Tips gevraagt 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Tips gevraagt 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 18:39

Omdat mijn 5,5 jarige andalusier chronische luchtweg problemen heeft, en dit maar door blijft sukkelen. Heb ik vandaag met mijn stal eigenaar afgesproken dat mijn paard 24/7 naar buiten gaat. In de zomer gaat hij samen met alle andere paarden 24/7 op het land. En in de winter gaat hij in een schuil/inloop stal met padock.
De 22 jarige haflinger en 9 jarige shet van mijn zusje komen in de winter ook op de padock er ook bij staan.

Nou krijg ik van mijn stal eigenaar een container van 2 1/2 bij 8 meter. Hiervan zal ongeveer 2 1/2 bij 2 gebruikt gaan worden als zadel kamer, en opslag van mestvorken, dekens, enz. Dus er blijft een inloop stal over van 2 1/2 bij 6 meter. Hoe groot de padock precies gaat worden weet ik niet maar zal ongeveer 8 x 16 meter zijn.
Rond om de padock wil ik houten palen zetten met stroomdraad.
De container krijg ik van de staleigenaar, het zand voor de padock, palen schrikdraad enz moet ik zelf betalen.

Nou wil ik de paarden gaan voeren in de schuilstal i.v.m het binnen krijgen van zand. Nu op dit moment staat mijn anda op hartog compactgras en de haflinger en shet op kuil gras. Dit kan niet zo blijven omdat de ander dan van de hartog gaan eten en de anda van het kuil. Dus ze moeten alle 3 of op hartog of op kuil. Ik ben niet in staat om meerdere keren per dag te komen om te voeren i.v.m mijn werk. Dus nu had ik 2 opties bedacht.
1) 2 hartog voerbakken in de stal ophangen en 1x per dag in iedere bak een halve baal er in doen. Of om de dag in ieder voerbak 1 hele baal er in doen. (mijn anda doet 2 dagen met 1 baal).

2) Of een aanhagernet aan de wand van de stal hangen en deze 1x perdag vullen met kuil.

Nou doet mijn paard het kwa luchtwegen het beste op hartog compactgras. Hij doet nu 2 dagen met 1 baal, maar staat nu op dit moment dagelijks van 11.00 uur tot 18.00 uur buiten en kan dan dus niet eten. Waar ik een beetje bang voor ben is dat als de paarden 24/7 beschikking hebben over de hartog dat ze dan 1 baal per paard per dag op eten. En dat is wel erg veel, een baal weegt 20 kg.

Ook ben ik nog aan het nadenken over de bodembedekking van de stal. Zaagsel en stro is te stoffig. Ik zou er vlas in kunnen doen, maar ben bang dat ze dat de padock in lopen en dat is weer niet bevordelijk voor de bodem van de padock. Plus dat als ik kuil ga voeren er toch kuil uit het hooinet valt en door het vlas gelopen wordt. Ik heb ook zitten denken aan rubberen tegels maar deze zijn best prijzig, en ik weet niet of deze zacht genoeg zijn om op te kunnen liggen. Als het goed weer is kunnen ze in het zand liggen in de padock, maar bij nat weer zouden ze ook binnen lekker moeten kunnen liggen.

Wie heeft er tips m.b.t
1) Het voeren
2) Bodembedekking van de stal
3) Hoeveelheid zand er nodig is voor de padock
4) Aanleggen van de padock

Nachtlampje

Re: Tips gevraagt 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:48

Woei, dat word nog best een hele klus!
Ik kan wel over allerei dingen tips gaan geven, maar van het meeste weet ik niets.
Wel zou ik zeggen dat je je paarden 's winters best 24/7 op hooi/gras kunt zetten als ze niet te gevoelig zijn.
Ik weet niet precies of dat compactgras arm is aan voedingsstoffen etc, dat ze er ook zonder problemen de hele dag van kunnen eten?
En anders zou je misschien zo'n slowfeeder kunnen aanschaffen, dan zijn ze de hele dag lekker bezig en krijgen ze niet overmatig veel binnen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:07

Slowfeeder voor je kuil en die liefst buiten op verharding plaatsen, geen zand in je kuil en makkelijk schoon te maken. Je wil immers paard ivm luchtwegproblemen buiten hebben. Ga je dan in schuilstal voeren staat die nog binnen. Water wel in de container ivm minder snel bevriezen. Ik weet niet welke kant de opening op zit, maar je kan overwegen om een stuk winddoek te plaatsen van 3m breed, zodat je 2 openingen van 1.5m hebt. 2.5m diep is nl vaak te weinig diepte om uit de wind te staan mocht die recht op de opening staan.

