Wat vinden jullie van deze stal? Tips/suggesties zijn welkom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

Wat vinden jullie van deze stal? Tips/suggesties zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:59

Hallo allemaal,

ik ben bezig met een nieuwe locatie voor een stal (in N-H). Nu ben ik aan het nadenken over de opzet en ik hoor graag wat jullie van de volgende stalling vinden. (Let wel, de stalling is gericht op sportpaarden). Het is een hele waslijst!

1. 16 (waarvan 2 voor mijzelf, dus 14 voor pension) ruime, luxe boxen (4x3); allen met een staldeur aan de achterzijde + opening in voorfront;
2. Elke box bevat een multi-feeder, waardoor op vaste tijdstippen kleine porties voer kan worden gegeven;
3. Elke box bevat een veilige hooibak (slowfeeder) waar de hele dag hooi uit kan worden gegeten (met fijnere mazen wanneer paard niet te veel hooi mag hebben of te snel eet);
4. Aan elke twee boxen grenst een paddock van 6x12 meter die overdekt is (lichtdoorlatende platen);
5. De paarden worden dagelijks om 13.00 uur gewisseld van paddock, zodat ze beiden een halve etmaal (per etmaal) gebruik kunnen maken van de paddock. Daarbij heeft het paard de keuze om in de stal of de paddock te staan aangezien de staldeur dan open staat;
6. Doordat de paddock overdekt is (maar zijwanden open en lichtdoorlatend dak), kan het paard hier het hele jaar gebruik van maken ongeacht het weer (regen, sneeuw, vorst) + paddock bevat veilige, dichte omheining (dus niet die enge stalen omheining die je veel in Duitsland ziet).
7. Stapmolen; wordt het paard desgewenst elke dag een uur ingezet (voor of na 13.00 uur afhankelijk van of het paard dan in de paddock staat);
8. 20x60 Agterberg buitenbaan;
9. 20x40 Agterberg binnenbaan is optioneel (er staat al een hele nette, geisoleerde 20x40m loods die nu voor andere doeleinden wordt gebruikt. Hoeveel extra ben je bereid om per maand voor de binnenbak te betalen? <<provincie N-H>>)
10. 3 kleine weides waar ze (als het weer/bodem weiland het toelaat) om de beurt in worden gezet. Dit betekent dat ze 2 uur per dag op de wei staan. (Mogelijk kan er meer grond bijgekocht worden, zodat ze langer op het land kunnen. Is dit voor jullie een must als ze ook al heel lang in een ruime paddock kunnen staan + stapmolen?);
11. 2 poetsplaatsen met warm/koud water;
12. Ruime zadelkamer met kasten (is eigen kast een must?);
13. Nette, verwarmde en gezellige kantine;
14. Pensionstalling op basis van volpension; alles wordt gedaan.

De stal heeft een nette en luxe uitstraling en is rustig omdat het erg kleinschalig is.

Welke stalprijs denken jullie dat reeel is? De locatie is midden Noord-Holland. (Dus geen prijzen noemen die bijv. in Groningen worden gehanteerd).

Alvast bedankt!

Manegekind

Re: Wat vinden jullie van deze stal? Tips/suggesties zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:37

die binnenbak zou wel gewaardeerd worden denkik

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:42

Waarom mogen beide paarden niet de hele dag in de paddock met hooi? 2 uurtjes in de wei vind ik echt te weinig. De rest vind ik wel goed. Wat betaal je gemiddeld?
Laatst bijgewerkt door Wesco op 11-01-12 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:43

@Wesco; ze mogen ook tegelijk in de paddock als de eigenaren dat graag willen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:05

Ik zou die paddock zo maken dat die voor elke box apart is en daardoor altijd toegankelijk. Stukje ervan verharden en daar ook (of juist zelfs) slowfeeder met hooi plaatsen. Wel mogelijkheid om paddocks aan elkaar te koppelen al dan niet in combi met doorgang in de boxen die erbij horen zodat paarden elkaar niet klem kunnen zetten (bv zijwanden met schuifdeuren ipv gewone dichte wanden).

