hulp gevraagd bij het inrichten en omheinen van onze weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BWPcookie

hulp gevraagd bij het inrichten en omheinen van onze weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 09:38

Hallo iedereen,
Wij hebben een stuk bouwgrond met aanpalend stuk landbouwgrond gekocht (in België).
De bouwgrond is bij 12a en de landbouwgrond is 70a.
De diepte van de weide is 100 meter

Nu zijn we met de plannen van de bouw bezig, onze architect zal ook een stal tekenen.
Maar we hebben geen idee hoe we de weide gaan "inrichten"
Hier een foto van de gond (het omlijnde is ons stuk)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We moeten rekening houden met de plaatsing van de stal t.o.v. de mesthoop.
Het mest mag natuurlijk niet te dicht bij de buren liggen, bij voorkeur achteraan in de hoek.

Ook over de omheining zijn we het nog niet volledig eens. We willen eigenlijk een "becaertdraad" van 1.80 of 2.00 meter hoog, kwestie dat als de paardenactiviteiten wat minder worden (door zwangerchap, kinderen, blessure,....) dat we evengoed een paar herten of klein-vee in de weide kunnen zetten. Het is overgins de bedoeling dat er 2 paarden komen te staan (misschien door de jaren heen 3)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:57

Gefeliciteerd!

Het huis dat 'vooraan' staat, is dat het stuk wat nu bouwgrond is, of is dat het huis van de buren? De mesthoop moet inderdaad een eind van het huis van buren of liggen, in NL is dat 50 meter, weet niet hoe dat in BE is? Hou er wel rekening mee dat àls je de mest zou willen laten ophalen (wat het meest waarschijnlijke is), ze er dan wel bij moeten kunnen met groot materieel. Makkelijkste is dan zo dicht mogelijk bij de weg, of aangrenzend aan je oprit. Rechtsachterin lijkt me in dat geval niet zo wijs.

Voor de verdere indeling van je weide: heb je al eens gedacht aan het concept Paddock Paradise? Dat houdt grofweg in dat je langs de buitenrand van je weide een pad maakt (track) van bijvoorbeeld 3 of 4 meter breed met daarbinnen de weide. Dan kun je nog zelf bepalen of je die weide ook permanent toeganklijk houdt of open en dicht zet. Kom voor meer ideeën ook eens kijken in [HK] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2* .

BWPcookie

Re: hulp gevraagd bij het inrichten en omheinen van onze weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:02

Hoi Nifallor
Het huis dat je ziet is van de buren. Het perceel links ervan is van ons en daar moet het huis nog gebouwd worden.
Links van ons bouwperceel komt een "servitude" (doorgansweg) omdat we toch ook met regelmaat onze weide moeten laten bewerken/bemesten. Er wordt dus ruimte voorzien om een tractor,... door te laten.
Ik moet eens navragen hoever in BE de mesthoop van de bewoonbare buurt moet liggen, had ik nog niet over nagedacht dat dit ook wettelijk kan vaststaan. Bedankt voor je advies!!
Padock paradise lijkt me inderdaad ook wat

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:51

Ben even aan het knutselen geweest voor je. Hier een tekeningetje (weet niet wat de schaal is, dus de ingetekende breedtes van het pad enz. is een gokje):

Afbeelding

Oranje is bebouwing (grote vlak is waar je huis neem ik aan komt, kleinere oranje vakje is schuilstal). Donkerbruine vakje is mestput. Grijs is bestrating. Lichtgeel is zandpaddock. Groene vlekjes (3x) is hooibak/hooinet.

Op deze manier heb je een plek waar de paarden ook in hele natte periodes kunnen staan, namelijk het gedeelte met zand en bestrating. Verder kunnen ze over het pad wandelen, o.a. op zoek naar hooi. Rechtsachterin heb ik het pad iets vergroot, daar bij de bomen is een mooi schuilplekje. Al naar gelang je ze op gras wilt hebben kun je delen van de wei beschikbaar stellen.
De mestput is nu goed bereikbaar en ander materieel kan er nog langs om de weide op te komen. Je moet natuurlijk ook nog even denken aan opslag voor hooi en materialen.

