Hooibakken schoonmaken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hooibakken schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:36

Hoe doen jullie dit?
Met het voeren van onbeperkt hooi?

Ik heb dus van die grote vierkante bakken staan waar ze fijn hun hooi uit kunnen eten.
Maar daar blijft altijd wel wat inliggen, wat gaat samenkoeken en wat dan niet meer smakelijk is.
Toen ik nog niet onbeperkt voerde was de bak grotendeels leeg, en 1x per week ofzo maakte ik hem helemaal zuiver.
Nu met onbeperkt hooi voeren is dat praktisch gezien wat moeilijker .. dus ben benieuwd naar tips? Ervaringen? Hoe doen jullie dit?

Pensioneigenaresse had vanmorgen het idee om niet veel bij te gooien zodat ik hem vanavond kon zuiver maken.
Echter moest ik werken en kwam dus in het donker aan bij 1 heel chagerijnige pony ^) (en de andere moest het ontgelden).
Hoop nu niet dat ik weer "opnieuw" kan beginnen met het laten wennen aan onbeperkt :=
Maarja, dat zien we dan wel .. Nu ben ik vooral nieuwsgierig hoe ik dat moet aanpakken om het zuiver te maken.
Dus hoe doen jullie dit? :) Misschien het hooi wat er dan nog in ligt tijdelijk ergens anders leggen, zuiver maken en dan terug erin?
Of zijn er betere/makkelijkere manieren?

tamary

Re: Hooibakken schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:39

Je hebt meerdere bakken? Dan zou ik er om en om 1 heel vol doen en de ander net half. Pony's naar halfvolle lokken met bv wat wortel, handje brok, etc. zodat ze die eerst goed leegeten. Dan kan je later die dag/volgende ochtend die bak schoonmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:43

Ik heb er nu 2 staan en heb dan nog 2 speciekuipen waar ook altijd hooi inligt (die worden in principe nog vervangen door 2 hooibakken) .. Maar dat is misschien inderdaad wel een idee, dat ze wel 1 bak (en de speciekuipen) vol krijgen en de andere dan minder of niks in ... En dan kan ik ze om & om zuiver maken :j

Denk dat het lokken naar de halfvolle trouwens niet gaat werken, pony's hebben duidelijk hun voorkeur voor wat ze willen :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:32

ik voer ook zoveel mogelijk onbeperkt, echter op de grote kuis dag (meestal dinsdag en vrijdag) zorg ik dat er de dag ervoor net genoeg in zit voor een dag (meestal ga ik dan ook tijdens de week smorgens voor mijn werk, dan is het kwestie van bijvullen en opstrooien, dinsag ben ik vrij dus ga ik wat later op de dag) zodat het netjes opgegeten is, dan trek ik de hele stal leeg, maak alles helemaal netjes proper, en vul weer helemaal bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:22

Gewoon even het hooi vanuit de bak die je schoon wilt maken halen , en in 1 van de andere bakken doen

In principe moet je natuurlijk bijvullen als je komt , en zal er dan niet zo gek veel meer liggen waardoor je gewoon 1 bak leeg kunt halen , alles in een andere bak doen , die lege bak schoonmaken en die weer vullen :)

En , heb je nu inderdaad minder gedonder en gesloop nu je ze onbeperkt gaf ? :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:02

Hier gewoon aan het einde van de dag, dan is toe vaak het minst vol. Het eventueel nog goede hooi leg ik even aan de kant. De rest schep ik eruit....
Maar wij hebben we dan die kunststof kuubskisten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:38

Dank jullie wel voor de reacties :)
De pensioneigenaresse had ze vandaag zuiver gemaakt ( <3 ) dus dat is weer geregeld :)
Probleem nu is dat ik het niet kan op het einde van de dag, dus net voor de volgende voerbeurt, want dan is het donker en heb geen licht :+ Maar dit kan in de "zomer" natuurlijk wel :j En zoals nu dan tast ik het maar even over, of ik gooi het even in de stal ofzo (is wat dichterbij :P ), is dan toch maar eventjes tot de bak schoon is :)

@ pmarena : moet zeggen dat het me tot nu toe bevalt :j
Heb pas nog in het "Ervaringen met onbeperkt hooi??"-topic wat foto's gepost, ik denk niet dat het er heel slecht uitziet. Gisteren hadden ze 's morgens niet zoveel gehad (wel wat erbij maar met het oog op het schoonmaken van de bakken dus niet zo heel veel) en toen was [***] me toch weer een potje chagrijnig := En vandaag hadden ze weer hun 'gewone' voorraad en heb ik die oren niet 1x plat gezien :D Dus zolang ik het dik zijn onder controle kan houden blijft het fijn op deze manier doorgaan :)

Ik zit me trouwens af te vragen .. nu ze onbeperkt hebben .. moeten ze dan de rest eigenlijk nog wel?
Ik geef nu wat lucerne, spelt & kruidenhooi, maar dit ben ik begonnen om wat meer maagvulling/hoeveelheid te hebben, omdat ze dus niet onbeperkt kregen. Maar die extra vulling hebben ze dan nu in theorie toch niet meer nodig? Eventueel de Pavo Vital houden voor de vitamines ofzo (maar hoe geef je die dan? :+ )?

