Stalvarken ( fjord ) : Welke strooisel als vlas niet werkt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Stalvarken ( fjord ) : Welke strooisel als vlas niet werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 12:27

Ik hoop dat jullie wat tips hebben :D

Ik heb 2 paarden, een haflinger en een fjord.
Beide staan op vlas, met de haflinger werkt dat super, met de fjord niet.

Ik mest dagelijks de drollen eruit, wekelijks de plasplek en strooi dan 2 balen bioj in de stal van de fjord maar na 3 dagen ziet het er alweer uit of ik er nooit iets aan doe......hij plast veel, poept en loopt alles door elkaar en nee dit werkt gewoon niet, ik zou er eigenlijk 3 balen in moeten doen om het enogzins op orde te houden maar dat word te duur zo.... :o en teveel werk.

Wie heeft er nog andere goede tips voor strooisel?

Ik wil niet dat hij in zo'n vieze stal moet staan, heb het nu 3 maanden geprobeerd, er zit iets verbetering in maar niet veel.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 12-01-12 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Re: Stalvarken : Welke strooisel als vlas niet werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:30

[VSW] Ervaring met 5 pakken vlas per stal???
Zou deze ff goed doorlezen.
kom je ook andere mensen tegen met hetzelfde probleem.

Andere bodembedekker zal ws hetzelfde effect hebben, dus ik denk dat je vooral moet gaan zoeken hoe je de huidige situatie kunt verbeteren.
vandaar dit topic.

Caira

Re: Stalvarken : Welke strooisel als vlas niet werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:32

varkens zijn van nature vroeters, het is dus niet verwonderlijk als ze het omwoelen. Ik zou voor een buitenhok gaan met enkel een dun laagje om op te liggen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 12:34

@Trennie, bedankt voor je linbk, ga hem eens goed doorlezen.

Ik hoopte dat er mss een andere oplossing zou zijn, iig fijn dat er meerder mensen hier zijn met het probleem.
Ik heb het ook nog niet zo meegemaakt, heb altijd mijn paarden op vlas gehad, maar nog nooit zo'n stalvarken :D

@Caira, hihi, ik hoop dat het een graopje is of je hebt mijn hele openingspost niet gelezen, het gaat niet werkelijk om een varken :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:34

Tis nie echt een varken He Caira ;)

Paintlinger

Re: Stalvarken ( fjord ) : Welke strooisel als vlas niet werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:35

Zijn rubber-stalmatten geen goede investering voor je?
Het is natuurlijk een heel bedrag ineens, maar het is er zo uit als ik dat zo hoor...

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:35

Wij hebben ze ook op vlas staan (manegebedrijf met 45 boxen) bij de hele vieze paarden doen wij er sinds een paar weken elke week ipv vlas een pak heel fijn klein zaagsel bij in. dit maakt een fijner bed en loopt niet zo makkelijk door de stal heen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:39

Vlas wordt (als het iets nat is) bruin, dit betekend niet dat het al verzadigd/vies is.
Mijn stallen zijn ook na enkele dagen bruin, maar nog wel droog.

Ik haal nu de plasplek er niet meer uit (wel elke dag de drollen, en hark de bodem weer recht) en strooide de eerste weken totaal (2x een halve=) 1 baal bij.
Na 8 weken had ik een mooie dikke droge bodem, en strooi een 1/2ve baal bij per week.
Dit gaat (al totaal 12 weken totaal) super met mijn Fjord, die ook van graven/woelen houdt.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 12-01-12 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:39

De mijne is ook zo'n varken op stal, hij mest netjes langs de rand, maar hij loopt al het natte enorm door zijn stal heen. Vorig jaar vanalles geprobeerd, oppotten e.d. maar niks werkte. Hij staat nu op rubberen matten met koolzaadstro. Ik heb bij hem koolzaadstro langs de randen, wat schoon blijft en in het midden strooi ik een dun laagje. Ik mest hem gewoon elke dag uit, de mest & het natte. Dan doe ik weer wat nieuw koolzaadstro door dat wat nog in de stal ligt en weer een dun laagje in het midden. Dit werkt bij hem tot nu toe het beste en door de matten vind ik het helemaal niet erg dat hij nu in het midden maar een dun laagje heeft.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:40

oh zo herkenbaar, de mijn bijrijdpaard doet aan kleien met haar poep, als je smorgens uitmest en echt de hele stal leegtrekt, kan ie er savonds uitzien alsof er een week geen stro bij is gedaan, vlas mag hier niet op stal, hierdoor verbruikt ze 5 balen stro per week, zij stamt ook van de varkentjes af, denk dat er weinig aan te doen valt, ik heb vroeger een Fries gehad die ook zn mest de hele stal door schoffelde, was altijd smerig, andere paarden nooit zo vies gehad, je hebt gewoon een viespeuk.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:42

