het was mijn droom om in onze eigen omgeving een stuk land te bemachtigen, aangezien we thuis echt geen ruimte hebben. Nu ik met deze mensen in contact ben, rijzen er plots wel allemaal vragen en ik heb geen vetpot om het van te doen, dus ik vraag jullie raad en advies hierin.

Het gaat over een stuk (omheind) weiland, waarop ik een (schuil) stal mag plaatsen en ook een rijbakje mag aanleggen. De afmetingen zijn niet zo groot, maar veel meer dan ik tot nu toe in deze buurt heb kunnen vinden.

afmetingen:

te realiseren rijbak: 15 x 30 meter (hoe dit zo goedkoop mogelijk aanleggen? Zand kan ik redelijk goedkoop aankomen, moet de precieze prijzen nog navragen, maar ik heb een bekende met een grondverzetbedrijf). Aangezien het gehuurd is, wil ik er geen superdeluxe dure bak van maken.

(schuil)stal: voor 1 A-pony en een paard + opslag kuil/stro. Liefst wel per stal af te sluiten en ruim overstekend, zodat ze uit de wind/regen op stal kunnen staan.
Dan houden we over:
stukje van 20x26 meter (klein weitje), moet omheind
stukje van 11 x 30 (klein weitje), moet omheind

stroom en water zijn aanwezig.

Vraag 1: Is dit realistisch om hier iets van te kunnen maken?
Vraag 2: kan ik hier 1 paard en 1 pony op houden?
Vraag 3: Wat is een redelijke huurprijs van dit stukje land per maand? (kaal dus)
Vraag 4: Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk dat bakje aanleggen?
Vraag 5: de stal, Hoe vind ik zoiets, kun je zoiets zelf maken of? Liefst gebruikt, nieuw gaan we niet kunnen betalen.
Vraag 6: Wat heb ik nu nog vergeten?

Dit is wat er nu in mij opkwam. Ik heb nog wel even tijd om te beslissen of ik dit ga doen of niet, maar ik zou het zo graag willen, omdat ik al zo lang op zoek ben.

joozz

Re: Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:00

Met iemand van een grondverzetbedrijf moet je vast een prima bak kunnen maken voor weinig, vergeet alleen niet dat een weitje van die afmeting met 2 graasmonsters binnen de kortste keren een zanbak is (of missch. had je dat al bedacht...wil niet betweterig overkomen hoor!)

Wij hebben onlangs nog een schuilstalletje gemaakt van resthout en oude dakpannen, kostte alleen wat tijd en een pak spijkers.

En misschien nog een plaatsje voor je mest? Soms zijn er ook wel volkstuinders die het op willen halen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 20:03

Ja dat er weinig gras zal zijn, daar ben ik ook bang voor, maar dat moet ik maar even zien hoe dat gaat zijn :).

Heb je misschien een foto van je stal?

Qua mest, had ik bedacht om misschien een aanhanger ter plaatse te hebben en wanneer deze vol is, hem weg te brengen?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:05

Met deze afmeting wordt echt beweiden niet echt mogelijk.
Weet niet op grond je precies zit, maar drainage in je bak is wel echt een pre.
Persoonlijk denk ik dat het een leuk stukje is,maar wel erg klein.
Bedenk goed hoe en wat je wilt en of het echt haalbaar is.

succes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:05

Dat de eigenaar van het land het goed vindt dat er een schuilstal wordt gebouwd, wil niet zeggen dat het van de gemeente mag. Vraag dus na of er een bouwvergunning is! Anders maak je kosten voor niets.
Het hele stuk lijkt hooguit een 1500 m2 te zijn? Dat is te klein voor twee paarden, daar heb je eigenlijk 5000 m2 voor nodig. Ik zou er niet meer dan 50-75 euro per maand voor geven aan huur. Het is nét niets, en je zult het hele jaar door hooi moeten voeren.
En denk je ook aan mestopslag, zowel uit de weides als uit je stallen? 's Winters mag je geen mest uitrijden, dus waar je je mest dan evt heen zou willen brengen weet ik niet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:08

De eerste vraag die in me op komt: je zegt dat je een rijbak en stal mag plaatsen....als je het hebt over mogen, spreek je dan over de eigenaar van het perceel en/of ook over de gemeente? Voor je iets gaat huren, zou ik eerst checken of het bestemmingsplan e.e.a. wel toelaat. Anders kan je alles weer gaan afbreken!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:09

Zal van t weekend ff kijken of ik een foto kan maken. Is gewoon een heel simpel huisje geworden.