(is wel niet helemaal ontopic, maar om daar nu een nieuw topic voor te starten...)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:47

Ik heb hooinetten in de bakken, dus wat over is in de net haal ik dus met net en al eruit en wat over is in de bak maak ik schoon 1x in de week. Wat nog over is in het hooinet, haal ik eruit en schud ik opnieuw op met het verse hooi en doe ik opnieuw in het hooinet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:00

Dank je :)
Dat zou inderdaad makkelijk zijn :j Maar de hooinetten liggen hier voorlopig aan de kant, heb daar toch mindere ervaringen mee :')

Nog even @ pmarena : het gesloop weet ik trouwens nog niet, het is nog steeds niet gemaakt wat ze toen afgebroken hebben :') Maar de bakken blijven wel ter plaatse staan, dus dat is ook al wat :) Nu de weidepalen nog :Y) :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:12

[***] schreef:
Dank jullie wel voor de reacties :)
De pensioneigenaresse had ze vandaag zuiver gemaakt ( <3 ) dus dat is weer geregeld :)
Probleem nu is dat ik het niet kan op het einde van de dag, dus net voor de volgende voerbeurt, want dan is het donker en heb geen licht :+ Maar dit kan in de "zomer" natuurlijk wel :j En zoals nu dan tast ik het maar even over, of ik gooi het even in de stal ofzo (is wat dichterbij :P ), is dan toch maar eventjes tot de bak schoon is :)

@ pmarena : moet zeggen dat het me tot nu toe bevalt :j
Heb pas nog in het "Ervaringen met onbeperkt hooi??"-topic wat foto's gepost, ik denk niet dat het er heel slecht uitziet. Gisteren hadden ze 's morgens niet zoveel gehad (wel wat erbij maar met het oog op het schoonmaken van de bakken dus niet zo heel veel) en toen was Cobe me toch weer een potje chagrijnig := En vandaag hadden ze weer hun 'gewone' voorraad en heb ik die oren niet 1x plat gezien :D Dus zolang ik het dik zijn onder controle kan houden blijft het fijn op deze manier doorgaan :)

Ik zit me trouwens af te vragen .. nu ze onbeperkt hebben .. moeten ze dan de rest eigenlijk nog wel?
Ik geef nu wat lucerne, spelt & kruidenhooi, maar dit ben ik begonnen om wat meer maagvulling/hoeveelheid te hebben, omdat ze dus niet onbeperkt kregen. Maar die extra vulling hebben ze dan nu in theorie toch niet meer nodig? Eventueel de Pavo Vital houden voor de vitamines ofzo (maar hoe geef je die dan? :+ )?

(is wel niet helemaal ontopic, maar om daar nu een nieuw topic voor te starten...)

Fijn !

Tja mijn advies een tijdje terug was : gewoon lekker onbeperkt gaan voeren , dan ben je van heel veel gedoe af en hoef je ook geen kruidenhooi enzo meer bij te voeren.
Maar dat zag je toen niet zitten , je wilde die voeders er wel graag bij houden :)

Als je het nu niet meer zo belangrijk vind dan zou ik er lekker mee stoppen !

Hier krijgen ze onbeperkt hooi (kleine baaltjes normaal hooi , graszaadhooi en ook van die een meter hoge ronde baaltjes ingeseald hooi).

Wanneer ze geen of nauwelijks gras bij krijgen doordat de wei te nat is , krijgen ze onbeperkt hooi uit plastic.
En ook een bakje Lucerne eind van de dag , Rena heeft dat wel nodig om niet in te vallen.
Het hele jaar door krijgen ze VoerGezond brokjes elke ochtend.

Verder alleen af en toe een appeltje , peen , voederbiet , wat spruitjes.....maar dat is meer een hapje voor het lekkere en niet echt als "voer" zeg maar :)

Wanneer ze op een dag wel gegraasd hebben dan krijgen ze geen Lucerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:01

Hmmja, wilde ik in eerste instantie inderdaad wel, maar nu ik het idee heb dat het onbeperkt misschien toch kan werken ben ik aan het twijfelen. Het niet meer voeren is een stuk minder gedoe (praktisch dus een stuk makkelijker) en natuurlijk ook beter voor de bankrekening :Y) Dus vandaar, als het niet echt nodig is ...