8*16=128m2 / 3 = 42.6m3 zand. Laag is dan ong. 30cm dik. Ivm ondergrond kan drainage noodzakelijk zijn en het gebruiken van iets als worteldoek (uit 1 stuk ivm niet kunnen bovengraven door paarden) is aan te raden. Stort je het zand bovenop de aanwezige grond bv om het droog te houden, immers water zoekt laagste punt op. Zorg dan voor rand om zand op zijn plek te houden.

Bodembedekking is lastig, ga je vlas, stro, etc. gebruiken wordt het snel een toilet ipv beschutting. Rubber matten zijn een optie, maar veel mensen gebruiken liever helemaal niks. Als je de paddock droog kan houden (drainage mogelijk?) zullen ze eerder daarvoor kiezen, want zachter. Daarnaast lopen ze dingen als vlas en stro makkelijk de stal uit en dat krijg je bijna niet uit het zand gepeuterd. Wil je bodembedekking moet je zeker de 1e 3-4 meter voor de stal verharden. Dat kan trouwens ook zonder bodembedekking fijn zijn, veel paarden staan nl liever voor dan in de schuilstal (uitzicht).

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:26

tamary schreef:
Slowfeeder voor je kuil en die liefst buiten op verharding plaatsen, geen zand in je kuil en makkelijk schoon te maken. Je wil immers paard ivm luchtwegproblemen buiten hebben. Ga je dan in schuilstal voeren staat die nog binnen. Water wel in de container ivm minder snel bevriezen. Ik weet niet welke kant de opening op zit, maar je kan overwegen om een stuk winddoek te plaatsen van 3m breed, zodat je 2 openingen van 1.5m hebt. 2.5m diep is nl vaak te weinig diepte om uit de wind te staan mocht die recht op de opening staan.

8*16=128m2 / 3 = 42.6m3 zand. Laag is dan ong. 30cm dik. Ivm ondergrond kan drainage noodzakelijk zijn en het gebruiken van iets als worteldoek (uit 1 stuk ivm niet kunnen bovengraven door paarden) is aan te raden. Stort je het zand bovenop de aanwezige grond bv om het droog te houden, immers water zoekt laagste punt op. Zorg dan voor rand om zand op zijn plek te houden.

Bodembedekking is lastig, ga je vlas, stro, etc. gebruiken wordt het snel een toilet ipv beschutting. Rubber matten zijn een optie, maar veel mensen gebruiken liever helemaal niks. Als je de paddock droog kan houden (drainage mogelijk?) zullen ze eerder daarvoor kiezen, want zachter. Daarnaast lopen ze dingen als vlas en stro makkelijk de stal uit en dat krijg je bijna niet uit het zand gepeuterd. Wil je bodembedekking moet je zeker de 1e 3-4 meter voor de stal verharden. Dat kan trouwens ook zonder bodembedekking fijn zijn, veel paarden staan nl liever voor dan in de schuilstal (uitzicht).

Bedankt voor je reactie, hier kan ik wel wat mee!!!
Het zand komt boven op de grond, uiteraard worteldoek er onder, daardoor loopt het water makelijker weg dan dat je eerst een stuk afgraaft en het zand net zo hoog komt te liggen als de rest van de grond.

De opening van de stal komt in de lengte van de container, de rest van de container blijft dicht. Dus je heb dan een deur van 1,5 meter en dan nog een dicht gedeelte van 4,5 meter. Niks op de bodem leggen is geen optie, omdat de bodem anders te glad is. Wel hebben we opstal nog van die dunnen rubbere matten liggen van 0,5 mm dik. Misschien wel een optie om die er in te leggen.
42 kuub zand is iets meer als dat ik dacht nodig te hebben, dacht zelf genoeg te hebben aan 30 kuub. Dus bedankt voor je reken sommetje, zal nu dus rekening houden met 42 kuub.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:34

GEEN zand in de paddock: wordt een zooitje!
Bestraten, gewoon laagje straatzand en dan oude stoeptegels erop (overal gratis te halen)dan kun je ze ook buiten voeren en is bovendien veel beter voor de hoeven!
Ga ervan uit, dat ze zomers dan wel weiland erbij hebben?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:43

Toevallig verhuist mijn haflinger volgende week naar een soortgelijke situatie. Ook gevoelige luchtwegen en naar een 24/7 stalling. Hierbij ook bovengenoemde dingen overwogen.
Kuil kan ook niet op de grond gegeven worden ivm shetlanders die erop poepen en plassen.
Wij gaan mbt voeren een aanhangnet ophangen van 3m lang. Dan hebben 4 pony's de ruimte om te eten en je kan hem nog zo vol doen dat ze er de hele dag van kunnen eten.
Ik zou persoonlijk ook gewoon voor het kuil kiezen.

