Draineren wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Draineren wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:03

N.a.v. verschillende topics over modder in paddock heb ik een vraagje over draineren.

Wij zitten op dikke loss grond, klei dus.
Het water zakt niet weg met als gevolg veel modder.
Als je de bovenste laag modder (ca. 15 cm) wegschept, dan komt er dus redelijk droge harde kleigrond onderuit. De bovenlaag is dus echt door de paarden tot brei gelopen.

Ik heb al een aantal keren met de gatenboor diepe daten geboord van ca. 1 meter en die met zand gebuld in de hoop dat het water dan wat weg zou zakken, maar dat helpt dus niks.

Ik had al gedacht om eens een boer te laten komen om de grond open te laten ploegen, maar ik ben bang dat de paarden dan tot hun knieen in de blubber zakken, terwijl dat nu maar tot de enkels is omdat de ondergrond hard blijft.

In het verleden heb ik ook wel eens een paar karren gele zand op de blubber gegooid, maar dat werkte dus totaal niet. Daar zakte ze dus tot over hun enkelen in (was wel droog toen), alsof je in een kinderzandbak in rul zand stond. Dat vermengde zich met nat weer weer met de onderliggende laag klei en toen werd het een nog grotere blubberbende. Toen stonden ze tot halverwege hun knieen in de modder/zand. Zand is dus geen optie.

Maar ....om nu een weitje c.q. uitloop te draineren?
Het kan in principe wel bij ons!

We hebben nl. een sloot achter de wei liggen, waar we de uitloop van de drainage op uit zouden kunnen laten komen.
Alleen....er staan berkebomen langs die sloot in de wei.
Ik denk dat we dan tussen de wortels van die bomen door moeten gaan werken, met tevens als risico dat de wortels uiteindelijk de drainage kunnen beschadigen.
Was ook niet de bedoeling om die bomen weg te doen, want die zuigen ook veel water weg (in de zomer). Bij de bomen is het ook nu het droogste.
En natuurlijk geven ze ook fijn schaduw.

Maar als we de boel draineren, moet ik dan zand over de drainagepijpen doen of kan ik gewoon de kleigrond er weer over gooien?
Het zou nl. fijn zijn dat het geen stoffige boel wordt als het droog weer wordt, want de wei ligt tegen een bedrijfspand aan en die zullen niet blij zijn als ze de zand binnen hebben liggen met een windhoos of als de paarden rondrennen.

Kan ik met een drainage er nog met een tractor eroverheen rijden met een kar vol hooi/stro?
Bij ons op de manege mochten ze geen paarden in de bak los laten lopen ivm het beschadigen van de drainage (of de doek die eroverheen lag), als de paarden zouden gaan rondrennen en bijv. van die slidings maakten waardoor ze diep(er) wegzakten in het zand.
Wat zou het ongeveer kosten om een drainage aan te leggen voor een stuk van 11 x 40-50 meter?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:27

een drainagebedrijf rekende vorig jaar inclusief zand, buizen en leggen €5,- per strekkende meter inclusief BTW, exclusief aanrijdkosten A €150,-

Er zijn ook heel veel kleine bedriijfjes die met een kraantje, een laserapparaat en iemand er bij voor hulp de drainage kunnen leggen, dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit, zeker omdat het maar zo'n relatief klein stukje is.
Je moet voor iets als een paddock of bak rekenen op een buis om de 2 meter of minder. In de lengte is het handigst, afschot een paar centimeter per 10 meter. Je kunt er voor kiezen om grind onder en boven de buizen te leggen, of drainagezand. De toplaag kan dan je gewone bodem zijn als je het als weide wilt gebruiken of zand voor een paddock of bak.

De sleuven maak je niet zo breed liefst ergens tussen de 60 cm en 1 meter diep (afhankelijk hoe hoog het grondwater staat en hoe diep je slootwater staat, hoe minder diep hoe dichter de buizen bij elkaar moeten liggen), evt. een klein laagje grind of zand zodat de buizen minder snel dichtslibben, en dan de rest opvullen met zand tot net onder de toplaag, daarna de toplaag er overheen.
Je kunt er met alles overheen rijden, maar pas nadat het wat ingezakt is door de regen. Tussendoor wat slepen helpt om geultjes te voorkomen/herstellen.

Jessix

Re: Draineren wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:35

Houdt je dan niet dat de toplaag (klei) alsnog blubber word?

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:04

mijn weide is ook gedraineerd een gedeelte. Ik merk weldegelijk verschil, alleen blijft bij mij de bovenlaag nog steeds erg modderig! Mijn paarden lopen nu ook niet in dit gedeelte...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:22

Er wordt gevraagd naar draineren wei/uitloop.
Bij een weide blijft de toplaag klei, want op zand (dat witte of gele zand dat je koopt) kan het gras niet goed groeien omdat daar niet genoeg voedingsstoffen in zitten.
Wil je hem vooral als zandpaddock/uitloop, dus zonder gras, dan neem je natuurlijk een toplaag van zand...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:31

theedoos schreef:
mijn weide is ook gedraineerd een gedeelte. Ik merk weldegelijk verschil, alleen blijft bij mij de bovenlaag nog steeds erg modderig! Mijn paarden lopen nu ook niet in dit gedeelte...

Hmm, dus als ik klei als toplaag neem, lopen ze het nog steeds kapot...
Bij mij is het dus de bedoeling dat ze erop kunnen blijven lopen, omdat dit stuk net voor de stallen ligt.

Het is dus dit stuk (foto is van een paar jaar geleden).
Afbeelding