Hoe vaak en veel aandacht geven aan een paard?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotteettol

Hoe vaak en veel aandacht geven aan een paard?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:10

Ik vraag mij af hoeveel aandacht en hoevaak pony's aandacht moeten hebben?

Hoe vaak, lang en veel geven andere hun paard aandacht.

dennisje

Re: Hoe vaak en veel aandacht geven aan een paard?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:14

zoveel als je kan lijkt mij ;)

ik ben vaak uren lang op stal en dan geef ik mijn paard ook erg veel aandacht.
het ene dier wil veel aandacht de andere wat minder.
maar ik vind dat elk dier veel aandacht hoort te krijgen.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:17

Ik ben op sommige dagen vanaf 's ochtends 8 uur tot half 10 's avonds bij me paardje (in het weekend soms). Dit doe ik trouwens alleen als het bijvoorbeeld een speciale dag is op de manege ofz.
Ik vind dat paarden zoveel mogelijk aandacht nodig hebben. Ik weet niet, heb je zelf een paard?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:37

Buiten dat je zelf veel contact met het paard kan hebben is een maatje, liefst een kudde (minimaal enkele uren, dagdeel) ook heel belangrijk voor het sociale contact..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:40

Als ze een hele dag aandacht nodig hebben van een mens dan is er zeker iets niet in orde (dan is er 24 uur per dag stal en geen soortgenoten om zich mee te vermaken).

Paarden hebben voldoende aan soortgenoten met wie ze spelen en of in de paddock staan.

Elke dag verzorgen en wat kroelen en lekkers geven/beweging geven is voldoende hoor, je kan ook gaan overdrijven.

Maar zolang ze t leuk vinden is er niks mis mee toch.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:59

Linndatbenik schreef:
Ik ben op sommige dagen vanaf 's ochtends 8 uur tot half 10 's avonds bij me paardje (in het weekend soms). Dit doe ik trouwens alleen als het bijvoorbeeld een speciale dag is op de manege ofz.
Ik vind dat paarden zoveel mogelijk aandacht nodig hebben. Ik weet niet, heb je zelf een paard?

Ja, ik heb zelf twee pony's, moeder en zoon. Ze staan aan huis. Ik probeer zo veel mogelijk aandacht te geven, maar red het niet elke dag. Ik mest dan uit, tut wat, voer en ga dan weer naar binnen toe....

Ik loop er best wel tegen aan dat ze beide best chagarijnig zijn. Vandaag bijvoorbeeld de ene heb ik gelongeerd met de andere gewandeld. ik ben daarna nog lang bezig geweest in de stal en toch zijn ze niet tevreden.... ik baal daar zo van.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:02

hoezo zijn ze niet tevreden?

Niet elk paard heeft de behoefte om veel aangehaald te worden.
Soortgenoten zijn belangrijk, dat heb je prima voor elkaar.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 20:08

Ze kijken ontevreden, ze lopen de hele tijd wat heen en weer; ik zie duidelijk dat ze zich vervelen. Als ik bij ze kom staan willen ze soms bijten. Als ik aankom met een halster willen ze niet mee.
Als ik met de ene pony weg ben is de ander chagarijnig, draai ik het om is de ander dat.

Soms hebben ze di/woe/do geen aandacht (wel uitmesten e.d. wat ik hierboven beschreef) en dan in het weekend een keer of drie wat doen....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:41

Lotteettol schreef:
Ze kijken ontevreden, ze lopen de hele tijd wat heen en weer; ik zie duidelijk dat ze zich vervelen. Als ik bij ze kom staan willen ze soms bijten. Als ik aankom met een halster willen ze niet mee.
Als ik met de ene pony weg ben is de ander chagarijnig, draai ik het om is de ander dat.

Soms hebben ze di/woe/do geen aandacht (wel uitmesten e.d. wat ik hierboven beschreef) en dan in het weekend een keer of drie wat doen....

Als ze zich vervelen moet je het misschien interessanter maken in de wei/paddock?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:51

Mijn paardje is nu bijna 3 en ik zie hem zo ongeveer 3 keer per week. Dan maken we een wandeling van ong een half uur en poets ik hem uitgebreid. De ene keer is het wat vaker dan de andere keer.

Ookal is hij dadelijk wat ouder ben ik nog niet vanplan dagelijks te gaan denk ik, hangt een beetje van het trainingsschema en meneer zijn hangbuikje af :') Ben toch van mening dat ik vaak mezelf er meer een plezier mee doe dan hem om naar hem toe te gaan en aan de gang te gaan hoor. Tuurlijk vind hij het lekker om gepoetst te worden en een stukje te wandelen maar een beetje hooi happen en spelen met zijn maatjes vind hij waarschijnlijk toch leuker.

Hij staat trouwens altijd op de paddock met twee andere heren, 1 van zijn leeftijd en 1 ouwe sok :o . In de zomer staat hij ongeveer 6 a 7 uur op de weide met zijn paddock maatjes en nog 2 merries.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:55

hebben ze wel hooi/kuil te eten dan?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:03

Zoveel mogelijk!
Hij heeft wel een paar daagjes rust, zoiezo 1 dag, meestal wel 2 of 3.
Zeker nu ik het echt heel erg druk heb, dan krijgt hij nou eenmaal wat minder aandacht.
Binnenkort weekje vrij, dan ben ik er weer elke dag.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:12

Amalarab schreef:
hebben ze wel hooi/kuil te eten dan?

jazeker ze hebben zo ongeveer 20 uur per dag beschikkong tot duits kruidenhooi in hooinetten. de paddock is ook ruim genoeg om een aardige sprint in te trekken en lekker te spelen.

NinaGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:40

Normaal ben ik ongeveer drie kwartier bezig met poetsen en tutten, dan rijden en daarna zit ik nog meestal wel een half uur bij hem.
Maar mijn paard heeft ook wel veel aandacht nodig, ik denk dat dit verschilt per paard.