Wat betreft de bodembedekking van de stal hebben wij rubberen matten. Ik wilde in eerste instantie ook iets van stro maar de ervaring is inderdaad vaak dat ze het als toilet gaan gebruiken en liever in het zand van de paddock liggen. En op de rubber matten gaan ze ook wel liggen als ze dat graag willen en indien het buiten te nat is.

Voor de aanleg van de paddock heb ik helaas geen tips voor je. Die is er bij ons al :) Succes!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:45

coulash schreef:
GEEN zand in de paddock: wordt een zooitje!
Bestraten, gewoon laagje straatzand en dan oude stoeptegels erop (overal gratis te halen)dan kun je ze ook buiten voeren en is bovendien veel beter voor de hoeven!
Ga ervan uit, dat ze zomers dan wel weiland erbij hebben?

Ik ga niet de hele padock bestraten. Ze moeten ook ergens lekker kunnen liggen, en op een zachte bodem met elkaar kunnen spelen. Als alles bestraat is ben ik veel te bang voor blessures door het spelen op een harde ondergrond. Het is wel een goed idee om een gedeelte voor de stal te betegelen. Is inderdaad goed voor de hoeven. Ze gaan indd van april tot oktober (afhankelijk van het weer) 24/7 het land op.

@story waarom zou jij kuil kiezen boven hartog compact gras?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:53

eh...ik betwijfel of dit de ideale oplossing voor je is eerlijk gezegd:

- 8x16 m is i.m.o. veel te klein voor 3 paarden, ook al zouden ze perfect met elkaar kunnen opschieten.
- uit jouw verhaal maak ik op dat de shet dan ook vrijwel onbeperkt toegang krijgt tot kuil ? dit kan natuurlijk de nodige problemen geven
- 1 opening van 1.5m is te weinig, zeker in zo'n smalle stal met 3 paarden en al helemaal als je daar ook nog eens in wil voeren, sorry maar dat is echt vragen om ongelukken
- wat je ook voert, als ze op zo'n klein stukje staan zullen ze toch alles gelijk opeten, al was het maar uit verveling, dus staan ze alsnog een paar uur zonder
- binnen in de container liggen is voor een shetje of de halflinger, afhankelijk vd grootte nog wel te doen- als ze de kans krijgen omdat daar ook gevoerd wordt! maar ik neem aan dat jouw Anda toch minimaal 150cm is of zo ? Geloof me, een paard wat vastligt in zo'n kleine ruimte wil je niet meemaken.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:31

Mist schreef:
eh...ik betwijfel of dit de ideale oplossing voor je is eerlijk gezegd:

- 8x16 m is i.m.o. veel te klein voor 3 paarden, ook al zouden ze perfect met elkaar kunnen opschieten.
- uit jouw verhaal maak ik op dat de shet dan ook vrijwel onbeperkt toegang krijgt tot kuil ? dit kan natuurlijk de nodige problemen geven
- 1 opening van 1.5m is te weinig, zeker in zo'n smalle stal met 3 paarden en al helemaal als je daar ook nog eens in wil voeren, sorry maar dat is echt vragen om ongelukken
- wat je ook voert, als ze op zo'n klein stukje staan zullen ze toch alles gelijk opeten, al was het maar uit verveling, dus staan ze alsnog een paar uur zonder
- binnen in de container liggen is voor een shetje of de halflinger, afhankelijk vd grootte nog wel te doen- als ze de kans krijgen omdat daar ook gevoerd wordt! maar ik neem aan dat jouw Anda toch minimaal 150cm is of zo ? Geloof me, een paard wat vastligt in zo'n kleine ruimte wil je niet meemaken.

