kosten houten omheining hectare

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

kosten houten omheining hectare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 17:22

Hee bokkers!
Ik ben een beetje aan het kijken naar een nieuwe omheining omdat de linten van het land wat groen worden en de palen niet allemaal zo mooi meer.
Nu leek het mij een goed een idee om een houten omheining te doen. Maar hoeveel kost zo iets voor een hectare weiland.

Alvast erg bedankt!

Ibbel

Re: kosten houten omheining hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:57

Dat hangt van de vorm van je weiland af. Voor een hectare van 100 x 100 is het 400 strekkende meter, voor een hectare van 50 x 200 is het 500 strekkende meter, en voor een hectare van 25 x 400 is het 900 strekkende meter. Dus misschien is het handiger het aantal meters te geven ipv oppervlakte ;)
En dan mag je ook meteen nadenken over hoe hoog wil je het, om de hoeveel meter wil je palen, en hoeveel regels hout: 2, 3 of 4.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:02

Daarbij is de dikte van de planken zeer prijsbepalend als ook de manier van zetten (nagelen, door de paal heen, laten doen of zelf) en welke palen je gebruikt rond, vierkant, geschaaft, etc.. Laatst heb ik gekeken naar de meest simpele houten omheiningen (ronde palen, 2 leggers, niet al te dik hout) en kwam al snel uit op zo'n 12- per strekkende meter. Dat is dus wel zo'n beetje het minimale dat je kwijt bent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:45

Rond een tientje per meter hekwerk ben je inderdaad zo kwijt :j

En... dan moet je het hout nog goed onderhouden en een schrikdraadje er voor plaatsen om het tegen de weersinvloeden en de paarden te beschermen. Duur grapje dus...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:33

En als je het zelf doet Pmarena/Sirus met bijv schaaldelen? En je koopt groot in, niet via de Gamma.
Schaaldelen vind ik bijv wel mooi en passend in het landschap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:38

Vraag ook even bij de gemeente of en wat voor hek je dan mag neerzetten.
Voor een houten omheining heb je nl een omgevingsvergunning nodig en er zijn gemeentes die het wel een vergunning verstrekken, maar dan moet het wel aan bepaalde eisen voldoen. Dat gaat dan oa over de hoogte en de afstand tussen de palen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:16

Ik was voor 600 strekkende meter houten doorsteek (staanders 2m 14rond en 2 liggers 8rond van 2.5m ) ongeveer 5000euro kwijt, inclusief zetten met iemand die bij Heras werkt (dus eigenlijk zelf zetten). 1.20hoog op de meeste plekken, je moet kiezen of de hoogte aan te houden of het "land" te volgen, als het niet helemaal gelijk ligt. En met deze afstanden, tenzij je land met laser gelijk ligt, optisch is het mooier (vind ik) om het hekwerk strak te laten lopen

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:42

hee bedankt Mist, best wel een bedrag voor iets dat weer weg rot uiteindelijk, maar wel mooi is!
Heras heeft natuurlijk ook dat metalen spul wat voor altijd staat. (maar minder mooi is)
Brainless, heb de gemeente er wel eens over gebeld maar degene die ik aan de lijn had was niet bepaald toeschietelijk, kwam er met haar niet uit hoe hoog het hek nou mocht zijn. Hebben uiteindelijk palen van ong 1,5m staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:54

Hier kun je checken welke vergunning je moet hebben (en wat je wel en niet moet melden).
Dit is landelijk geregeld (dus overal gelden dezelfde regels..).
https://www.omgevingsloket.nl/
(volgens mij staat omheining er tussen, sowieso erfafscheiding, anders kun je daar extra info over aanvragen).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:13

bedankt Brainless
ik heb nu de check gedaan, maar met het adres van de buren want mijn land heeft geen huisnummer

ik weet nu dat de omheining niet hoger dan 1m mag zijn en dat je groene erfafscheiding mag plaatsen, zónder ondersteuning

schuilstal mag niet, maar ja krijg dan ook deze vraag waar je nog niet verder mee komt: >;)