Altijd individueel naar buiten kunnen maakt bv uitmesten ook makkelijker, aangezien je dan de boxdeur dicht kan doen en zonder paard in de weg makkelijk kan opstrooien (paarden staan dan ook niet in het stof tijden het opstrooien).

Afgaande op de maat paddock die je aangeeft zijn de boxen 3 breed en 4 diep? Dat zou ik ivm makkelijk draaien in de uitloop (sportpaarden zijn vaak groot) liever andersom zien. Zodat de paddock bij individuele opzet 4 meter breed is. Daarnaast uitgaande van wat ik me van de richtlijnen over huisvesting herinner zit je veiliger met meteen 4x4 boxen. En afhankelijk van de windrichting kan dat ivm inregenen zelfs noodzakelijk zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:08

Graag zou ik idd dan ook zien dat de 2 paarden 24/7 uitloop zouden hebben naar de paddock. Of met de mogelijkheid deze in tweeen te delen als het oorlog zou wezen met andere paarden bv. Maar ze moeten wel kunnen neuzen.
Met 2 uurtjes weidegang (alleen in de zomer als de weer het toelaat) vind ik echt veel te weinig, en is voor mij een dikke -punt.
Vraag betreft het automatische krachtvoer systeem, ben je dan verplicht om aan jullie voorgeschreven voor te voldoen. Of maakt het niet uit wat je voert, weet nl niet hoe dat werkt. Want persoonlijk ben ik liever vrij in hetgene wat ik wil voeren aan m'n paardje.
Stapmolen is in mijn geval dan overbodig als ze lekker (samen) de gehele dag in de paddock zouden lopen.
Binnenbak is wel een extra luxe hihi, afhankelijk van de kosten zou ik er wel of geen gebruik van maken. Ben nu een goede buitenbak gewend die het hele jaar te rijden is.
Kantine is ook een extra luxe wat mij betreft. Tuurlijk is het lekker dat je even rustig wat kan drinken na zware arbeid, maar een simpele koffietafel voldoet in mijn ogen ook prima.

Maar ben wel benieuwd naar de stallingsprijs

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:18

- Zo te horen is extra weiland erbij dus echt een must en moet dat geregeld worden.

- Elke box met een individuele paddock (dus 4x12) is ook een optie. Dan worden inderdaad de boxen 4 meter breed en dan is 4x4 een goede optie. Aangezien de paddocks overkapt zijn wordt dit wel een meer kostbare oplossing. Is 4 meter breed voor het rollen niet wat krap?

- Voersysteem betekent dat er bij elke box een automaat komt waar voer uitkomt rollen (je kunt zelf de hoeveelheid per voerbeurt kiezen, apparaat kan per etmaal maximaal 8 voerbeurten aan). Het is mogelijk om je eigen voer te nemen.

Nog even ter informatie over de paddock. De paarden kunnen gewoon neuzen met elkaar. Alleen de onderzijde (wanden) zijn dicht, dus geen planken/spijlen waar ze met hun benen in kunnen komen.

@ Kiki; wat vind jij een reële prijs?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:19

@Wesco; prijs weet ik nog niet zo goed; ik ben het allemaal nog aan het berekenen. Is in ieder geval de hogere prijsklasse.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:29

Klinkt bij mij als een topstal, maar puur om die 2 uurtjes wei in de zomer zou ik erop afknappen. Als er meer grond geregeld kan worden zou ik dat zeker doen en dan lijkt het me echt een hoogwaardige pensionstalling, vooral in Noord-Holland.

Qua stal zou ik wel inderdaad liever 4x4 zien en dan beide paarden gewoon 24/7 toegang tot de paddock (4x12 is toch net een lekker stukje om erbij te hebben voor een paard).

