Deelpony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyraa123

Deelpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:36

Hoi iedereen,
ik heb het idee om een deelpony te nemen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is er iemand die geïnteresseerd is in een deelpony?

Regio: Utrecht
Plaats: Nieuwegein/Ijsselsteijn

capopjekop

Re: Deelpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:39

Waarom wil je delen?

Mij lijkt het persoonlijk niks. Er is altijd kans op jaloezie en iedereen houd er een andere manier van paarden houden op na. Ik zou er niet geschikt voor zijn denk ik. Wil je het doen dan moet je heel goede afspraken maken. Wie betaald wat, wat te doen als iemand het dier wil verkopen/niet meer kan betalen, hoe om te gaan met meningsverschillen enz.

kyraa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:40

Het probleem is dat mijn vader het te duur vind om alleen te betalen. Vandaar dat hij voorstelde om het samen met iemand anders te doen. En ik ben sowieso geen jaloers type (:

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:47

Hoi

Waarom denk je dan niet aan een pony te verzorgen/leasen?
denk persoonlijk dat er veel problemen van kunnen komen.
JIj wilt dit met de pony en de ander dat.
Denk aan bitloos rijden enzo.
Die wil dit voer geven jij dat.
jij mest de stal goed de ander stukken minder naar jou idee en ga zo maar door.

kyraa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:49

Ik moet er op de fiets heen kunnen, en bij mij in de buurt is niet echt een paard/pony te lease of te verzorgen. Ik wil er dan wel vaker naar toe zegmaar, want nu is het meer 1 uurtje manege per week, en dan op zaterdag ben ik de hele dag bij de paarden. Maar ik wil meer wat waar je echt wat mee kan. Waarmee je ook verder kan dan alleen recreatief rijden en verder niks zegmaar..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:50

Danmoet je niet een deelpony nemen..krijg je altijd gedonder van...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:51

Heb je ook al nagedacht hoe je het vorm wilt geven? Wat doe je als het paard een dure operatie moet om te overleven, maar de andere partij wil hier geen geld uitgeven? Hoe wil je de dagen/klusjes/rijden verdelen. En wat als de ander het paard op een andere manier opvoed dan jij goed vind? Het kan uiteraard allemaal goed gaan, maar het is niet verkeerd om ook de andere kant te overdenken. Ik denk dat het van belang is om iemand te vinden die qua paarden een beetje op dezelfde lijn licht als jij.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:13

je kunt beter zelf een paard (of pony) kopen en dan bv een bijrijder nemen. Een persoon heeft dan de verantwoording en de doorslag bij eventuele beslissingen. Bij samen(!) komt er altijd een moment dat je anders over iets denkt denk daarbij aan: waar stallen?, wel of geen deken / ijzers / behandeling / bepaalde voeding, wel of niet op stal?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:19

dan zou ik voor een lease pony gaan .
je kan wel een deel pony nemen maar wat schiet je daar mee op?
je vader geeft aan er geen geld voor te hebben een pony niet alleen te kunnen betalen .
wat als de pony bv koliek krijg naar een klieniek moet om geholpen te worden?
moet die andere persoon het dan allemaal gaan betalen ?
want neem aan dat je vader dan de helft van zo'n bedrag ook niet 1,2,3 neer kan leggen .
ik zou gewoon een leuke verzorg of lease pony nemen

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:55

xsenny schreef:
dan zou ik voor een lease pony gaan .
je kan wel een deel pony nemen maar wat schiet je daar mee op?
je vader geeft aan er geen geld voor te hebben een pony niet alleen te kunnen betalen .
wat als de pony bv koliek krijg naar een klieniek moet om geholpen te worden?
moet die andere persoon het dan allemaal gaan betalen ?
want neem aan dat je vader dan de helft van zo'n bedrag ook niet 1,2,3 neer kan leggen .
ik zou gewoon een leuke verzorg of lease pony nemen

Idd ik denk dat veel beter is.
Er zijn genoeg mensen opzoek naar een leuke bijrijder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:04

Niet aan beginnen, krijg je waarschijnlijk alleen maar gedoe mee. Je kunt inderdaad beter een lease pony nemen en dan de kosten daarvan goed bespreken. Van een deelpony krijg vaak problemen. De een wil al wel een da erbij andere niet. Je ziet met verschillende rijstijlen. Wie welke dag. Dan kun jij wel geen jaloers type zijn maar als de andere dat wel is. Ook heeft zo wat iedereen een andere denkwijze als het om paarden gaat. Qua stalling, voeding end. Dat is moeilijk om helemaal op 1 lijn te komen. En stel dat de andere persoon het geld niet meer heeft. Wat ga je dan doen, dan moet de pony verkocht worden of je moet hun helft overnemen. Kan een hoop gedoe mee komen als de waarde van de pony omhoog is gegaan of omlaag. En je moet alles samen beslissen. Dus welke hoefsmid, welke dierenarts en wanneer. Je kan eigenlijk helemaal geen beslissing op jezelf nemen is niet erg maar toch lastig in sommige situaties.

