Twee vraagjes over pony wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Twee vraagjes over pony wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:12

Hoi Bokkers,

Ik heb twee vragen, ik heb sindskort een vosbonte pony en ben van plan haar zomers wel zo nu en dan te wassen(helemaal).
Maar hebben wij geen warm water uit de buitenkraam, alleen maar koud. Is dit niet veels te koud voor een pony/paard? bv als je met je handen aan de zee voelt valt het mee maar als je er in gaat dan is het meestal behoorlijk koud(eerst) ook in de zomer.

En dan de tweede vraag hoe vaak mag je eigenlijks een pony wassen? En wanneer kun je ermee beginnen hoeveel graden moet het minimaal buiten zijn?

Groetjeszzzzzzzz :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:55

Wanneer het buiten heet is spoel ik mijn paard onder de koude kraan af omdat warm water ervoor zorgt dat ze het nog heter krijgt, het is dus geen probleem om haar met koud water te wassen zolang de buiten temperatuur maar niet te laag is. Zelf spoel ik haar af wanneer het buiten ongeveer een graad of 20 is of wamer.
Ik zou mijn paard niet te vaak/onnodig wassen omdat je dan de beschermlaag eraf haalt. Gewoon wassen wanneer hij/zij erg smerig is en anders goed de borstel er overheen halen.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 11:59

C_arola schreef:
Wanneer het buiten heet is spoel ik mijn paard onder de koude kraan af omdat warm water ervoor zorgt dat ze het nog heter krijgt, het is dus geen probleem om haar met koud water te wassen zolang de buiten temperatuur maar niet te laag is. Zelf spoel ik haar af wanneer het buiten ongeveer een graad of 20 is of wamer.
Ik zou mijn paard niet te vaak/onnodig wassen omdat je dan de beschermlaag eraf haalt. Gewoon wassen wanneer hij/zij erg smerig is en anders goed de borstel er overheen halen.

Superbedankt voor je antwoord!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Twee vraagjes over pony wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:13

Graag gedaan :)

merelmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:54

Ik doe mijn paard altijd met koud water in de zomer. Ik heb namelijk ook geen warm water en in de winter doe ik niet met koud water maar met emmers met warm water. In de zomer kan het wel gewoon met koud water, want dan is het gewoon mooi weer en dan maakt het niet zo heel veel uit en als je dan ook nog weer met warm water doet krijgt je paard het wel heel warm dus soms is het ook wel lekker om met koud water te wassen.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:15

Ik ken iemand die zijn paard bij 4 graden boven nul nog afspuit met koud water na het rijden, maar het heeft zeker niet mijn voorkeur.
Hier is ook alleen koud water voor handen, dus die van mij moeten helaas ook gewassen worden met koud water. Meestal bij een temperatuur dat ik zelf in een shirtje kan rondlopen.
Ik heb vorig jaar mijn jaarling moeten wassen in de winter (i.v.m. luizen) en toen had ik de mazzel dat het een paar dagen niet zo koud was (rond de 8 - 10 graden) en het zonnetje lekker scheen. Maar het zou zeker mijn voorkeur niet hebben.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:21

@indypascalle, ligt eraan... Alleen benen afspuiten kan gewoon in de winter, helemaal zou ik toch echt niet aandurven.
In de zomer spuit ik mijn shet gewoon helemaal af (van onder naar boven) en dan laat ik haar rollen in de bak. Geweldig vind ze dat

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:27

C_arola schreef:

Hier ga ik helemaal in mee, niet te vaak als het niet nodig is, maar na het rijden na flink zweten is helemaal afspuiten wel lekker voor je paardje :j
Wij wassen met schampoo meestal 1 keer in de zomer. En dan ook helemaal compleet in de sop :P
En dan om de reden om de paarden gewoon es lekker te verwennen en eens super schoon te maken.(Witte staarten weer wit etc)

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:48

in de zomer spuit ik mijn haflinger na het rijden altijd even af. Als jaarling kwam ze in de zomer altijd bij het hek staan als ik met de tuinslang aan kwam lopen en dan ging mevrouw er ook echt voor staan. Denk dat paarden het juist wel lekker vinden om afgespoeld te worden met koud water vooral na het rijden. Verder was ik mijn haf 1 of 2 keer in de zomer helemaal. Wel vind ik het belangrijk om hiervoor een goede shampoo te gebruiken. Veel stalgenoten pakken vaak shampoo als andrelon of andere merken (voor mensen geschikt) hier ben ik zelf geen voorstander van. Gebruik zelf alleen shampoo die bedoelt is voor paarden. En in de winter spoel ik alleen haar benen af wanneer deze modderig of vies zijn.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:43

SV -> VSW

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:07

ik was hier altijd alleen maar met koud water,merk dat ze dat in de zomer ook niet zo erg vinden.