paddock; andere bodem dan zand ivm zandkoliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

paddock; andere bodem dan zand ivm zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:27

Ik ben op zoek naar iets/bedrijf wat iets anders dan zand kan leveren voor de bodem van een paddock van 20x20. Houtsnippers zou je denken...ik heb net een offerete binnen van houtsnipprs via een palletfabriek iig ....bijna 1000euro 8)7
Heeft er iemand het zelfde probleem met een goedkopere oplossing ? tapijtsnippers...bijna hetzelfde bedrag...+ afvoerkosten moest het eens nodig zijn.

Zijn er nog andere opties ?

Caira

Re: paddock; andere bodem dan zand ivm zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:30

Kijk of er een verwerkingsbedrijf in de buurt zit. Daar kun je veel voordeliger houtsnippers halen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:31

Ik weet dat buitenland nog wel eens grus gebruikt. Is te grof om zand te zijn en te fijn om grind te heten. Draineerd goed en paarden lopen er graag in. Maar prijzen geen idee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:39

mede uit angst voor zandkoliek heb ik mijn paddock bestraat...
Heeft wel als tegenhanger dat ze niet lekker kunnen rollen maar daarvoor gaan ze het land op en ik geloof dat er wat bokkers zijn die rubberen matten op de stenen hebben liggen waar ze op kunnen liggen. Die van mij liggen dan weer vaak languit te maffen op de tegels maar ben ook nog op zoek naar matten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:39

Ik ben 1 van de bokkerss met rubbermatten :P

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:37

Kokos snippers?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:30

Ik heb een paddock met zand. Daarvan is een deel bestraat. Daar staat de container en het hooi op. Maar omdat dan het pleintje erg klein word en met dit weer het zand erg nat, liggen er bij ons ook een aantal rubber matten om het pleintje heen en daar liggen ze dan vaak op als het zand te nat is. Ook makkelijk schoonhouden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 19:28

Haar stal met uitloop is al bestraat, en als ik het hek openzet heeft ze nog een paddock van 15x20 ongeveer, dat is recentelijk gekeerd zand. Dan heb ik nog een mini-weide (waar het gras veel te hoog staat) en nog 2 paddocks, 20x20m is nu zand en 15x20 waar nog wat korter gras op staat.
Dan nog de rijbak (kokosvezel) en 2 blubberweides :-( nog 1 grote weide die (hopelijk) morgen in 3 stukken gedeeld wordt want ook daar staat het gras 15-20cm hoog. Ondanks dat er nu geen voedingswaarde in het gras hoort te zitten etc etc ben ik toch huiverig om ze hier op te zetten- langzaam per kwartier opbouwen doe ik sowieso + er komt bij dat die grote paarden van mij van de lucht groeien, en ze moeten juist afvallen ;)

Het liefst zou ik de 2 zandpaddocks "bekleden" met iets waarmee ze geen zand binnen krijgen, maar ze wel ff uit hun dak kunnen gaan- dus geen bestrating of rubberen matten. Vroegah toen ik nog thuis woonde had ik een rijbak met houtsnippers, wat perfect was ! nooit drassig nooit gruwelijk hard met vorst....Ik liet dat toen brengen door een palletfabriek kostte zo'n 500gld, ik ging er vanuit dat dit nu wel euries zouden zijn.

Maar blijkbaar worden houtsnippers tegenwoordig gebruikt als biobrandstof %) Ik kreeg een emailadres van delta.nl (zeeland dus) en die vroeg zonder blikken of blozen 38euro de m3 8)7 bijna 1000euro...en vandaag nog een van 2300 euro !Ik heb de beste man verteld dat ik ze dan net zogoed bij een tuincentrum kan gaan halen....

Je kunt ze idd ook van de gemeente, of marktplaats halen, maar ik ben dan zo bang dat er taxus o.i.d. tussen kan zitten, dat zou ik mezelf nooit vergeven!

@picassox: kokossnippers is misschien wel iets...heb je daar ervaring mee ? hoe dik moet de laag zijn ?