Wat ook nog wel een punt is, is de doorlating van de grond. Het is geen pretje als het een grote modderboel wordt, wat wel vaak gebeurt op een klein stukje, maar dat ligt ook aan de ondergrond. Mijn bak is ook gevuld met grond van een grondverzetbedrijf (helemaal niet luxe), maar is wel superdoorlatend, na een fikse bui is het water gelukkig snel weg.

Mijn eerste omheining was trouwens ook gemaakt van restmaterialen, inmiddels wel vervangen omdat mn ouders het niet zo'n mooi aangezicht meer vonden, maar op zich als je creatief bent en een beetje rondstruint voor spul hoeft het niet heel veel te kosten. Heb bijv. nog steeds 2 hekken gelast (naja laten lassen door mn broer) van oude kasverwarmingspijpen. Lik verf erop en het ziet er best mooi en degelijk uit!

Zo'n aanhanger is iid wel handig.

Suc6 met nadenken!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:11

zijn de regels omtrent een schuilstal echt zo streng? Hier is de gemeente nml erg lastig en is er bijv. een 2 paardsregel, voor een schuilstal lijkt geen ambtenaar hier zn hok uit te komen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 20:11

Ja daarom vraag ik jullie raad ook eigenlijk. Ik wil het graag waar hebben en op zich kan ik het zo maken, dat ze een stal hebben, een bak die ook als paddock kan dienen en 2 kleine stukjes land. Maar kan het ook echt? Ik heb ze nu bij mijn ouders staan en daar hebben we veel meer ruimte, bak van 20x40 en 2 grote stukken land en gewoon stallen in de schuur, maar pap en mam worden ook een dagje ouder en willen graag minderen en tja.. ik ben 31 dus wil ook graag mn spul voor mezelf, maar ja, een huis met een groot stuk land erbij zit er gewoon echt niet in voor ons (niet binnen afzienbare tijd iig).

ik praat over de eigenaar van het perceel. Een bak mag sowieso als er geen compleet houten omheining omheem zit, daar is geen vergunning voor nodig. Een (schuil)stal moet wel toestemming voor komen, maar. ik ben net sinds vandaag met de plannen bezig, dus eerst kijken hoe en wat, en als het inderdaad haalbaar lijkt, dan kan ik naar de gemeente denk ik?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 20:47

Ibbel: wat betreft de mest, dat wou ik voorlopig gewoon naar de stort brengen (groen afval?) ofzo.. Ik ken daar ook nog niet echt iets in de buurt, maar misschien kan ik een boer oid vinden die er interesse in heeft. Dat moet ik uitzoeken. Ik wou dan sowieso een aanhanger naast de stal hebben waar ik de mest van de wei en de stal op kan gooien, zodat ik dat netjes aan kant heb.

Wat voor zand zou het meest geschikt zijn? Ik wou iets van bielzen of iets in die geest gebruiken als wandjes om de bak heen, ik weet niet of er ook afgegraven moet worden of dat dat niet nodig is? Drainage is zoiets waarvan ik denk dat ik het niet helemaal nodig vind en erg prijzig. Bij mn ouders heb ik ook geen drainage en kan het hele jaar (afgezien van strenge vorst) rijden.

Ik zag een adres redelijk in de buurt die ontzettend veel soorten lint verkoopt, dus daar kan ik wel aankomen. Isolatoren voor lint zijn wel een dure grap, dus ik moet nog kijken waar zoiets niet te duur te kopen is.

50-75 euro per maand kale huur dachten jullie aan? Er wordt iets meer gevraagd, maar ligt nog niet vast.

