Paard zonder deken kan niet tegen regen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paard zonder deken kan niet tegen regen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:29

Mijn merrie staat deze winter zonder deken. Het gaat allemaal top, ze staat 9 à 10 uur per dag buiten en ze vindt t heerlijk zo.

Kou of wind maakt haar niks uit, maar regen....

Bij t minste of geringste regendrupje wat uit de lucht komt zie je al dat ze in elkaar gedoken gaat staan in een hoek. Prima, ze hoeft niet alles lekker te vinden aan t buitenstaan.
Alleen als t langer regent dan 30 minuten (en onder regen versta ik ook motregen!) verkleumt ze helemaal en staat ze ontzettend te trillen (zo erg dat ze bijna haar eigen bewegingen niet meer onder controle heeft!).

Ik kan haar niet binnen zetten want dan breekt ze de boel af omdat de de rest buiten staat (geef haar eens ongelijk :+ ) maar buiten staat ze weer compleet te vernikkelen.

Ze heeft toegang tot onbeperkt ruwvoer, alleen geen schuilmogelijkheden. M'n vader wil met de stalhouder overleggen of we misschien zelf een containerstal mogen neerzetten, maar dat gaat natuurlijk tijd kosten en staat er niet binnen een week of 3.

Wat is nu t beste wat ik kan doen?

Ik heb gister haar binnen laten opdrogen en uiteindelijk maar een 100 grams regendeken opgedaan, ook al wil ik liever helemaal geen dekens op hebben omdat ze deze dan snachts binnen ook op heeft.
Ik merkte wel dat ze zich een stuk fijner voelde met deken om buiten daar ze gewoon rondliep in de paddock en rustig stond te eten ipv inmekaar gedoken in een hoek te staan..

Maar wat is wijsheid? Ze kan net een buitje aan... En om haar gewoon vernikkeld te laten staan vind ik ook ver gaan. Ik poets haar niet meer, soms ff met de handdoek de hard opgedroogde haren van regen los schuren, maar meer ook niet om haar zo vet mogelijk te houden!
Moet ik toch maar weer aan dekens beginnen?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:31

Als het regent word haar vacht nat en kan ze die niet meer op zetten om warm te blijven, ik denk dat je een volbloed paardje hebt?
Ik zou inderdaad toch is denken aan een regen deken of iets dergelijks.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:32

Ik wou mijn pony ook altijd lekker pony op het land laten staan, maar met regen was het net als jouwe, en toen het verschrikkelijk sneeuwde 2 jaar geleeden, was Uk drijf nat en kompleet aan het shaken, Ik heb hier ook nog een foto van? En zn maatje had keurig een laagje sneeuw op zijn vacht. Toen had ik hem door, Uks vacht is niet waterdicht. dus sinds dien heeft hij een deken op.

Ik denk dus dat het mogelijk is dat haar vacht niet waterdicht genoeg is, Dus miss toch een regendeken op houden?
Laatst bijgewerkt door tinkerfunss op 19-01-12 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:32

Je zou eventueel ook een partytent neer kunnen zetten. Heb hier van een aantal mensen positieve ervaringen over gehoord. Kijk met harde wind natuurlijk niet, maar mocht je er een kunnen regelen dan heb je iig een tijdelijke oplossing tot je een container geregeld hebt. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:34

Hier kunnen de paarden ook niet goed tegen regen. Met de vorst konden ze zonder deken prima rondlopen, met boven 0 en regen krijgen ze het koud. Hier kunnen ze wel een stal in en dat doen ze dan ook!
Om te zorgen dat ze toch nog regelmatig buiten gaan staan doe ik ze bij echt slecht weer vaak wel een (regen)deken op.

