Vieze uitloopstal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Vieze uitloopstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:34

Hoe vervelend is het voor een paard om een vieze uitloop stal te hebben? Hij hoeft er dus niet verplicht dagdelen in te staan.

Mijn verzorgpony staat 24/7 op wei met schuilstal en maakt binnen no-time met zijn vriendje een ontzettende rotzooi van zijn stal. Hij gebruikt het echt als toilet, hij mest overal en de dag erna is het stro helemaal verzopen van de plas. Ik maak het zo vaak mogelijk schoon maar aangezien het weer zo snel vies is red ik het gewoon niet om altijd een schoon en netjes stalletje voor hem te hebben. Andere bodembedekking is helaas niet mogelijk, hier ga ik niet over. Hij ligt er volgens mij wel vaker in betekend dit dat hij het niet heel erg vind?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Vieze uitloopstal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:47

ik denk dat je heel hard je best doet.
Mijn pony's staan alleen in de schuilstal als er net voer hangt en verder staan ze altijd op de stenen, ze slapen er zelfs terwijl ze ook binnen kunnen.
Overdag staan ze op de wei en zodra ze op de tegels komen gaan ze daar vaak rollen ook languit zonnen is geliefd.
Ik zou me er niet zo druk om maken, het is buiten ook nat en dat lopen ze mee naar binnen en het zijn geen mensen he..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:49

Het gebruiken als toilet is de reden dat veel mensen of rubber matten of niks in de schuilstal leggen. Mest is vaak warm en ligt dus lekker.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:08

Wij hebben sinds kort een schuilstal, wilde er een lekker pak stro in, maar ben er na 1 dag op terug gekomen.
Het word inderdaad 1 poep en plasbende.
Nu staan ze gewoon op de stenen, mesten we het 2 x per dag uit en het valt nu wel mee wat eruit komt.
Het ligt er ook erg aan wat voor weer het is geweest en of ze er dus lang of kort in gestaan hebben.

Ik zou het zelf zo schoon mogelijk willen houden.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:25

Door het natte weer is het bij nu ook minder schoon als ik zou willen. Zodra het weer wat droger is, staan ze liever op de wei. Maar nu heeft de schuilstal en de stenen hun voorkeur. Heb onder het stro nog wel rubberen matten liggen :)

Het enige voordeelwat hun vinden van het schoonmaken is dat er weer nieuw stro in komt en dus kunnen opeten :')

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 08:43

Toch fijn om te horen dat er meerdere mensen last van hebben. Helaas is een andere bodembedekking geen optie.
Het gebruiken als toilet is inderdaad erg vervelend. En inderdaad Erpel de helft van de bodembedekking word meteen opgegeten hahahaha.

Hoe vervelend is het voor een paard om in zo'n vieze stal te staan en te liggen?

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:45

Ze moeten geen dagen met de hoeven in de stront staan,dus ik zou zeker zo vaak mogelijk de schuilstal schoon/leeg maken.
Wij doen het altijd 2 x per dag (bij de voerbeurten) en vaak gebeurt het tussendoor ook nog als er gereden word.
Zo houd je het bij en kost het je weinig tijd, is het beter voor je paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:49

Ik zou de stal niet steeds leegtrekken, maar wel opstrooien.
Zo zakte de plas naar de onderste laag en is het bovenop droog.
Het is alleen een rotkarwie om zo'n stal schoon te maken 1x in de twee weken ofzo.

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:52

Mijn paarden gebruiken hun uitloopstal ook als toilet.. Tja, je doet er niets meer aan dan het netjes proberen te houden en de mest weg te scheppen :).
Mijn paarden hebben matten in hun stallen, en een minimale laag stro eroverheen.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:57

curly2day schreef:
Ze moeten geen dagen met de hoeven in de stront staan,dus ik zou zeker zo vaak mogelijk de schuilstal schoon/leeg maken.
Wij doen het altijd 2 x per dag (bij de voerbeurten) en vaak gebeurt het tussendoor ook nog als er gereden word.

Zo vaaak mogelijk doen we het zeker schoon maken :). Helaas niet iedere dag maar zeker zo vaak mogelijk, het is echt de winter doorkomen!

Wat kunnen ze krijgen als ze met hun hoeven in de stront staan enkele dagen?

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:05

ANOUKIEE schreef:
curly2day schreef:

Zo vaaak mogelijk doen we het zeker schoon maken :). Helaas niet iedere dag maar zeker zo vaak mogelijk, het is echt de winter doorkomen!

Wat kunnen ze krijgen als ze met hun hoeven in de stront staan enkele dagen?

Ik zou zeggen google maar eens, bijv. rotstraal

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:47

Maar het is een uitloopstal. Ze staan daar niet continu. Dus het risico is al veel minder als dat ze op stal moeten staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:29

Ligt er een beetje aan, mijn weiland is zo nat momenteel dat ze wel veel in en voor hun stal staan. Normaal poepen en plassen ze in de wei, nu doen ze dat in hun stal of op de verharding. Ik maak dit iedere dag schoon als het even kan, dan is het ook niet zoveel werk. Ik vind wel dat ze enigszins droog moeten kunnen staan en liggen en dat ze dus wel een schoon plekje moeten hebben. Normaal hebben ze zat plek in de wei om lekker te kunnen liggen, maar door die blub niet, dus dan zorg ik dat iig de stal en de verharding schoon is. Tuurlijk ligt er altijd wel wat drollen, maar als ik het dagelijks schoon maak hebben ze zat plek om op een schoon stuk te staan.