Hooi bijvoeren in de zomer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Hooi bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 12:59

Hallo mede-bokkers :D .

Ik weet dat hier al heel veel topic's over zijn, maar ik ben een complete leek op dit gebied dus hoop dat iemand me wil helpen met mijn situatie.
Mijn paardjes ( paard en kleine pony) staan sinds oktober op een nieuwe stal, in de winter word het ruwvoer verzorgd.
Ze krijgen nu hooi en kuil.

In de zomer is het de bedoeling dat je dit zelf gaat verzorgen. Ik heb dit echter nog nooit gedaan.
De paarden staan op een wei van 3500 waar ze het hele jaar door opstaan, deze is nu dus redelijk vertrapt, maar kunnen mijn paardjes hier wel in de zomer voeding uit halen? Of groeit deze wei niet meer echt omdat ze er 24/7 op staan? Ik wil denkelijk hooi gaan voeren. Maar nu komt het... Eerste snede? Tweede snede? Wat is goede kwaliteit hooi?

En de belangrijkste vraag hoeveel?
Onbeperkt omdat ze niet zo'n hele grote wei hebben en er altijd op lopen? Dus geen kans heeft om aan te sterken? Of halen ze hier toch nog wel wat voeding uit en kunnen ze zich bezig houden met grazen? En is hooi alleen voor de extra ( niet zoals in de winter onbeperkt om zich warm te houden/ bezig te houden/ tegen maagzweren)?
Verder krijgen ze allebei nog 1x per dag muesli en ze staan op stro.

Kleine baaltjes of grote baaltjes inslaan? Hoeveel gaat me dit ongeveer kosten?
Wanneer kan ik dit het beste gaan inkopen?
Wie kan me helpen :Y) ?
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 15-01-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Re: Hooi bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:01

Dat is nu nog niet in te schatten, als het gras goed groeit hoef je niet bij te voeren

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:02

Worden ze niet naar een andere wei omgezet? Zodat het kan aangroeien? Ook als staan ze op de wei moet je vooral in het voorjaar niet onderschatten hoe hard het groeit. Dus dan vooral opletten.
Zou je paarden gewoon in de gaten houden je ziet snel genoeg of ze er genoeg voeding uithalen of niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:03

Mijn pony's staan ook 24/7 buiten,ze krijgen het hele jaar door kuil.
Het gras kan nooit zo snel groeien dat ze er genoeg aan hebben.Of je moet een gedeelte afsluiten en dat laten groeien.Hier staat het hele jaar door een baal kuil [100 kilo] in de wei,ook in de zomer.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:06

Tooske schreef:
Worden ze niet naar een andere wei omgezet? Zodat het kan aangroeien? Ook als staan ze op de wei moet je vooral in het voorjaar niet onderschatten hoe hard het groeit. Dus dan vooral opletten.
Zou je paarden gewoon in de gaten houden je ziet snel genoeg of ze er genoeg voeding uithalen of niet.

Nee ze blijven op deze wei staan ook in de zomer (helaas). Oke, dus ondanks ze ook al deze hele winter op deze wei hebben gestaan gaat het gras toch nog flink groeien en kunnen ze hier best wat voeding uithalen?
Oke, maar is het dan niet te laat om nog hooi in te slaan?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:08

Kun je niet een stuk van de wei afzetten en dan als paddock gebruiken? Dan trappen ze dat alleen kapot, en de rest kan dan herstellen/groeien.

Je moest volgens mij ( durf ik niet zeker te zeggen) 1,5 kilo per 100 kilo aan hooi geven, dus als je paard hebt van 200 kilo, moet je 3 kilo hooi geven. ( of meer kan natuurlijk ook.)

Wij doen met een kleine baal van ong 20 kilo, 3 dagen. We hebben 2 jaarling B pony's. Als we ze met hooinetten eten geven, kunnen ze onbeperkt staan eten.

Hoe het met 1e/2e sneden etc zit, weet ik niet precies. Wij geven ze 1e sneden, maar weet niet hoe dat zit, kun je misschien aan de DA vragen? had ik ook gedaan.:)

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:08

gohya schreef:
Mijn pony's staan ook 24/7 buiten,ze krijgen het hele jaar door kuil.
Het gras kan nooit zo snel groeien dat ze er genoeg aan hebben.Of je moet een gedeelte afsluiten en dat laten groeien.Hier staat het hele jaar door een baal kuil [100 kilo] in de wei,ook in de zomer.

Dankjewel voor je reactie. Ik snap dat ze er nooit genoeg aan hebben omdat ze er meteen weer van eten, maar een deel word wel verangen dus door het gras, en dat kan ik dan aanvullen met hooi?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:09

ik lees dit ook even mee, mijn paardjes hebben ook ong zoveel straks, en dan komt er miss een 3e pony bij.
De weides zijn dan ingedeeld in 5 weides, en een looppad wat eindigt bij het hooi waar ze in de nacht op zullen staan
ts: kan je misschien de weide ook indelen? Ook al is het maar door 2? Dan kunne ze er altijd wel op staan, en kan de ene wei rusten en groeien, als ze op de andere wei eten

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:09

Owja, wij betaalde 5 euro per hooibaal van 20 kilo.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:10

T_hijs schreef:
Kun je niet een stuk van de wei afzetten en dan als paddock gebruiken? Dan trappen ze dat alleen kapot, en de rest kan dan herstellen/groeien.

