Ervaringen sirocco stalpoeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dijhsa

Ervaringen sirocco stalpoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 13:44

Heeft er hier iemand "long term" ervaring met sirocco stalpoeder?
Hier op stal zijn we al een jaar érg enthousiast, en ook de hoefsmid van één van de friezen hier met rotsstraal was erg te spreken over de verbeteringen.
We verkopen het ook door, omdat we groot inkopen, en het niet goed verkrijgbaar is. Vooralsnog is de eigen pensionstal de grootse afnemer _O- dus bij deze eens een rondvraag.
Merk bij oude, dampige merrie écht verbetering,normaal is ze naarmate het stalseizoen langer duurt in slechtere conditie (en ze staan alleen snachts binnen hier) onze ervaring is dus dat het de ammonia-dampen écht vermindert.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden...

Marion71

Re: Ervaringen sirocco stalpoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:48

Ik ken het niet, sterker nog: ik heb er nog nooit van gehoord. Wat doet dit stalpoeder dan als het helpt tegen rotstraal en een dampige merrie? Zijn nogal uiteenlopende klachten.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:52

en waar is het goed voor??? ik ken het namelijk ook niet...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:56

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:00

dat klinkt goed...misschien wel een optie voor bij ons op stal...
wij hebben een omgebouwd transformator huis als stal en dat is eerlijk gezegd niet echt ideaal in de winter....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:05

Och, ik zie 't al: TS heeft zojuist ook een advertentie geplaatst om dit middel aan de man te brengen. Bij mij op stal geen ammoniakgeur. Ik gebruik stro (isoleert de geur beter dan welk strooisel ook), schone stallen, goede ventilatie en veel naar buiten. Als je daar allemaal voor zorgt heb je middeltjes als dit niet nodig. Daarnaast vraag ik me af hoe gezond een continue inademing van bijv. eucalyptus is. Sorry, ts aan mij zul je het niet verkopen.

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 15:11

Oéh betrapt! ;) ik ben gewoon benieuwd hoe de ervaringen dusver zijn, want het bestaat al veel langer en vooral op de langere termijn, want dát weet ik nog niet. en ja, zoals ik al gewoon noemde, verkopen wij het nu ook, maar ik hoop wel dat ik dan alsnog een vraag mag stellen,en mijn enthousiasme delen, zonder dat het een schande is. :?

Sirocco is trouwens in de hoofdzaak niet bedoeld om de geur te "isoleren" ( hoe doet stro dat trouwens??) dan wel te maskeren.
de gebruikte plantenextracten ( wat mij net zo plantaardig als stro lijkt) staan bekendt om hun van nature desinfecterende werking, zodat de schadelijke uitwerking ( dat ruik je niet) van ammoniak deeltjes vermindert word. (ammonia kan schade aan hoeven en luchtwegen veroorzaken)

Ook is het géén poeder dat bedoelt is als hoofd bodembedekking/danwel absorptielaag, maar er dient een kleine hoeveelheid gestrooid te worden, op de plaatsen waar dagelijks de natte plekken weggehaald worden. daarna gaat het stro ( bijv) er weer overheen.Als je de héle dag euqalytus ruikt, heb je veel te veel gebruikt.

Natuurlijk ben ik het volledig met je eens over dat ventilatie, regelmatig mesten en vooral: zoveel mogelijk naar buiten het allerbelangrijkste zijn :j , maar we weten allemaal dat niet íedereen een perfecte stalling voor zijn paard heeft, en helaas gebeurt het nog maar als te veel dat een paard 15 uur of meer per dag op stal staat..en hoe gezond is het al die uren op dezelfde paar m2 te poepen, plassen én te fourageren?? in sommige gevallen is dit middel dus een welkome hulp denk ik zo..

