Van pony tot mietje.. Hoe in de watten te leggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_chico_

Van pony tot mietje.. Hoe in de watten te leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 00:54

Hee!
Ik ben er sinds een tijdje achter dat mijn arabiertje een beetje meer luxe nodig heeft.. :o
Zelf heb ik zoiets van, je bent een NATUURLIJK paard.. Dus blub en kou hoort erbij! Maar dat vindt meneer even anders }>
Nu hij al in de dikkere dekens staat gaat hij zich al wat fijner gedragen en nu is mijn vraag; hoe kan ik hem nog meer in de watten leggen? (er dus een mietje van maken.. :+ )
In en uitstappen heb ik vandaag al met zweetdeken gedaan.. (ik moet toegeven dat ie wel fijner liep, dus ik zet het verwennen maar eens flink door :Y) )
Hoe gaan jullie met jullie paarden (arabieren?) om? Mijn andere pony is juist niet zo haha, hoe viezer er kouder hoe beter :j
Hebben jullie tips en trics?

Liefs,

Elma_

Re: Van pony tot mietje.. Hoe in de watten te leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:58

Hoe oud is hij?
En waar basseer je op dat hij het nodig heeft?

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:01

Enige waar ik nu aan moet denken, is dat koudbloeden goed tegen kou maar meer tijd nodig hebben om in te rijden en vooral om uit te stappen... Nu heb ik nog weinig ervaring met warmbloeden en vooral geen arabiertjes, maar ik kan me wel een paar omgekeerde dingen bedenken. Sowieso een lekkere dikke deken die zijn spieren warm en soepel houden. Maar ik heb wel eens gelezen dat arabieren het ook heel fijn vinden om heel hard masserend geborsteld te worden vlak voordat ze de deken op krijgen.. iets met bloedsomloop.. Weet het ook niet maar goodluck in elk geval! :)

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 01:01

Hij is 11, ik zie aan hem dat hij ervan geniet, hij wordt er minder chaggerijnig van :)
Hij heeft altijd op een manege gestaan, warme binnen stallen.. binnenbak en minder naar buiten als bij mij.
Nu staat ie van 10 tot 5/6 buiten, ook met slecht weer, en heeft hij ook een buitenbox..

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 01:02

Sanne135 schreef:
Enige waar ik nu aan moet denken, is dat koudbloeden goed tegen kou maar meer tijd nodig hebben om in te rijden en vooral om uit te stappen... Nu heb ik nog weinig ervaring met warmbloeden en vooral geen arabiertjes, maar ik kan me wel een paar omgekeerde dingen bedenken. Sowieso een lekkere dikke deken die zijn spieren warm en soepel houden. Maar ik heb wel eens gelezen dat arabieren het ook heel fijn vinden om heel hard masserend geborsteld te worden vlak voordat ze de deken op krijgen.. iets met bloedsomloop.. Weet het ook niet maar goodluck in elk geval! :)

Haha, hard borstelen hoef je bij meneertje niet te proberen! Dan laat hij zien hoe lelijk hij wel niet kan kijken..
Tnx!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:07

Das een lastige ja. Scheer je hem ook?
ik had een arabier x kwpn kruissing en die was al 24 dus die moest ik echt een beetje helpen.
Ik had een fleecedeken onder een 200 grams in december & januari. En altijd in en uitrijden met een zweetdeken :j
Zei was verder niet geschoren en dit was ook echt voldoende. Tm november stond ze dan alleen met 0 grams regendeken tegen de regen en wind.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:10

Goede deken tegen regen en wind. Kou kunnen ze prima aan, van oorsprong is de arabier gewend snachts vrieskou te trotseren aangezien het in de woestijn snachts tot wel -40 kan vriezen.
Maar tegen neerslag kunnen ze niet zo goed. Dus zorgen dat hij een schuilstal heeft of een goede regendeken voor de slechtste dagen. En het liefst onbeperkt hooi in de paddock, zodat hij van binnenuit warm blijft.

Meer is er niet nodig. Zweetdeken is alleen nodig wanneer hij volledig nat is en niet uit de wind kan drogen. In en uitstappen met zweetdeken zou ik alleen doen als hij volledig geschoren is. Nu zorg je er alleen maar voor dat hij z'n warmte niet kwijt kan, en dat terwijl uitstappen juist COOLING down is :))

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 01:12

Elma_ schreef:
Das een lastige ja. Scheer je hem ook?
ik had een arabier x kwpn kruissing en die was al 24 dus die moest ik echt een beetje helpen.
Ik had een fleecedeken onder een 200 grams in december & januari. En altijd in en uitrijden met een zweetdeken :j
Zei was verder niet geschoren en dit was ook echt voldoende. Tm november stond ze dan alleen met 0 grams regendeken tegen de regen en wind.

Hij is niet geschoren, maar ik moet zeggen dat hij ook bijna geen wintervacht heeft! Alleen onder zn buik :+
Nu staat ie overdag met 200grams op, en met mooi weer een regendeken tegen de wind..