EDIT: wat dingen toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door GDG op 12-01-12 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:54

oh dan heb je nu een mooie periode om te kijken waar het al erg drassig is en dat je weer voor de toekomst moet draineren of betegelen.

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:51

Kijk eens op de site van paddock paradise, kun je hoop ideetjes opdoen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:22

Wij hebben de stallen tegenover het huis, aan de garage. erboven opslag voor hooi en in de garage staat voer, tuigage etc.

Ik heb twee stallen met aan beide zijden deuren.
De ene kant kijkt uit op het huis en ge ruik ik om te voeren en wanneer ik het erf af wil.
de andere kant staan de deuren altijd open zodat ze 24/7 naar buiten kunnen als ze willen.
Vóór de deuren is een stuk straatwerk, daaraan grenst ook de mestput.
Via straatwerk kunnen ze de rijbak in die tevens als paddock fungeert.
Via de rijbaan kunnen ze weer de wei in, zo kunnen ze altijd beschut staan in hitte, regen, of bij veel vliegen/dazen. Ze kiezen zelf of ze in de stal, bak of wei staan. Tevens kunnen ze altijd drinken uit hun drinkbak. Heb tevens een drinkbak in de wei.

Stallen vanaf de voorkant:Boven de rechterstal zie je een luik, daardoor hooi naar boven na hooien. (Daarna haal ik via de garage steeds plakken naar beneden)
Afbeelding

Stallen vanaf de andere kant:aan de linkerkant zie je achter de hindernissen de rand van de mestput (1x per jaar leeg ik hem)
Afbeelding

Dit is de ingang naar de wei:Rechts naast de opening zie je de drinkbak staan aan de paal.
Afbeelding

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:27

Zoals elcamino het heeft was ook een eis bij mij. Namelijk dat ik vanuit huis uit de paarden kan zien.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:46

Ja, dat geeft toch wel rust. Je ziet ze eten, je hoort het wanneer er iets mis is ( als er eentje vast zou liggen of zo). en het is gewoon gezellig, vanuit de keuken en slaapkamer kijk ik zó de stallen in.
Met veel wind en regen zijn wel deze bovenluiken dicht...anders is het zo'n tochthok.

Verder staan ze op vlas vanaf herfst tot het voorjaar, daarna haal ik de boxen leeg. Ze slapen toch in de bak of de wei, stal is dan alleen maar toilet voor ze....etters.... en ik voer ze altijd op stal.

De wei loopt bij ons ook de bocht om. Ik gebruik merendeel van de wei om te hooien.
De paarden staan in de winter in de rijbaan, na de eerste keer hooien eind juni mogen ze de wei op.
Ze gaan overdag op de wei tot een uur of 15.00. Daarna staan ze in de bak.
soms zet ik een klein stukje af achter de rijbaan wat ze mogen vertrappen in de winter maar meestal staan ze in de winter in de rijbaan.

Heb wel overal houten palen als omheining, met 40 mm dik bruin lint van Gallagher.
Stroom gaat via het stroomnet dus staat er 24/7 stroom op ALLES!! de wei en op de bakrand...anders eten ze mijn hout op!!
De rijbaan is wel gedraineerd en heeft een geo-pad bodem en dus staat hij bijna nooit water in, heb ook sproei-installatie zelf gebouwd voor sahara-stof in de zomer. Verder een put geslagen voor grondwater, is óók erg handig én goedkoper dan water uit je leidingnet!!!