Een bak van 15 bij 30 valt wel redelijk in te rijden toch? Ik heb nu dan 20x40 maar op zich moet ik me met 15x30 ook wel kunnen redden lijkt me?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:17

ik denk zelf dat het allemaal wel erg klein is voor 2 paarden, niets is onmogelijk, maar zoals al gezegd je zult hiermee wel het hele jaar door bij moeten voeren! indien mogelijk zou ik dus proberen de bak het grootste te maken, liefst normaal formaat, zodat ze hier het hele jaar in kunnen staan, en dan evt nog is een uurtje of 2 op het weitje, als je ze op die stukjes een hele dag wilt laten grazen is het binnen een dag of 3-4 op... zag ook in je profiel dat je een fanatiek wedstrijdruiter bent/was, dus zou je bak echt het grootste houden, 15 bij 30 is voor een groot rijpaard écht klein, ms leuk voor een recreatieruiter, maar Z2 oefeningen zul je hierin echt niet kunnen oefenen. zou de bak zelf ook omheinen met lint, zodat je ze hem dus af kan sluiten en de paarden er los in kunnen.
wat betreft het zand/drainage zou ik even informeren bij een lokale boer/paardenhouder hoe de grond daar is, als het klei grond betreft zul je echt drainage moeten neerleggen en idd een stukje afgraven e.d. mocht dit niet nodig zijn kun je idd met bielzen een verhoging maken zodat je het niet af hoeft te graven, qua advies van zand moet je gewoon bij die loonwerker zijn, die weet echt wel wat je het beste kunt pakken.
stalletje kun je idd maken van wat oude materialen, vaak zie je op marktplaats e.d. nog wel is gratis oud materiaal af te halen zoals tegels en dakpannen, bij een sloopbedrijf kun je vaak ook wel goedkoop aan 2e hands platen hout komen e.d.
mestafvoer naar de stort zou ik toch eerst even informeren, hier mag het iig absoluut níet. soms kun je het bij een boer nog wel is brengen en anders is bij een manege oid vragen, mag je vast tegen een vergoeding wel brengen.
succes, super dat je na lange tijd eindelijk een leuk stukje hebt gevonden!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:19

Mest van huisdieren wordt geweigerd op de stort. Hier bij ons wel iig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:22

Okey, ik weet namelijk dat gemeentes wel rolcontainers verhuren voor paardenmest. Gek dat je het dan niet mag brengen naar de stort :S. Maar goed, dat zou ik moeten uitzoeken en ergens zal vast wel een plekje zijn voor mest. Ik heb net even een check gedaan hoe het zit met vergunningen op de betreffende locatie en voor de bak heb ik geen vergunning nodig, maar voor de (schuil)stal wel. Weet iemand hoe duur het is om zo'n vergunning aan te vragen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:23

Je wilt een paard en een pony(tje) gaan houden op nog geen 450+520+330 = 1.500 vierkante meter grond?
Kansloos. Niet aan beginnen. Veel te klein.

Een bak van 15 meter breedte is te smal om in te rijden. Tenzij je het paard graag uitsluitend traint op de kleine volte, dan is het ideaal ;)

Serieus: niet doen. Ga lekker op zoek naar iets wat veel geschikter is. Je hebt voor je wensen toch echt minimaal 3.000 vierkante meter nodig.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:23

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:18

Dees ik weet niet hoe groot jouw kleine voltes zijn......maar ik gok geen 15 bij 30 :D, maar qua het rijtechnische zou ik me er wel in kunnen redden.. Tuurlijk snap ik dat het mooier is om liefst nog een hectare land te hebben, maar dat is er nu eenmaal niet en het gaat er nu om of dit nu mogelijk is voor 1 paard en een shet.

Kabouterdans dank je voor de link, maar ik denk dat dit wel een kostbare zaak is. Ik kwam toevallig iets tegen op marktplaats dat 8,5 meter lang, 3,5 meter diep en 3,5 meter hoog is, gedeeltelijk kapschuur en een stukje "dicht" voor een klein prijsje. Daar zou ik zeker wel iets van kunnen maken (als het door zou gaan).

