Aanleg rijbak, ik zie door de bakken het zand niet meer...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Aanleg rijbak, ik zie door de bakken het zand niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:03

Ik ben mij aan het oriënteren voor de aanleg van een nieuwe rijbak en heb al heel veel topics op bokt doorgelezen tot ergens in 2004 zelfs. Maar ben nog niet echt tegengekomen wat ik precies hebben moet.

Ik heb momenteel een rijbak die wij zelf afgegraven hebben, dit omet je zo zien. We zitten op zandgrond en ongeveer 1 meter de grond in zat mooi geel/wit zand, dit hebben we naar boven gelegd. En daarna nog een 200 kuub zand bij op gelegd omdat het heel erg zakte en er dus water op bleef staan.

Ondanks de ongeveer 15 cm ophoging zit ik nog steeds met veel water overlast... ook slibt de bak snel dicht en moeten e dus vaak slepen e.d. en als de bak erg nat is gaat dat niet :n

Nu gaan wij verhuizen. We zitten straks weer op zandgrond, wel iets meer leem in de grond dan huidig. Maar het land zelf is redelijk nat, ligt vrij laag.
Nu zat ik te denken aan iets van drainage meer ik heb geen idee waar we die heen moetne leggen omdat we nergens in de buurt een sloot hebben... Die zou je dan dus moeten graven wat ook weer zo wat is....
Alleen langs 1 kant zit een lichte greppel.

Nu las ik ergens iets over gebroken puin/split, daarbovenop een soort matten (water doorlaten) en dan daarop zo'n 10-12 cm zand. Het water zakt zo door de het zand en de matten en wordt door het puin naar beneden afgevoerd. De 'matten' zorgen dat het zand niet door het puin zakt en dat de druk goed verdeeld.

Dit leek mij een heel handig systeem. Maar, heeft iemand hier ervaring mee en wat gaat zo iets kosten? Ik heb namelijk geen 10.000 euro oid liggen voor een dure rijbak :n

Als iemand een ander systeem weet wat goed werkt en niet te duur is hoor ik het graag.

Gelieve zoveel mogelijk met prijzen graag. Dat ik een beetje een idee kan krijgen :j

tamary

Re: Aanleg rijbak, ik zie door de bakken het zand niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:27

In elk geval zal je moeten ophogen ipv afgraven (wel beschot/keerwandje maken ivm zand op plek houden). Je kan overwegen om een greppel rondom je bak te graven en daar de drainage op uit te laten komen. Zand prijzen beginnen als je geluk hebt bij 6 euro en lopen op naar zeker 12 euro/m3 mits grote hoeveelheden, losgestort en van dichtbij aangeleverd. Bel je lokale grondverzetbedrijf voor info en prijzen, die weten vaak wat werkt op die bodem.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:10

Een greppel naast je bak, en de onderlaag iets laten aflopen naar alle kanten, geeft meestal het beste resultaat als je niet het budget hebt voor een eb-vloed bodem. Bedenk je ook dat het niet voor niets is dat er van die dure bodems worden aangeschaft. Hoe meer het kost, hoe beter het resultaat over het algemeen ook is...

Bij iets meer budget: graaf een kleine uitsparing onder de hoefslag en leg hierin een drainagebuis. Wat fijn puin erop, en dan zand erover.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:01

op een stal waar ik gewerkt heb hadden we het zo; ong 10cm uitgegraven en die aarde om de bak heen gelegt als een soort wal met tussen die wal en de bakbodem planken om het zant beter op zijn plek te houden, drainageslangen erin gelegt en verder opgevult met drainagezant, daarover antiworteldoek met daarover een mengsel van zant met hardhoudsnippers van 20cm hoog.
dit was een superbak waar nooit water in stond en ook nooit zwaar werd met droogte.
op de stal waar ik nu sta hebben ze de bak op ong de zelfde manier aangelegt maar dan met ong 40cm zant bovenop het doek, deze bak is met nattigheid geweldig maar 'szomers met droogte word hij snel zwaar wat opgelost word door de drainageslangen dicht te zetten, en dan blijft hij weer goed.
ik zou dus zorgen dat de daadwerkelijke bodem hoger ligt dan het land met daaronder evt drainge, miss kan je evt die greppel wat dieper maken?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 14:49

greppel naast de bak en toplaag af laten lopen hebben we nu ook, maar de laag slibt snel dicht en er blijft nog veel water op staan.

