Schuilstal - zelf bouwen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Schuilstal - zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:24

Ooit er aan gedacht om zelf een mooie schuilstal te bouwen?
Wij hebben de bouw van onze stal in beeld gebracht, dus knutselliefhebbers, leef je uit!
De site, aangevuld met allerlei nuttige informatie zoals het Paardenbesluit 2011 vind je hier: http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl
Uiteraard bij je gemeente checken of het allemaal wel mag maar ook hierin is voorzien op de site - in het artikel "Alles over schuilstallen" vind je aanwijzingen wat wel en niet mag, en tips en trucs om lastige gemeenteambtenaren van repliek te dienen :)

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:34

Wauw dat ziet er strak uit............paar weken geleden is bij ons de schuilstal door stormschade verwoest dus er komt nu een nieuwe maar deze vindt ik echt heel mooi, ik zal het mijn man even onder de neus drukken :D

Jes

Re: Schuilstal - zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:47

Wat leuk en leerzaam om te zien hoe jullie de schuilstal gebouwd hebben! Ziet er super uit!!
Mag ik vragen wat het geheel nou zo'n beetje gekost heeft?

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:04

Erg mooi! Deze zomer gaan wij ook een schuilstal maken en deze wordt zeker ons voorbeeld!
Ben ook zeer benieuwd wat het gekost heeft.

Groetjes

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:20

Wauw ziet er erg mooi uit!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:32

Saffier schreef:
Wat leuk en leerzaam om te zien hoe jullie de schuilstal gebouwd hebben! Ziet er super uit!!
Mag ik vragen wat het geheel nou zo'n beetje gekost heeft?

Tinker11 schreef:
Erg mooi! Deze zomer gaan wij ook een schuilstal maken en deze wordt zeker ons voorbeeld!
Ben ook zeer benieuwd wat het gekost heeft.

Groetjes

Citaat:
Natuurlijk vraag je je af wat zo'n bouwwerk nu heeft gekost. In ieder geval niet de prijzen die je op internet voorbij ziet komen, variërend van 4000 tot 10.000 euro. De schuilstal en de voorloopstal heeft aan materiaal tussen de 1500 en 2000 euro gekost (exclusief elektra en verlichting)

Lees verder > http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/#ixzz1kUpSXjK9

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:44

er staat in de tekst 1500-2000 euro

heel erg mooi hoor! het mag hier helaas allemaal niet en ik ga geen slapende honden wakker maken, maar het komt er nog weleens van!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:52

wauw, wat een mooie stal!
echt super!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:08

Vraagje (ik blond soms)
Wat bedoel je met staandermateriaal?
Citaat:
Om te voorkomen dat de paarden later de buitenwand eraf schoppen of drukken, plaatsen we tegen de binnenzijde van de staanders kruislings verlijmde samengeperste houtplaten.

Je kunt hier het beste 'underlayment' voor gebruiken, met een dikte van plm. 18 a 20 mm. De prijs per vierkante meter is redelijk en de verwerking gemakkelijk. Vul de ruimte tussen de staanders op met even dik staandermateriaal, zodat de plaat gesteund wordt.

Lees verder > http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/#ixzz1kUyLwm00

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:12

Die planken aan de buitenkant lijken op mijn huis :+ Ik woon in een schuilstal _O-

Echt no way dat de gemeente dat hier gaat pikken zoiets...

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:15

wauw wat super mooi!!

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:19

Wauw! Mooi hoor!! +:)+

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:33

wij hebben van een carport twee stallen gemaakt. een inloopstal en een met deur. deze wordt alleen in de winter gebruikt, zodat haf en shetten allemaal droog kunnen staan. haf gaat dan in `dichte`stal en shetten in inloop met draadje om de stal zodat ze wel bij het water kunnen. haf heeft eigen water. in de zomer gaan ze 24/7 naar buiten.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:10

Proficiat met je schuilstal, erg mooie constructie.
Uit mijn eigen ervaring met het bouwen van een houten paardenstal heb ik wel twee opmerkingen.
1. Ik zou nooit houten balken in de grond ingraven, de verticale steunbalken van onze stal zijn allemaal bevestigd aan gegalvaniseerde L profielen van 5 x 5 x 100 cm die 80 cm in de grond geklopt zijn.
Zo is er geen contact tussen de houten balken en de grond.
2. In plaats van treinbiels als fundering van een muur heb ik oude borduurstenen gebruikt, ik heb deze gekregen van de gemeente nadat ze straten hadden heraangelegd.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:30

Dat ziet er echt keurig uit. Mijn complimenten. De schuilstal van mijn pony is er niets bij.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:33

Ohhhh mooi gedaan zeg!!!

SeraphimJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:41

Dat ziet er netjes uit zeg, heel mooi :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:49

MarcR schreef:
Uit mijn eigen ervaring met het bouwen van een houten paardenstal heb ik wel twee opmerkingen.
1. Ik zou nooit houten balken in de grond ingraven, de verticale steunbalken van onze stal zijn allemaal bevestigd aan gegalvaniseerde L profielen van 5 x 5 x 100 cm die 80 cm in de grond geklopt zijn.
2. In plaats van treinbiels als fundering van een muur heb ik oude borduurstenen gebruikt, ik heb deze gekregen van de gemeente nadat ze straten hadden heraangelegd.

Dank je!
De houten palen die de grond in gaan ( alleen aan de achterzijde) zijn gewolmaniseerde palen - die houden het echt wel een tijd uit!
Het nadeel van de paalhouders van ijzer is ( vlgs echtgenoot) dat die minder 'kleven' in de grond - krijg te te maken met een zware storm, dan bestaat de kans dat de hele constructie tegen de vlakte gaat, vergelijk bv met de haringen van een tent.

Het nadeel van een stenen fundering is dat gemeentes daar moeite mee kunnen hebben: de bielzen liggen los op de grond én je kunt er veel makkelijker de paalhouders die wij gebruikten, op bevestigen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:24

ik ben wel benieuwd of jullie een vergunning nodig hadden en die ook hebben aangevraagd hiervoor?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:31

Wow, de perfecte stal! Super mooi gedaan zeg.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:41

Jannepauli schreef:
MarcR schreef:

Dank je!
De houten palen die de grond in gaan ( alleen aan de achterzijde) zijn gewolmaniseerde palen - die houden het echt wel een tijd uit!
Het nadeel van de paalhouders van ijzer is ( vlgs echtgenoot) dat die minder 'kleven' in de grond - krijg te te maken met een zware storm, dan bestaat de kans dat de hele constructie tegen de vlakte gaat, vergelijk bv met de haringen van een tent.

Het nadeel van een stenen fundering is dat gemeentes daar moeite mee kunnen hebben: de bielzen liggen los op de grond én je kunt er veel makkelijker de paalhouders die wij gebruikten, op bevestigen.

Onze stal staat er al bijna 10 jaar.
Het voorste deel van onze stal (5 x 3m) staat op een 30-tal profielen die allemaal 80 cm diep in de grond zitten, voor dat deze uit de grond worden getrokken liggen de muren en het dak al lang tegen de grond.

De borduurstenen die ik heb gebruikt meten 40 x 25 x 100 cm en liggen ook gewoon op de grond.
Ik heb de verticale palen er op bevestigd met stukken betonijzer maar je zou er ook paalhouders op kunnen vast vijzen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:27

Gaaf gemaakt! Super dat je dit met ons deelt!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:16

Wow, echt supergaaf dat jullie de moeite hebben genomen om er zo'n mooie beschrijving met foto's van te maken en dit met ons hebben willen delen Jannepauli! *\o/*

Ik vind het echt heel leerzaam, ook de opmerkingen van anderen hierop! Ik hoop deze zomer een schuilstal te kunnen bouwen (afhankelijk van hoe snel het gaat met de gemeente, anders wordt het volgend jaar) en ben allerlei ideeën bij elkaar aan het sprokkelen. Maar zo een mooie stap-voor-stap beschrijving ben ik nog niet tegengekomen, hier gaan we echt veel aan hebben! _/-\o_

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:35

super gaaf zeg!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:53

We hebben inmiddels besloten om één van de doorgangen toch af te sluiten; eerder hadden we dat geprobeerd met van de plastic stroken ( Flappies.nl) maar dat bleek geen succes te zijn - de paarden konden er niet aan wennen, waarschijnlijk omdat toen we ze opgehangen hadden het zo stormde en die plastic flappen telkens de stal inwaaiden. Ze waren er zo benauwd voor dat ze niet meer de stal in wilden.
Dus nu dan toch een extra houten wand gemaakt en dat houdt nog meer kou tegen. En geen tocht meer. De waterbak binnen is met de vorst van de afgelopen dagen niet bevroren - het scheelt zeker een graad of wat vergeleken met buiten.
Later op de dag vullen we de site nog wel aan met een extra foto.