Factoren waardoor ze meer of minder hooi eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Factoren waardoor ze meer of minder hooi eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 13:28

Hallo mede-bokkers :).

Mijn verzorgpaardjes staan 24/7 buiten met schuilstal. Ze krijgen 2x per dag een flinke bult kuil en een ruif vol hooi. Ze krijgen iedere dag dezelfde nagenoeg dezelfde hoeveelheid. Maar de ene dag is de 's morgens portie al om 1 uur op ( om half 8 's morgens gegeven). Terwijl ze bijvoorbeeld de volgende dag om 4 uur nog een derde van hun ruif gevuld hebben. Maar er is geen pijl op te trekken wanneer ze nou meer of minder eten. Toen het deze week vroor hadden ze toen ik 's middags kwam steeds nog een flinke portie in hun ruif ( ze eten toch meer hooi als het koud is? heb ik altijd begrepen), maar nu die kou weer weg is en ik gister kwam hadden ze alles al voor 1 uur op. Ze krijgen wel het hooi in hun stal, misschien omdat het gister de hele morgen heeft geregend dat ze daarom alles achter elkaar door hebben opgegeten.
Weet iemand factoren wanneer paarden meer of minder hooi eten?

Angela

Re: Factoren waardoor ze meer of minder hooi eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:32

Kou- vooral gevoelstemperatuur, dus een straffe wind geeft meer kou als alleen vorst.
Verveling - als ze lekker bezig zijn, eten ze minder dan wanneer ze een beetje bij de ruif lopen te hangen.
Samenstelling van het hooi - het ene hooi bevat meer als het andere

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:35

Ik zou me er niet zo druk over maken, op is op en iets over is ook niet erg.
Hebben wij mensen toch ook wel eens dat we minder trek hebben.
Je gaat netjes 2x per dag om bij te vullen een paar uurtjes zonder is echt geen ramp.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 13:35

Angela schreef:
Kou- vooral gevoelstemperatuur, dus een straffe wind geeft meer kou als alleen vorst.
Verveling - als ze lekker bezig zijn, eten ze minder dan wanneer ze een beetje bij de ruif lopen te hangen.
Samenstelling van het hooi - het ene hooi bevat meer als het andere

Dankjewel voor je reactie! Hoe bedoel je als ze lekker bezig? Dus bijvoorbeeld als het slecht weer is en ze blijven maar wat bij de ruif in hun stal hangen eten ze meer door? Terwijl als het droog is dat ze af en toe ook even de wei op gaan of buiten gaan staan?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:37

Juist. Met deze blubberzooi is spelen er vaak niet echt bij, dus tja, dan ga je maar eten (kan, hoeft niet ;) )

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:38

ik herken het wel, ik voer mijn pony's ook 2x daags en het wisselt heel erg hoe snel ze het op hebben.
Toen ik ging voeren vanmorgen regende het en doken ze meteen de stal in om te eten maar toen ik net weer op het land was stonden ze buiten te chillen in het zonnetje en was het voer nog lang niet op..

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 13:39

Angela schreef:
Juist. Met deze blubberzooi is spelen er vaak niet echt bij, dus tja, dan ga je maar eten (kan, hoeft niet ;) )

Aha oke, logisch eigenlijk dus :)!

Er is helaas niet de mogelijkheid om vaker te voeren, is het een probleem dat ze de ene keer wat langer zonder staan en de andere dag onbeperkt hebben? Uiteindelijk krijgen ze natuurlijk wel evenveel binnen?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 13:40

Polly schreef:
ik herken het wel, ik voer mijn pony's ook 2x daags en het wisselt heel erg hoe snel ze het op hebben.
Toen ik ging voeren vanmorgen regende het en doken ze meteen de stal in om te eten maar toen ik net weer op het land was stonden ze buiten te chillen in het zonnetje en was het voer nog lang niet op..

Dankjewel voor je reactie :). Dus bij jou staan ze de ene keer ook langer zonder dan de andere keer? Hoe los jij dit op? Of vind je het geen probleem omdat ze uiteindelijk toch even veel voedingsstoffen binnen krijgen maar dan in een iets kortere tijd?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:52

dat kan ik niet oplossen want ik heb een fulltime baan waar ik niet om de haverklap weg kan om te voeren.
Ze krijgen ruim voldoende en als hun eetsnelheid betekend dat ze een paar uur zonder staan is dat hard gezegd jammer dan. Heb ze een poosje geprobeerd onbeperkt te voeren maar ze bleven eten en aangezien er 1 bijstaat die gevoelig is voor bevangenheid heb ik besloten te kiezen voor gezondheid en dan maar minder (maar nog steeds ruim voldoende) te voeren. Daarbij staan ze de hele dag lekker buiten te koekeloeren naar alles wat langsloopt.
Als het enigsinds mogelijk is qua weer en tijd probeer ik ze een paar uur op de wei te hebben maar dan krijgen ze geen hooi bij.
Voor mij is dit momenteel de ideaalste situatie, andere oplossing is naar een pensionstal maar daar staan ze de hele dag binnen en dat vind ik nog veel erger.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:11

De reden waarom ze nu meer eten is omdat het nu regent en waait en vorige week niet.
Hier merk ik op droge dagen met weinig wind dat er een heel stuk minder wordt gegeten dan op dagen met regen en wind. Ook al is het op de droge dag rond het vriespunt en op de regenachtige dag 10 graden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:24

Polly schreef:
dat kan ik niet oplossen want ik heb een fulltime baan waar ik niet om de haverklap weg kan om te voeren.
Ze krijgen ruim voldoende en als hun eetsnelheid betekend dat ze een paar uur zonder staan is dat hard gezegd jammer dan. Heb ze een poosje geprobeerd onbeperkt te voeren maar ze bleven eten en aangezien er 1 bijstaat die gevoelig is voor bevangenheid heb ik besloten te kiezen voor gezondheid en dan maar minder (maar nog steeds ruim voldoende) te voeren. Daarbij staan ze de hele dag lekker buiten te koekeloeren naar alles wat langsloopt.
Als het enigsinds mogelijk is qua weer en tijd probeer ik ze een paar uur op de wei te hebben maar dan krijgen ze geen hooi bij.
Voor mij is dit momenteel de ideaalste situatie, andere oplossing is naar een pensionstal maar daar staan ze de hele dag binnen en dat vind ik nog veel erger.

Dat is ook echt geen ramp hoor een paar uur zonder hooi.
Zolang je paardjes er goed op doen is het toch goed en dat is de enige goede maatstaaf.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:39

En het ligt ook aan hoe lekker het hooi is. Toen mijn hooi van mindere kwaliteit/minder lekker was lieten ze ook meer liggen dan nu ik beter hooi heb.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:20

capopjekop schreef:
En het ligt ook aan hoe lekker het hooi is. Toen mijn hooi van mindere kwaliteit/minder lekker was lieten ze ook meer liggen dan nu ik beter hooi heb.

Ja, dit heb ik ook gemerkt. We hadden eerst superkwaliteit hooi, maar dan aten ze 2 bakken op 2 uur tijd leeg.. Nu hebben we minder lekker hooi en doen ze met dezelfde 2 bakken veel langer.
Maar hier is het soms ook sneller op dan de andere keer. We proberen de bakken altijd aan te vullen maar soms is dat ook niet mogelijk (en soms gooien ze er ook de helft naast :+ )