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:23

Een bak van 15 op 30 is prima te doen hoor, heb er zelf 1 van 17 op 35 maar door slecht onderhoud is die een stuk smaller langs elke kant.
Alleen zie ik voor 1500 vierkante meter ook niet echt een oplossing met beweiding. Dan zou ik eerder denken aan een paddock paradise, maar dan moet je dus zeker bereid zijn om het hele jaar door flink hooi bij te voeren :) .
Ik zou toch zelf minimaal 4000m willen (zit zelf aan 1ha voor 2 haflingers en een c-pony) met de wensen die jij hebt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:34

Ik zou er nog eens heel goed over nadenken eerlijk gezegd.

Wij hebben zelf 2 paarden gehad die bij iemand privé gestald stonden. Daar waren stallen, een bak, weide, licht, water, alles. Maar de volledige verzorging deden we zelf. En dat doe ik NOOIT meer op die manier!! Wij gingen vaak 4x per dag op en neer (voeren, naar buiten, naar binnen, rijden, in de winter vaak 's avonds laat nog terug om dekens te wisselen)
Ik ging op den duur echt met tegenzin rijden. Niet omdat ik het niet leuk meer vond, maar omdat het zo'n gesleep was altijd. De meeste spullen konden daar niet liggen dus je was altijd met je zadel aan het slepen. In een kleine stal droogt er niks dus je sleept ook al je natte/vieze spullen mee naar huis. Je wilt (ik tenminste wel) je paarden vaker voeren en vooral de uren tussen de laatste voerbeurt 's avonds en de eerste 's ochtends niet te lang laten.

Het ergste van al vond ik nog wel het gebrek aan toezicht. Nou worden die van mij flink gereden en ook goed gevoerd dus die zijn wel wakker, daarbij kunnen ze elkaar ontzettend op lopen naaien. Maar ik durfde ze eigenlijk niet goed buiten te laten zonder dat er iemand bij was. Daarnaast had ik toch altijd de angst dat als er iets zou gebeuren, we er niet op tijd bij zouden zijn. Mensen die daar woonden waren erg oud dus die konden niets doen en kwamen ook niet veel meer buiten/achter. En er is gewoon het overgrote deel van de dag geen zicht op je paarden...Ik vond het echt waardeloos.

Moraal van het verhaal: Bedenk heel goed na wat je inlevert, en wat je terugkrijgt. Die 30 kilometer rijden kan zomaar een stuk minder tijd kosten dan het zelf verzorgen dichterbij. Bedenk me nu dat ik er van uitga dat je nu niet alles zelf hoeft te doen, als dat wel zo is dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Wat mij betreft, paarden aan huis is ideaal, paarden niet aan huis maar wel zelfzorg is waardeloos, in ieder geval voor rijpaarden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:44

Ik had een tuin van 1500m2... en dat is echt veels te klein voor 2 beesten! Dat gaat je tegenvallen, je paarden gaan niet genoeg ruimte hebben en je gaat je een hoop kosten en problemen op de hals halen: je mag het hele jaar hooi voeren want gras is er niet genoeg (zelfs niet als je geen bak aanlegt), de (veelste) kleine stukjes gras gaan bij nat weer een enorme blubberbende worden, dat wordt helemaal kapot gelopen omdat je je paarden op postzegeltjes gaat zetten. Of je het dus in de winter kunt gebruiken die stukjes... als die wegvallen door enorme modderbende dan heb je alleen de bakje nog over.

Ik persoonlijk zou hier niet aan beginnen, echt veels te klein. Paarden hebben meer ruimte nodig en ik denk dat jij die hoge ruwvoerkosten en eventuele problemen door te weinig ruimte niet echt kunt gebruiken?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:56

Superfijn om een eigen stukje te hebben, leuk dat je daar naar streeft!
Persoonlijk vind ik het wel echt veel te klein (het is iets van 1300 m2 ?), maar er zijn er meer die het op zo'n oppervlakte doen.