Bahad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:10

Gebruik dit al járen,is niet nieuw ofzo. maar ik zweer erbij! frisse geur is toch ook wel een pré, maar gebruik het vooral voor de luchtwegen van mijn paarden te ondersteunen (ook al staan ze minimaal 8 uur per dag buiten) heb nog geen nadeel kunnen ontdekken, en het is zuinig in gebruik. gewoon elke dag een snufje na het mesten strooien.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:09

Ik gebruik het ook! Alleen niet op de opgeschreven manier. Ik doe na t mesten de natte plekken op t beton bestrooien met een half kopje poeder. Ruikt heerlijk en het stro lijkt veel droger sinds ik dit doe (gebruik t ongeveer een jaar nu).

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:21

mijn baas zijn moeder gebruikte dit ook, rook bij aanbrengen heerlijk maar vervloog snel. medishe is me nooit opgevallen dat het ECHT wat deed

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:28

Ik heb het een tijd gebruikt. Mijn merrie hoeste enorm, en die heb ik toen overgezet op vlas met daaronder sirocco poeder. Ik vond het idd een hele verbetering wat betreft de geuren! Nu is vlas al qua geuren een enorm verschil met stro, maar met uitmesten had ik met Sirocco poeder zelf ook amper last van de amonia geuren. Ik vond het wel prijzig, daarom ben ik er weer mee gestopt, maar zat er wel laatst aan te denken om misschien weer eens te proberen. Ik gebruikte het niet in enorme hoeveelheden, net wat Focussed schrijft na het uitmesten van de plasplek een half kopje poeder voor er nieuw vlas op gaat.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:33

Het is geen schande dat je het vraagt, maar de manier waarop komt op mij een beetje creepy over. Je vraagt om ervaringen, maar wat je eigenlijk wilt is zoveel mogelijk aandacht voor je product, zodat het verkocht wordt. Geeft niet, mag ook, maar wees er dan open in/over.

Mits stro goed gebruikt wordt, dus in lagen, dan wordt de ammoniakgeur geisoleerd, beter dan bij welk strooisel ook. Da's gewoon de eigenschap van het product. Nadeel van stro zijn de schimmels, die veel dieper in de luchtwegen komen dan stof van bijv. vlas. Dat maakt het voor paarden met luchtwegproblemen ongeschikt, ook als je een product als het jouwe gebruikt. Ik vraag me dus af hoe gezond die frisse geur is. Desinfecterende werking lijkt mooi, maar heeft heel veel nadelen. Te hygiënisch is namelijk erg ongezond.
Overigens moet je over stro niet de Bokt wiki lezen, da's geschreven door iemand die een hekel aan stro heeft.

Een waarneembare ammoniakgeur staat voor mij gelijk aan vieze stallen. Rotstraal wordt daar ook door veroorzaakt. Ik mest en strooi dagelijks op (sommige zelfs 2x daags), dat deed ik met vlas, houtkrullen en ook met stro. De paarden kunnen er per box met hun hoofd uit en doezelen en eten dus voor hun box. In plaats van te investeren in een middel om te verdoezelen zie ik liever dat mensen dat geld gebruiken om het stalklimaat te verbeteren. En ook dat hoeft per definitie niet heel kostbaar te zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:40

In haar OP staat toch ook dat ze het verkoopt? Dat houdt ze niet achter, dus ik snap het probleem niet. Aandacht voor je product proberen te krijgen is toch prima, en uit ervaringen kan je een beetje pijlen of er idd ook nog altijd vraag voor is, ook na lang gebruik.

faroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:06

Ik ben wel nieuwsgierig geworden na het product.
Heb een proefzakje aangevraagd, ben benieuwd hoe het werkt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:49

Ik ben erg benieuwd naar dit spul! Ik krijg van de TS een proefzakje met de post. Ik laat mijn ervaringen weten. Ik heb een stofallergisch paard op een strokorrelbodem, dat nu 8 uur buiten staat en de rest binnen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:52

Ooit toen het echt nieuw was (jaar of 4 geleden) heb ik eens een gratis proefzakje aangevraagd, maar ik moet zeggen dat ik er totaal geen verschil mee merkte.