Edit: met de jaren is mijn KWPN merrie wel steeds gezonder geworden wat dit betreft...
Eerst kon ze ook in de zomer niets hebben (niet gewend langer dan paar uur buiten te staan en bijna altijd met "dekentjes" Dan stond ze met een fris windje op de wei al te koukleumen met ruwe opgezette vacht en moest er een regendeken op tegen de wind. Heb haar sinds 2007 en sinds vorige winter en zomer merk ik dat het steeds beter gaat. Kan in de zomer regen beter hebben en in de winter met droog weer ook zonder deken rondlopen. Nu ze een grotere inloopstal hebben gaat het ook met regen beter. Vind haar regelmatig natgeregend in de stal terug zonder dat ze het meteen koud heeft. Vooral als het regent en koud is of hard waait (vochtige kou en wind) of het harder gaat vriezen, merk je dat ze het minder prettig vind en het koud krijgt.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 19-01-12 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:34

Ja, als ze zo duidelijk aan geeft de pest te hebben aan regen, dan zou ik een regendeken om doen. Ik weet niet of er meerdere pensionklanten zijn? Misschien kun je aan iemand vragen of diegene de deken voor je af wil doen. Je kunt voorstellen dat jij dan bijvoorbeeld een andere dag iets anders doet voor haar/zijn paard. Of je vraagt de pensionhouder maar die hebben daar ook niet altijd zin in.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:36

Gypsy schreef:
Je zou eventueel ook een partytent neer kunnen zetten. Heb hier van een aantal mensen positieve ervaringen over gehoord. Kijk met harde wind natuurlijk niet, maar mocht je er een kunnen regelen dan heb je iig een tijdelijke oplossing tot je een container geregeld hebt. :)

Een partytent zou ik niet doen, als dat gaat klapperen in de wind dat kunnen paarden erg schrikken.

jesito

Re: Paard zonder deken kan niet tegen regen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:43

Gewoon op natte dagen een regendeken op of je paard gewoon onder dek zetten.
Er zijn veel paarden die dit probleem hebben.
Mijn paardje staat ook om die reden met deken.
Regen in combinatie met wind is helemaal een ramp en ik ga het niet meer gokken en gooi er gewoon een deken op.
Mijn paard heeft er baat bij en lijkt er minder moeite mee te hebben dan ik.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:45

mss kun je een tent van Tackroom kopen, wat minder duur en definitief dan een container!

of gewoon 4 maanden een deken om in de winter.
ik doe dat standaard omdat mijn oude merrie ook niet waterdicht bleek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:46

Arrabel schreef:
Gypsy schreef:

Een partytent zou ik niet doen, als dat gaat klapperen in de wind dat kunnen paarden erg schrikken.

Die partytent overleeft de regen niet.

Als je paard zo staat te bibberen stoppen ze ook met eten en kunnen ze zichzelf lastig warm houden. Deken op zorgt dan dat ze blijft eten en de rest kan opvangen. Vulling in de deken is dan niet nodig, het is enkel het droog blijven wat noodzakelijk is om ze aan het eten te houden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:51

Arrabel schreef:
Gypsy schreef:

Het zal wel meevallen hoor, een deken kan ook klapperen in de wind, en daar hoor ik ook niemand over. Gewoon neerzetten die hap, je paard er een paar keer doorheen leiden en ze zullen er erg blij mee zijn. Je kunt ook zelf een mietje van je paard maken. Rijd jij dan om als je zoiets op buitenrit tegenkomt? :+

Nee beter zoiets dan een deken, behalve dat jijzelf het ding steeds op en af moet doen, moet repareren en wassen, loopt je paard er ook nog eens mee te zeulen en het belemmert zijn natuurlijke systeem om zichzelf warm te houden, en de sociale interactie. Doe mij dan maar drie weekjes een partytent tot die container er is.

Grappig dat iedereen zoveel kan zeggen over die partytent, ken genoeg mensen die hem gewoon echt hadden staan en er heel tevreden over waren. Maar goed, bokt weet het beter. Een paard dat aangeeft het prima te kunnen redden zonder deken, alleen die paar uurtjes dat het regent niet, gaan we toch weer maanden lang 24 uur per dag inpakken.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:52

Ik heb deze winter voor het eerst mijn IJslander een deken omgedaan, vond het altijd maar onzin en een Ijslander moet toch tegen kou en regen kunnen ? Nou niet dus, net als jouw paardje stond hij ook te rillen en te shaken en ongelukkig te zijn, hup al mijn vooroordelen opzij gegooid en een deken omgedaan bij paard. Gevolg: paard staat weer meer in het land bij de andere paarden ipv in zijn eentje staan te kniezen in de schuilstal. Het enige nadeel is dat je meer dekens moet hebben want die van gisteravond was vanmorgen op sommige plaatsen toch wel wat doorweekt en heb ik vervangen door een droge deken.
Conclusie, probeer een deken en als je paardje daarvan opknapt is het doel bereikt. Succes !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:58

Gypsy schreef:
Grappig dat iedereen zoveel kan zeggen over die partytent, ken genoeg mensen die hem gewoon echt hadden staan en er heel tevreden over waren. Maar goed, bokt weet het beter. Een paard dat aangeeft het prima te kunnen redden zonder deken, alleen die paar uurtjes dat het regent niet, gaan we toch weer maanden lang 24 uur per dag inpakken.

