Verwaarloosde weide, hoe aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Verwaarloosde weide, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:45

Ik heb al een hoop gelezen over het onderhoud van de weide maar wil graag ook meningen horen hoe het in deze situatie aan te pakken.

Mijn paardje verhuist eind deze maand naar een weide met stallen, verharde uitloop, kleine bak en een stukje weide van alles bij elkaar ongeveer 1 hectare schat ik.
De weide is van een vaste huurder welke 3 shetlanders heeft staan en ik kom daar dus bij.

Het landje heeft wel wat achterstallig werk, de bak is bijv. helemaal begroeid met gras (de shetjes vertrappen dit natuurlijk niet voldoende) en het weiland is erg arm en er staat ook veel onkruid in (ook st. jacobskruid en voornamelijk zuring en brandnetels). De laatste 2 jaar is de weide wel gemaaid maar daar haal je verder niets mee weg natuurlijk en krijgt het gras niet de ruimte om door te komen.

Nu is het zo dat er niet zoveel geld beschikbaar is om alles om te laten gooien, en opnieuw in te laten zaaien (en zelf wil ik er ook niet teveel aan besteden aangezien het niet van mijzelf is). Nu vraag ik me dus af hoe ik het 'primitief' toch wat kan opknappen.

Voor de bak had ik zelf het volgende idee:
Zelf met paard de bak slepen om het zand weer naar boven te krijgen en dit regelmatig bijhouden. (wordt ook niet in gereden)

Voor de weide had ik het idee:
- Zelf met de hand de grootste onkruiden (en zeker het st. jacobskruid!) met wortel en al eruit trekken.
- Daarna wellicht een keer goed bemesten (met kunstmest??) (gras heeft dan ook meer ruimte om door te komen)
- Eventueel nog een keer maaien voordat de paarden er van het voorjaar op gaan.
- Strookbegrazing aanhouden (we hebben 3 stukjes weide) zodat de weides meer kunnen 'rusten' tussendoor. (eventueel nog een keer extra bemesten)
- Aan het eind van het weideseizoen de weides doorzaaien en dan kan het de rest van de winter rusten.

Ook is de mest verder altijd blijven liggen in de weide dus mest opruimen iedere dag staat zeker op mijn lijstje.

Ik zou graag jullie meningen en ervaringen willen horen.
Zelf heb ik er nog erg weinig ervaring mee en wellicht zijn mijn ideeën wel helemaal verkeerd.
Dus brand maar los! :D

friesiszwart

Re: Verwaarloosde weide, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:09

ik denk dat je eea al goed verwoord heb om het land goed te krijgen. Echter de mest van het land halen? Heb je opslag voor de mest? Wij laten de mest van de paarden in het zomerseizoen op het land (slepen het land en maaien daar waar nodig is bij in het weideseizoen). De mest van het winterseizoen de stalmest wordt afgevoerd.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:17

Ja er is een mestcontainer en die wordt iedere 10 weken geleegt dus dat is geen probleem (zomer en winter) :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:18

Mest idd als er ruimte voldoende is slepen. Wel zorgen dat de balans goed is en er natuurlijk niet té veel mest op komt te liggen.
Daarnaast kalk over je weide heen, Hp waarde is waarschijnlijk te laag in je weide waardoor er onkruid gaat groeien. ( meer dan "normaal" ) , kalk helpt daar weer tegen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:23

Gewoon een boer in de buurt vragen of hij de bak los kan trekken en mest wil brengen. Eventueel in ruil voor 1e snee hooi.
Met paard slepen is wel erg primitief en zeker de eerste keer niet voldoende diep. Kunstmest is duur. Drijfmest is meestal gratis. Van een keer hooien knapt een land enorm op.
Onkruid wieden is wel een goed idee natuurlijk!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:51

Jullie geven aan dat ik de mest juist moet slepen/verspreiden.
Maar daar word het land toch erg zuur van? Volgens mij is de grond namelijk al erg zuur en erg arm. Is het dan wel verstandig om dit met paardenmest te doen?
Dan kan ik inderdaad misschien beter een boer vragen of hij goede mest heeft.

Een boer laten komen wordt ook wel weer lastig want het landje ligt midden in de stad :) Dus in de omgeving niet echt een boer in de buurt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:40

Eigen mest composteren en weer uitrijden kan wel, laten liggen is ivm verzuren, wormbesmetting en overbegrazing van niet mestplekken af te raden. Om te beginnen zou ik hier flink kalk strooien, jkk uitsteken en hand kunstmest in het gat (jkk kan niet tegen rijke grond). Vraag boer/loonwerker om de bak los te trekken, je kan de boer ook vragen om ruige mest uit te rijden. Injecteren en kunstmest is beide funest voor je bodemleven en je gras is dan veel te vet voor sobere pony's als shetten en haflingers.