Als er dus meer weidegang (in groep en op groter oppervlakte) geregeld kan worden en de stal/paddock iets verbeterd wordt, ga je in N-H toch zeker wel rond de.. €600,- gaan denken? Weet zelf niet zo goed wat rendabel is in N-H :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:31

kun je niet werken met een paddock per twee stallen en ze er gewoon samen inlaten? ik lees hier wel dat er neuscontact kan zijn, maar dat ze nooit écht samen kunnen staan?
ik zou dan liever opteren met 1 paddock per 2 of 4 stallen, (als je per 2 neemt heb je een paddock van 8*12, per vier een paddock van 16*12) en ze dan snachts gewoon op stal te zetten, of werken met draaibare omheiningen (of een stroomdraadje ertussen) zodat ze dan snachts hun eigen stal met eigen paddock krijgen.
weidegang zou ik ook te weinig vinden, niet perse kwa weide, maar wel meer dat de paarden toch dagelijks eens écht hun benen moeten kunnen strekken in vrijheid ...

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:42

@BaileyMix Stallingsprijs zal wel veel lager liggen hoor;ergens rond de 370-420 (als alles geregeld wordt);

@Duhelo meerdere per paddock is ook mogelijk, maar vaak willen mensen dat liever niet ivm blessures e.d. Dat is dus een afweging die gemaakt moet worden. Uiteraard kunnen ze samen op het weiland, helemaal als er meer weiland bij komt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:47

Heb je al nagedacht of je de stal wel gevuld gaat krijgen? Oftewel, ga je uit de kosten komen? Ik vind de prijs erg hoog, zelfs met alle luxe die je in gedachten hebt. Zou jammer zijn als je het hele spul hebt gebouwd en je krijgt de stal niet vol en daarmee niet genoeg inkomsten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:48

Er zijn al best veel van dit soort pensionstallen en ze komen niet echt vol heb ik gemerkt....

Steek je licht eens op bij http://www.27ranch.be dat is een moderne nieuwe manier van paarden huisvesten waar steeds meer vraag naar komt, dat wordt echt de toekomst! Daar is schreeuwende behoefte aan! Paardvriendelijk huisvesten maar mét de luxe van een binnenbak etc.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:49

Precies Arabesk, dat is wat ik bedoel. Er zijn er al meer, ook die wat minder luxe zijn, en die zijn ook niet vol. Als ik naar je prijs kijk en dat vergelijk met de prijzen die hier in het midden van het land gevraagd worden, moet ik even slikken.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:51

hangt echt heel erg af van waar in noordholland...
ik zelf betaal 130 met rijbak die altijd te rijden is enz enz.
nog geen 30 min verder rijden (waar ik werk= Beemster) zitten ze op 325
is ook all in alleen geen stapmolen.

randstad enz word al duurder en bij het strand/bos zitten er zo veel dat die ook meestal rond de 200 liggen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:51

connepon85 schreef:
@BaileyMix Stallingsprijs zal wel veel lager liggen hoor;ergens rond de 370-420 (als alles geregeld wordt);

@Duhelo meerdere per paddock is ook mogelijk, maar vaak willen mensen dat liever niet ivm blessures e.d. Dat is dus een afweging die gemaakt moet worden. Uiteraard kunnen ze samen op het weiland, helemaal als er meer weiland bij komt.

als je dan investeert, kun je overwegen om te werken met makkelijk verwijderbare tussenschotten.
ik persoonlijk zou dan gewoon werken met een soort van stroomdraadje (uiteraard veilig). Of in ieder omheining twee poorten steken oid.(een aan het begin tegen de stal, en een aan het einde, zo kunnen de paarden redelijk rennen, en elkaar niet in een hoek drijven.
Zodat je zelf naar behoefte kunt paddocks openen of sluiten

edit: 600 euro zou ik er ook absoluut niet voor over hebben (kan ik niet eens betalen ook), maar ik zou deze huisvesting dan ook niet willen voor mijn paarden ...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:54

Het idee op zich is wel goed, al ben ik benieuwd of je alles kan realiseren zoals jouw wensen zijn.
De stapmolen is leuk, maar een uur in de stapmolen is volgens mij te lang. OP de stal waar ik werk, gaan ze maximaal een half uur in de molen.
Voor mensen met sportpaarden is een binnenbak denk ik wel redelijk belangrijk.
Ik vind 2 uurtjes weidegang wel kort, ook al staan ze lang in de paddock. Maar een paddock is toch iets anders als weidegang.
Je kan natuurlijk zorgen dat als je een stal huurt daar ook een kast bij krijgt. Je kan de mensen zelf een kast mee laten nemen, maar dan krijg je allemaal verschillende maten en soorten.
En de stalprijs? Ik weet wel dat mijn portemonnee dit niet aan kan, maar vanaf 350 euro is dat redelijk reëel.
O ja, plek om trailers te stallen kan ook handig zijn.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:56

lijkt mij een goede en leuke stalling, alleen in welke plaats is het precies ?
en zomers zou ik 24/7 het weiland beschikbaar stellen..
uur in de stapmolen vind ik ook wel lang.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:01

na de link van arabesk te bekijken denk ik dat dit een betere optie zou zijn voor de TS.
Bied een stal aan waar de paarden met sociaal contact kunnen buitenstaan en paard zijn, maar mét luxe voor de ruiter (binnenbak, kantine, eventueel een uit de wei haal service, ed), en PING!
Daarnaast: groepsstalling opmaken, bobcat aanschaffen, en je kunt alles machinaal mesten en voeren!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:03

De stal waar ik sta http://www.4horses.be is een topstal...
Hier is enorm veel vraag na...

paardvriendelijk je paard houden maar wel met binnenbak,roundpen,all-in service,groe buitenbak

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:04

Zijn er uitrijmogelijkheden? Dat weegt ook wel mee denk ik...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:06

Ik vind het belangrijk dat mijn paard veel buiten komt met soortgenoten (zonder draadjes ertussen) en dat hij daar ook de ruimte heeft om lekker zijn benen te strekken. Dat mis ik hier wel. Het zou voor mij de reden zijn om niet voor deze stal te kiezen, ondanks dat ik de verdere faciliteiten prima vind.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:11

Ik ken eerlijk gezegd geen stallen in Noord-Holland die en faciliteiten bieden voor een optimale training (Agterberg bodem binnen en buiten), en de mogelijkheid bieden dat ze een ruime (overdekte) uitloop hebben. Voor sportstallen is dat namelijk schaars.

Op veel stallen is er wel een mogelijkheid dat ze in een paddock komen, maar als je bekijkt hoeveel paarden er staan ten opzichte van het aantal paddocks, kom je vaak op maximaal 1 uur per dag uit...

@arabesk ziet er interessant uit, maar ik denk dat veel eigenaren van (dure) sportpaarden dit niet graag willen.

@duhelo; 600 euro is ook niet de prijs die ik zou vragen, maar is een prijs die iemand anders noemde. Zelf denk ik eerder aan 370/420 om uit de kosten te kunnen komen. Dit is de prijs met meer weidegang. Vergelijkbare prijzen zie ik bij mij in de buurt voor veel minder service. (wel goede binnenbak, maar 1 uur in paddock of stapmolen in de winter en zomers overdag weidegang + minder voerbeurten).

@sheela/dominiquesr minder in stapmolen kan uiteraard.

@superrizzo ziet er mooi uit, maar toch heb ik mijn twijfels over groepsstalling e.d. Ik zou dat bijvoorbeeld met mijn paarden niet aandurven en zo zijn er veel mensen in mijn omgeving.

@am_vanes m.b.t. uitrijmogelijkheden; er is geen bos of afgesloten natuurgebied ofzoiets. Wel is er een rustige weg waar je goed kunt rijden en vlakbij een rustig gebied zit. Dus er zijn wel mogelijkheden.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:11

BTW top dat jullie zoveel reacties geven :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:14

Ik betaal 190 euro.
En mijn paard staat de hele dag op een groot land. (in groepen van min 2 max 4
Versder op de slowfeeder na heb ik precies de zelfde facaliteiten!