Dag en nacht buiten zonder schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Dag en nacht buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 21:05

Hoi Bokkers,
Zouden 2 shetlanders dag en nacht op het land kunnen staan zonder schuilstal? Ze zijn het nu niet gewent maar dat moet dan natuurlijk opgebouwt worden.
Ik vraag mijzelf alleen af krijgen ze het dan niet koud, of vinden ze het niet vervelend als het bijvoorbeeld heel hard regent of vriest?

Mayling27

Re: Dag en nacht buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:08

Ik denk als je het vanaf lente opbouwd, dat ze er wel aan moeten kunnen wennen, qua vacht dat past zich aan. Maar kun je er geen afdak maken? Zo heel veel werk is dat niet. 4 palen in de grond, dicht timmeren aan 3 kanten, golfplaten dak erop. En ze hebben een schuilstal...

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 21:09

Ik weet niet of degene waarvan dat land is dat goed vindt. Maar als dat zou mogen zou dat wel een optie zijn. Of gewoon een iglo neerzetten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:17

Wij hebben een grote kalveriglo geplaatst, waar normaal zo'n 6 kalveren in passen. Dat gaat prima!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:22

Wat vacht betreft zou het makkelijk kunnen mits ze niet giga op de tocht staan en het hangt er ook vanaf wat voor grond het is hier kunnen ze nl absoluut niet buiten blijven.
Kalver iglo is ook een optie, maar dan ben je al snel € 500,- kwijt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:23

Ze zouden toch minstens een droog plekje moeten vinden om te gaan liggen, lijkt me...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:31

mnkortleve schreef:
Wat vacht betreft zou het makkelijk kunnen mits ze niet giga op de tocht staan en het hangt er ook vanaf wat voor grond het is hier kunnen ze nl absoluut niet buiten blijven.

Voor houtwerk, golfplaten en winddoek (dicht hok is veel minder aantrekkelijk) zit je ook rap aan dat bedrag.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:46

tamary schreef:
mnkortleve schreef:

Voor houtwerk, golfplaten en winddoek (dicht hok is veel minder aantrekkelijk) zit je ook rap aan dat bedrag.

Ik denk dat dat best mee valt, 3 schuttingen a € 30 euro een paar palen a € 10,- en een paar platen a € 5,- per m2
En een dicht hok met voer er in is altijd aantrekkelijk, ''kleine'' slowfeeder er in blijft het ook lekker droog.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:57

Ik zou wel voor iets van een overkapping/beschutting zorgen. Dan kunnen ze droog liggen en schuilen voor wind en regen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:01

HafNap schreef:
Ik zou wel voor iets van een overkapping/beschutting zorgen. Dan kunnen ze droog liggen en schuilen voor wind en regen.

Correctie: Je MOET voor een schuilmogelijkheid zorgen!!! Dat is bij wet verplicht!

Voor TS: Kan misschien nog wel, mag niet.......

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:03

ikke schreef:
HafNap schreef:

Correctie: Je MOET voor een schuilmogelijkheid zorgen!!! Dat is bij wet verplicht!

Is dat zo? Oke dat wist ik niet.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:04

tuurlijk kunnen die dat aan, zolang ze maar niet op de tocht staan.
door omstandigheden hebben mijn ponys vorig jaar ook geen schuilstal gehad.

en ja, zo heel koud is het nu ook weer niet, ik zou zeggen gewoon buiten zetten.
in het wild kunnen ze ook niet altijd schuilen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:08

ikke schreef:
HafNap schreef:

Volgens mij is dit in nl nog niet het geval.
Wil niet zeggen dat ik vind dat het dan ook niet hoef ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:11

mnkortleve schreef:
ikke schreef:

Volgens mij is dit in nl nog niet het geval.
Wil niet zeggen dat ik vind dat het dan ook niet hoef ;)

Sorry, you're wrong. Het is bij wet verplicht en dat al enige jaren. Dat daar in de praktijk vaak de hand mee wordt gelicht, maakt nog steeds niet dat die wet niet bestaat.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:14

ikke Is dat ook ergens terug te lezen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:15

ikke schreef:
HafNap schreef:

Hoe zit het dan met al die polderweides waar koeien en schapen de hele zomer in de brandende zon staan? Zat boeren die graag een schuilhok zouden bouwen/bomen planten, maar het mag niet.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:18

Mijn verzorgpaarden staan ook al jaren gewoon dag en nacht buiten zonder schuilmogelijkheid.
Nu hebben ze dan al een tijdje wel een schuilmogelijkheid maar ze gebruiken het nooit...

