Paard wil niet van de grond eten. Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeltje

Paard wil niet van de grond eten. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:35

Oke, de titel is misschien iets overdreven, maar wist even niet hoe ik anders een korte vraag moest stellen.

Het zit dus zo: We hebben sinds 2/3 weken onze paarden in nieuwe stallen staan. We hebben destijds voor deze stallen gekozen:
(voorbeeld foto van internet, maar qua stalbouw hetzelfde) http://www.vanderveerstallen.nl/handler ... otoId=1836

Nu moeten de paarden dus met het hoofd door de opening om te eten, want het voer ligt voor het hok, op de grond. Alle paarden eten keurig van de grond,
alleen 1 van hen (en laat dat nou net mijn eigenwijze en koppige Zam zijn :+ ) wil niet met haar hoofd door die opening. Ze komt er iets met haar neus door,
maar daar blijft het ook bij, want dan schiet ze weer heel hard achteruit. Ze lijkt het dus nog al eng te vinden.

Hebben jullie tips? Want ze als we het voer niet in haar hok gooien, eet ze dus gewoon niet! En wanneer we het voer wel in haar hok leggen, eet ze soms een deel van het hooi niet op en gebruikt ze het als box-strooisel :Y)

Of zou het gewoon een kwestie van tijd zijn?

Wat ik al geprobeerd heb:
- Wortel of brokjes voor de opening houden en haar steeds een hapje laten nemen en ondertussen steeds een stapje achteruit doen; werkt niet, ze trapt er niet in.
- Haar bij haar halster heel voorzichtig er doorheen proberen te krijgen; lukt ook niet
- Achter haar gaan staan en haar voorzichtig een beetje naar voren drukken, terwijl er iemand anders voor de opening staat om haar te lokken met brokjes

Ik hoop dat iemand hier mij een tip kan geven over hoe ik dit het beste aan kan pakken! Graag serieuze reacties.

kagiwaga

Re: Paard wil niet van de grond eten. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:39

Misschien toch binnen een hooinet voor haar?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:44

ik zou beginen met een mooie hangbak voor voer te vullen met bv meusli of zo, in iedergeval iets lekkers en die in het lage open gedeelte te hangen (bak zelf aan de buitenkant.) hooi nog even gewoon binnen in de stal gooien. Dan dat langzaam opbouwen en vooral niet dwingen! ga er zelf s een 10 tal minuten voorzitten en praat tegen haar.. wie weet helpt dat ook.. wees creatief maar niet forceren.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:48

Wij hadden er één die zijn hoofd gewoon niet tussen het voerhek durfde te steken. Niks "niet willen", was gewoon vreemd voor meneer paard. We hebben het hooi in het begin maar half over het hek heen gelegd, zodat het deels in de stal en deels buiten de stal hing. Na 3 weken was hij gewend aan het hek en durfde hij er helemaal door met t hoofd.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:51

Bedankt pipo, dat is inderdaad ook een goeie! Ik zal eens kijken of ik deze week ergens een hangbak kan halen en dan zal ik die voor haar hok hangen, kijken hoe ze dat vindt. Forceren doe ik ook zeker niet ;) ik ben ontzettend zuinig op haar en wil ook niet dat ze bang wordt of wat dan ook. Dus neem ook overal rustig de tijd voor! Bedankt voor je tip :)

Funnygirl1: ook bedankt voor je tip, alleen een hooinet gaat waarschijnlijk wat lastiger worden, aangezien ik haar zelf door de week 's ochtends niet voer omdat ik met school zit, en dan voert mijn opa of vader ze altijd en voor mijn opa is het geen optie om de stallen in te gaan om zo'n hooinet te vullen. Dit is omdat hij dat toch wat eng vindt, want hij kan niet zo snel meer wegkomen, mocht er wat gebeuren ;)

Pieps, bedankt voor je reactie. Oke, dat zal ik ook eens proberen! Ik heb al 1x een plastic stoel voor de opening gezet en daar wat voer op gelegd, maar toen at ze ook niet. Maar dit zal ik ook even proberen :)