paard aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sor_1

paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:35

Hoi

Nou heb ik de luxe dat wij een woning hebben gekocht waarbij mijn paard naar huis kan..
Ik heb altijd op een pension stal gestaan en weet daarvan wat ik thuis wel en niet zou willen.
Maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken.. er moet een stal gebouwd worden.
( twee want er komt ook een pension klant bij zodat mijn paard niet alleen staat )
Waar moet ik nou extra op letten bij het bouwen van een stal?

Ook word er een rijbak aangelegd uiteraard zijn we goed aan het rondkijken en informeren wat nou het beste is maar je leest zoveel verschillende dingen... wie heeft er goede ervaringen met zijn bak en wat ligt daarin aan b.v zand drainage enz.. Hebben jullie in de rijbak het zelfde zand als in de paddock?
Andere tips zijn uiteraard van harte welkom

Alvast bedankt.

tamary

Re: paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:43

Rijbak kan je beste informeren bij lokale loonwerker/grondverzetbedrijf ivm samenstelling bodem.

Bij de stal denken aan : flexibele indeling (zowel mogelijkheid loopstal als boxen), windrichting ivm inregenen,
brandgevaar (elke box dus deur naar buiten ivm evacuatie),
genoeg licht en frisse lucht,
regelgeving geeft aan 2x stokmaat, dus ga meteen voor 4x4 zodat je daar altijd aan voldoet ongeacht welk paard er in komt.
Controleer hoe hoog je stal ligt t.o.v. rest van je terrein ivm droog blijven ook met hoeveelheden regen als deze winter.
Kan je alles makkelijk naar buiten vegen of zitten er drempels tussen.
Verhard het stuk om je stal en koppel er een paddock aan vast, zodat je bak en wei kan sparen terwijl paarden toch naar buiten kunnen en jijzelf ook altijd goed uit de voeten kan met zware kruiwagens, etc.
Wat voor bodembedekking wil je gebruiken en overweeg om bv hitmatras of rubber matten neer te leggen ivm besparing bodembedekking/stofvrij/altijd goede ligplek.
Let verder op wat logistiek het makkelijkste is qua plaatsing mesthoop, hooi, stro, zowel om te pakken als voor de grote trekker/vrachtauto die het komt brengen/halen.
Plek voor je tuig (diefstalbeveiliging incl. voldoen aan eisen verzekering) en kruiwagens, gereedschap.
Verlichting, stromend water (en vorstbescherming daarvan).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:49

Het allerbelangrijkste zijn de vergunningen.
Zowel voor de stal (bouwvergunning) als voor de bak en mestplaat (omgevingsvergunning).

Voor de bak krijg je (vaak) alleen nog maar een vergunning als hij op het bouwblok komt te liggen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:35

Wij hebben onlangs ook onze droom waar kunnen maken. In eerste instantie ben ik gaan bedenken wat ik graag zou willen voor mijn paarden (overdags in een paddock, bij voorkeur vrije keus inloop in stal). Daarop zijn we gaan kijken hoe we dat het beste konden aanpakken in de aanleg door gewoon je perceel te tekenen en daarin te tekenen wat je wilt aanleggen. Zo kun je meerdere opties bekijken en bedenken wat logistiek het handigste lijkt.
Tijdens de aanleg kom je wel dingen tegen die in theorie leuk en makkelijk lijken, maar in praktijk minder gaan werken en daarop moet je dus je plan aanpassen. Zo hebben wij bijv. ingangen van de paddock verplaatst of zelfs toch niet gemaakt, omdat het gewoon niet handig was.

Ook voor in de stal heb ik bedacht wat ik er graag zou willen, wat handig is (qua opslag voor spullen, ruimte om dekens te drogen, etc.) en hoe ik het beste mijn ruimte kan indelen, zeker als je ruimte beperkt is, is het fijn om het zo slim mogelijk in te delen.