Ik zou wel nu al, in een vroeg stadium dus, gaan informeren bij de gemeente over de schuilstal. Daar valt of staat het een beetje mee lijkt me?
Let wel op met je mest! Officieel mag je de mest niet op een aanhanger verzamelen en pas na een week legen (en inderdaad oha zeker niet bij de stort legen). Er zijn er vele die dit wel doen, dus in die zin kun jij het natuurlijk ook gewoon doen. Maar je riskeert er hoge boetes mee als je de milieupolitie een keertje langskrijgt. En dan kom je niet alleen met een geldboete weg, ze zullen je dan ook sommeren om een legale oplossing te maken en dit controleren. Dus als je nu niet al informeert bij de gemeente of jij op jouw stukje eventueel een mestplaat mag maken en je komt er pas op dat moment achter dat het niet mag dan zit je dus met de gebakken peren.

Over het aanleggen van de bak: jij zegt dat dat sowieso mag als er geen omheining omheen zit. Ten eerste wil je je bak in plan 2 wel omheinen, want je wilt de paarden erin kunnen laten lopen dus die vlieger gaat al niet meer op. Let verder ook op: soms mag je niet graven (of keren) ivm archeologische waarden (nou ja, het kan uiteindelijk vaak wel, maar daar zit een hoop gedoe aan vast), soms mag je geen zand of andere materialen op de grond brengen. Misschien dat je dit (en de bakomheining) al gecheckt had, maar dat kon ik er niet uit opmaken.
Denk ook alvast na over drainage.

Kun je er ook buiten rijden, of in een bak van een vereninging in de buurt, of zul je het altijd met een kleine bak moeten doen?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:07

Wij hebben een weiland van ongeveer 2500 m² voor een KWPN en een shetlander en dat is al niet groot. Van ruim 1/3 hebben we een grote paddock gemaakt met een loopstal. De rest is weiland waar ze in de zomer overdag op kunnen staan en 's nachts weer in de paddock met wat hooi. In het weiland is ook een schuur waar hooi en stro liggen en een mesthoop.

Ik zou de bak groter maken zodat ze daar in kunnen staan en dan af en toe in het stukje gras dat nog over is.

Wij betalen trouwens 50 euro per maand inclusief stroom en water.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:13

Ik vind het niet realistisch.

Een bakje van 15 x 30 is prima te doen. Maar de weitjes waar je over praat....dat zijn geen weitjes , maar postzegels. Je beesten kunnen dan hooguit een paar uurtjes per week grazen.

Ik vind dat sneu.

Op zulke postzegels gras kun je geitjes of kippen houden , maar voor een paard om te grazen is het niks :n

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:28

alle opmerkingen over vergunningen e.d. zijn hierboven al geplaatst, zeker van te voren naar informeren zou ik zeggen. als je paarden nu bij je ouders staan: zou er geen mogelijkheid zijn om een week of 2 je huidige bak en weiland zo af te zetten dat je dezelfde afmetingen hebt als in het stuk waar jij nu over nadenkt? het is winter: en dat is de periode (denk ik) dat je de meeste nadelen zult tegenkomen: een goed moment om het uit te proberen dus:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:30

Nu heb je toezicht door je ouders, is er ook toezich bij het nieuwe stukje? Kun je niet de woning van je ouders overnemen/ huren zodat je bij je paarden kunt wonen. Ik zou ze niet op zo'n klein stukje zetten, binnen een week kaal, zelfs met één pony. Dichterbij is fijn maar ik zou toch voor het welzijn van de paarden gaan, veel ruimte om te bewegen en lekker grazen, succes met je beslissing. Ik vind wel dat de huurprijs erg hoog is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:36

Ik vind persoonlijk dat het erg klein is en krap, voor alles. De kans is groot dat je paarden dan hun tijd in de aangelegde rijbak moet doorbrengen ipv op de weitjes van formaat paddocks in de zomer, om stukvertrappen te voorkomen en dat er helemaal niets meer groeit als het erg afgegraast en vertrapt wordt.