De mensen die ik ken, die een partytent hebben geprobeerd, doen dit nooit weer.
Bij alle 3 was hij binnen no-time vernield. Paarden hoeven maar 1x te schuren en dat ding ligt om.
Bij een kennisje van mij had haar paard wonden gekregen van de (kapotte) stokken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:08

Gypsy schreef:

Had er 1 voor hooi droog houden. Die is na een paar lichte zomerbuitjes definitief ingestort, water liep er niet goed van af en dan buigen de stokken in de nok door tot ze ergens op blijven rusten. In de gebruiksaanwijzing staat ook dat ze niet geschikt zijn om te gebruiken bij regen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:19

Tja, er zijn tegenwoordig anders best wel stevige partytenten verkrijgbaar, desnoods een stroomdraadje langs de kanten, dan heeft paard iig iets tot er een andere oplossing is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:22

Je hebt ook paarden die lui zijn gemaakt hiermee, staat je paard gedeeltelijk (of stond) op stal?
Of poets je heel uitbundig?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 12:24

Bedankt voor alle reacties!

Fijn dat het toch herkenbaar is en dat meerdere mensen dit herkennen!
Arrabel: Ik heb inderdaad een volbloed!

Gypsy: Ik had zelf ook al over een partytent gedacht of over die tent van tackroom. Maar ik zit met het probleem dat ik hem moeilijk kan verankeren hier omdat het los zand is in de paddock (niet vaste aarde) en we dan het worteldoek kapot moeten maken. Plus de paddock staat midden in de polder tussen de weilanden, geen boom of wat dan ook wat de wind tegenhoud waardoor het heel hard waait. Ik vrees dat als de wind eronder komt het zo wegvliegt _O-
Vandaar dat we een container wilden aanschaffen omdat die ook echt blijft staan, no matter wat voor een weer :+

Ik laat voorlopig met deze regen der deken op. Als het droog is haal ik hem wel weer af.

tamary: Je slaat de spijker op z'n kop, want idd mijn merrie stopt ook met eten als het regent! Omdat ze dan liever in de hoek staat te kniezen met der kont tegen de wind in... Heel frustrerend! Gelukkig zag ik gister dat ze wel blijft eten met haar deken op dus dan maar even oplaten..

Pentax:
Mijn paard heeft tot voor kort altijd winters op stal gestaan (<4 uur per dag buiten) en altijd met dekens (muv de zomer). Dus het is wel een omschakeling... Ze staat nu op een stal waar alle paarden zomers 24/7 buiten gaan en 's winters 9 a 10 uur in de paddock, en ik wil mijn paard dat ritme ook aanleren. Dus hopelijk is ze volgende winter wel waterdicht (en dan staat er hopelijk een container dus al zou ze het niet zijn kan ze daar in gaan staan :+ )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:25

Een party tent op de plek van de paddock van de TS moet je goed kunnen zekeren dan :+ want het kan daar enorm waaien (heb er zelf gestaan met mijn paarden ;) )

Zou toch kijken voor een fijne outdoordeken :) die kan ze gewoon snachts ophouden toch?
Staan meer paarden op stal met een deken dacht ik?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 12:31

Ja klopt, er staan er op het moment "maar" een stuk of 7 zonder deken, de rest met. Dus ik val niet uit de toon _O-

Helaas kreeg ik bericht dat m'n Rhino deken vertraging heeft opgelopen dus heb nu mn Sectolin regendeken opliggen, hopelijk houdt hij het een beetje ..
En idd een partytent gaat hier niet lukken omdat het verschrikkelijk kan waaien..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:55

Kijk dan begrijp ik inderdaad dat die partytent geen optie is. :j
Tja en als een deken de enige optie is, liever dat dan op stal. Hopen dat je snel een schuilmogelijkheid hebt en dat je paardje rustig kan wennen aan het buiten zijn zonder deken!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:57

poets je je paard vaak?
Ik heb er ook 2 buiten lopen en daar haal ik hooguit een harde borstel over als ze echt zwart zijn maar ze hebben het vet in hun vacht echt nodig en dat is wat je weghaalt als je poetst..