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:07

Ik heb goeie ervaringen met een "deelpony" hoewel ze 'officieel' van mij zijn..je zou dus kunnen zeggen dat het een verzorger is, hoewel ze alle dagen mag rijden, en de paarden ook beschouwt als haar paarden :)
Toch delen we alle "te verwachten" kosten, zoals stal, hoefsmit, entingen etc. gaat erg goed! en het is nog gezellig ook (we kunnen samen naar buiten, en als een van twee niet kan is er altijd iemand het het op kan vangen!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:56

Ik denk dat het geen goed idee is.. een deelpony.
Je kunt altijd ruzie krijgen, want bijvoorbeeld als jij springt met de pony en de pony raakt geblesseerd, moet jij dan betalen of je vriendin?
En wat als jullie allebei op dezelfde dagen willen rijden? (in het weekend)
Alles moet samen worden overlegd.. en met verzorgster-eigenaar gaat dat makkelijker als met eigenaar-eigenaar omdat je helemaal gelijk aan elkaar staat ;) je moet het altijd met elkaar eens zijn!

ik zal als ik jou was een leuke verzorgpony zoeken of er een leasen!

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:19

meestal komt er ruzie van. Alleen als je echt helemaal op 1 lijn zit en bijna hetzelfde rijd, dan heb je een goede kans van slagen... Vaak gaat het nog het beste als je het samen met een zus kan doen ofzo.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:22

kijk eens op: www.leaseponys.nl

deze mensen "verhuren" leasepony's, je mag ze ook thuis stallen zodat je toch je "eigen" pony hebt, maar de kosten blijven voor hun, qua dierenarts, hoefsmid enz. ook hoef je geen eigen hoofdstel, zadel, dekens enz aan te schaffen: ook voor hun.
is dit een optie voor je?

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:39

ik heb zelf 2 paardjes op halve stal omdat we er zelf geen kunnen betalen maar dat is net hetzelfde denk ik. Bij ons worden de kosten verdeeld en moeten we 3x per week gaan voederen (dit zijn vaste afgesproken dagen) en voor de rest mogen we kiezen wanneer we gaan rijden en zoveel we willen. Maar we hebben wel een vriendelijke eigenaar waarvan we alles mogen en eigenlijk kiezen wat we doen, want ze heeft zelf niet genoeg tijd en doet alleen maar buitenritten maar ze wil ze ook nog harder laten werken om ze in conditie te houden.

Zelf vindt ik dit superleuk!!! en heb er geen enkele slechte ervaring mee! We moeten alleen de voederkosten delen (ze staan gewoon 24/7 op een weide met schuilstal) de gezondheidkosten (DA, hoefsmid) zijn niet voor ons.
Eigenlijk hebben we gewoon superveel geluk ermee gehad. Je moet gewoon zien dat je goede afspraken maakt
Maar ik vind het echt een aanrader!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:35

lotte_horses schreef:
ik heb zelf 2 paardjes op halve stal omdat we er zelf geen kunnen betalen maar dat is net hetzelfde denk ik. Bij ons worden de kosten verdeeld en moeten we 3x per week gaan voederen (dit zijn vaste afgesproken dagen) en voor de rest mogen we kiezen wanneer we gaan rijden en zoveel we willen. Maar we hebben wel een vriendelijke eigenaar waarvan we alles mogen en eigenlijk kiezen wat we doen, want ze heeft zelf niet genoeg tijd en doet alleen maar buitenritten maar ze wil ze ook nog harder laten werken om ze in conditie te houden.

Zelf vindt ik dit superleuk!!! en heb er geen enkele slechte ervaring mee! We moeten alleen de voederkosten delen (ze staan gewoon 24/7 op een weide met schuilstal) de gezondheidkosten (DA, hoefsmid) zijn niet voor ons.
Eigenlijk hebben we gewoon superveel geluk ermee gehad. Je moet gewoon zien dat je goede afspraken maakt

Maar dat wil dus zeggen dat er maar 1 eigenaar is in jullie geval?
Dat maakt natuurlijk wel verschil als je echt samen een paard koopt en alles deelt wat ik denk dat de TS bedoelt is heel anders. Dan heb je te maken met 2 eigenaren en ligt alles wel even anders dan een soort van lease/huur paard.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:53

Tigra_ schreef:
lotte_horses schreef:

Maar dat wil dus zeggen dat er maar 1 eigenaar is in jullie geval?
Dat maakt natuurlijk wel verschil als je echt samen een paard koopt en alles deelt wat ik denk dat de TS bedoelt is heel anders. Dan heb je te maken met 2 eigenaren en ligt alles wel even anders dan een soort van lease/huur paard.

Ja er is maar een echte eigenaar maar we beslissen belangrijke dingen wel samen, samen een paard kopen lijkt me niet zo handig want dan moeten beiden helemaal akkoord gaan met het karakter, ras, .... Oké dan snap ik dat het best lastig is om zo een deelpony te hebben.
zou dan toch voor lease/huur paard gaan behalve als jullie echt goed overeen komen, en dezelfde mening hebben