Ik zat ook te denken inderdaad aan eerst een drainage buis/licht puin en dan worteldoek met daarover zand eventueel gemengd met houtsnippers (maar die zijn snel op en moeten binnen 3-5 jaar vervangen) of vinyl.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:18

lees erg graag mee, ben me ook aan het oriënteren voor de aanleg van een bak. en de kosten daarvan.
bij ons ligt de grond erg hoog, mijn plan is afgraven tot geel zand, geel zand storten, en 20 cm toplaag (plakzand) en polyvlokken erdoor.
misschien een slootje erlangs laten graven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:19

polyvlokken kosten rond de 2000
voor ruim 1000 heb je een hout door hout omheining voor 20/40

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:59

Heb je de mogelijkheid om een sloot/ diepere greppel te graven? Het water moet natuurlijk wel ergens naar toe.

De drainage moet je trouwens niet haaks op de sloot leggen, maar schuin er op af laten lopen (niet schuin in de zin van naar beneden!).
Dat werd mij tenminste verteld door een ervaren drainagelegger.

Verder is gronddoek ook wel handig om verzakking tegen te gaan.

Een lokale loonwerker heeft ook vaak wel ervaring met het aanleggen van rijbakken.
Misschien kun je die eens bellen voor wat meer informatie, zij weten vaak ook wel adresjes voor goedkoop zand.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 17:55

Is het alleen niet zo, dat als ik een goot/greppel graaf (wat wel kan uiteraard :)) Ik daar ook weinig aan heb als die vol staat :Y) Ik bedoel, het land is vrij nat van zichzelf al, als ik een goot graaf en de bak wat hoger leg is dan niet alles zo weer onder water? Dan is mijn bak wel droog natuurlijk :P Maar mn land zeiknat :').

bedankt voor de tip van de drainage buizen. Daar had ik nog niet van gehoord maar is wel logisch!

Omheinig hebben we al :j een 3 jaar geleden hebben we een bult bomen gekapt en daar omheining van gemaakt :j Het gaat bij ons dus puur de kosten voor het aanleggen van de bodem.

De loonwerker heeft het hier ook aangelegd. Hij zou ervaring hebben met de aanleg van rijbakken maar het was 10 keer niks :n Zeiknat en zwaar. We hebben er toen zelf nog 200 kuub zand overheen gegooid en toen ging het wel beter maar nu slibt het geheel dicht en komt er nog veel water op.
Vandaar dat we met de nieuwe rijbak ons even wat beter gaan oriënteren wat er allemaal kan :j.

Goedkoop zand is niet zo'n probleem, mijn vriend zit zelf ook in het loonwerk ;) Dus weet nog wel eens wat op te scharrelen voor een mooi prijsje.

Het heeft ook niet direct haast gelukkig. Dus we kunnen even rustig wachten tot er toevallig een mooie bult zand voor een klein prijsje voorbij komt (nouja, niet letterlijk voorbij maargoed :Y) :=)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:00

ja kan toch drainage richting dat slootje dan doen? als je gewoon banen maakt en dan aan de zijkant (aan de kant van het slootje) een dwarse baan waar de andere banen op aansluiten.
ook kan je ipv puin schelpen doen, dit is wat fijner en heb je minder de kans dat er stenen opduiken in je bak. schelpen laten ook goed water door. ( en dan bedoel ik dus eerst greppels maken voor de drainagebuizen, en die greppels opvullen met schelpen) puin kan je drainagebuizen ook makkelijk beschadigen dan schelpen.

weet wel dat je bakje gedeeltelijk goed word omgeploegd als je drainage wilt...

zo doen wij het in iedergeval in te natte tuinen ( werk bij een tuinaanleg bedrijf)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 18:09

Ik heb nergens een sloot, das het probleem :P Die moet ik dus graven maar waar moet het water dan heen? Een greppeltje van 40 meter is zo vol (heb ik bij de huidige bak ook al grotendeels gedaan. Dat is echt zo vol).

En de bak wordt niet omgepleogd als ik drainage wil hoor, want er ligt nog geen bak :P. Alles moet nog aangelegd worden. (bij het huidige huishebben we wel een bak, maar die is dus altijd zo nat, daarom willen we het bij hbet nieuwe huis anders doen).

Hmm schelpen. komen die niet naar boven dan? Dat lijkt mij vervelender als dat in de hoef gaat zitten dan een steen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:28

Wij hebben ook een greppeltje laten graven voor de drainage langs de korte kant van de bak. Dat gaat heel goed. Overigens bleek bij de offertes opvragen dat het grondverzetbedrijf flink duurder was dan het manegebodembedrijf :?
Wij hebben een bodem van zand met naaldhoutsnippers. We zijn erg tevreden, bak is nooit te nat om te rijden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:05

hier wat foto's van de aanleg van de rijbak op een pension stalling waar ik gestaan heb.
het is een soort namaak agterberg, erg fijne bodem :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:15

Eb en vloed bodem?