Wij hebben geen rijbak, maar alleen een paddock en daarin heb ik gewoon rijbakzand laten storten, omdat ik af en toe wel wil kunnen werken in de paddock. Om te zorgen dat alles zo droog mogelijk blijft, hebben we 40 cm afgegraven, daarin sleuven gemaakt met drainage en de sleuven opgevuld met grind, om te voorkomen dat de drainage dichtslibt. Op het afgegraven deel / de drainage hebben we vochtdoorlatend doek gelegd en daarop 20-25 cm grof puin. Doek zit er tussen om te voorkomen dat de grond en het puin gaan vermengen. Op het puin ligt ook weer doek, en daarop 20 cm M3C zand. Doek hebben we daar tussen gedaan om te voorkomen dat het puin en zand gaan vermengen. Door het zand krijg je nl een zgnd. 0-fractie erdoorheen en als de boel natregent wordt het puin een betonnen plaat die geen vocht meer doorlaat.
Tot nu toe ben ik erg content met mijn paddock. Er is nog geen spat teveel water in gesignaleerd, niet te mul en hij is ook nog niet bevroren. Mijn paardenbeesten hebben ineens ook besloten dat ze niet meer graven, dus het doek komt ook niet mee omhoog, iets waar ik van te voren wel bang voor was.

Voor evt. natte periodes heb ik een stuk verhard in de paddock. Daarop krijgen ze ook hun voer, zodat het niet vermengd met het zand. Anders krijg je ook van die vieze plekken, die drassig worden. En je krijgt het ruwvoer er ook bijna niet meer uit gezeefd.

Verder is het goed te bedenken waar je je opslag wilt maken. Wil je in je te bouwen stal ook je hooi/kuil/stro etc. opslaan, dan moet je wel rekening houden met de grootte van de stal die je laat bouwen en de voorraden die je wilt inslaan. Of is er een bestaand gebouw waarin je je stallen kunt bouwen / kunt opslaan?

Denk ook aan waar je watervoorzieningen / aansluitingen, stopcontacten en lichtpunten wilt. Vooral goed licht is heel prettig in deze donkere dagen. Wil je ergens kunnen afspuiten, wil je buiten ook water, of ga je sjouwen met emmers? En als er de kans bestaat dat je waterleidingen bevriezen, laat dan bij de aanleg meteen een verwarmingsdraadje eromheen aanleggen.

Mamda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:32

Ik heb geel zand in de rijbak, bij ons is het altijd blubberig maar de rijbak is vrijwel altijd te rijden. Er ligt best wel een dikke laag op en het ligt iets hoger maar er zit geen drainage in of iets dergelijks. Ik heb 2 containerstallen met een ruimte ertussen, van de zomer komt daar een dak tussen en dan heb je 3 stallen.
Containerstallen zijn het makkelijkste maar staat alleen niet zo mooi als een houten stal maar voor tijdelijk is het ideaal. Wij hebben ook nog een stal kunnen overkopen van iemand, gedemonteerd en bij ons op het land weer gemonteerd. Op marktplaats staan vaak stallen te koop voor niet al te veel.
Bestraten is wel fijn, vaak kan je grindtegels gratis afhalen (ik heb ze omgedraaid, steentjes naar beneden anders is het te glad).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:48

Vooral eens de voors en tegens heel goed tegen elkaar afwegen voor je aan paarden thuis begint!
1 paard thuis kan niet dus een maatje erbij en dan het liefst 2 maatjes want als je met 1 weg gaat staat de ander weer alleen. Pension klant is leuk om erbij te hebben maar die kan ook zomaar vertrekken en dan staat je paard alsnog alleen!
Je bent vooral bezig met het netjes houden en verzorgen van de hele boel waardoor rijden vaak op de laatste plaats komt als je er nog puf voor hebt. Verder rekening houden met dat je veel moet regelen als je op vakantie wil. Je partner moet er ook 100% achter staan.
Zo niet dan kan ik alleen maar adviseren lekker je paard in pension te laten staan. Met mooi weer is het helemaal leuk je paardjes thuis maar met slecht weer of in de winter kan het ook flink tegenvallen.

Bij het bouwen van een stal en aanleggen van een bak moet je vooral aan vergunningen denken. Denk ook aan de ligging van de stal en de afwerking en houd rekening met de water voorzieningen (vorst) en elektra.

osep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:19

Hoi,ik heb ook de paarden aan huis gehad,helaas verhuisd maar er komt vast nog wel een keer stalling aan huis!Ik vond t geweldig!Je hebt veel meer plezier van je paard,maar t is ook wel meer werk.Ik heb de rijbak aan laten leggen door een grondverzetbedrijf die de agterberg bodems namaken.Dit houd in;drainage,grind,dun laagje open cement/beton,10cm verschralingszand(oud zand dat wat vierkantere korrel heeft ipv ronde).
Zo is het mij toen uitgelegd en het werkte perfect,altijd te rijden!Het is wel duur maar dan heb je ook jaren plezier ervan.En heb eerst de stroomdraden voor 2 hoge lantaarnpalen laten trekken,onder de bak door.2 hoge palen was genoeg.Denk ook aan een omheinig om je bak,als ze er los in lopen en ze eten van je hout...Ik deed de bak ook slepen met een sleep achter mn auto op de trekhaak(zelf gemaakt).Je kunt je mest op laten halen,zorg voor voldoende ruimte voor een vrachtwagen die komt scheppen.Bedenk ook waar je stroom en water wil,voordat je gaat straten,enne...geniet vooral!!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:25

Belangrijk is ook om genoeg opslagruimte te hebben. Kijk of je eventueel een kleinere ruimte kan maken voor tuigage wat afgesloten kan worden.
Grote schuifdeur waar een groot pak hooi/stro doorheen kan is ook altijd handig.

Verder heb je al veel tips gekregen.

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:38

jeetje wat een reacties.. Bedankt!!!

Alleseerst hebben we er natuurlijk samen ( dus met mijn vriend) goed overnagedacht.. en hij staat er volkomen achter hoor. Hebben speciaal het huis ervoor gekocht haha.op het moment dat de pension klant besluit weg te gaan is er altijd een shetlander in bruikleen die erbij kan hoor dus alleen zal mijn paard nooit staan. De ruimte die we tot ons beschikking hebben is niet mega groot en daar wil ik geen 3 paarden op. @ vind ik de max

Het zal een buitenstal worden op een betonnen plaat die we storten.de stal grenst aan de rijbak wat dus tevens een paddock zal worden en zo de paarden zelf ook de keuze binnen buiten hebben. Daarnaast komt een opening naar nog een kleine paddock waar het hooi te vinden in en wat ook de bedoeling is om te verharden.

Een vergunnen voor een rijbak hebben we niet nodig. Als je je aan de voorschriften van de gemeente houd zoals dat staat beschreven in het bestemmingsplan dan word een rijbak gedoogt en dus toegestaan zonder vergunning. Dat is dus een zorg minder. het prinsiepe verzoek voor de stal is al enige tijd geleden verstuurd...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:38

Dat het gedoogd wordt wil niet zeggen dat je er geen vergunning voor nodig hebt.
Zorg er altijd voor dat je dit persoonlijk (dus op naam/adres) op papier hebt staan anders is het vervelend dat je hem na een aantal jaar moet verwijderen.
Vaak worden er ook alleen bakken van voor een bepaalde periode gedoogd, omdat de vergunningen nu landelijk wettelijk geregeld is.

Let er wel op dat de verhardingen (tegel/beton), bak en stallen altijd op het bouwblok komen te staan.
Ook voor een paddock (dus verandering van grondsoort) heb je een bepaalde vergunning nodig.
Dit omdat je niet zomaar de samenstelling van de grond mag veranderen.