wat nu als er geen afvoer in de stal is.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gap

wat nu als er geen afvoer in de stal is.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 15:56

We hebben 4 pony's, waarvan er 1 ONTZETTEND plast , het vlas is niet bij te strooien en haar stal is echt keinat ( het gaat nu even niet over de oorzaak waarom ze zoveel drinkt ;) )
We hebben dus 3 stallen op één en dezelfde betonnen ondergrond, daar is dus ook geen afvoer in gemaakt het is 1 plaat. Doordat onze "plas: dame in het midden staat, worden de stallen van de andere pony;s ook vochtiger aan de randen ;(
Weet iemand hier een oplossing voor??? Ze staan nu dus op vlas en dat kan geen stro worden ivm een koliekgevoelige pony. Maar ik dacht bv aan een rubber ondergrond, doe je hier dan wel weer vlas oid overheen of zet je ze dan zo op het rubber???????? Ligt dit wel lekker als ze gaan liggen :=
En hoe vaak moet je dat dan schoonmaken en hoe maak je dat schoon om ook weer ongedierte etc te vermijden?? Een hoop vragen ik hoop dat er "ervaringsdeskundigen" zijn :D

Angela

Re: wat nu als er geen afvoer in de stal is.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:35

Veel plassen en toch droog kunnen liggen? dan zijn rubbermatten inderdaad een uitkomst (als ze de urine doorlaten), maar je kunt ze alleen gebruiken als de urine dan ook ergens heen kan... en zonder afvoer gaat dat niet werken. De urine zal dan gewoon naar de andere stallen lopen, dus daar win je niets mee.

Ik kan alleen maar bedenken: nog vaker uitmesten, en nog meer strooisel gebruiken.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:36

Kan de pony niet aan de zijkant van het stallenblok staan? Dan zal de urine denk ik minder door alle stallen lopen.
Hier staan ze ook op matten en zonder strooisel. Een stal loopt wat schuin af waardoor daar alle plas heenloopt. Misschien een idee om de ene kant van de mat iets op te hogen?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:42

Je zou ook koolzaadstro kunnen gebruiken. Lijkt veel op vlas maar neemt heel veel vocht op. Heb dat nu ook een maand in onze stallen liggen en de stallen zijn en stuk droger.

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:39

Angela schreef:
Veel plassen en toch droog kunnen liggen? dan zijn rubbermatten inderdaad een uitkomst (als ze de urine doorlaten), maar je kunt ze alleen gebruiken als de urine dan ook ergens heen kan... en zonder afvoer gaat dat niet werken. De urine zal dan gewoon naar de andere stallen lopen, dus daar win je niets mee.

Ik kan alleen maar bedenken: nog vaker uitmesten, en nog meer strooisel gebruiken.

Angela heeft helemaal gelijk :j ; urinedoorlatende matten hebben inderdaad een afvoer nodig, anders werkt het niet.
In plaats van vlas zou TS ook Hempbed (hennepvezel) kunnen gebruiken, dat neemt namelijk nog beter urine op dan vlas. Je zou ook vlas of Hempbed kunnen combineren met vloeistofdichte stalmatten. Ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld (zie mijn onderschrift) :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:42

Als je vlas in je stal hebt liggen, en de pony maakt het zó nat dat de omringende boxen ook nat worden, dan ben ik er zeker van dat je te weinig vlas in je boxen hebt liggen.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:10

GamblersCup schreef:
Als je vlas in je stal hebt liggen, en de pony maakt het zó nat dat de omringende boxen ook nat worden, dan ben ik er zeker van dat je te weinig vlas in je boxen hebt liggen.

Je mag komen kijken hoor :D maar er ligt echt meer dan genoeg vlas in de stal , maar zelfs zo'n dikke laag raakt doorweekt en dan strooien we werkelijk elke dag bij :o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:25

Dan is er iets GOED mis met je pony, als een GOEDE laag vlas met elke dag bijhouden doorweekt raakt...

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:27

rienne schreef:
Je zou ook koolzaadstro kunnen gebruiken. Lijkt veel op vlas maar neemt heel veel vocht op. Heb dat nu ook een maand in onze stallen liggen en de stallen zijn en stuk droger.

Dit gebruiken wij ook, lijkt inderdaad wat betreft structuur op vlas, maar neemt veel meer vocht op.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:41

Met de pony is helemaal niets mis, maar dat schreef ik ook al in het topic zelf, het gaat er niet om dat ze zoveel plast, maar hoe ik het het beste op kan vangen ;)
Die koolzaadstro , waar kun je dat halen en is dat qua prijs even duur als vlas??? Goede tip ik heb er nl nog nooit van gehoord!!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:48

Je zou voor de andere ponys matten kunnen aanschaffen zodat zij wat hoger staan dan de 'plas' pony?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:59

Wij hebben, wel in België, voor 1 pak koolzaadstro €1.25 betaald. Ik had er ook nog nooit van gehoord maar het is bijna overal te verkrijgen. Wij hebben het bij een boer gekocht

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:24

Het heet koolzaadstrovezel, zit in dezelfde pakken als vlas (je ziet het verschil ook bijna niet) en je kunt het fijn gemaald (lijkt op vlas) en grof gemaald krijgen.
Wij gebruiken fijn gemaald, en kopen dat gewoon bij de veevoeder waar het vlas ook vandaan komt.
Het is iets duurder dan vlas, maar je merkt duidelijk het verschil in gebruik.

Rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:37

Als je eens de rest van de pony's hoger zet door rubbermatten te gebruiken, dan blijven die droog staan.

Wij hebben speciale rubbermatten voor stallen.
Je kunt ook google gebruiken en op stalmatten zoeken dan krijg je alle aanbieders te zien.

(niet bedoeld als spam)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:49

Hier staat er ook 1 die meer plast dan gemiddelde anderen.
Maar dan moet je toch meer vlas gebruiken want andere stallen worden hier niet nat.

lege stal 5 zakken.
elke week 1,5 tot 2 zakken nieuw erbij.
Natte plekken niet laten zitten.
Dat werkt hier dus goed.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:54

Bij mij op stal wordt er 'puur' koolzaadstro gebruikt, dus niet vermalen in pakken zeg maar. Was wel wat duurder dan gewoon stro, maar het neemt echt veel vocht op. Je gebruikt het op dezelfde manier als dat je vlas gebruikt, dus je laat de ondergrond liggen en strooit dan op. Is het echt nat en verzadigd, haal je het weg.
Werkt veel beter dan stro en de paarden eten het niet op.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:01

Ik heb hetzelfde probleem als jou TS. Ik heb ook een paard die veel plast, en geen afvoer. We hebben hem wel op stro staan, heb er wel over gedacht om hem op strokorrels te zetten. Toen ik die eenmaal wou bestellen was de stal een beetje opgepot en sindsdien gaat het erg goed! Gewoon een onderlaag laten liggen zodat de urine daar in weg kan zakken en de drollen halen we er iedere dag uit. En dat werkt tot nu toe het beste :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:14

TS geeft aangegeven dat stro geen mogelijkheid is ivm koliekgevoeligheid.

Ik denk echt dat er maar 1 oplossing is, en dat is extreem veel vlas erin. Blijkbaar is het voor deze pony te weinig, ook al denk je dat er al veel in de stal ligt, het is overduidelijk toch niet genoeg, anders zou het immers niet zo nat zijn.

Moet zeggen dat ik ook wel benieuwd ben naar de oorzaak van het vele plassen, neem aan dat daar uitgebreid onderzoek naar gedaan is door een DA (en dus blijkbaar de pony al behandeld wordt, danwel dat er nooit een aanleiding gevonden is (wat wel raar is) ?

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:34

De pony is gewoon een ondeugd die uit verveling gaat staan drinken, ik weet dat daar oplossingen voor zijn, maar in de zomerperiodes als ze op de wei loopt dan drinkt ze "normaal" ik ben niet iemand die dan de waterbak af gaat sluiten om haar zo te beperken, dus vangen we het liever op met een zo comfortabel mogelijke ondergrond, ( de da is er in betrokken geweest ja) als ik erover nadenk dan zal het idd zo kunnen zijn dat we dan toch niet genoeg bijstrooien, al staat ze op een echt dikke laag, ik moet ook wel zeggen dat ik de natte plekken er niet uithaal omdat wij altijd hebben geleerd de onderlaag te laten liggen, zodat deze isolerend gaat werken, de mest halen we wel 2x per dag weg ;)
Vandaar dat ikzelf dacht aan rubber, ik denk dan loopt het eronder en spuit je het eens in de zoveel tijd uit,als het dan maar niet gaat stinken, en ergens geeft het me ook een gevoel dat het niet zo lekker ligt voor ze :o
Ik ga nu eerst nog fors meer vlas bijstrooien, al staat ze dan wel ruim 10 cm hoger dan de rest _O- kijken of het het opvangt, ik moet eerlijk zeggen dat ik het me afvraag, maar het is het proberen zeker waard :j fijn dat jullie zo meedenken <3

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:37

@rubbermatten, fijn dat je reageert, het is een idee, dat de andere pony's zo droog staan, maar ik wil de pony zelf ook graag met drogere voetjes in de stal hebben, straks krijgt ze er nl zelf problemen mee, een vochtige ondergrond is nooit goed en daarbij kan ze ook niet lekker droog gaan liggen, het is altijd vochtig ;)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:39

Beetje rare oplossing, maar ik ken iemand die zijn paard had getraind om in een speciekuip te plassen, met wat strooisel erin tegen het spetteren.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:09

ontstoft zagemeel onder het vlas gooien.

+ even naar de hubo voor een paar tubes afdichtingskit en de de randen van je stal dichtspuiten

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:13

Ik heb ook geleerd om nat te laten zitten.
Toch doe ik dat bij geen een meer.
Het lijkt dan wel of dat zo verzadigd is dat het droge daar weer vocht aan onttrekt en zo ook weer minder opneemt.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:21

Hier zelfde probleem, vijf stallen, middelste plast enorm veel (staan hele dagen buiten, maar paard plast zordra hij binnen staat) twee naast gelegen stallen waren ook steeds nat, ook betonvloer zonder afvoer en ook op vlas. Wij hebben nu bij het desbetreffende paard twee balen zaagsel gegooid en daarover heen vlas gedaan, scheelt aanzienlijk. Wij hebben ook koolzaadstro gebruikt, maar dit nam veel minder vocht op dan gewoon zaagsel, het zaagsel kun je ook veel langer laten liggen en neemt nog heel lang vocht op.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:23

schuilstal.... :)* dan kan ze buiten plassen is je probleem ook opgelost.
Nog veel beter voor je paardjes ook