breekkracht en ohm koord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

breekkracht en ohm koord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:50

Ik wil mijn draad vernieuwen, ik verlies ergens steeds stroom, en heb 3 soorten koord door elkaar
Nu heb ik zowieso koord nodig voor minimaal 1300 meter omheining.
Overal zie ik een andere ohm/ meter en breekkracht
wat kan ik het beste gebruiken
hoe minder ohm, hoe meer stroom erop staat, maar wat is het minimale wat ik nodig heb?
En welke breekkracht?

het koord wat ik op het oog heb is gevlochten, heeft een ohm/ m van 0,23 en een breekkracht van 125 kg ( erg laag maart is het genoeg?)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:48

Afhankelijk van de stokmaat en gewicht van je paarden kan 125kg genoeg zijn. Ik heb hier met 2 D's breed lint met 345kg en dat vindt ik eigenlijk wel het minimum. De tussendraden (2 van de 4) zijn dun schapendraad en die mogen stuk bij problemen, het lint is echt om ze binnen te houden, dunne draadje om te voorkomen dat ze hoofd erdoor steken.

Ohm wil je zo laag mogelijk hebben, want hoe lager hoe makkelijker de stroom er door gaat en dus hoe beter de "klap" mocht een paard het gaan testen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:32

3/4e deel van de wei is omheind met gaas en hekwerk, 1 kant is open, hier staan ze alleen in de winter op
en is 3 draden hoog.
ik heb een A, D en E.

Ik heb al jarenlang koord, maar heb eerlijk gezegd nog nooit gelet op het ohm en de breekkracht
Bij de boerenbond waar ik dit gehaald heb hadden ze maar 1 soort en die heb ik gebruikt.
Later heb ik meer draden bijgemaakt ivm de kleine pony en een ander merk gekocht heb omdat de gallanger draad heel snel rafelde.

Nog steeds had ik weinig spanning en heb een sterkere accu gekocht ( helaas geen netstroon aanwezig)
ik wil nu dus alles vervangen, en dan meteen goede draad gebruiken en extra aardepin gebruiken
Zeker nu ik gezien heb dat veel draad maar geschikt is tot 500 meter omheining wil ik het zeker voor het onzekere.

vandaag ben ik terug gegaan naar de boerenbond om te kijken naar de draad die ik heb, maar de afstand staat nergens vermeld en konden ze mij ook niet vertellen. ik denk dus, gezien de lage stroomspanning dat dit niet geschikt is voor lange omheiding.
Nooit geweten dat er zoveel verschil inzat in dezelfde uitziende draad.

Wat moet ik nu voor breekkracht pakken? Hoe hoger de breekkracht, hoe hoger het ohm is valt me op, een middenweg zoeken dan maar?

Ik moet trouwens wel zeggen dat ze behalve onder de tussendraad in de zomer met strookbegrazing, niet echt hebben geklooit bij de draden, zelfs niet als er weinig op staat

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:40

Lynn_Nikita schreef:
Wat moet ik nu voor breekkracht pakken? Hoe hoger de breekkracht, hoe hoger het ohm is valt me op, een middenweg zoeken dan maar?

Ik moet trouwens wel zeggen dat ze behalve onder de tussendraad in de zomer met strookbegrazing, niet echt hebben geklooit bij de draden, zelfs niet als er weinig op staat

Middenweg inderdaad, al is het verband niet zo simpel, hoogste ohm hier heeft mijn dunste draadje met laagste breekkracht. Denk dat er wel op dit punt een verband is tussen prijs en ohm/breekkracht.

Ik zou zeggen qua breekkracht toch rond 300kg.

Lynn_Nikita

Re: breekkracht en ohm koord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:50

nou, mocht je je vervelen.......

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:52

Ècht binnenhouden doe je niet met draad, ze kunnen er altijd wel doorheen. De kunst is dat ze binnen wìllen blijven, door bijvoorbeeld te zorgen voor goede stroom op het draad (en uiteraard het ze fijn mogelijk maken binnen de omheining ;) ). Je wilt niet dat je hele omheining openligt als er eentje 'per ongeluk' even achter het draad haakt met rollen ofzo, maar toch heb ik liever een lagere trekkracht zodat je minder erge draadwonden hebt als er eentje tòch vast komt te zitten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 13:55

Maar bij hoeveel kg is dat dan?
Te hoog is gevaarlijk, te laag ook want dan knapt het te snel
Maar wanneer is het nu te hoog of te laag? Bij hoeveel kg?