Zeker medisch gezien, zie ik het voordeel van die poeder boven bijvoorbeeld vlas (wat ook veel beter opneemt dan stro) totaal niet. In mijn ogen is het vergelijkbaar met 'paarden-parfum' :+

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:50

Jaren terug (ik denk inmiddels al 8 jaar) werd het met veel blabla aangeprezen (Equitana, Essen); sindsdien zijn er veel testen gedaan of het ook werkt...niet dus. Ja, voor de buidel van de verkoper, niet op het gebied van bv ammoniak binding. Eucalyptus camoufleert de lucht, maar de hoeveelheid ammoniak blijft hetzelfde. De enige die er eventueel profijt van heeft is de mens, die (tijdelijk) minder ammoniak ruikt; het paard merkt geen enkel voordeel. Al met al een duur goedje (omdat het niet werkt) en Marion71 heeft helemaal gelijk; wanneer de stallen goed gebouwd zijn, het stalmanagement goed is, dan is de ammoniak vorming binnen de perken (dit hangt ook samen met wat het paard aan voeding krijgt...)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:00

Ik heb een keer een kilootje van dit spul gekocht en ik vind het vooral heerlijk ruiken :) Niet al mijn stalgenootjes zijn het er mee een...en wat mijn paard er van denkt, geen idee. Ik gebruik strokorrels en gebruikte het spul dan als ik de onderlaag weghaalde. Dat stinkt wel zo allemachtig! Dan strooide ik ook een half kopje ofzo. Heerlijk om dan weer verder te mesten. Het is inderdaad wel duur spul, maar ik deed er dan ook maanden mee, met die kilo. Het is nu echt op, en ik denk er ook nog wel es over om het weer es te halen, maar dan een grote zak. Doe ik waarschijnlijk 10 jaar mee (Tancreda, misschien kunnen we delen ;)) maar ik vind het heel lekker spul.
Door de strokorrellaag (die flink afdekt) weet ik niet of het tegen vliegen zal helpen eerlijk gezegd...

En over dat tijdelijk- ik merk het ook als ik weer ga mesten en ik kom het spul tegen vaak nog een vleugje eucalpyptus...dus op zich houdt het wel lang geur.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:19

madamX schreef:
Jaren terug (ik denk inmiddels al 8 jaar) werd het met veel blabla aangeprezen (Equitana, Essen); sindsdien zijn er veel testen gedaan of het ook werkt...niet dus. Ja, voor de buidel van de verkoper, niet op het gebied van bv ammoniak binding. Eucalyptus camoufleert de lucht, maar de hoeveelheid ammoniak blijft hetzelfde. De enige die er eventueel profijt van heeft is de mens, die (tijdelijk) minder ammoniak ruikt; het paard merkt geen enkel voordeel. Al met al een duur goedje (omdat het niet werkt) en Marion71 heeft helemaal gelijk; wanneer de stallen goed gebouwd zijn, het stalmanagement goed is, dan is de ammoniak vorming binnen de perken (dit hangt ook samen met wat het paard aan voeding krijgt...)

Mee eens, sinds m'n paarden op vlas staan en ik 1-2x per week de natte plekken weg haal, in plaats van stro, heb ik echt bijna geen last meer van ammoniak lucht.

faroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:08

Ik kan nergens vinden wat het kost, weet iemand dat toevallig?
Ik heb net een leverancier in de buurt gebeld maar die verkoopt het niet meer.
Ik had een proefzakje aangevraagd, maar nog steeds niet gehad.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:19

Ik betaal voor een zak van 20 Kilo (of 25 , 1 vd 2) 45.- euro.

faroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:35

Oke bedankt!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:39

Halleluja wat een geld!

Heb voorheen vanalles geprobeerd (toen ik nog op vlas stond): Sirocco, toen een spuitbus met iets wat uit Amerika kwam om te testen, Equinoo, maar ik vind het geen van alle werken.
Beter stal goed bijhouden, goed ventileren en een goede bodembedekker, heb je ook geen geurmaskeerder nodig, want dát is het.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:43

Mijn stal stinkt niet, daar gebruik ik t ook net voor. Maar m'n stro blijft veel droger met een beetje poeder eronder iedere dag. ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:17

En je doet volgens mij eeuwen met zo'n zak. Ik heb een paar x een kilootje gekocht, en dat ging best lang mee!