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:28

@ loulou: Wauw die bak ziet er echt goed uit! Ik ben zelf ook opzoek naar de 'ideale' bodem en uiteraard het liefst zo goedkoop mogelyk hihi.. Dat puin/worteldoek/zand idee zie ik wel zitten! Weet je ongeveer nog wat de kosten hiervan waren??

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:39

moos99: nee geen eb en vloed, namaak agterberg.

mariindaa: kosten weet ik niet, weet alleen dat het duur was. 8-) maar ik stond daar in pension dus heb er nooit een rekening van gezien.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:44

cp112 schreef:
Ik heb nergens een sloot, das het probleem :P Die moet ik dus graven maar waar moet het water dan heen? Een greppeltje van 40 meter is zo vol (heb ik bij de huidige bak ook al grotendeels gedaan. Dat is echt zo vol).

En de bak wordt niet omgepleogd als ik drainage wil hoor, want er ligt nog geen bak :P. Alles moet nog aangelegd worden. (bij het huidige huishebben we wel een bak, maar die is dus altijd zo nat, daarom willen we het bij hbet nieuwe huis anders doen).

Hmm schelpen. komen die niet naar boven dan? Dat lijkt mij vervelender als dat in de hoef gaat zitten dan een steen?

oh excuses ik lette niet op, dacht dat je aan een kant een slootje had :o
dan word het aardig lastig met drainage

schelpen komen niet naar boven als je boven de schelpen een doek legt. bijv. worteldoek of dat viltige spul wat je hierboven op de foto;s ziet. dat is wat stroever en beter gesschikt, is dat mogelijk? en daarboven dan een ruime zandlaag. je moet niet snel bij het doek kunnen komen tijdens het rijden.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:50

Dat je geen sloot hebt waar het op uit kan lopen is wel lastig idd, want als je greppel vol staat dan kan het echt nergens meer heen.
Lastig ..

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:06

Angela schreef:
Bij iets meer budget: graaf een kleine uitsparing onder de hoefslag en leg hierin een drainagebuis. Wat fijn puin erop, en dan zand erover.

In mijn paddock is de drainage binnen de hoefslag gelegd, in verband met het aanlopen van de hoefslag. Vooralsnog werkt dit super!

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:57

Hoi, ik ben me ook aan het orienteren en wat ik zie is dat zlefs de meest eenvoudige bodem toch al duizenden euro's kost. Er gaat gewoon heel veel zand in een bak.
Veel mensen proberen goedkoop te werken, leggen dan iets aan voor 2, 3 of 4 duizend euro (wat nog steeds erg veel geld is naar mijn mening) en het is nooit helemaal goed. In de winter te nat, 's zomers stoffig, we kennen dat allemaal.
Na een paar jaar martelen beslist men dan toch voor een goede bodem en dan ben je dus 2 x geld kwijt.

Ik heb dat nu zo vaak gehoord en gelezen dat ik heb besloten om nog even door te sparen en dan een goede bodem neer te leggen. Ik kom nu uit bij Equisport n Haaksbergen. Zij hebben een heel mooi systeem voor eb en vloed. Kostbaar, maar dan ben je echt helemaal klaar. Geen zorgen meer.

Mijn bak wordt wel kleiner dan oorspronkelijk gepland, dat is mijn compromis.
Succes met de zoektocht...

lara331

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:49

wauw, @loulou: die bak ziet er echt mooi uit :)

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:31

Minimaal €6000-8000 ben je altijd kwijt voor een goede bodem. Het goedkoopst is vooralsnog een toplaag (20cm) juiste zandsoort (m3c) gecombineerd met tapijtsnippers. Zo breed mogelijke drainage sleuven, met 8mm drainagebuizen, deze gevuld met drainagezand, hierover worteldoek (non-woven). Gegarandeerd droog op alle ondergronden. Vaak is een sproeiinstallatie bij deze bodem wel noodzakelijk omdat ie anders gauw te mul wordt.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:33

lees even mee; wij zijn ons ook aan het orienteren namelijk. :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:00

Wij gaan waarschijnlijk voor een bak met onder drainagebuizen, daarover zand, dan worteldoek en dan toplaag met vinyl :j Kost wel wat dus wordt pas ergens in het voorjaar/zomer, eerst even sparen :o

Binnenkort komt een bedrijf even kijken hoe of wat en dan krijgen we ook een prijs. Maar we rekenen zeker op zo'n 6-8 duizend euro -O- Je moet er wat voor over hebben he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:03

Wouw, dat moet goed gaan, toch??