MarcR schreef:Proficiat met je schuilstal, erg mooie constructie.
Uit mijn eigen ervaring met het bouwen van een houten paardenstal heb ik wel twee opmerkingen.
1. Ik zou nooit houten balken in de grond ingraven, de verticale steunbalken van onze stal zijn allemaal bevestigd aan gegalvaniseerde L profielen van 5 x 5 x 100 cm die 80 cm in de grond geklopt zijn.
Zo is er geen contact tussen de houten balken en de grond.
2. In plaats van treinbiels als fundering van een muur heb ik oude borduurstenen gebruikt, ik heb deze gekregen van de gemeente nadat ze straten hadden heraangelegd.
Dank je!
De houten palen die de grond in gaan ( alleen aan de achterzijde) zijn gewolmaniseerde palen - die houden het echt wel een tijd uit!
Het nadeel van de paalhouders van ijzer is ( vlgs echtgenoot) dat die minder 'kleven' in de grond - krijg te te maken met een zware storm, dan bestaat de kans dat de hele constructie tegen de vlakte gaat, vergelijk bv met de haringen van een tent.
Het nadeel van een stenen fundering is dat gemeentes daar moeite mee kunnen hebben: de bielzen liggen los op de grond én je kunt er veel makkelijker de paalhouders die wij gebruikten, op bevestigen.