Je moest volgens mij ( durf ik niet zeker te zeggen) 1,5 kilo per 100 kilo aan hooi geven, dus als je paard hebt van 200 kilo, moet je 3 kilo hooi geven. ( of meer kan natuurlijk ook.)

Wij doen met een kleine baal van ong 20 kilo, 3 dagen. We hebben 2 jaarling B pony's. Als we ze met hooinetten eten geven, kunnen ze onbeperkt staan eten.

Hoe het met 1e/2e sneden etc zit, weet ik niet precies. Wij geven ze 1e sneden, maar weet niet hoe dat zit, kun je misschien aan de DA vragen? had ik ook gedaan.:)

Nee helaas heb ik geen paddock deze winter af kunnen zetten, jammer maar helaas.

Klopt wat je zegt over de kilo's per 100 kilo maar is dit niet als ze geen voedingsstoffen uit de wei halen? Dit is in de zomer natuurlijk wel weer het geval.

Oke dankjewel!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:11

amber_steph schreef:
ik lees dit ook even mee, mijn paardjes hebben ook ong zoveel straks, en dan komt er miss een 3e pony bij.
De weides zijn dan ingedeeld in 5 weides, en een looppad wat eindigt bij het hooi waar ze in de nacht op zullen staan
ts: kan je misschien de weide ook indelen? Ook al is het maar door 2? Dan kunne ze er altijd wel op staan, en kan de ene wei rusten en groeien, als ze op de andere wei eten

Nee helaas is dit geen mogelijkheid, had dat liever ook zo gezien :). Ik zal het dus echt met hooi moeten gaan aanvullen!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:12

Heb je ook geen draad of paaltjes? Dan kun je daar een stuk mee afzetten.

Klopt van dat gras. Ik zou dan gewoon eerst die 1,5 kilo per 100 kilo. En als je merkt dat ze het niet op eten, gewoon minder geven?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:13

T_hijs schreef:
Heb je ook geen draad of paaltjes? Dan kun je daar een stuk mee afzetten.

Klopt van dat gras. Ik zou dan gewoon eerst die 1,5 kilo per 100 kilo. En als je merkt dat ze het niet op eten, gewoon minder geven?

Dat is het probleem niet, daar was natuurlijk wel aan te komen haha, helaas wil de staleigenaar dit niet!

Oke, dan moet ik binnenkort eens gaan bedenken hoeveel ik wil inslaan!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:15

Oke, nouja, dan houd het op. :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:20

Bijvoeren zul je sowieso moeten. Afwachten wat de wei gaan doen. Ik vrees dat je wel veel zult moeten bijvoeren als ze zomer en winter op dezelfde wei staan. De wei is ook niet zo groot dus veel zal die niet kunnen herstellen. Want zodra er 1 grassprietje verschijnt eten ze die op.
Ik denk dat je al gauw een baal van 20 kilo in 2 dagen op hebt. Hoe groter de verpakking hoe goedkoper. Alleen zit je met gewikkelde pakken dat het voordroog is en je ze dus wel ergens moet kunnen opslaan als je hem open maakt. De grote pakken zijn denk ik geen goede keus in de zomer. Als het warm is willen ze nog al snel gaan broeden en met 2 paarden voer je die niet zo snel op. Zelf geef ik voor onze shetten voorkeur aan 2de snee zitten minder voedingsstoffen in. Het zal misschien slim zijn om iets van een slowfeeder in de wei te zetten zodat ze er wel langer over doen en je dus wat minder kan voeren wel genoeg maar zo blijven ze langer bezig.
Verder zul je ook op het "oog" moeten voeren. Hier geven we ze heel af en toe in de zomer hooi bij maar vaak eten ze dat niet eens op. Dus zouden ze het niet opeten gewoon minder voeren. Eten ze alles op zou je iets meer kunnen voeren. Ieder paard is toch net even anders.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:24

Je moet inderdaad gaan bijvoeren. 3500 m2 is echt te klein voor 2 dieren om van te leven, zeker als ze daar dag en nacht op staan. Is het ruwvoer dat ze nu krijgen niet ook voor de zomer te koop via je stalhouder? Dan kunnen ze hetzelfde ruwvoer blijven eten, altijd prettig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:28

Vrees ook dat je moet gaan bijvoeren, aangezien het gras nauwelijks de kans krijgt om bij te komen aangezien ze er op blijven lopen.

Heb je ruimte om ze op te slaan? Dan zou ik voor grote balen gaan, die zijn relatief goedkoper dan 20 kg baaltjes. Zou alleen geen verpakt hooi kopen,dat is meestal voordroog en moet je zeker in de zomer snel opvoeren. Zelf heb ik momenteel grote rechthoekige balen graszaadhooi van ongeveer 500 kg. Daar doe ik een maand mee met 2 shetten en een welsh. In de zomer doe ik er iets langer mee, denk 1,5 maand.