Ik denk dat een vrije bewegings ruimte van 128m3 en een stal van 15m3 altijd nog beter is dan alle drie afzonderlijk in een stal van 9m3 op te sluiten, en een paar uurtjes per dag in een padock waarin ze tot hun knieen in de drek weg zakken. Ff een simpel reken sommetje; 3 stallen van 3x3 bij elkaar is 27m3, de padock en loopstal samen zijn 143m3, dus ze hebben maar liefst 116m3 meer ruimte.
Plus dat deze afmeting is wat het minimaal gaat worden, kan zijn dat het nog groter word maar dat moest mijn stal eigenaar even bekijken, deze ruimte kon de stal eigenaar in ieder geval toe zeggen.

Het is wel een idee om aan beide uiteinde een staldeur te maken. Dan zou je dus links een staldeur van 1,5m hebben dan 3 meter dichte wand en dan aan de rechterkant een staldeur van 1,5m zodat ze als het ware een rondje kunnen lopen.

Wat het voeren betreft, als er kuil gevoerd gaat worden dan komt er een aanhangernet aan de muur te hangen. Deze wordt dan zo gehangen dat de kleine shet er niet bij kan, en dus echt alleen de restjes van de grond eet.

Wat zou beter zijn voor de stevigheid van de bodem en de afwatering; gronddoek en daar 30cm zand op, of een laag gebroken puin en dan zand er op.
En als je gebroken puin gebruik, moet er dan gronddoek tussen het puin en het zand in, of kan het zand zo boven op het puin. En heb je dan nog steeds 30cm zand nodig of kan je dan minder gebruiken. Het pad dat bij ons op stal naar de bak loopt, is namelijk ook van gebroken pijn en een laagje van 10 cm zand er op en dit pand is eigenlijk altijd droog, terwijl naast het pad er plassen liggen. Nou zou 10cm wel te weinig zijn voor een padock denk ik, maar zou 20cm dan voldoende zijn? Iemand ervaring met het gebruik van gebroken puin?

Edit; Hoe dik zou de laag gebroken puin moeten zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:40

Van gebroken puin weet ik weinig, maar een gronddoek zal er tussen moeten, anders zakt het zand er tussen, slaat alles dicht en loopt het water niet meer weg.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:27

Ik zou idd twee ingangen maken in de container. Dan vind ik de ruimte daar niet te klein.
Ook een Haflinger stopt niet met eten tot het op is, is mijn ervaring. Dus of je 1 maal per dag kan voeren is de vraag. Denk dat je minstens 2 x per dag zou moeten voeren (kan je zus niet helpen).
Evt kun je de eetsnelheid missschien verlagen door 2 netten over elkaar heen te doen. Maar meestal worden ze toch wel handig in het eten uit zo'n fijnmazig net, dus gaat het na verloop van tijd vrij rap.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:50

Mijn paardjes staan ook 24/7 buiten, met een grote inloopstal.
Onze ervaring is dat ze graag binnen liggen in het vlas, maar ze gebruiken het ook om te poepen en plassen, hou je dat dagelijks goed bij hoeft het geen probleem te zijn.
Wij strooien trouwens geen echt vlas, dat willen ze nog wel eens opeten, met alle gevolgen van dien, wij strooien koolzaadstrovezel, is wel iets duurder, maar heeft een veel beter vochtopname, en ze eten het niet.
Ik zou ze ook zeker niet binnen voeren, daardoor staan ze dan veel binnen, word de stal een zooitje.
Heb je al eens overwogen om een hooiruif op een verhard stuk te plaatsen, dat kan ook heel simpel in een grote bak, wij gebruiken die ijzeren omhulsels van watertanks als hooiruif.
En is het niet wat om iets te gaan voeren wat tussen kuil en compactgras in zit. Je hebt het nu over 2 uiterste wat betreft eiwitgehalte, ik kan me voorstellen dat je een shet niet op onbeperkt kuil wil hebben, of combineer die 2.
Wij voeren nu 1 keer per dag, onderin de ruif gooien wij koolzaadhooi (eiwitarm) en daarbovenop kuil, is het kuil op kunnen ze droog hooi eten.
In onze groep staan veel verschillende rassen, de kleinste is een welsh, de grootste een belg, en dat gaat prima, ze eten allemaal wat ze nodig hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:42

Die van mij staat bijna 24 uur per dag buiten vanwege zijn luchtwegen ook. Alleen bij erg slecht weer gaat hij s nachts naar binnen. Weliswaar geen schuilstal beschikbaar maar daar wel ervaring mee. Ik voer het hooi in een grote metalen bak waar normaal wateropvangbakken inzitten. Deze staat vast op een pallet waardoor hij nooit in het water staat. Hiermee voorkom je dat ze hooi van de grond eten, en er past veel per keer in. Voer je in de container blijft je hooi wel droog maar hebben ze ook minder ruimte met zijn 3 en.