Nu zijn het wel ijslanders dus die bouwen ook een vacht op waar je u tegen zegt.

Jouw shetlanders moeten het dus ook aankunnen, mits het natuurlijk wordt opgebouwd en ze nu niet in 1 keer op het land worden gezet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:20

ja zou wel een schot neer kunnen zetten ,dan hebben ze iig een windvrij plekje

of een trailer.

je mag vaak geen hokje neerzetten in de wei

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:21

mirgino schreef:
ja zou wel een schot neer kunnen zetten ,dan hebben ze iig een windvrij plekje

of een trailer.

je mag vaak geen hokje neerzetten in de wei

Daar heb ik ook over nagedacht. Alleen als ze dan niet uit kijken of wat dan ook, ben ik bang dat ze zich kunnen bezeren aan die laadklep. Ook omdat de ene de ander nog wel eens wegjaagt.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:22

Mijn shetlander staat ook dag en nacht buiten, zijn land bestaat uit stukken droog land, een complete sloot aan water in zijn land, maar ook stukken beton. Ik dacht dat ie het niet prettig vond om geen schuilstal te hebben, daarom heb ik er een kalver iglo neer gezet. Echter staat hij hier nooit in, niet eens in de buurt!
Ze moeten het zeker aankunnen, of ze het ook prettig vinden is een ander verhaal. Voor de zekerheid kun je iets van een schuilhutje neerzetten, maar zolang ze 1 droge plek hebben vind ik het niet noodzakelijk. :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:27

Mijn pony van nu 26 staat al ruim 7 jaar buiten zonder een dak boven zijn hoofd.. krijgt wel een dekentje om en staat met andere paardjes naast een woonhuis met toezicht in een paddock en in de winter op 't land. Hij mag van mij een warm stalletje maar dat wil hij helaas niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:26

kwa vacht maakt het niet uit, een schuilstal is niet zoveel warmer dan gewoon buiten.
Hou er wel rekening mee dat een vacht en een paard erg veel kan hebben, maar als er totaal geen beschutting is, het ooit wel eens ophoudt.
Zorg er dus tenminste voor dat ze uit de wind kunnen staan, ergens een droge plek hebben voor hun voetjes (bij voorkeur een verharde voederplaats, waar ze enkele uren per dag spenderen aan het eten, kwestie dat hun voeten mooi kunnen opdrogen)
en zorg voor een eventuele noodstalling (al dan niet bij de weide) om in erg extreme gevallen (bv stormweer,dagen aan een stuk veel regen en wind) je ze nu en dan eens een paar uur in het droge kunt zetten zodat de vacht eens kan mooi opdrogen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:30

Kan makkelijk. Heeft mijn pony altijd al gehad. Als er wat was kon ze op stal maar daar werd ze doodongelukkig van dus dag en nacht lekker naar buiten. Helemaal goed voor een paard :)
Ze heeft een ontzettend goede weerstand en geen blessures (wel hoefbevangen geweest, dus altijd opbouwen, evt. graasmasker is een aanrader!) .

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:44

Die van mij staan altijd buiten, in de winter wel met schuilstal in de zomer zonder schuilstal maar wel bomen.

De dierenbescherming vertelde me dat een paard altijd een schuilstal/droge plek moet hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:54

De winter is niet het ergste, de xzomer juist wel
geen schaduw!!

ikke, waar staat dat in Nl in de wet?
beetje tegenstrijdig als het in de wet staat maar door een andere wet je nergens wat mag bouwen