Wil er toch wel iets inhouden voor de vitamines enzo, maar ik dacht dan misschien de Pavo Vital te houden en deze te geven met een schep kruidenhooi (is Optiform van Mijten en wil ik toch nog een tijdje blijven geven omdat het ook helpt met de vertering enzo, geef het nog niet zo lang.) Heb ook nog wel likstenen liggen (KNZ) maar de nieuwe vind deze iets te lekker dus deze liggen nu aan de kant, weet nog niet goed wat ik daarmee moet :+

Voergezond wil ik ook, maar dat is voorlopig nog geen optie, heb nu wel nog iemand aangesproken of die geen verkooppunt wilde worden, ze ging het eens bekijken maar dacht het niet meteen omdat ze bezig zijn om andere dingen te gaan leveren enzo, dus ik hoop er niet te hard op :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:04

Dodson & Horrell heeft ook een fijne geconcentreerde korrel , ben alleen even de naam kwijt.

Hmmm....Ultimate Balancer misschien ?

Weet niet of je daar aan kunt komen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:16

Ik ga waarschijnlijk toch aan voergezond kunnen geraken *\o/*
Ik ga morgen eerst nog eens naar die winkel om te vragen of ze het al bekeken hebben, en als zij niet ermee willen beginnen dan heb ik in theorie een andere optie, een recent geopend verkooppunt, niet heel dichtbij (50 km enkel) maar als zij een bezorgroute hebben of kunnen gaan uitbouwen is het denk ik toch wel te doen. Heb gisteren al een mail gestuurd en meteen heel uitgebreid antwoord gehad, heel fijn :)

Maar hooibakken dus :+
Hoe vaak maken jullie deze eigenlijk schoon?
En maakt het verschil of het veel regent of droger is? (heb het idee dat bij het laatste er niet zoveel gaat samenkoeken?).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:02

Hee tof joh als je er aan kunt komen !

Ik heb heel veel brokjes e.d. geprobeerd in de 10 jaar dat ik Rena nu heb , maar deze bevallen me eigenlijk wel het best. De jongedame doet het er prima op , ze eten het lekker rustig en kauwen er goed op (zelfs de Shet die normaal gesproken brokjes zowat inhaleerde i.p.v. te kauwen , beestje verbaasde zichzelf ermee de eerste keer :+ ) en de dames zitten prima in hun vel. Hebben heus wel eens een gek kwartiertje maar zijn gewoon lekker rustig met de aanbevolen hoeveelheid.

Bij andere voeders moet je toch vaak enkele kilo's geven om aan de aanbevolen hoeveelheid van vitamientjes e.d. te komen...en dat is dan veels te veel voor een pony.

Hierbij krijgen ze gewoon een 3/4 voerschep vol , net een lekker maaltje , geen overdreven gedoe :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:21

Hmm, of ook niet ;(
Blijkbaar is het te ver voor hun bezorgroute (wel begrijpelijk) en ik vraag me af of het de kosten waard is om zelf te rijden (is toch 100 km in totaal). Ben vandaag nog eens naar mijn leverancier van nu geweest en heb uitgelegd dat ze niet persé een hele voorraad moeten hebben (want dat was hun argument, ruimtegebrek) maar dat ze ook bv. 1x per maand kunnen bestellen en dat iedereen voor een bepaalde datum moet doorgeven wat die wil hebben en het dan daarna kan komen ophalen. Dus dat ging ze nog eens overleggen. Hoop dat ik deze week wat mensen zie op stal, eens vragen of er misschien meer mensen geïnteresseerd zijn (al lijken het mij vooral mensen te zijn die vasthouden aan het enige dat ze kennen := ). Ergens heb ik het gevoel dat het toch niet simpel zal worden :+

Maar ook goed nieuws ..
Morgen komen er 2 baaltjes hooi bij liggen en dan ga ik mengen (naja, 2 bakken met voordroog en 2 bakken met hooi denk ik :+ ), is heel droog en grof hooi, dus volgens mij wel goed? Pensioneigenaresse zei dat ze het waarschijnlijk wel niet gingen eten omdat ze het voordroog lekkerder gaan vinden, maar dan hebben ze vast ook geen echte honger :+ Weet dan alleen niet wat het met het humeur van mijn pony gaat doen, daar zit nog een onzekere factor := (mij maakt het niet uit dat hij wat slechtgezind is, maar de oude halfblinde pony is dan de dupe en dat vind ik zielig :+ ). Maarja, dat zien we dan wel :)

En er komen normaal binnen nu & binnenkort ( :Y) ) nog 2 hooibakken bij :D Nu heb ik 2 bakken en 2 speciekuipen, maar dan ga ik dus 4 bakken hebben. Kan ik wel regelmatig eens eentje schoonmaken :Y) En dan eens zoeken om het hooi toch te bedekken, niet zozeer voor de snelheid van het eten want ze eten best rustig, maar om te voorkomen dat er meer langs de bak gaat dan erin (zit regelmatig hele plukken, soms zelfs een heel stuk, van de stroomdraad af te halen enzo :') )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 01:25

Waarom doe je dan niet gewoon netten ?