Brainless schreef:
Vlas wordt (als het iets nat is) bruin, dit betekend niet dat het al verzadigd/vies is.
Mijn stallen zijn ook na enkele dagen bruin, maar nog wel droog.

Ik haal nu de plasplek er niet meer uit (wel elke dag de drollen, en hark de bodem weer recht) en strooide de eerste weken totaal (2x een halve=) 1 baal bij.
Na 8 weken had ik een mooie dikke droge bodem, en strooi een 1/2ve baal bij per week.
Dit gaat (al totaal 12 weken totaal) super met mijn Fjord, die ook van graven/woelen houdt.

Dit klopt, je moet er echt een bodem in maken in de stal alleen sommige paarden die zijn echt heel vies en nat, daar sop je elke dag weer in de viezigheid en dan werkt het dus niet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 12:56

@Paintlinger, ik heb dus a geinvesteerd in matten :-( maar mijn stallen lopen zo af dat de pies op de gang terecht komt en gaat stinken, ook met zaagsel en stro, en daar komt bij dat het smorgens echt een mega zooi was, paard helemaal vol met poep en dreck en ik weet niet wat...........heeft me 500 euro gekost maar werkt dus ook niet.

HEt laten liggen werkt ook niet, hij heeft een dusdanig grote plaplek, eigenlijk bijna heel de stal, dat dat niet werkt.......en bij hem is het niet bruin maar nat.
Zijn gehele strooisel is na 3/4 dagen vochtig en vies.......plus hij loopt de poep zo door de vlas dat ik iedere dag zo moeilijk moet mesten en er snel teveel uitgaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:01

Hoelang (hoeveel uur) staat je paardje op stal?
Mijn Fjordje is een redelijke drinker en plast dus in verhouding ook veel.
Maar haar stal is gelukkig niet drijfnat na 3 dagen (zij staat nu van 17:00 tot 8:00 op stal).
Wel begin ik met 5 pakken vlas (stal = 3x3,5), met 3 pakken was het vlas ook heel snel verzadigd.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:03

@Brainless, mijn paardjes, dus ook de fjord, staan van smorgens 8 tot savonds 7/8 buiten in de winter, dus nog langer als de jouwe.
Ik ben begonnen ook met 4 pf 5 pakken........

Hij drinkkt idd ook behoorlijk dus vandaar ook vaker plassen, probleem is ook dat hij alles steeds op een andere plek doet...

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:10

Nou ben me ook een hele poos al aan het verdiepen heb ook een viespeuk en allesvreter. Ik neig naar rubber staltegels die vochtdoorlatend zijn. Heb stro rooster. Betonnen vloer met ronde gaten.
Het is inderdaad een aanschaf maar dan is het ook klaar. Nu gaat er een hoop aan stro in een alleen maar stront uit der stal. Genoodzaakt om viezigheid te laten liggen ivm kapot liggen. Bleh!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:18

@moon, ik heb dus geen afloopput, dus de matten werken bij mij niet, heb stalmatten.......maar werkte niet omdat de urine nergens heen kan, nu laat ik ze onder de vlas liggen ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:21

Een paard dat een viespeuk is, zal dat op elk strooisel blijven. Dat betekent dat je bij een viespeuk meer werk en meer strooisel verbruikt. Ik heb een merrie die gebruikt 1 pak per week een andere tweeenhalf.

Loes's corner. Ik heb ook stalmatten alleen in 3/4 van de stal en 1/4 niks. Daar ligt mijn strooisel. Mijn merries zijn allemaal zindelijk in de hoek van het strooisel en de matten zijn droog. Op een enkele keer wat spatters na.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:25

@Tjady, dat heb ik dus ook geprobeerd, werkte bij hem niet.......en ik weet dat het anders kan, mijn haflinger en eigenlijk alle voroge paarden waren anders.

