winterstalling buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

winterstalling buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:47

Hoi,

Wij hebben ons veulen sinds een maand op de buitenstalling bij iemand gezet. Hij staat daar met een ander veulen in de buitenstalling. De stal is wel wat groter dan een binnenstal maar rennen kunnen ze er niet.

Volgens mij zijn ze ook nog nooit buiten op een stuk grond geweest. Is dit normaal... ik bedoel dat ze hele dagen alleen maar op stal staat.

Caira

Re: winterstalling buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:49

Voor een veulen? Dat is niet alleen niet normaal, dat kan ook nog eens heel schadelijk zijn!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:52

Mag ik toelichting?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:55

Een veulen heeft beweging nodig om zijn pezen, banden en gewrichten soepel en doorbloed te houden. Bij enkel boxrust zal dit slapper worden en wordt de kans op o.a. OC en OCD groter. Ook kunnen gedragproblemen ontstaan door verveling.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:59

Mmmm... heel vreemd dat ze niet naar buiten gaan daar... ga ik dan toch eens overleggen als ik hem te pakken kan krijgen...
Wij hebben nog nooit een veulen op winterstalling gedaan, alleen zomers de wei op!

Echt wel raar eigenlijk... denk je er goed aan te doen je veulen op winterstalling te zetten bij andere paarden voor de ontwikkeling, krijg je dit :(

Bedankt voor je bericht Caira!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:52

Je kunt je veulen dan beter naar een goed opfok bedrijf brengen. Dit is inderdaad totaal niet goed voor de ontwikkeling van een jong lichaam. Net wat Caira ook al zegt. Zelfs als je met de eigenaar van de stal gaat overleggen zou ik mijn bedenkingen houden. Die persoon heeft dus totaal andere ideeën over het houden van jonge paarden.....

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:49

Hè Wendy!

Is per stal verschillend. Wij hebben met onze veulens gekeken of ze wel buiten kwamen ook in de winter want beweging is belangrijkste voor jonge paarden...

Zoiets is een volgende keer misschien idee om te vragen voordat je je veulen er neer zet. Is per stal verschillend dus..

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:14

He Roos!

Alles goed?
Maar ik regel dat niet... is mijn vaders ding.
Heb me er dus ook niet in verdiept of dit automatisch gebeurd. Ben er maar vanuit gegaan dat hij automatisch buiten komt. Mijn vader vertelde dat de paarden daar dat voorste weiland helemaal zwart mogen lopen. Zo ziet dat weiland er ook uit. Hoewel dat met dit weer natuurlijk ook niet moeilijk is.

Mijn vader gaat deze week toch eens met die staleigenaar praten ;)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:31

Ja alles goed hier!

Oke wel fijn dat ze toch buiten komen! Als ze maar gewoon ff beweging hebben is het fijn toch? Weidegang gaat in opfok niet in de winter... Nog ff en ze kunnen weer hele dagen de wei op!