In schuilstallen ben ik meerdere bodembedekkers tegen gekomen. Je kunt een opstaande rand maken en vlas gebruiken.rubbermatten liggen ze graag op, dat is bijna net zo hard als het gras buiten. En ook kun je zand als bodembedekker gebruiken. Dat is misschien iets duurder maar als ze dat eruit lopen is er geen probleem.

Het kan trouwens zijn dat je paardje minder last krijgt met zijn longen als hij helemaal buiten staat en daardoor het eten ook minder problemen geeft. Die van ons heeft vrij lang nat hooi moeten eten omdat kuil niet gaat en droog hooi hoesbuien opwekte. Sinds hij eigenlijk continue buiten staat is droog hooi geen probleem meer zelfs de nachten op stal niet meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:01

Past er geen container in de breedte op? Dan kun je 2 boxdeuren open laten en van de 3e een opslag maken.

Is voeren uit een kuubkist niet iets...we hebben er al ervaring mee. Anders een hooinet van een aanhangernet (ik heb hem nog liggen) tussen 2 palen hangen en daaronder betegelen. Arabesk heeft er ook een: http://www.youtube.com/watch?v=TPMlUu3g ... re=related.

Je zou het grootste gedeelte van de paddock kunnen bestraten en bv een plek van 4x4 kunnen vullen met zand, kunnen ze daar rollen en liggen.
Bij Noortje is dit ook en ik dacht dit dit prima werkte en het scheelt enorm in de kosten. Zand is echt heel duur ben ik vorige week achter gekomen.

Echte bedekking zou ik niet gebruiken dat word echt een klere zooi. Rubber matten of misschien wel een laagje zand in de schuilstal lijkt mij een beter idee.
Kijk voor matten eens op MP of stap eens bij een boerderij langs misschien dat die nog wat hebben liggen.

Je zou Ciara ook eens kunnen Pb'en want die heeft ook een container als schuilstal. Weet alleen niet meer wat die erin heeft liggen.
Mocht je een paar extra ogen op je ideeen nodig hebben dan zeg je het maar.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 17:26

Cowgirl schreef:
Past er geen container in de breedte op? Dan kun je 2 boxdeuren open laten en van de 3e een opslag maken.

Is voeren uit een kuubkist niet iets...we hebben er al ervaring mee. Anders een hooinet van een aanhangernet (ik heb hem nog liggen) tussen 2 palen hangen en daaronder betegelen. Arabesk heeft er ook een: http://www.youtube.com/watch?v=TPMlUu3g ... re=related.

Je zou het grootste gedeelte van de paddock kunnen bestraten en bv een plek van 4x4 kunnen vullen met zand, kunnen ze daar rollen en liggen.
Bij Noortje is dit ook en ik dacht dit dit prima werkte en het scheelt enorm in de kosten. Zand is echt heel duur ben ik vorige week achter gekomen.

Echte bedekking zou ik niet gebruiken dat word echt een klere zooi. Rubber matten of misschien wel een laagje zand in de schuilstal lijkt mij een beter idee.
Kijk voor matten eens op MP of stap eens bij een boerderij langs misschien dat die nog wat hebben liggen.

Je zou Ciara ook eens kunnen Pb'en want die heeft ook een container als schuilstal. Weet alleen niet meer wat die erin heeft liggen.
Mocht je een paar extra ogen op je ideeen nodig hebben dan zeg je het maar.

De container is 2 1/2 meter diep en 8 meter lang. Hij komt in de lengte te staan, zodat je indd. 3 deuren er in kan maken. (dus de kopse kanten van de container blijven dicht. De padock wordt net zo breed als de container en dan 16 meter lang.

Een hooinet tussen 2 palen in is geen optie, want dan kan die kleine er ook bij en vreet hij z`n buikje te rond. Een kuubskist zou kunnen daan kunnen alleen de 2 grote bij, en nou ik zit te denken lag er toch evengoed nog aardig wat hooi rond om de kist op de grond, dat zou die kleine dan mooi op kunnen eten. Ik zit alleen heel erg te twijfele of ik ze allemaal op kuil moet gaan zetten of op hartog i.v.m de luchtwegen van torro. Kan jij je nog herinneren wanneer torro toen de tijd last kreeg van z`n luchtwegen. Was dat toen we nog hooi voerde of was dat toen we kuil voerde? Ik weet het eigenlijk niet meer.

