ervaringen met uncle jimmy's hanging balls en Lickit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

ervaringen met uncle jimmy's hanging balls en Lickit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 18:36

hey bokkers..

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met Uncle jimmy's hanging balls?

Mijn paard heeft een himalaya liksteen, maar ik wil hem wat meer geven in zijn stal..
nu zat ik te denken aan een likit houder, want daar kan je schijnbaar ook appels in doen als hij eenmaal leeg is.. Echter hoor/lees ik ook vaak genoeg dat paarden ze snel zat zijn of breken (?!)
Daarnaast heb je natuurlijk ook de jolly bal, maar heb begrepen dat paarden deze ook snel zat zijn.. (?)
Nu heb ik op YT verschillende filmpjes gezien van de uncle jimmy's hanging balls.. en ben heel benieud naar de ervaringen hiervan. Mijn paard is nogal een slopert :+ dus ik zie dat ding zo breken en dan eet hij alles in een keer op.. is dat ook zo!

hoor heel graag van jullie +:)+

Merci :Y)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:37

sorry maar moest zo lachen om je titel uncle jimmy's hanging balls en lickit.
sorry maar het klinkt heel fout! :')

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:43

:)) wat een geweldige reactie. Ik had ook zo'n lick-it maar mijn paard vond hem te hard en heb hem uiteindelijk weg moeten gooien.

Rchell

Re: ervaringen met uncle jimmy's hanging balls en Lickit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 18:55

ja sorry.. euhm.. hij was niet express? }> }>

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:00

Mijn paard vond hem geweldig. Flauwe was wel dat hij aan het wisselen was en omdat het ding vrij hard is en hij er behoorlijk fanatiek op aan het bijten was hij nog meer last van zn tandvlees had. Het voordeel vond ik dat hij suikervrij is. Paard heeft er behoorlijk wat uurtjes plezier van gehad door de hardheid. Je kunt anders ook eerst een kleintje voor een likit proberen, deze kun je gewoon met een touwtje ophangen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:06

je bedoeld de ball? goed om te weten.. mijn paard is net behandeld aan zn tanden en zo goed als uitgewisseld, vandaar dat hij het nu krijgt.. neem aan dat je dus de 'groene' variant (suikervrij) heb geprobeerd?

hing hij los of tegen de stalwand aan? want ben benieuwd of hij makkelijk kapot kan tegen bijv de stalwand/ tralies..

Enne.. worden ze met eten gewoon steeds kleiner? ben heel benieuwd hoe je zoiets "op" krijgt.. niet dat hij breekt en je paard ineens alles te eten krijgt..?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:09

Hoi,
Ik heb nu 2x de lick it voor mijn paard gehaald, deze vind hij erg lekker! De gewone lick its eet hij niet. Hij had hem alleen wel binnen een week op. Nu hangt de lick it ook tegen de tralies aan, ik denk dat als hij vrij hangt dat ze er best lang mee kunnen doen. Ze zijn idd een stuk harder dan de gewone lick it.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:14

@samo ik volg je niet.. welke lickit eet hij wel en welke niet?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:16

Haha sorry. De Uncle Jimmy's vindt hij heerlijk! En de gewone Lick it (groene, roze weet niet van welk merk die zijn) die raakt hij niet aan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:17

lickit is pure suiker, gewoon gestolde siroop en daarmee dus absoluut niet gezond voor een paard.

de hanging balls mogen dan 'suikervrij' genoemd worden, maar zijn dit niet. ze barsten van het zetmeel en zetmeel wordt eenmaal in het paardenlichaam omgezet in suiker. suikervrij is populair in paardenland omdat gebleken is dat steeds meer paarden problemen krijgen met de torenhoge suikergehaltes die vaak in voeding zit. door 'suikervrij' op de verpakking te zetten houden ze gewoon klanten voor de gek die niet de kennis in huis hebben om daar doorheen te prikken. is gewoon allemaal marketing.

beide 'speeltjes' zijn dus NIET gezond voor je paard en zou ik daarom persoonlijk ook NOOIT aanraden. waarom heeft je paard speeltjes nodig? komt hij niet buiten, verveelt hij zich etc?
wat ik zou kiezen is een extra fijnmazig hooinet zodat hij lekker lang met zijn hooi bezig is. dit past bij het natuurlijke verteringsstelsel van een paard en bij zijn natuurlijke eetgedrag.

wat ook leuke bezigheidstherapie is zijn bepaalde soorten takken. goed voor de tanden en ook voor het verteringsstelsel. wilgentakken, berkentakken en bijvoorbeeld eikentakken vinden de meeste paarden een groot succes.

overigens heeft je paard er een reden voor dat hij de himalayasteen niet of weinig gebruikt. van nature zal een paard iets dergelijks nooit meer gebruiken dan echt nodig is. pas als mensen smaakjes gaan toevoegen die het paard misleiden (zoals gebeurt bij lickits en hanginballs) zal hij ze buitensporig veel gaan gebruiken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:17

lovelucydan schreef:
sorry maar moest zo lachen om je titel uncle jimmy's hanging balls en lickit.
sorry maar het klinkt heel fout! :')

hahaha same here _/-\o_ :')

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:25

A dirty mind is a joy forever :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:36

Ik was vanmiddag in een ruiterzaak en zag zo'n bal liggen (of een variant daarvan) en vroeg al of hij voor de paarden was of voor de vogeltjes die op stal rondvliegen.