Hier zie je de omheining:;
Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:56

Zo ElCamino, dàt ziet er mooi uit :9 ! Luxe voor paard en eigenaar.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:58

@ TS: ik kan me in grote lijnen wel vinden in het ontwerp van NiFallor, maar ik heb wel een advies voor een aanpassing: ik zou de mesthoop, schuilstal, tegelplaats en zandpaddock iets naar rechts verplaatsen tot achter het huis, zodat je vanaf het toegangspad rechtdoor de weide in kunt rijden. Zoals het nu getekend staat, moet een tractor met werktuig eraan of erachter die de weide in wil een rare slinger maken tussen het huis en de mesthoop door over het tegelplaatsje. Dat moet maar net passen zonder dat ie onderweg klem komt te zitten en verder staan, als ze dat eenmaal een paar keer gedaan hebben, de helft van je tegels recht overeind door het wringen van de banden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:00

@ElCamino: Heb je 3 paarden lopen? Hoeveel weide heb je en hooi je dat dan 1 keer, dus vanaf juni is het enkel om te grazen? Of krijgen ze dat niet op en kun je het dan nog een keer hooien?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:16

Eirikur schreef:
@ TS: ik kan me in grote lijnen wel vinden in het ontwerp van NiFallor, maar ik heb wel een advies voor een aanpassing: ik zou de mesthoop, schuilstal, tegelplaats en zandpaddock iets naar rechts verplaatsen tot achter het huis, zodat je vanaf het toegangspad rechtdoor de weide in kunt rijden. Zoals het nu getekend staat, moet een tractor met werktuig eraan of erachter die de weide in wil een rare slinger maken tussen het huis en de mesthoop door over het tegelplaatsje. Dat moet maar net passen zonder dat ie onderweg klem komt te zitten en verder staan, als ze dat eenmaal een paar keer gedaan hebben, de helft van je tegels recht overeind door het wringen van de banden.

Ja dat is zeker een goede tip! Ik zat ook een beetje met die 'bocht', maar kon er niet direct een oplossing voor bedenken :') . Heb het even aangepast:

Afbeelding

*Edit: bijkomend voordeel is dat de paarden om de schuilstal heen kunnen lopen en daardoor bij meer windrichtingen beschut staan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:19

Ik heb er zelf 2, de vos ( Quarter ) en de donkerbruine (Pool) Het veulen is hengstje van de buren, was bij mij om agespeend te worden. Ze stonden ook rustig met zijn drietjes in 1 stal hooi te eten. Veulen is nu weer terug.

Ik heb 2 hectare wei.
Helft is van Natuurmonumenten, mag ik niet bemesten, mogen maar 2 paarden op en mag ik 2x hooien.
Andere helft is eigendom en maak ik zelf uit.

Ik hooi eind juni de eerste keer ( rond die tijd, ligt aan het weer natuurlijk)en dat zijn losse baaltjes hooi van 20 kilo. Daarna de paarden op 1 stuk.
Ik hooi dan eind van de zomer nog een keer, vaak is het te nat voor losse baaltjes en draaien we rond de 8 grote vierkante pakken die ik in de vorstperiode opvoer.

Ze krijgen het gras écht niet op. En er is er eentje hoefbevangen geweest ds daar moet ik langzaam mee opbouwen. En ze worden veel te dik van 24/7 grazen...
Meestal laat ik de paarden van de buren ook een periode op een stuk land lopen.

Ik heb ruim voldoende voor 2

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:28

@ElCamino: bedankt! Lekker zeg, dat je op die manier genoeg hebt om je eigen paarden ruim te voorzien. Je hoeft ook geen hooi of voordroog in te kopen? Dat is helemaal fijn. Zullen je buren wel leuk vinden, dat hun paarden ook een tijdje op je land mogen!
Ik zag de pakken al liggen op de laatste foto, 9 ofzo (kan het niet helemaal precies zien ;) ).

teuben

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:38

@ElCamino even offtopic. Mooie stenen heb je gebruikt voor de stal en het huis. Wij gaan ook een huis bouwen. Mag ik vragen welk type steen dit is en de kleur?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:47

nifallor: klopt, ik heb voor een jaar genoeg hooi voor 2 paarden. Met de pakkn erbij had ik vorig jaar zo'n 30 kleine baaktjes over. En we laten alles doo de loonwerker doen, bloten, maaen, schudden, swelen, persen. Alleen opstapelen doen we zelf met de truck.
Verder geef ik de buurmeisjes les, ze gebruiken onze rijbak en in ruil daarvoor slepen ze mijn bak af en toe en passen ze op de paardjes als ik eens wegwil.

teuben: we hebben het huis zelf gebouwd, zal mijn vriend vragen hoe ze heten, ik heb werkelijk geen flauw idee..

