vreemd/ander gedrag door voeding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna54

vreemd/ander gedrag door voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:50

Voor een onderzoek wil ik graag weten of er mensen zijn die wel eens gedragsveranderingen bij hun paard/pony hebben gemerkt na het voeren van en bepaald soort brok,muesli supplement of zelfs hooi, kuil ed.

En dan bedoel ik niet het heter/energieker worden na het voeren van meer brok of bijv sportbrok, maar echt paarden die vreemd reageren op bepaalde stofjes in het voer. (bijv suikers, kleurstoffen, eiwit enz)

Wie hier ervaring mee heeft graag mailen naar: hwjvanoostenathotmail.com

Ilverette

Re: vreemd/ander gedrag door voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:56

Dit is een forum en anderen willen graag ook het antwoord lezen dus je mailadres plaatsen is volgens mij niet de bedoeling. Ik volg dit topic even want lijkt me wel interessant.

Anna54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:58

ja, stom is ook zo, dus graag gewoon hier antwoorden en ervaringen delen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:05

zuiver gedragsveranderingen niet. Wel gedragsveranderingen door fysiek ongemak door foute/andere voeding.

zoals schuren door jeuk van eiwitbulten bij een combi van veel haver en rijke voordroog
staken tijdens het rijden, opkrullen, weigeren te lopen en niet meer willen geborsteld worden ten gevolge van spierverzuring die op zijn beurt weer veroorzaakt is door teveel en foute voeding (te eiwit en suikerrijk)

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:10

Ik volg dit ook even mee; mijn KWPN merrie wil ik vetrijk gaan voeren i.p.v. op granenbasis. Wellicht heeft dit een gunstige invloed op spierstijfheid én haar hengstigheid. Mijn ruin heeft een allergisch bronchitis voor hooi (waarschijnlijk). Daarnaast komt hij in de zomer komt regelmatig hij het land uit met een opgezette keel (soms ook z'n wang). Ben er nog niet achter waardoor dit komt. Maar hierdoor kan ik dan beter 's ochtends rijden ivm de afbuiging. hij heeft ook regelmatig gekke bulten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:36

@ceylonsil: die dikke keel en soms wang: staat het gras dan hoog of al vrij kort? en trekt het ook snel weer weg? Zou anders ook een graaskaak (opgezette speekselklieren) kunnen zijn...

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:15

Gras staat dan al vrij hoog en het duurt wel ee paar uur voordat het weg is. Ik mocht de DA bellen als hij het weer had, dan kwam hij meteen langs zodat hij dan precies kon beoordelen welk gedeelte opgezet was. Zit zelf ook nog te denken aan de eikenrups

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:56

Hij had het vorige week weer. Kan het eventueel te maken hebben met de els die al begint?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:01

hier ervaring met :
-insuline resistentie (moeilijk op gewicht te houden, veel plassen, ook tijdens het rijden en daarna ervandoor gaan, na veel gras)
-allergische reactie op de huid, (willen rollen tijdens het rijden en ook nukkig en bokkig gedrag, na het voeren van bepaalde muesli)