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 01:13

Focussed schreef:
Goede deken tegen regen en wind. Kou kunnen ze prima aan, van oorsprong is de arabier gewend snachts vrieskou te trotseren aangezien het in de woestijn snachts tot wel -40 kan vriezen.
Maar tegen neerslag kunnen ze niet zo goed. Dus zorgen dat hij een schuilstal heeft of een goede regendeken voor de slechtste dagen. En het liefst onbeperkt hooi in de paddock, zodat hij van binnenuit warm blijft.

Meer is er niet nodig. Zweetdeken is alleen nodig wanneer hij volledig nat is en niet uit de wind kan drogen. In en uitstappen met zweetdeken zou ik alleen doen als hij volledig geschoren is. Nu zorg je er alleen maar voor dat hij z'n warmte niet kwijt kan, en dat terwijl uitstappen juist COOLING down is :))

Wij zeiden op stal idd ook dat hij de kou wel zou kunnen hebben, toch zeggen ze dat hij 's ochtends (onder alleen een regendeken) staat te shaken van de kou.. |(

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:17

arabieren zijn net als katten houden van luxe

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 01:18

franka75 schreef:
arabieren zijn net als katten houden van luxe

Haha, die van mij iig wel! Maar hoe geef ik hem die luxe? Als ik geen solarium enz tot beschikking heb? (denk dat hij daar niet meer onderuit zou komen.. xD) Ik ben echt de die-hard pony's gewent..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:36

ach je moet ze een beetje gevoelig behandelen dat zijn ze nou een maal ik als adhder ben ook gevoelig en meestal begrijp ik ze erg goed het zijn mn lievelingen

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:54

eigenlijk behandel ik mijn AV zoals ik ieder paard zou behandelen, ik kijk naar het paard en ga daar van uit handelen. Hij krijgt geen extra zachte dekentjes of extra duur voer omdat hij een volbloed is, hij vreet toch alles wat los en vast zit :))

mijn arabier heeft een 200 grams waterdicht dekentje om, is niet geschoren en heeft tot eind oktober bloot buiten gestaan... Maar die wintervacht kwam maar niet :+
Hij staat op dit moment 5 uur verspreid over de dag buiten in de paddock (Wei wordt gespaard tot de lente, mogen ze over een maand of 1-2 weer op), ook in regen en wind. Hij krijgt op stal gewoon voldoende hooi, en stro om aan te knagen. Als hij een lange tijd in de regen gestaan heeft of we een lange buitenrit hebben gemaakt maak ik een beetje warme slobber voor hem, en hij krijgt natuurlijk ook zijn gewone voer.

Solarium hebben we wel op stal maar daar maak ik geen gebruik van, vind het een beetje onzin :o Paard is niet ziek en heeft geen problemen met zijn spieren, dus wij warmen op de normale manier op; door lekker bezig te zijn met rijden of spelen :))

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 02:03

maar die van jou is aardig stoer

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 03:45

Rillen is niet zo erg bij een paard, ik let er altijd op of de haren niet overeind staan want dan hebben ze het echt koud!

Die van ons heeft een deken die je op kan bouwen, ideaal. We hebben een 200 en 300 grams en kunnen daar een 100 en 50 grams aan vast maken aan de onderkant. Echt fijne dekens. We hebben er ook verschillende grams hals bij.

Zij is ook een koukleum en krijgt bijna geen wintervacht (KWPN) en ze staat nu met 400gram op met hals. En voelt lekker aan onder de deken.

En idd genoeg ruwvoer zoals al gezegd werd, dan blijft de motor lekker draaien ;-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:36

Waarom zou je er nog meer een mietje van willen maken?

Verder ben ik het met Focussed eens. (Een goede deken), schuilplek tegen de regen en voldoende ruwvoer en dan moet een gezond paard zich kunnen redden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:41

Arabieren kunnen vaak idd slechter tegen nattigheid, dus daar zou ik vooral op letten..

Verder, tsja, net wat Zijne Hoogheid aangeeft prettig te vinden :') Hier staat er eentje die het liefste door de modder rolt, er staat er eentje die zn gouden lokjes graag schoon houdt en die van mij wandelt gewoon de zadelkamer in als hij het buiten zat is, pakt nog net geen bakkie :')

T is een beetje zoeken naar wat ze prettig vinden. :)

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:52

amyz schreef:
Arabieren kunnen vaak idd slechter tegen nattigheid, dus daar zou ik vooral op letten..

Verder, tsja, net wat Zijne Hoogheid aangeeft prettig te vinden :') Hier staat er eentje die het liefste door de modder rolt, er staat er eentje die zn gouden lokjes graag schoon houdt en die van mij wandelt gewoon de zadelkamer in als hij het buiten zat is, pakt nog net geen bakkie :')

T is een beetje zoeken naar wat ze prettig vinden. :)

haha, veel verschillen idd.. Die van mij is een rasechte aansteller ;)
Lekker in de dekentjes houden denk ik..