hoe mijn paarden aan elkaar laten wennen in de paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pippie123

hoe mijn paarden aan elkaar laten wennen in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 15:37

Hallo!

Ik heb even wat vraagjes. We zijn bezig met een huis waar de paarden bij kunnen staan. Nu zit er geen weidegang bij dat huis en is het de bedoeling dat er paddocks komen waar de paarden elke dag in kunnen staan.

Zomers gaan we proberen om een stuk land te huren waar ze op kunnen staan. Het gaat hier om 6 paarden die in koppels van 2 in de paddock zouden komen te staan met onbeperkt ruwvoer. Afmeting van de paddocks is nog niet helemaal bekend maar dat zal rond de 15x16 worden, dus niet echt groot maar wel lekker om heel de dag in buiten te staan.

Maar nu komt het probleem mijn paarden staan op een pension stal waar ze zomers een paar uurtjes op de wei mogen (een klein stukje) maar dan wel alleen. Dus met een draadje er tussen. Ze zijn dus niet gewend om samen te staan. Heb 2 oudjes die ik samen kan zetten, daar heb ik alle vertrouwen in maar de andere 4 (sport paarden) ben ik een beetje bang voor. Die zijn het niet gewend en hebben altijd alleen gestaan! Maar ik wil dat graag veranderen en ze meer buiten hebben met elkaar. Hoe kan ik ze laten wennen aan elkaar? Zonder dat ze elkaar gaan slaan, verwonden? Met onbeperkt ruwvoer zou dat dan goedkomen? Hoe hebben jullie dat gedaan??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:43

Dat wordt wat lastig als je zo'n kleine ruimte hebt. Ze kunnen elkaar niet echt ontwijken.
Ik weet niet of er een mogelijkheid is om ze eerst een paar weken allemaal alleen naast elkaar te zetten zodat ze aan elkaars aanwezigheid kunnen wennen en je kan zien welke paarden het beste bij elkaar kunnen?
Of dat je ergens een grote weide/ruimte kunt huren om ze eerst daar een paar weken aan elkaar te laten wennen en ze dan 2 aan 2 in een paddock te zetten?

_SteR_

Re: hoe mijn paarden aan elkaar laten wennen in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:46

Je hebt geen rijbak waar je de paarden in koppels aan elkaar kunt laten wennen? Dit doen wij namelijk altijd op stal. Op deze manier kunnen ze aan elkaar wennen en elkaar eventueel ontwijken totdat wij beslissen of het een goede "match" is om deze paarden bij elkaar in de paddock te zetten.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:54

Je zegt dat de paarden nu op een pension staan, maar dan alleen.
Is het een mogelijkheid om de paarden daar al naast elkaar te zetten met draad ertussen, zodat ze aan elkaar kunnen wennen en zodat jij kan zien welke paarden het best bij elkaar passen?
Ik zou ze dan op de pensionstal al aan elkaar laten wennen, zodra je ze dan naar huis haalt zou ik ze direct bij elkaar in de paddock zetten zonder dat ze het daar kennen, dus ook niet eerst de een in de paddock en dan de ander en daarna pas samen, maar direct samen.
Dit heb ik met mij eigen merrie gedaan, die mocht "op vakantie" voor 3 weekjes naar een andere weide. De stalhouder had nog een merrie staan die hij daar ook wel graag heen wilde hebben. Die merrie was heel beschermend en nijdig, ze konden wel naast elkaar in de box. Deze twee hebben we toen op de vreemde locatie bij elkaar gezet. Juist omdat het voor beide paarden een vreemde locatie was vinden ze het eng en gaan ze (zoals een kuddedier betaamd) heel erg aan elkaar plakken en waren het de beste vriendjes. Ze gaan wat aan elkaar hangen en zijn niet bezig met "vind ik jou wel aardig", maar met "jij vindt het hier ook eng he".

Is wel een wat rigoureuze methode, maar het is dan nog niet zo dat er een al de baas over de paddock is en de ander er dus niet bij mag.
Wel eerst dus aan elkaar laten wennen met draad ertussen.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 15:57

Het is wel de bedoeling dat er een 20 x 40 rijbaan in de tuin komt. Maar aangezien dat een wat duurdere bak wordt, waarschijnlijk zonder omheining kunnen ze hier niet in los. Ik zou de paddocks t liefst groter hebben maar zo als t nu lijkt past dat niet. Het worden 4 paddocks. Kan ze inderdaad wel eerst apart naast elkaar zetten en kijken hoe ze reageren. Ik ben al blij met deze vooruitgang ipv meeste tijd van de dag op stal. En ik ga even in de buurt overleggen over het huren van een stuk land, dat is namelijk ruim aanwezig! Bedankt

@sjouk_L

In de winter kunnen de paarden helaas niet naar buiten! Dus wil t liefst weg daar en ze lekker thuis. Naast elkaar op t land stonden ze al en stonden ze ook wel eens over t draad heen te knuffelen/klooien enz. Maar ben een beetje een muts en bang voor blessures!! Zou het helpen om in 2 hoeken hooinetten (zag mooie slowfeeders op internet) op te hangen? zodat ze altijd wat te doen hebben?

Bedankt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:46

Ik heb mijn paard eerst met een dun draadje naast de andere gezet (wel bij elkaar kunnen ruiken, en ook echt de hele hals langs kunnen gaan, maar elkaar niet kunnen opjagen/vast zetten dus). Dat ging heel rustig. Daarna langs elkaar op de wei gezet, dat was ook rustig, draad ertusssen uit gehaald en samen gelaten. Ging heel rustig en echt van "he, jij ook hier?".

Ik zou in jou geval de paarden eerst naast elkaar op de paddock zetten, daarna met een draadje ertussen in 1 paddock (blijft niet veel over, maar is dan ook niet nodig. Beide een berg voer geven, een uurtje laten eten, en dan de draad weghalen. Blijf dan even een uurtje erbij, zodat je meteen weer kan splitsen als dat nodig is.

De ruimte is niet enorm, dus het moet wel klikken. Is het rustig, prima, zo niet, kijken of een ander koppel wel werkt.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:40

Ja ik denk dat ik het zo ga proberen! De eerste keren zal ik er toch bij blijven en ze niet meteen heel de dag alleen laten! Berg hooi en dan hopen dat t goed gaat ;)