Ik overweeg stro......te proberen

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:25

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:30

Er is hier ook een enorm topic over strokorrels. Lees dat eens door; ik gebruik ook strokorrel bij mijn viespeuk en het werkt bij mij echt super! Geen soppende stal meer en weinig werk om het schoon te houden. In verhouding ook nog eens niet duurder dan stro...

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:34

wij hebben houtkorrels van voergezond
Werkt echt perfect
Die koop je in liter vaten
Eerst zijn het korrels maar door het gewicht en urine wordt het een soort zaagsel
Maar heet neemt echt enorm veel op.
Bij ons staan ze nu vanaf november er op en we hebben nog niks bij gevuld
Je zou 8 tot 10 weken doen en daarna moet je langzaam bij gaan vullen.
Nou onze stallen zien er nog perfect uit heel bizar en je ruikt ook echt niks
En per saldo ben je ook nog goedkoper uit dan met stro of vlas en het is veel schoner
Nu moet ik wel zeggen bij ons staan ze overdag altijd buiten vanaf 8 uur tot 19.00 en we hebben enorme stallen 6x5 en 5x8
Dus miss in kleine stallen werkt het minder maar dat weet ik dus niet
En dan de hoeven van de paarden zijn bizar goed
Overdag een modder badje en in de nacht droge voeten
De hoefsmid was er gewoon verbaast over
Daarnaast is het goed isolerend en lekker zacht

Ik wil niks anders meer!!!

Oja het is niet te vergelijken met strokorrels
en dit eten ze echt niet echt niet want ik heb een alles eter maar dit vind hij echt niks hahah

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:51

Ik wil graag meer info over die houtkorrels, gebruik het idd ook in de kattenbak :D

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:05

kan je kijken op de site van voergezond
www.voergezond.nl
we hebben ook de brok ervan en onze paarden doen het er super op.
je kan ze gewoon mailen en je heb dezelfde dag nog antwoord
het zijn ook geen potstallen want het koekt echt niet aan
Het is een 1 malige inverstering want de tonnen daar zit statie geld op maar ja als je die inlever krijg je je geld terug en als je tevrede bent dan laat je ze telkens komen en ruil je de tonnen.
wij zijn het gehele winterseizoen nu € 150 euro kwijt
dus vanaf eind oktober tot begin april
En het is biologisch afbreekbaar binnen 8 a 10 weken is alles vergaan en je heb ook niet zo een enorme mestberg waar je ook weer een hok voor moet bouwen omdat dat niet op de 'kale' grond mag liggen
elke dag scheppen we de drollen er uit en harken de stallen een beetje aan en eind van de dag is heel je stal dus ook de pisplekken helemaal droog ideaal
En ze komen het keurig brengen heb ook geen opslag nodig alleen die tonnen maar dat neemt echt niet veel plek in

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:07

Let wel op, niet elke loonwerker wil houtproducten (zaagsel en houtkorrels) afvoeren.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:03

Loes'sCorner schreef:
@Paintlinger, ik heb dus a geinvesteerd in matten :-( maar mijn stallen lopen zo af dat de pies op de gang terecht komt en gaat stinken, ook met zaagsel en stro, en daar komt bij dat het smorgens echt een mega zooi was, paard helemaal vol met poep en dreck en ik weet niet wat...........heeft me 500 euro gekost maar werkt dus ook niet.

HEt laten liggen werkt ook niet, hij heeft een dusdanig grote plaplek, eigenlijk bijna heel de stal, dat dat niet werkt.......en bij hem is het niet bruin maar nat.
Zijn gehele strooisel is na 3/4 dagen vochtig en vies.......plus hij loopt de poep zo door de vlas dat ik iedere dag zo moeilijk moet mesten en er snel teveel uitgaat.

Het is niet de bedoeling om nat vlas eruit te halen.
Pas als de onderste laag rood van kleur is, is vlas verzadigd.
De bedoeling van vlas is dat het zich een koek gaat vormen.
Op nat vlas strooi je gewoon weer een laag bovenop en zo bouw je je stal op.
Ook steeds elek dag alles van de kant weer naar het midden harken nadat de mest eruit is gehaald.
In het midden mag het dikker zijn dan aan de kant.
1 x per week a anderhalve week keer je het om en schep je het rode eraf.
Als er zich geen koek kan vormen omdat je steeds het "natte"eruit haalt, werkt het niet.
De truc is juist om het te laten liggen en een dikke vaste bodem te gaan vormen.