welke plek heeft je voorkeur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

welke plek heeft je voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:19

ik zat zo eens te denken...
wat zouden jullie fijner vinden en wat is een 'fijne' huisvesting voor je paard?

24/7 buiten met schuilstal echter wel zonder weidegang,er staat geen gras meer alleen nog blubber.
wel klein verhard stukje en onbeperkt ruwvoer.
mijn pony beweegt hierdoor weinig en blijft wat op het harde stuk staan.
overigens staan hier nu meer paarden en ligt er dus ook redelijk wat mest..ook in de schuilstallen.

overdag weide,'s nachts stal.
zelf bepalen hoeveel voer,ook ruwvoer
wel gras en bewegingsmogelijkheid op de weide(want,geen blub).
zelf uitmesten.

randvoorwaarden zijn dan minder van waarde vind ik..
(plek 2 aan bos en tegenover binnenbakken en buitenbak, plek 1 kleinschalig met eigen buitenbak)

wat vinden jullie en waarom?
ik ben op zich groot voorstander van 24/7 en onbeperkt voer, anderzijds vind ik kunnen bewegen erg goed voor mijn pony.
plus dat hij gevoelig voor rotstraal is en echt níet in de blub wil...

albert1975

Re: welke plek heeft je voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:24

Volgens mij geef je zelf het antwoord al...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:27

maar hij kán wel bewegen toch, ik heb die van mi 24/7 buiten met schuilstal en klein verhard (en omheind ;)) stukje.
Ze gaan in principe alle dagen los op de wei of in de blub (om het gras te sparen) maar daar hebben ze evengoed hun dolle kwartiertje en kunnen ze heel prima hun ei kwijt.
Ik rij in de winter niet met deze dieren en voor een paard waar ik wel mee zou rijden zou ik het verre van ideaal vinden. Ik poets deze pony's zelden om de vetlaag intact te houden en ze hebben een enorme vacht. 24/7 buiten zie ik met deken niet zitten ivm evt doorlekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:31

hij kan wel bewegen maar doet het nauwelijks,ze zakken echt ver weg in de blubber(en ik ook...echt zuigende modder is het).
dus dan is het een afweging,ga ik voor 24/7 buiten of voor een weide..en op stal in de nacht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:32

Ligt eraan voor hoe lang het is. Is het voor het hele jaar dan zou ik zeggen 24/7 met schuilstal. Dan is het die 2 maanden blubber even afzien, maar het wordt vanzelf weer droger. Is het alleen voor de winter dan zou ik optie 2 kiezen. Wel fijn als het overdag droog is natuurlijk.

Die van mij staan 24/7 buiten met schuilstal. Hun winterwei is ook een grote baggerzooi, ze hebben het helemaal omgeploegd. Ze hebben hun stallen en een verhard stuk dus ze staan wel droog. Ik laat ze regelmatig hun benen strekken en rollen op de goede wei. En ik longeer ze regelmatig in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:37

Ik zou kiezen voor plek 2 :j
's Nachts op stal vind ik persoonlijk geen bezwaar, zeker als je onbeperkt ruwvoer kan geven. Soms is het zelfs handig. Denk bijvoorbeeld aan een paard met dunne mest, een paard dat ineens proppen maakt van zijn eten, of likstenen die opgaan als snoepjes. In een groep is het veel moeilijker uitzoeken welk paard dat is, met nachten op stal heb je dat meteen in de gaten.
Daarnaast vind ik lekker buiten kunnen rennen overdag heel belangrijk. Als de blub zo erg is dat de paarden er niet in willen lopen, dan heb je ook niks aan de buitenruimte.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:39

Ik zou ook gaan voor plek twee.
En volgens mij denken onze pony's er ook zo over. :j
Onze pony's staan sávonds te wachten om op stal te mogen en blubber hebben ze een hekel aan...
Elke avond liggen ze ook languit in de stal wat ze niet doen als ze 24/7 buiten staan en alleen een inloopstal hebben.
Succes met je keuze.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:15

ik zou gaan voor plek 2 maar dan hoofdzakelijk door de ligging. Als je gezamelijk bij plek 1 de verharing en de schuilhut schoonhoud zou dit zeker ook mijn voorkeur hebben.

Maar ja plek 2 heeft een betere ligging en de omstandigheden goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:37

wij houden dit niet gezamenlijk schoon nee,dat doet de pensionhouder...

plek 2 is qua ligging idd ideaal ja,rand veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:54

besloten op plekje 1 te blijven,maar wel 's nachts op stal en overdag op de weide....
ben benieuwd hoe hij het vindt!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:54

Ik denk dat plek 2 het beste is!

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:25

Ik zou ook voor plek 2 gaan. Als ik zie hoe fijn ze het vinden hier als ik weer een nieuw stukje gras erbij doe waar in die enkele dagen deze winter toch weer een beetje gegroeid is... Ze spelen en bewegen, ze zijn gelukkig en 's avonds komen ze toch ook net zo graag weer op stal. Ja zeker plek 2.