Moet ik mij zorgen maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Moet ik mij zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 23:05

Hallo,

Ik zit met een vervelend probleem. Ik zal het even goed uitleggen.
Het is 7 weken geleden gebeurt.
Zondag nacht was de bovenste gesp van de staldeken van mijn pony kapot gegaan. Ik was maandag en dinsdag niet langsgeweest bij m'n paardje (stal haar op pensionstal) dus woensdag kwam ik weer en al die tijd heeft ze de deken opgehad. Nu is de deken dus naar de schoft toegeschoven en is daar heel erg gaan knellen.
Toen ik woensdag de deken afdeed, was de schoft en de huid eromheen heel erg dik en warm. Ook voelde je een soort korst (dode huid?). Ik heb geleik de dierenarts laten kijken. En die zei dat ik het beste een weekje haar rug niet kon belasten en dan zou hij weer komen.
De week daarna is de zwelling al een stuk minder, en die week daarna wordt het ook al wat minder. Er zijn al 2 weken voorbij.
Toen is ze een keer gaan rollen, en is de dode huid erafgeschuurd. Daaronder zat dus een wondje die open was. Dat is gaan ontsteken helaas. Ik heb het goed schoongemaakt met betadine en inmiddels zit er een 'schone' korst op en groeit er al weer een beetje haar rond die plek.
Nu zit ik alleen met het probleem dat mijn pony al 5 weken lang niet vooruit is gegaan. Haar schoft blijft gevoellig.
Het doet geen pijn als je eroverheen aait ofzow, maar als je drukt doet het nog wel pijn. De dierenarts zegt dat de huid onder de schoft erg broos is geworden door de zwelling.
Ik moet haar dus weer een week niet belasten. Verder longeer en wandel ik wel tussendoor.
Het enige wat ik kan doen volgens de dierenarts is haar rug niet belasten, ook geen dekens op en gel erop smeren.
Ik begin me nu alleen een beetje zorgen te maken. Omdat de pijn nu niet minder wordt, en de dierenarts kan er verder ook niets aan doen.

Ik zit me nu allemaal rare gebeurtenissen in m'n hoofd te halen. Dat ik nooit meer op mijn pony zal kunnen rijden en dat ze last blijft houden van haar rug.

Moet ik mij zorgen maken, of is het normaal dat dit zolang duurt? Heeft iemand ervaring hiermee? Of tips?
Ik smeer nu 's ochtends en s' avonds een speciale gel over de schoft en de ruimte erom heen.

Groetjes.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:43

Mijn pony heeft ook ooit iets dergelijks gehad. Ik heb toen ook een paar weken (2 maanden ongeveer) zonder zadel gereden / gelongeerd en geen dekens op gedaan. Verder heb ik geen smeerseltjes of zalfjes hoeven te gebruiken en is dit netjes genezen.

Let er wel op dat de plek van het wondje ook vrij ligt als je zadel wel weer op de rug ligt!

Ik heb na genezing nog jaren van hem kunnen genieten zonder verdere schoftproblemen, dus laat die horrorscenario's nog maar even achterwege ;)

Debola_89

Re: Moet ik mij zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:52

Mijn paard heeft ook ooit door een kapot zadel een schoftonsteking opgedaan. Het enige wat ik je kan zeggen is geduld hebben! Het was ook een fikse wonde, een paard die zelfs 'ziek' was. Ik ben na een lange tijd niets doen uiteindelijk zonder zadel gaan rijden (als de wonde genezen was). Ondertussen heeft ze daar nu witte haren en soms nog wat zadelvrees, maar pijn heeft ze niet meer. ALS je terug begint te rijden is een gel handig, die gaat de druk niet verdelen (waarvoor men een gel het meeste gebruikt), maar zal de wonde minder pijn doen door verplaatsing van gewicht ipv wrijving (misschien wat moeilijk uitgelegd)...
Het beste is dus afwachten, geen rampscenario's, want das niet fijn voor je pony en ook niet voor jou. Ga lekker even andere leuke dingen doen, wandelen en grondwerk bijvoorbeeld, gebruik de tijd die je anders had voor rijden voor andere leuke dingen met je paardje. Komt vast goed!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:07

Mijn verzorgpony heeft hetzelfde gehad. Heeft 2 maanden geduurd en is nu genezen ze heeft nu wel witte haren op de plek.. er voor zorgen dat ze nooit meer een deken krijgt dat op de plek ligt. Wij zorgen ook dat er geen randjes van dekjes op komen of druk van het zadel.. verder heb ik wel eens gehoord dat betadine de korst nat houd waardoor hij makkelijk open gaat..

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:41

oke bedankt voor de geruststellingen, gewoon afwachten dus en geduld hebben. De wond is nu steeds beter aan het genzen gelukkig. En verder maak ik buitenritjes aan de hand. misschien over een paar weken zonder zadel proberen. Witte haren zal ik bij mijn pony niet herkennen omdat het een schimmeltje is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:57

Nog even over de wond: alleen direct nadat het gebeurt is, of wanneer het bijvoorbeeld open geschuurd is met betadine wassen.
Vervolgens iedere dag een laagje vetramil... dat versnelt het proces echt en maakt de huid weer mooi gaaf.
In de humane geneeskunde worden zalven op honingbasis ook gebruikt voor brandwonden en grote open wonden.
Het desinfecteert, ademt, maar staat ook toe dat wondvocht de wond verlaat.... ideaal spul, ik heb het altijd op de plank liggen!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:31

oke, bedankt.
De wond is nu al weer goed aan het genezen. Er zit een korstje op en ronddom groeien alweer haartjes.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:38

De eigenaar deed op de dunne huid vaseline omdat het nogal droog was en een gaasje.. verder veel rust.