Stalling opzeggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paropaard

Stalling opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:25

Hallo allemaal,
Ik heb gister mijn stalling op gezegt. Ik ga hier weg om dat ik iets dichterbij heb kunnen vinden.
Het is natuurlijka al moeilijk genoeg om je stalling op te zeggen maar nu komt het volgende probleem.
Ik kan per 1 februari naar de nieuw stal. Ik heb gister opgezegt dus dan reken ik een maand opzeg termein dan zou ik dus 9 Februari naar de nieuwe stal kunnen. De eigenaar van mijn huidige stalling wil dat ik maarliefs tot 1 MAART naar blijf staan en zegt dat ik dat verpicht ben.
Wat vinden jullie. Ik heb trouwens geen crontact gerekend.

Anne.

Re: Stalling opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:26

Als je geen contract hebt getekend ben je nergens toe verplicht ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:27

Nou volgens mij ben je helemaal niks verplicht maar had het handiger geweest als je echt voor de eerste van januari had opgezegd want nu is het niet precies een maand.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:28

Het is gebruikelijk dat je een kalendermaand van te voren op zegt. dus je had eigenlijk 31 december op moeten zeggen. Je betaald toch ook voor de 1ste altijd? of zijn daar geen afspraken over. Hoe het juridisch zit durf ik je niet te vertellen maar wat je stalhouder beweerd is wel gebruikelijk.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:29

Nou hij kan je natuurlijk niet verplichten te blijven staan..dat is onzin.
Als er een maand opzeg termijn is, wat heel gebruikelijk is, zou je wel het stallingsgeld van
februarie moeten voldoen..

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:31

Wel of geen contract.. Een mondelinge overeenkomst lijkt mij ook geldig? Weet niet of dat klopt?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:37

Ik zat met het zelfde, alleen heb ik een hele coulante stalhouder.. Sommige rekenen een kalendermaand, maar dat zou hij/zij dan bij voorbaat hebben moeten melden. een maand opzegtermijn is gebruikelijk, maar vaak is idd een maand, een maand (bij de meeste stallen)..
Mondelinge overeenkomst is idd ook bindend.. wat is er je verteld toen je er kwam te staan?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:38

bij ons zijn er geen afspraken gemaakt over het opzeg termijn. al vind ik het wel erg onbeschoft als je ineens je stalling opzegt en die zelfde dag ook weggaat. maar een maand is vaak wel normaal kwa opzeg termijn. en als er mondeling niks is afgesproken en ook niks op papier is gezet dan mag je volgens mij gewoon gaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:40

Een mondelinge afspraak is net zo bindend als een contract. Óók als je contant betaald, want in tegenstelling tot wat graag geloofd wordt op bokt maakt dat niet automatisch dat je er zwart staat.

Je betaald per maand, dan heb je ook een maand opzeg termijn, en dat gaat idd per kalendermaand. Als je stalhouder coulant is laat hij je gewoon 9 dagen februari betalen en dan gaan. Anders kun je eventueel vragen of je voor februari alleen de kale huur (dus zonder stro, hooi etc) mag betalen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:42

Het ligt er idd aan wat de afspraken zijn(mondeling of schriftelijk). Maar ik vind een kalendermaand ook normaal om aan te houden eerlijk gezegd. Ik zou er gewoon nog eens over praten of er niet toch wat te regelen valt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:46

Anne. schreef:
Als je geen contract hebt getekend ben je nergens toe verplicht ;)

Dan hoefde de staleigenaar ook het paard niet te voeren..... want ja, je hebt nu eenmaal geen contract. :+

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:48

Alweer 1! := Er zijn hier al meerdere topics over!

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:55

Meestal is dit gebruikelijk

De opzegging dient schriftelijk te geschieden met inachtneming van een opzegtermijn van één kalendermaand en opzegging voor de 1e van de maand.

Maarja je kan natuurlijk eerder weggaan en met ruzie achterblijven
Of gewoon blijven staan en dan terug kunnen komen als het op je andere stal niet bevalt

Succes
Laatst bijgewerkt door ardech op 10-01-12 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:01

als je maandelijks, voor de 1e van de maand betaalde, dan ben je verplicht ook voor de 1e van de maand op te zeggen (had je dus voor 1 januari moeten doen). Ook als er geen contract is...

De staleigenaar heeft dus gelijk, je moet ook de maand februari nog betalen (je hebt namelijk voor 1 februari opgezegd en niet voor 1 januari).

