Hebben paarden nou echt gras nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Hebben paarden nou echt gras nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:51

Hoi,

Ik heb een vraagje :P
Mijn 2 pony's staan op een kleine stalling (3 paarden), en hebben daar dit:

Met natter weer:
De hele dag buiten,met heel nat weer alleen op het stenen plaatje (ik schat 20x5 ofzo), met een luxe afdakje waar ze gemakkelijk onder passen (de helft van het plaatje ofzo), een automatisch drinkbakje en hooi.

Of met droog weer:
Elke dag buiten met alles hierboven, en een bak waar ze lekker kunnen rollen en liggen, dit alleen als het niet te modderig is (zoals nu).

Met weer dat gras goed groeit:
En in de zomer elke dag ook een paar uurtjes gras, dat kan nu niet omdat ze dan de hele wei stuk lopen.

S'nachts gaan ze naar binnen met hooi en krijgen ze brokjes.

Is dit goed voor een paard? :) Want ik heb wel het idee dat ze het vrij goed naar hun zin hebben maar heel veel mensen zeggen dat het zielig is dat ze nu geen gras hebben..
Oja, Otje en Ti Amo krijgen normaal (nu niet ivm gebroken been xd) elke dag beweging (rijden, longeren, wandelen, grondwerk ect..)

xxx

vuurneon

Re: Hebben paarden nou echt gras nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:52

Tja, hooi is gedroogd gras dus ze krijgen hoe dan ook gras :P

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:55

Klinkt als een super plek! Hele dag buiten met schuilmogelijkheid is heerlijk voor ze. Maak je maar geen zorgen!
Ik zou ze zelf 's nachts ook lekker buiten laten als het weer het toe laat ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:55

Het is maar net wat ze gewend zijn. Mijn pony's hebben jaren 24/7 gras kunnen eten. Uiteindelijk werden ze te dik, had ik er 2 (licht) bevangen staan. Toen zijn ze 24/7 op een kale wei gegaan met onbeperkt graszaadhooi. Ze kwamen op goed gewicht en mogen als de omstandigheden goed zijn regelmatig een half uurtje grazen. Ze zien er gezond uit,zitten lekker in hun vel en ik heb niet het idee dat ze ongelukkig zijn omdat ze niet meer onbeperkt mogen grazen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:59

Bedankt voor de reacties!

Ik was nog vergeten te zeggen dat ze s'nachts ook buiten blijven in de zomer! Alleen in de winter of met regen/onweer staan ze lekker binnen! Omdat het anders wel heel knus onder het schuilstalletje word :P

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:00

Dat lijkt me goed, volgens mij hebben ze bij jou alles wat ze zouden kunnen hebben!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:25

Heel prima hoor :j

Veel paarden vinden het wel lekker om te grazen, ook in de winter. Maar zoals ze nu staan, hebben ze het echt wel prima hoor. Nu moet ik zeggen dat 20 bij 5 best klein is voor 3 paarden/pony's, zeker als ze daar langere tijd moeten staan ivm erg nat weer. Maar goed, nog altijd veel fijner voor ze dan zo goed als hele dagen op stal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:56

Hier krijgen ze ook weinig gras, combi van te dik worden en een gras gerelateerde eczemer, 2 uur per dag is wel zo ong. het maximum. Maar ze zijn wel altijd buiten en samen. Dat is belangrijker dan het kunnen/mogen grazen, zolang er genoeg ander ruwvoer beschikbaar is.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 22:15

Dankjulliewel voor de reacties! :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:13

Jahoor kan prima. Bij ons staan de paarden altijd op het zand met de hele dag door hooi. Alleen in de zomer een paar uur per dag op de wei, waar ze dan wel volop van genieten :-)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:45

Mijn paardje kan niet tegen gras.. Ze graast dus nooit. Zolang er genoeg hooi tegenover staat is er niets aan de hand;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:19

Ik vind het alleen wel erg karig dat ze met natter weer op zo'n heel klein stukje staan...juist met nat weer zouden ze dan ook in de bak moeten kunnen , en wanneer het droger is , weer op de wei :)

Anders staan ze al snel dagen / weken op dat kleine stukje , dat zou ik dan zelf net wat te sneu vinden.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:12

Ja, maar met nat weer in de bak dan krijgen ze mok. En ze lopen de hele bak dan ook stuk, dus helaas geen oplossing.

Dankje voor de reacties! :D

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:15

Mijn ervaring is dat ze gras nodig hebben om dik te blijven. Inmiddels kunnen mijn ponys gewoon op het gras maar eerder niet. Kon me een ongeluk voeren maar dikker werden ze niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:33

Dan is de bak niet goed. Is het gewoon aarde of echt zand ? :)

Zo af en toe een dag of paar dagen als het ècht bizar weer is , is niet erg op zo'n klein verhard stukje , dat is dan "overmacht" zeg maar :)

Maar is het echt het grootste deel van de winter dan zou ik dat zelf wel onacceptabel vinden voor mijn paardje :)

Dreamwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:46

klinkt idd lekker! Paarden hebben niet persee gras nodig hoor, mijn paard kan niet eens tegen vers gras ivm de suikers die erin zitten. Hooi is natuurlijk ook gewoon gedroogd gras

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 13:44

pmarena schreef:
Dan is de bak niet goed. Is het gewoon aarde of echt zand ? :)

Zo af en toe een dag of paar dagen als het ècht bizar weer is , is niet erg op zo'n klein verhard stukje , dat is dan "overmacht" zeg maar :)

Maar is het echt het grootste deel van de winter dan zou ik dat zelf wel onacceptabel vinden voor mijn paardje :)

Nee het is ook niet echt een echte bak ofzo, het is gewoon een grote plek met zand :P
En dat kan weleens een zwembadje worden..

Ze staan er alleen op als de bak echt niet begaanbaar is, ik heb nog niet langer dan 1 a 2 weken meegemaakt.

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:10

Paarden hebben niet persé gras nodig, op hooi doen ze het ook prima. Al is gras natuurlijk wel altijd het lekkerste.