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:05

Ik zal wel de enige zijn die raar opkijkt van dit bericht, maar waarom moet jou paardje dan perse zond deken staan van jou in de winter?
Je paard geeft overduidelijk aan dat hij/zij het gewoon ijskoud heeft als het regent en zichzelf niet warm kan houden. Stopt met eten omdat het zichzelf warm probeert te houden in een hoekje.. En jij wilt er geen deken op?
Je paardje heeft er nu een op, en voelt zich meteen een stuk prettiger... Waarom dan moeilijk doen met een container, partytent of wat dan ook, terwijl je het simpel met een dek op kan lossen?
Je hebt een volbloed... Ik ook, die van mij kan in de winter echt niet zonder dek naar buiten als het regent, want dan staat hij ook zo zielig te bibberen in een hoekje... Dat wil je toch niet? Je geeft zelf aan dat hij altijd een dek op heeft gehad? Waarom dan nu opeens zonder?
Ik zou zeggen, lekker een dek ophouden, daar heeft hij op stal echt geen last van... Heeft je paardje het lekker, jij geen zorgen of hij staat te kniezen in een hoekje en geen gezeur bij de staleigenaar over een container... Succes!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:14

Ik zou ook lekker een deken doen hoor, niet elk paard kan even goed tegen continue regen. Mijn draver verkleumt ook heel snel, ook al heeft ze echt een dikke vacht en altijd ruwvoer (en poets max 2-3 keer per week en ook alleen even met harde borstel, daar hoeft het niet aan te liggen dus). Kou kan ze prima tegen, een buitje ook, maar langdurige regen niet. Met een regendeken erop, al is het 0-grams is ze meteen weer tevreden! Ik was eerst tamelijk anti-deken maar nu ik zie hoe veel fijner ze het heeft met, kijk ik er niet meer zo zwart-wit tegenaan.

Dreamwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:10

Ik zou gewoon een regen deken op doen. Die is 0 grams dus niet te warm binnen en t beschermt toch tegen de regen. Ideaal toch

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:22

extasy schreef:
Ik zal wel de enige zijn die raar opkijkt van dit bericht, maar waarom moet jou paardje dan perse zond deken staan van jou in de winter?
Je paard geeft overduidelijk aan dat hij/zij het gewoon ijskoud heeft als het regent en zichzelf niet warm kan houden. Stopt met eten omdat het zichzelf warm probeert te houden in een hoekje.. En jij wilt er geen deken op?
Je paardje heeft er nu een op, en voelt zich meteen een stuk prettiger... Waarom dan moeilijk doen met een container, partytent of wat dan ook, terwijl je het simpel met een dek op kan lossen?
Je hebt een volbloed... Ik ook, die van mij kan in de winter echt niet zonder dek naar buiten als het regent, want dan staat hij ook zo zielig te bibberen in een hoekje... Dat wil je toch niet? Je geeft zelf aan dat hij altijd een dek op heeft gehad? Waarom dan nu opeens zonder?
Ik zou zeggen, lekker een dek ophouden, daar heeft hij op stal echt geen last van... Heeft je paardje het lekker, jij geen zorgen of hij staat te kniezen in een hoekje en geen gezeur bij de staleigenaar over een container... Succes!

Omdat m'n paard dekens haat. Ze krijgt jeuk en wordt boos als je hem op wilt doen.
Dus ze geeft duidelijk aan dat ze liever bloot staat. Omdat ik voorheen doortrainde in de winter en dus geen wintervacht wilde. Dus heeft ze altijd onder winterdekens gestaan.
Nu staat ze stil dus wilde ik haar deze winter lekker zonder deken laten, vandaar!

Polly: ik poets haar 1x per week met een harde borstel of handdoek om even die aangekoekte haren los te maken zodat ze haar vacht weer goed op kan zetten. Lijkt me niet dat dit teveel is of wel? Ze voelt heel vet aan