Is de voorgenomen activiteit in strijd met het bestemmingsplan, de beheersverordening, het exploitatieplan, regels op grond van de provinciale verordening, regels op grond van een AMvB of regels van het voorbereidingsbesluit?Toon toelichting

JaNee

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:43

Amalarab schreef:
hee bedankt Mist, best wel een bedrag voor iets dat weer weg rot uiteindelijk, maar wel mooi is!
Heras heeft natuurlijk ook dat metalen spul wat voor altijd staat. (maar minder mooi is)
Brainless, heb de gemeente er wel eens over gebeld maar degene die ik aan de lijn had was niet bepaald toeschietelijk, kwam er met haar niet uit hoe hoog het hek nou mocht zijn. Hebben uiteindelijk palen van ong 1,5m staan.

Het zou 10 jaar mee moeten gaan :D
Ik heb overigens geen vergunning aan (moeten) vragen. Enne, het hek zelf kwam niet van Heras, maar een kerel die bij Heras werkt heeft meegeholpen.

Is eigenlijk nooit bij me opgekomen om hiervoor een vergunning aan te vragen. Ik heb zeer goed contact met de gemeente (hebben me vreselijk goed bijgestaan toen hier een paar rotterdammers bezwaar maakten tegen mijn nieuw te bouwen stallen)

Ik ging er naartoe om de bak te "legaliseren" was niet nodig voor hen. Ik vroeg of ik licht mocht aanbrengen en hoe hoog dit mocht zijn. 2m is sowieso vergunningsvrij, maar ik mocht zetten wat ik wilde, zolang er niemand last van had (Rotterdammers houden zich inmiddels koest omdat de buurt hier bij hen aan de deur is geweest ;) dat dit niet de manier is om met je buren om te gaan- zeker als je de stallen niet eens kan zien vanuit je huis of tuin)

Ik wilde een officiele mestplaat maken...was ook niet nodig volgens hen, ik mag de mest overal "storten" op mijn land zolang ik 7 m van de sloot afblijf.

Ik weet dat ik geluk heb gehad waarschijnlijk, maar het zijn geen boemannen, stap er gewoon eens binnen en stel je vragen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:57

@Mist
Het is nu landelijk geregeld. Helaas worden nu veel gemeentes gedwongen alsnog de wet te handhaven.
Er zijn al verschillende mensen hun bak kwijt geraakt omdat hij niet voldeed aan de wettelijke eisen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:21

Brainless schreef:
@Mist
Het is nu landelijk geregeld. Helaas worden nu veel gemeentes gedwongen alsnog de wet te handhaven.
Er zijn al verschillende mensen hun bak kwijt geraakt omdat hij niet voldeed aan de wettelijke eisen.

ja weet ik, ik heb het over vorig jaar ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:25

dankje Mist!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:54

Ik heb net nog offertes opgevraagd voor houten omheiningen. Aangezien wij zelf echt niet in de mogelijkheid zijn om alles zelf te plaatsen, wilden we het laten doen. Wij hebben 1hectare en 750 lopende meter omheining.
Dat komt, voor 3 leggers (wat het minimum is bij ons wegens een onstnapgrage pony) op zo'n 20euro minimaal per lopende meter, inclusief plaatsing en schrikdraad ervoor, dat wel. Maar wij hebben hier niet zomaar 15à20 000euro op overschot liggen, dus hebben besloten een professionele firma te laten komen om een goede omheining met enkel schrikdraad te komen plaatsen.
Die mensen hebben toch de betere apparaturen voor het plaatsen van de palen (ik zie mezelf al met een grondboortje gaten van 80a90cm graven :') ) en zo weet je ook meteen dat alles waterpas staat, je antiot garantie hebt etc. Voor ons wordt dit nog steeds een dure oplossing (wat wil je met 2.5km schrikdraad, poorten, ...) maar wel een degelijke waarvan we zeker zijn dat het jaren meegaat.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:01