Bevalt hier nog steeds uitermate goed....nauwelijks verspilling , langzamer eten , hooi waait niet weg , geen gedoe met schoonmaken ook ;)

Hier bestellen we ook min of meer gezamelijk de VoerGezond brokjes. Maaike die hier op Bokt zit besteld de brokjes. Een week of 2-3 voordat er weer nieuwe brokjes nodig zijn , mailt ze even rond wie er wat en hoeveel wil hebben , en vervolgens bestelt zij het voor iedereen samen. Dat wordt dan bij haar afgeleverd en wij halen het daar weer op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:40

Heb een beetje ruimtegebrek .. en ik vrees er een beetje voor dat ze het gewoon allemaal uit de netten zouden trekken het dan alsnog op de grond ligt omdat ze meer trekken dan dat ze op kunnen, maar dat is misschien gewoon een idee van mij .. Het zou inderdaad wel de schoonmaak schelen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:44

Ja je moet wel iets hebben om ze aan op te hangen :j

Maar in principe nemen ze dan minder ruimte in dan tonnen , en omdat het wat meer moeite kost om er een plukje uit te krijgen , kijken ze wel lekker uit om dat plukje weer los te laten of weg te laten waaien : dat gaat gewoon naar binnen , anders hebben ze voor niks staan pulken :P

Het enige hooi dat hier nog wegwaait is het hooi dat ze uit de kruiwagen pikken als we de netten staan te vullen , dan pakken ze gewoon een bek vol en waait er altijd wel zo'n plukje af. Vandaar dat ik ècht geen los hooi wil voeren , dat gaat overal heen en wordt een smeerboel :)

Mochten de netten heel erg goor worden dan geeft dat eigenlijk niets , maar voor het oog kun je ze eens per jaar ofzo in de wasmachine gooien en dan zien ze er weer fris uit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:50

Daarom :)
Zou eventueel, misschien, aan de zijkanten van de schuilstal kunnen, maar dan heb ik maar 2 plaatsen en vrij dicht bij elkaar en ik heb graag dat ze wat rondtrekken dus wil toch liefst zeker 4 plaatsen. En aan de andere zijde van de weide heb ik niet meteen wat waar ze aan kunnen hangen. Misschien tussen 2 palen maar weet niet of dat zo goed werkt, en dat neemt toch best veel ruimte in ..

En dan heb je ook weer het 'probleem' dat ze niet met hun hoofd naar beneden staan te eten, en dat heeft toch mijn voorkeur .. Ik weet wel dat ze waarschijnlijk een pluk eruit halen en die dan met hun hoofd naar beneden opeten, maar het is toch niet hetzelfde als dat ze zouden staan grazen, en dat hebben ze nu in de bakken weer wel, en dat heeft toch mijn voorkeur qua gevoel.

(en investeringen zie ik op dit moment ook niet meteen zitten, heb al zoveel gekocht en gedaan de laatste maanden := het is wel even goed geweest :+ ).

Misschien kan ik wel nog met de hooinetten werken .. En deze volproppen en buiten & binnen aan 1 haak ophangen (zodat het veel beweegt als ze gaan eten) en dan wat minder in de bakken gooien .. Dat is misschien wel nog iets, die netten liggen nu toch maar te liggen ...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:52

Ik gooi het "oude" hooi opzij doe het nieuwe hooi onderop. Zodat het oude boven ligt.
Soort van spiegelen maar dan met hooi!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:52

Als je al iets hebt liggen dan zou ik er zeker wat mee doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:55

@ doei : en dan eten ze braaf eerst het oude op en dan het nieuwe pas?
Volgens mij gooien die van mij het oude er gewoon volledig uit :+

En sowieso als het regent enzo dan koekt het snel aan elkaar, je zal toch ooit moeten schoonmaken lijkt mij ...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:02

Ow hahahaha
Op mijn hooibak zit een rooster dus hij moet wel van boven eten :+
Ook zitten er in de bodem gaten/ sluiven...
Vul de bak om de 1 a 2 dagen.

Misschien kan je met een boor wat gaten in de bodem maken, het je meteen een drainage.
En kan je er eens in de zoveel tijd een hete emmer water doorgooien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:04

Aha, dat is een ander verhaal :+
Ben ook aan het denken over iets van een rooster of net of dergelijke, maar ben er op dit moment even nog niet uit .. De bakken zelf zitten wel sleuven in (zijn houten bakken) maar blijkbaar niet genoeg om alles heel droog te houden, maarja, als je ziet wat voor regen er gevallen is ... Nu heb ik dit probleem niet zo :Y) :))