Het is dus afhankelijk van het tijdstip en de termijn van de betaling, als je bv eens in de twee weken betaalde, heb je ook twee weken opzegtermijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:04

Je zit gewoon met dubbele kosten het zij zo. Ik ga vanaf 1 feb ook naar een nieuwe stal en begin januari pas opgezegd. Ik had het geluk dat ik dan weg mocht anders zaten we met dubbele kosten, maar hadden we sowieso voor moeten opdraaien. Betaal voor feb, en ga per 1 feb naar de nieuwe stal. (vraag om kale huur) dus zonder brok/stro/hooi. Alleen de box

paropaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 19:23

Hallo allemaal,
Bedankt voor alle reacties.
Helaas ben ik dus verplicht tot maart te blijven ik hoop dat m'n stal eigenaar nog een beetje bij draait.
Bedankt allemaal!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:24

paropaard schreef:
Hallo allemaal,
Bedankt voor alle reacties.
Helaas ben ik dus verplicht tot maart te blijven ik hoop dat m'n stal eigenaar nog een beetje bij draait.
Bedankt allemaal!!

Ga je nou per 1 maart naar je nieuwe stal? Doen die niet moeilijk? Bij mijn stal kon het nietnvanaf 1 maart (iemand anders had ook interesse, en ja zaken zijn zaken)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:27

Heey!
Dit zelfde had *ik noem geen naam hier* ook. zij heeft nog een bedrag betaald voor die maand die ze er had moeten staan en is wel gewoon eerder weg gegaan. Als je je paard meeneem kan ze dat niet voorkomen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:27

je bent niet verplicht om te blijven
je bent verplicht om tot 1 maart te betalen ;)
je kan altijd eerder weg, alleen zit je dan een maand met dubbele lasten :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:30

Mri schreef:
je bent niet verplicht om te blijven
je bent verplicht om tot 1 maart te betalen ;)
je kan altijd eerder weg, alleen zit je dan een maand met dubbele lasten :)

Klopt.
Wel kun je vaak (in goed overleg) afspreken dat je de laatste maand (als je paard er niet meer staat) minder stalgeld betaald, omdat je dan geen stro/hooi/voer kosten hebt.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:33

kijk of je kunt regelen dat je per 1 februari weggaat maar tot 1 maart kale stalhuur betaalt (dat is ALLEEN de boxhuur) dit is per regio verschillend maar is zo rond de 75-100 euro

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:47

Een kalendermaand opzegtermijn is heel gebruikelijk. De stalhouder wil de stal ook weer graag gevuld zien en zo heeft hij ook de kans deze weer te verhuren zonder leegstand.
Wat je kan proberen is om per 1 februari te verhuizen en de laatste maand alleen kale stalhuur te betalen, misschien gaat je stalhouder daarmee akkoord.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:49

Het is verstandig om eerst naar je opzegtermijn te informeren voordat je opzegt, cq een nieuwe stal gaat huren :j

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:51

Ik en mijn vriendin hebben precies hetzelfde. Nou heb ik toevallig net een a4-tje met regels gevonden en daar staat niks in over lopende maand + maand opzegtermijn. Er staat dat er een maand van tevoren opgezegd moet worden. Lijkt mij dat wij in ons recht staan om per 9 februari weg te gaan.
Een andere vriendin van mij had dit ook vorige maand en toen zij hem hiermee confronteerde had ie ook weinig te zeggen. Tevens zijn andere mensen die in de lopende maand opgezegd hebben ook gewoon weggegaan, zelfs zonder een maand.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:52

Aan de ene kant heb je geen contract ( ik had een staleigenaar die toen ik vroeg of het opzegtermijn 1 maand was zei: Ik heb geen contract dus je kan weggaan wanneer je wilt. Stond wel weer tegenover dat hij mensen zei dat ze overmorgen weg moesten zijn ), aan de andere kant is 1 maand wel gebruikelijk, maar je hebt begin januari opgezegd...dus beetje coulant zou het wel zijn als je 1 febr. weg zou kunnen. Of alleen boxgeld van 1 febr. tot 1 maart hoeft te betalen. Voor hetzelfde geld heeft hij 1 februari al een nieuwe klant voor de lege box.

Moet je nu ook voor die andere stal betalen om hem aan te houden tot 1 maart?
Laatst bijgewerkt door Bazinga op 10-01-12 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt