Wij hebben onlangs ook onze droom waar kunnen maken. In eerste instantie ben ik gaan bedenken wat ik graag zou willen voor mijn paarden (overdags in een paddock, bij voorkeur vrije keus inloop in stal). Daarop zijn we gaan kijken hoe we dat het beste konden aanpakken in de aanleg door gewoon je perceel te tekenen en daarin te tekenen wat je wilt aanleggen. Zo kun je meerdere opties bekijken en bedenken wat logistiek het handigste lijkt.
Tijdens de aanleg kom je wel dingen tegen die in theorie leuk en makkelijk lijken, maar in praktijk minder gaan werken en daarop moet je dus je plan aanpassen. Zo hebben wij bijv. ingangen van de paddock verplaatst of zelfs toch niet gemaakt, omdat het gewoon niet handig was.
Ook voor in de stal heb ik bedacht wat ik er graag zou willen, wat handig is (qua opslag voor spullen, ruimte om dekens te drogen, etc.) en hoe ik het beste mijn ruimte kan indelen, zeker als je ruimte beperkt is, is het fijn om het zo slim mogelijk in te delen.
Wij hebben geen rijbak, maar alleen een paddock en daarin heb ik gewoon rijbakzand laten storten, omdat ik af en toe wel wil kunnen werken in de paddock. Om te zorgen dat alles zo droog mogelijk blijft, hebben we 40 cm afgegraven, daarin sleuven gemaakt met drainage en de sleuven opgevuld met grind, om te voorkomen dat de drainage dichtslibt. Op het afgegraven deel / de drainage hebben we vochtdoorlatend doek gelegd en daarop 20-25 cm grof puin. Doek zit er tussen om te voorkomen dat de grond en het puin gaan vermengen. Op het puin ligt ook weer doek, en daarop 20 cm M3C zand. Doek hebben we daar tussen gedaan om te voorkomen dat het puin en zand gaan vermengen. Door het zand krijg je nl een zgnd. 0-fractie erdoorheen en als de boel natregent wordt het puin een betonnen plaat die geen vocht meer doorlaat.
Tot nu toe ben ik erg content met mijn paddock. Er is nog geen spat teveel water in gesignaleerd, niet te mul en hij is ook nog niet bevroren. Mijn paardenbeesten hebben ineens ook besloten dat ze niet meer graven, dus het doek komt ook niet mee omhoog, iets waar ik van te voren wel bang voor was.
Voor evt. natte periodes heb ik een stuk verhard in de paddock. Daarop krijgen ze ook hun voer, zodat het niet vermengd met het zand. Anders krijg je ook van die vieze plekken, die drassig worden. En je krijgt het ruwvoer er ook bijna niet meer uit gezeefd.
Verder is het goed te bedenken waar je je opslag wilt maken. Wil je in je te bouwen stal ook je hooi/kuil/stro etc. opslaan, dan moet je wel rekening houden met de grootte van de stal die je laat bouwen en de voorraden die je wilt inslaan. Of is er een bestaand gebouw waarin je je stallen kunt bouwen / kunt opslaan?
Denk ook aan waar je watervoorzieningen / aansluitingen, stopcontacten en lichtpunten wilt. Vooral goed licht is heel prettig in deze donkere dagen. Wil je ergens kunnen afspuiten, wil je buiten ook water, of ga je sjouwen met emmers? En als er de kans bestaat dat je waterleidingen bevriezen, laat dan bij de aanleg meteen een verwarmingsdraadje eromheen aanleggen.