Ik heb ook gekeken naar tapijtsnippers, balen van 250kg voor 150euro + transport maar...hoeveel heb je daar van nodig ?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:48

Weinig ervaring mee om eerlijk gezegd, wel staat kokossnippers erom bekend in een rijbak om snel 'vies' te worden. In een paddock denk ik dat het meevalt. Wel is het natuurlijk iets natuurlijks, dus weinig schadelijk voor het paard gok ik zo.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:42

Houtsnippers is niks, die gaan op gegeven moment composteren. Of je moet speciaal behandelde houtsnippers hebben.
Wij hebben tapijtsnippers in de paddock. Ideaal in de winter, want het is altijd droog en bevriest niet.
Kost ook wel een paar centen, wij hebben in de paddock van 15 x 15 meter inmiddels voor 1100 euro snippers liggen.
Maar dan heb je ook wat ;)
Ook ideaal met voeren, wij voeren vanuit een palletbox. Zo wordt er weinig hooi gemorst en krijgen de paarden geen zand binnen.
Edit: wij hebben inmiddels 1200 kilo snippers in liggen. In eerste instantie 600, dit jaar opnieuw aangevuld met 600 kilo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:58

Met gewone 'tuin' houtsnippers moet je erg uitkijken. Buiten dat de bodem dichtslaat en keihard/ondoorlatend wordt, zijn ze ook behoorlijk scherp en kunnen lelijke verwondingen geven. Zéker als paarden 'uit hun dak' gaan.

Als je geen zand wilt zit daar idd een kostenplaatje aan.
Rubber vochtdoorlatende dikke stal matten (die met noppen) lijkt me idd glad worden, al lijkt het me wel een mooie verende ondergrond voor een normaal lopend paard.
Je zou kunnen kijken naar kurksnippers, lavagrind of idd tapijtsnippers.
Maar meer dan 1000 euro ben je zeker kwijt.

eye_dian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:59

Houtsnippers zijn erg kostbaar kunnen ook rotten na een lange tijd en moet om het jaar bij gevult worden.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:56

ik vind tapijt snippers ideaal, en het is nog steeds droog geen plassen dus we kunnen blijven rijden in de regen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 13:36

@eye_dian: houtsnippers zijn goudsnippers tegenwoordig ! ik weet dat ze regelmatig bijgevuld moeten worden...maar ik heb er in het verleden goede ervaringen mee (toen het nog afval was ipv biobrandstof)

@brennie75 en Nadita: waar (en welk type) hebben jullie die tapijtsnippers vandaan ? en hoeveel cm of kg heb je nodig per m2 ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:41

@Mist : ik ben even benieuwd hoe je trouwens een paddock zonder zand wilt realiseren... want de meeste andere bedekkingen worden bovenop het zand gestort tenslotte.
En al leg je er een flinke dikke laag 'anders' op, dan nog zal een gravend/rollend paard tot op het zand kunnen komen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:15

ik weet wel dat je eerst zand moet leggen en dan een goede laag snippers , hoeveel weet ik eerlijk gezegt niet, maar ik denk dat waar jet het besteld je wel info kunt krijgen! good luck!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:51

brennie75 schreef:
ik weet wel dat je eerst zand moet leggen en dan een goede laag snippers , hoeveel weet ik eerlijk gezegt niet, maar ik denk dat waar jet het besteld je wel info kunt krijgen! good luck!

Ik vroeg juist waar jullie ze vandaan hadden :D je hebt zoveel verschillende namen, all weather tuft, geopad etc.

@ Dubbeldun; ik heb geen gravers. Ik weet dat het met houtsnippers wel mogelijk is, zoals gezegd heb ik jaren lang (5>jr) een bak gehad met houtsnippers, maar toen was het makkelijk om aan betrouwbare te komen vanwege de palletfabriek nabij.
Ik wordt er niet goed van dat ik haar op zand "moet" zetten omdat er zg geen andere oplossing zou zijn. Als het experiment mislukt en het wordt een baggerzooi, jammer dan, dan heb ik het geprobeerd iig. Dan laat ik het afgraven en verspreiden langs de border van het land- een plekje vind ik wel op 2.5 hectare. Ik heb al 30 jaar paarden aan huis staan en nog nooit zandkoliek gehad, sterker nog, tot begin vorig jaar had ik al 20 jaar geen paard meer met koliek. Toch ben ik er vorig jaar een aan koliek verloren (geen zandkoliek) en toen nog bijna 1 aan zandkoliek. Ik pas ervoor ! durf ze bijna niet meer buiten te zetten!

En gras...ja gras genoeg, maar helaas staat dat ook 20 cm hoog (behalve de 2 blubberweides van elk zo'n 4000m2) ben nu echte kleine weides aan het maken en dan maar langzaam opbouwen. Er hoort rond deze tijd van het jaar weinig voedingswaarde meer in te zitten- toch zie ik dat ze na een half uur op de gras paddocks behoorlijk opgezwollen zijn :7. Ze moet(en) sowieso op dieet.