Ik plaats deze vraag bij vraag-maar-raak omdat het meer om het praktische gedeelte gaat.
Mijn pony heeft op het moment wat huidproblemen. Dierenarts bel ik vandaag weer op over hoe nu verder.
[MD] soort hotspots bij pony
Ik wil echter al wat voorbereid zijn en er kwamen heel wat vragen bij me op.
Stel hij heeft een mijt of schimmel waarvoor hij gewassen moet gaan worden. Situatie is dat we niet op een stallencomplex staan, heeft een stal met een half open deur. Hij is niet geschoren en heeft dus een lekkere wintervacht. Ik heb ook geen binnen poetsplaats dus alles moet buiten. Warm water moet wel geregeld kunnen worden.
Er kwamen wat gedachtengangen bij me op en hopenlijk kunnen jullie hardop mee denken.
1. Hem scheren is lijkt me fijner met wassen en zo bereik je ook de huid beter.
- ik heb geen winterdeken dus die zou dan gekocht worden, echter is een deken wel goed bij iets besmettelijks?
- Scheren scheerders wel paarden met luis/mijt/schimmel ?
- als ik maar een klein aantal keren moet wassen is het dan beter om hem zijn wintervacht te laten houden en dan maar die keren wat langer droog te stappen.
2. dekens, dekjes enz.
Hij heeft nu een paar keer de deken en de halsdeken op gehad zodat hij niet al te goed aan de wonden kon schuren. Ik neem aan dat deze gewassen moeten worden. Hoe warm? met welk wasmiddel? zijn regendeken moet ik wegbrengen en maken ze hem daar ook weer regendicht?
Als ik droog stap met zweetdeken op moet die dan elke keer daarna gewassen worden?
Misschien komen zo nog wat meer vragen bij me op maar ik dacht hier zijn altijd wel mensen die wat praktisch mee kunnen denken en er misschien ervaring mee hebben.