@Ine: Aan welk bedrag moet je denken voor je schrikdraad-omheining (incl. plaaten, materialen)?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:16

Gaat zo rond de 6000euro zitten minimaal, denk dat je als je het zelf plaatst zo'n 4000 kwijt zal zijn.
Palen zijn dan wel 14 en 10cm diameter (ronde palen) en gaan machinaal 90cm de grond in (voordeel zodat ze niet gaan barsten, als je met een hamer erin klopt krijg je sneller barsten en dus rot). Ze komen op 4meter van elkaar te staan. Je hebt zo'n 2,5km draad (bij ons wordt dik schrikkoord, geen lint), overal elastische rekpoorten (zodat je maar 1.5meter rekkoord nodig hebt voor een 3 of 4 meter brede poort), nieuw schrikdraadapparaat, 3 gegalvaniseerde grote poorten aan de buitenkant van de omheining,... Alles met materiaal van Gallagher.
Er kruipen waarschijnlijk zo'n 4 dagen werk in (of meer naargelang de ondergrond) en er werken 2 mensen aan die dat dag in dag uit doen. Voor ons zou het dus onbegonnen werk zijn om alles te gaan halen en zelf plaatsen (we hebben ook geen houthandel die zo'n hoge en dikke palen verkoopt in de buurt, hobbycentra hebben enkel van die waardeloze 6cm diameter palen).

Als het goed is komen ze hier in februari alles plaatsen (afbreken van de oude opheining doen we zelf, kost weer werkuren) en dan ga ik sowieso ook een voor en na-topic openen.
In mijn profiel staat een plattegrond van de weide, je ziet dat de vorige eigenaar de stallen etc niet zo strategisch gebouwd heeft, waardoor wij veel extra meters kwijt zijn om toch alle stallen toegankelijk te houden en in elke wei een schuilstal te hebben.

Edit: dit is dus voor 750 lopende meter, denk dat de meeste mensen met 1hectare wel iets minder uitkomen qua lopende meters.
Edit nummer 2: bij ons wordt de huidige winterweide (de grootste weide op de plattegrond) ook nog in 2 gedeeld met de nieuwe omheining, zodat ook in de zomer alles afgegraasd kan worden zonder dat ze op een veel te groot stuk staan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:56

@Ine: leuk dat je er ook een topic over gaat bijhouden, ben benieuwd! Pff, 6000 euro is ook nog best een flink bedrag. Maar het laten plaatsen klinkt wel goed en die palen zijn flink dik (zijn oha inderdaad maar zo'n 6cm dik).

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:02

Is zeker een flink bedrag en nadert zowel aan mijn maximum bedrag dat ik in mijn hoofd had toen we besloten om de weide helemaal opnieuw te laten doen. Een beetje stroomverlies door een slecht zelf geplaatst draadje en ik heb hier een ontsnapt veulen, aangezien ze 0,0% respect heeft voor draad en dit dus moet gaan leren door een degelijke omheining. We hebben uiteindelijk de goedkoopste professionele oplossing gekozen, maar ik hoop dat we er vele jaren van kunnen gaan genieten.

Als je wel in de mogelijkheid bent om dingen zelf te plaatsen, dan is hout natuurlijk altijd erg mooi! Jammer genoeg kan je dat tegenwoordig ook niet goedkoop op de kop tikken wil je iet of wat degelijk materiaal.
Ooit, als de paarden aan huis staan en we zwemmen in het geld (mooi droombeeld :') ), dan komt er hier wel een houten omheining denk ik.

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:47

10 euro p m1

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:49

10euro per lopende meter kan je rekenen bij de goedkoopste oplossing, zonder plaatsing en zonder stroomdraad errond. En zonder btw. Heb hier in België niets goedkopers dan 15euro per lopende meter gevonden.