Momenteel heb ik een 2,5 jarige merrie onder mijn hoede (is van mijn 'oom'). Helaas heeft zij tijdens de dracht al wat moeilijkheden gehad en uit zich dit nu in een behoorlijke groei achterstand.
Ze meet nu 1.50 (hoge schoft) en wordt in augustus 3 jaar. Moeder is 1.65 (pion x uniform) en vader 1.72 (zhivago).
Ik had gehoopt dat zij in het voorjaar/zomer van 2011 nog een groeispurt zou krijgen, maar dit valt me eigenlijk een beetje tegen.. ze is wel wat gegroeid en qua karakter ook veel meer uit haar schulp gekropen, maar echte veranderingen blijven uit!
Januari 2011

maart 2011

Juli 2011

zoals je ziet is de hals erg lang en de rug erg kort.. simpel gezegd: ze is totaal niet in verhouding.
Nu heb ik verschillende dingen gehoord in de wandelgangen. De een zegt dat ik haar nog minimaal een jaar moet laten staan en dat ze dan wellicht nog bijtrekt maar andere zeggen daar tegenover weer dat longeren (echt longeren, dus arbeid) ook een gunstig effect kan hebben op de ontwikkeling.
Ik weet nu dus niet zo goed wat te doen, ze word straks 3 en ik wil niets overhaasten, maar als zij door (lichte) arbeid wel gestimuleerd word om door te ontwikkelen qua groei wil ik dit natuurlijk wel proberen.
Ik heb een goede instructrice waarvan ik ook longeerles krijg met mijn eigen paard(lammert haanstra manier) dus weet wel wat ik doe en word hier ook bij geholpen

Mijn vraag aan jullie: Wat zouden jullie doen? hebben jullie hier ervaring mee? Graag tips!
Edit. ze staat nu op stal net als de rest, krijgt 2 maal daags halve schep basisbrok en 3 maal daags kuilgras (en vaak van mij nog extra als ik zie dat het op is)