Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Slowfeeder voor je kuil en die liefst buiten op verharding plaatsen, geen zand in je kuil en makkelijk schoon te maken. Je wil immers paard ivm luchtwegproblemen buiten hebben. Ga je dan in schuilstal voeren staat die nog binnen. Water wel in de container ivm minder snel bevriezen. Ik weet niet welke kant de opening op zit, maar je kan overwegen om een stuk winddoek te plaatsen van 3m breed, zodat je 2 openingen van 1.5m hebt. 2.5m diep is nl vaak te weinig diepte om uit de wind te staan mocht die recht op de opening staan.
8*16=128m2 / 3 = 42.6m3 zand. Laag is dan ong. 30cm dik. Ivm ondergrond kan drainage noodzakelijk zijn en het gebruiken van iets als worteldoek (uit 1 stuk ivm niet kunnen bovengraven door paarden) is aan te raden. Stort je het zand bovenop de aanwezige grond bv om het droog te houden, immers water zoekt laagste punt op. Zorg dan voor rand om zand op zijn plek te houden.
Bodembedekking is lastig, ga je vlas, stro, etc. gebruiken wordt het snel een toilet ipv beschutting. Rubber matten zijn een optie, maar veel mensen gebruiken liever helemaal niks. Als je de paddock droog kan houden (drainage mogelijk?) zullen ze eerder daarvoor kiezen, want zachter. Daarnaast lopen ze dingen als vlas en stro makkelijk de stal uit en dat krijg je bijna niet uit het zand gepeuterd. Wil je bodembedekking moet je zeker de 1e 3-4 meter voor de stal verharden. Dat kan trouwens ook zonder bodembedekking fijn zijn, veel paarden staan nl liever voor dan in de schuilstal (uitzicht).
coulash schreef:GEEN zand in de paddock: wordt een zooitje!
Bestraten, gewoon laagje straatzand en dan oude stoeptegels erop (overal gratis te halen)dan kun je ze ook buiten voeren en is bovendien veel beter voor de hoeven!
Ga ervan uit, dat ze zomers dan wel weiland erbij hebben?
Mist schreef:eh...ik betwijfel of dit de ideale oplossing voor je is eerlijk gezegd:
- 8x16 m is i.m.o. veel te klein voor 3 paarden, ook al zouden ze perfect met elkaar kunnen opschieten.
- uit jouw verhaal maak ik op dat de shet dan ook vrijwel onbeperkt toegang krijgt tot kuil ? dit kan natuurlijk de nodige problemen geven
- 1 opening van 1.5m is te weinig, zeker in zo'n smalle stal met 3 paarden en al helemaal als je daar ook nog eens in wil voeren, sorry maar dat is echt vragen om ongelukken
- wat je ook voert, als ze op zo'n klein stukje staan zullen ze toch alles gelijk opeten, al was het maar uit verveling, dus staan ze alsnog een paar uur zonder
- binnen in de container liggen is voor een shetje of de halflinger, afhankelijk vd grootte nog wel te doen- als ze de kans krijgen omdat daar ook gevoerd wordt! maar ik neem aan dat jouw Anda toch minimaal 150cm is of zo ? Geloof me, een paard wat vastligt in zo'n kleine ruimte wil je niet meemaken.
Cowgirl schreef:Past er geen container in de breedte op? Dan kun je 2 boxdeuren open laten en van de 3e een opslag maken.
Is voeren uit een kuubkist niet iets...we hebben er al ervaring mee. Anders een hooinet van een aanhangernet (ik heb hem nog liggen) tussen 2 palen hangen en daaronder betegelen. Arabesk heeft er ook een: http://www.youtube.com/watch?v=TPMlUu3g ... re=related.
Je zou het grootste gedeelte van de paddock kunnen bestraten en bv een plek van 4x4 kunnen vullen met zand, kunnen ze daar rollen en liggen.
Bij Noortje is dit ook en ik dacht dit dit prima werkte en het scheelt enorm in de kosten. Zand is echt heel duur ben ik vorige week achter gekomen.
Echte bedekking zou ik niet gebruiken dat word echt een klere zooi. Rubber matten of misschien wel een laagje zand in de schuilstal lijkt mij een beter idee.
Kijk voor matten eens op MP of stap eens bij een boerderij langs misschien dat die nog wat hebben liggen.
Je zou Ciara ook eens kunnen Pb'en want die heeft ook een container als schuilstal. Weet alleen niet meer wat die erin heeft liggen.
Mocht je een paar extra ogen op je ideeen nodig hebben dan zeg je het maar.
flappie2 schreef:Ik zit alleen heel erg te twijfele of ik ze allemaal op kuil moet gaan zetten of op hartog i.v.m de luchtwegen van torro. Kan jij je nog herinneren wanneer torro toen de tijd last kreeg van z`n luchtwegen. Was dat toen we nog hooi voerde of was dat toen we kuil voerde? Ik weet het eigenlijk niet meer.
Bestraten is niet kosten besparent, onder de tegels zal ook een flinke laag zand moeten dus kwa zand heb je net zo veel nodig met of zonder tegels. Een stukje van 4x4 zand vind ik te klein. Dan zou ik liever 8x8 bestraten en 8x8 zand doen. Tegels zou ik dan via marktplaats bij elkaar moeten sprokkelen (gratis) 40 kuub zand gaat alleen al 680,- euro kosten,worteldoek à 100,- euro, dan moet er ook nog draad komen voor de omheining, palen hebben we nog op stal liggen die we kunnen gebruiken. We willen proberen om onder de 1000,- euro te blijven. Het is al duur genoeg, maar goed dan heb je wel wat natuurlijk.
Ik heb ook nog zitten denken aan stelton platen, maar heb geen flauw idee wat die kosten. Denk dat dat te duur wordt.