Mamda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:44

Wat een mooie stal!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:16

Thnx!! Teuben....moet in de ordners van het gaan spitten...we hebben alle facturen nog ergens dus ik laat je weten welke steen het is!!!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:21

Elcamino: Ik dacht al, hee dat ken ik... ja dus, in Zwartebroek. Vlak bij m'n ouderlijk huis... waar m'n ouders trouwens ook weer naar terug gaan... :-)

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 11:04

Bedankt voor jullie reacties! PadockParadise spreek me zeker aan! Ik ben nu het hele topic eens aan het doorlezen.
@ NiFallor, mooi plan heb je getekend. Vind ik opzich een goed idee, alleen het probleem van de mesthoop. Links van ons perceel komt een verkaveling van 4 bouwgronden, in de toekomst zal dit du bebouwd en bewoond gebied zijn.

@ Elcamino, dat is echt prachtig zeg! Zoiets zou perfect zijn bij ons. Heb je misschien nog foto's of een "plattegrond" van boven af, hoe het staat t.o.v. het huis?
Wij willen ook garage annex stal van maken incl opslag hooi zodat we maar naar achter moeten rijden en het hooi onmiddelijk kunnen opbergen. Heb ook al zitten denken dat het leuk zou zijn als de paarden in hun stal zouden staan (uit vrije wil) ze hun hoofd naar buiten kunnen steken zodat we ze kunnen zien van binnenshuis.

Het is gewoon belangrijk dat ik ze makkelijkelijk kan voeren 's (zodat ik niet altijd door een drassige weide moet naar achteren (zoals nu))

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:15

Ik zou de weide sowieso in stukken delen. Dan kan een deel bijgroeien, terwijl het andere begraasd wordt. Wij hebben drie stukken. De bak, die zeg maar in de hoek van de L-vorm ligt (daaraan grenzen inloopboxen, met deuren aan achter- en voorkant). Vanaf de bak kun je via hekken in beide weiden komen. We hebben altijd de bak open en vanuit de bak kunnen de paarden naar de ene of de andere wei, afhankelijk van welk hek open of dicht is. Als het heel erg modderig is moeten ze het met alleen de bak doen, anders wordt de wei kapot getrapt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:44

BWPcookie schreef:
Bedankt voor jullie reacties! ... alleen het probleem van de mesthoop. Links van ons perceel komt een verkaveling van 4 bouwgronden, in de toekomst zal dit dus bebouwd en bewoond gebied zijn. ...
...Wij willen ook garage annex stal van maken incl opslag hooi zodat we maar naar achter moeten rijden en het hooi onmiddelijk kunnen opbergen.

Dan wil je je schuilstal waarschijnlijk aan het einde van je bouwgrond maken, tegen de weide aan dus. Met aan de voor- en de achterkant dan bestrating, vanaf de achterkant kun je dan de aansluiting naar het pad maken. Mestput links van de schuilstal, aansluitend aan het verharde pad naar achter? Informeer dan wel even bij je gemeente of je put dan wel ver genoeg van (toekomstige) bebouwing afzit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:23

Mooie ideeën komen er voorbij!

Denk je er wel aan, dat een stinkende mesthoop pal bij je huis in de zomer zachtgezegd geen pretje is?
Hier hebben we een andere oplossing, veel wei over, dus de mest die we uit de paddock halen verspreiden we over de wei. Goed slepen met een klein trekkertje (dure maar mooie dingen) en je ziet er na een poosje niks meer van. :) Dit doen wij altijd in de wei die we op dat moment niet gebruiken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:38

ik zou de mesthoop ook achter de stallen plaatsen ipv ervoorm dan heb je er minder last van en heb je beter uitzicht, namelijk de stallen ipv de mesthoop