Bestraten is niet kosten besparent, onder de tegels zal ook een flinke laag zand moeten dus kwa zand heb je net zo veel nodig met of zonder tegels. Een stukje van 4x4 zand vind ik te klein. Dan zou ik liever 8x8 bestraten en 8x8 zand doen. Tegels zou ik dan via marktplaats bij elkaar moeten sprokkelen (gratis) 40 kuub zand gaat alleen al 680,- euro kosten,worteldoek à 100,- euro, dan moet er ook nog draad komen voor de omheining, palen hebben we nog op stal liggen die we kunnen gebruiken. We willen proberen om onder de 1000,- euro te blijven. Het is al duur genoeg, maar goed dan heb je wel wat natuurlijk.

Ik heb ook nog zitten denken aan stelton platen, maar heb geen flauw idee wat die kosten. Denk dat dat te duur wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:34

flappie2 schreef:
Ik zit alleen heel erg te twijfele of ik ze allemaal op kuil moet gaan zetten of op hartog i.v.m de luchtwegen van torro. Kan jij je nog herinneren wanneer torro toen de tijd last kreeg van z`n luchtwegen. Was dat toen we nog hooi voerde of was dat toen we kuil voerde? Ik weet het eigenlijk niet meer.

Bestraten is niet kosten besparent, onder de tegels zal ook een flinke laag zand moeten dus kwa zand heb je net zo veel nodig met of zonder tegels. Een stukje van 4x4 zand vind ik te klein. Dan zou ik liever 8x8 bestraten en 8x8 zand doen. Tegels zou ik dan via marktplaats bij elkaar moeten sprokkelen (gratis) 40 kuub zand gaat alleen al 680,- euro kosten,worteldoek à 100,- euro, dan moet er ook nog draad komen voor de omheining, palen hebben we nog op stal liggen die we kunnen gebruiken. We willen proberen om onder de 1000,- euro te blijven. Het is al duur genoeg, maar goed dan heb je wel wat natuurlijk.

Ik heb ook nog zitten denken aan stelton platen, maar heb geen flauw idee wat die kosten. Denk dat dat te duur wordt.

Luchtwegproblemen komen meestal door stof, dus hooi. Kuil is iets vochtiger en daardoor stofvrij.

Vergeet het bijna, maar let je ook op dat die container zelf even hoog of iets hoger komt te staan dan je paddock? Anders loopt die onder water.

Stelconplaten waren dacht ik iets van 65 euro/stuk ex. plaatsen en brengen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 17:59

Ik denk dat ik het ook gewoon ga proberen, mocht het toch niet gaan op kuil, dan kan ik altijd nog weer terug naar hartog. Zal alleen nog even aan mijn stalhouder vragen of ze op kuil blijft staan. Vorige winter werden er namelijk erg stoffige baaltjes hooi gevoerd. En anders kan ik natuurlijk ook altijd nog zelf een baal kuil kopen.

Aan de containers (we hebben al een aantal container stallen staan) zitten als het ware een soort pootjes, met die poten worden ze op een vrachtwagen geklikt. Dus als je een container op de grond neer zet dan ligt de bodem zo`n 20cm boven de grond. Dus hij moet indd iets hoger komen te staan anders gaat het niet lukken als ik 30 cm zand neer leg, dan ligt het zand indd. hoger dan de container. Of ik moet een laag van 25 cm zand in de padock leggen. Ik verwacht namelijk dat als het wordt aangetrilt het zand nog wel een centimeter of 5 inzakt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:36

Torro kreeg ook last bij de ingepakte baaltjes die we hadden en eigenlijk vraag ik mij nog steeds af of dat werkelijk de oorzaak is geweest of dat het altijd al gesluimerd heeft. Het was super mooi spul en stofvrij.

Kun je geen kale stalling betalen zodat je zelf je hooi/kuil kan kopen?

8x8 bestarten en 8x8 zand lijkt mij een goed idee. Bestrating is gewoon makkelijk schoonhouden en je kan de kuubkist er makkelijker opzetten. Het word dan geen blubber erom heen. De kleine kan idd de beetjes die eruitvallen opeten en als dat niet voldoende is kun je altijd wat op de grond neerleggen of een klein hooinetje ophangen.