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:41

Hier is de lick-it na zeker een jaar tijd ein-de-lijk een succes. Hij moet gewoon op de juiste plek hangen en daar moest ik wat mee experimenteren. Leuke van de lik-it is juist dat hij mooi hard is, en dat rasechte slopers (zoals de mijne) en niet in kunnen bijten :D.
Uncle Jimmy's hanging balls heb ik geen ervaring mee... :') en dat wou ik graag zo houden :P

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:34

ik heb een Licket, vind m erg fijn!

Lanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:38

Ik heb die lickit aan mijn ruif gehangen en hij hing alsnog vrij los. Ze heeft er in totaal een halve dag meegedaan. Ik weet niet of dat zo gezond voor haar is...

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:47

Mijn shet heeft de Happy snacker in haar stal hangen.
http://www.paardendrogist.nl/product/182/188/happy_snacker/126560/

Hier kreeg ik gratis een Big Tastie appelsmaak bij maar deze geef ik NOOIT meer!
Ze had het binnen twee dagen op en was toen zo ontzettend hyper!
Logisch ook van al die suikers...

Ik heb nu in de Happy Snacker een Big Tastie Himalaya in hangen.

Ook heeft ze nog een Jolly Ball in haar stal.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:48

Mijn paard beide gegeven toen hij 3 maanden boxrust moest, vooral met het idee dat hij ermee kon spelen (de bal). Hij vond geen van beide leuk en likte/at er niets van. Ook onze pony hoefde het niet. Denk dat het per paard verschilt wat ze leuk en lekker vinden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:21

Lanou schreef:
Ik heb die lickit aan mijn ruif gehangen en hij hing alsnog vrij los. Ze heeft er in totaal een halve dag meegedaan. Ik weet niet of dat zo gezond voor haar is...

nee dat is niet gezond voor haar, lees ook mijn eerdere post. je kunt 'm dan net zo goed een doos suikerklontjes voeren.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:02

de lickit versie hiervan had mijn paard binnen een half uur op! Dus dat lijkt me niet echt helemaal gezond. Een vriendin van me had de bal voor haar paard en deze was ook vrij snel op binnen een week ongeveer.

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:30

Mijn paardje doet nooit iets met speelgoed of ballen in zijn stal. De lickit raakt hij niet eens aan... Ik vond die van uncle Jimmy zo duur, maar omdat hij een tijd terug noodgedwongen op vlas moest staan en dus niks te doen had als zijn hooi op was heb ik er toch maar 1 besteld. Ik had hem iets te dicht bij de wand gehangen, dus na twee dagen was hij op hahaha. Hij heeft met kerst een nieuwe gekregen, en die heb ik nu helemaal los in zijn box hangen. Nou meneer is er helemaal blij mee! Hij speelt ermee, snoept ervan, en heeft er een hoop plezier van! Hij hangt nu ruim 3 weken en hij is nu bijna op de helft. Ze kunnen hem niet vastpakken als hij los hangt, dus ze doen er echt hun best voor. Ik heb ook de suikervrije variant, en ondanks dat hij best prijzig is voor een snoepbal vind ik het het geld waard!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 15:52

extasy: mag ik vragen hoe je hem nu hebt hangen? mijn paard komt in een traliebox te staan van 3,5 x3,5 en de helft van zijn deur is open (als je de volledige voorkant bekijkt is er dus een kwart wat hij volledig open heeft).. vind het nl niet heel voordelig om aan te schaffen en hoop dat hij dan 'vrij' genoeg hangt dat hij er niet te veel van binnenkrijgt :+

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:02

Met de likit doet mijn paard niks!

Die hanging balls vind hij geweldig.
Ik bestel wel de goedkopere van de paardendrogist.

Ik span een touwtje boven mijn box langs.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 16:05

Helemaal leuk Kelly :D en wat een leuke knol.. Ik denk dat die van mij er dus ook zo op gaat reageren.. Ik hoop alleen dat ik em in de deuropening kwijt kan.. Ik heb zelf al gedacht aan een touwtje boven zijn box, maar volgens mij bungeld dat ding nog extra dan..
Laat jij em ook gewoon hangen of laat je hem er even mee spelen en haal je em dan weer weg?
En hoe lang doet hij ermee?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:17

Ik laat hem hangen.
Verschilt een beetje hoe goed ik hem vastmaak..
Als ik hem te los doe dan schuift hij hem naar de kant en is hij met 2 dagen verdwenen haha
Anders gaat hij wel een stuk langer mee.