Winter in de paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Winter in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:43

Ideaalbeeld; paarden zoveel mogelijk uren buiten. Minstens 4 uur wordt nu een beetje als norm gehouden, en dat hanteer ik ook al een tijdje bij mij op stal. Ik heb niet echt veel mogelijkheden, moet een hoop bewegen om mijn paarden toch uren genoeg buiten te laten lopen. Ze staan in een bak, met hooi. En als het even kan probeer ik minstens 4 uren aan te houden. Soms is het meer. Soms is het minder (slecht weer bijvoorbeeld).
Nu is dat voor mijn gevoel een stuk fijner. De paarden lijken het ook heerlijk te vinden. Maar.... ze doen echt geen flikker :o
Eerst gaan ze meestal aan het hooi (staan ze dus stil). Met een beetje geluk hebben ze last van het gevoel dat 'het gras altijd groener is bij de buren' dat ze elkaar dus constant tussen netten afwisselen :+ maar thats it. Vervolgens lopen ze naar de achterste hoek waar ze een beetje aan het staren zijn en aan het slapen. Soms waggelt er eentje naar de andere hoek om zich te ontlasten van wat mest of overtollig water, zo nu en dan scharrelen ze een paar meter om een slok water te nemen, en rollen doen ze 1x en al gelijk in de eerste minuten. De rest vertoeven ze dus of bij het hooi, of in de hoek achterin.
Nu heb ik niet echt het idee dat ze deze manier van doen naar vinden. Juist niet. Zelfs mijn asociale 'blijf van mijn lijf' merrie lijkt het gezellig te vdinen met haar vriendinnen (als ze maar niet te dichtbij komen) maar echt lichaamsbeweging komen ze dus niet aan.
Helaas heb ik geen weidegang (in de winter), en zijn de wilgentakken inmiddels op en heb ik nog niet een nieuwe lading kunnen vinden. Want grazen bewegen ze toch meer, en ook de takken leek ze meer te triggeren wat meer rond te scharrelen door de bak. Momenteel vinden ze de voorkant op een of andere reden ook al weken eng, dus hun waggel gebied is sowieso kleiner (rare paarden). Inmiddels is het gras net buiten de bak langs de bakrand ook op, jammer voor hen, en dus minder om te gaan zoeken.

Nu heb ik absoluut niet het idee dat ze het naar vinden hoor, en ik blijf ze gewoon minstens 4 uren buiten zetten, maar opzich doen ze niet veel meer dan wat ze op stal zouden doen. Behalve dan wat 'sociaal' contact, iig in het geval van de andere twee paarden, want mijn merrie is helaas niet gezellig qua lichamelijk contact. Maar ze kunnen lekker rond kijken, de wind door hun hoofd, frisse lucht, lekker rollen in het zand etc. En ondanks dat ze niet veel bewegen zijn haar eventuele stalbenen wel binnen no time weg. Oh, mijn shet kan nog wel eens een schetenbom laten ontploffen met wat schijnbewegingen door de bak, maar dat komt niet veel voor (wel met wind bv :+)

Hoe zijn jullie paarden eigenlijk in de winter in de paddock? Ook zo ontzettend passief, of wat meer aan het rondlopen en scharrelen?

friesiszwart

Re: Winter in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:54

heel verschillend, vandaag hebben de ruinen aan een stuk door lopen rennen, bokken en steigeren tegen elkaar op. De merries stonden vandaag zoals jij omschrijft. Morgen zal dit wellicht weer heel anders zijn. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat de paarden veel sociaal kontakt met elkaar kunnen hebben en lekker buiten staan. Alles beter dan in een 3x3 stal.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:03

Hier gaan de paarden tussen 7.30 en 9 afhankelijk wie er buiten zet) naar buiten en rond 16.00 weer naar binnen. Ook hier staan ze met de winter in de paddock.
En idd zie je bij ons vaak precies hetzelfde hoor. Af en toe zie je er een paar even uit hun plaat gaan en dan weer lekker eten of staan te suffen.
Maar heb niet het idee dat ze zich stierlijk vervelen hoor

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:39

Wij hebben het geluk te bezitten over een paddock met een geweldige bodem, die tot nu toe altijd droog is gebleven. Dus daar staan ze nu op, waardoor ze nog altijd 24/7 buiten kunnen staan. Daardoor zijn ze net als in de zomer, lekker wat eten, lekker wat slapen en helaas geen geren of dergelijk :Y)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:46

De meesten staan bij mij ook als slome duikelaars te eten en suffen, met soms een gek halfuurtje en lekker klooien met elkaar. De 2 meest energieke kunnen wel echt uit hun plaat gaan. 2 anderen die de grootste paddock hebben gebruiken ook maar de helft. Kan er makkelijk nog een paddock van maken. Dus ook hier rare paarden.

Met mooi weer staan ze hier ook zo lang mogelijk buiten. Net als bij jou, afhankelijk van het weer. Met die straffe wind en buien van vorige week hebben ze het zo bekeken, maar als het zonnetje schijnt genieten ze echt. Een groepje van 5 staat met schuilstallen 24/7 buiten en er is er maar eentje die binnen in het stro een dutje doet. De anderen komen er alleen een plasje/poepje doen en eten. Voor de rest scharrelen en spelen ze buiten. Hun vind ik wel bewegelijker dan de paarden die alleen overdag buiten komen, op die 2 mafkezen na dan.

En toch zie ik ze liever in het land lopen, maar helaas heb ik nat land en blijft er gewoon niks van over (met alle gevolgen van dien: mok en erger, zandkoliek). Hopelijk is het gauw lente.

RenS312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:48

Hier staan ze ook gewoon te niksen..
Af en toe als der een eigenaar komt willen ze elkaar even treiteren en willen ze er ineens allemaal uit maar voor de rest staan ze ook maar gewoon haha
Ik vind het hoe dan ook fijn want áls ze dan wilt rennen, kan dat ;)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:59

Bij ons doen ze vaak ook niet veel. Ja hebben wel eens gekke dagen, maar ook wel dagen dat ze gewoon voor zich uit kijken.
Beter suffen in de frisse lucht dan op stal, en ach af en toe komt er eens iets voorbij en dan gaan ze allemaal lekker kijken, hebben ze ook weer wat te doen.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:01

Bij ons gebeurt er ook niet veel in paddock. Hoogstens als ze net buiten staan dat er een sprintje getrokken wordt, maar daarna gaan ze hooi eten. Ik merk wel dat als het hooi op is, dat ze gaan vervelen. Elkaar lopen treiteren en de waterbakken omgooien (en vervolgens als speeltje gebruiken). Hebben jullie dat ook? Dat de paarden zich vervelen? En wat doen jullie er tegen?

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:13

Bij ons in de paddock gebeurd ook weinig.
Ze gaan naar buiten rond een uur of 09:00 en weer naar binnen rond 16:00.
Ze staan veel te eten, hebben soms een half uurtje dat ze met elkaar aan het spelen zijn en verder staan ze lekker te suffen.
Toch denk ik dat de paarden zich hiermee prima vermaken en dat ze een stuk gelukkiger zijn dan wanneer ze de hele dag op stal staan.
Nu hebben ze toch nog de ruimte om te bewegen en spelen mochten ze dat willen, dat hebben ze bij een hele dag in de stal staan natuurlijk niet.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:27

Mijn paard staat ook meestal gewoon te luieren of aan het hooi te knabbelen. En elke dag eens goed rollen in de modder.
Soms zie ik hem wel eens 5min gek doen, maar het overgrote deel van de dag doet hij niets. Al heeft hij zijn omgeving wel altijd goed in de gaten, als er wandelaars passeren ofzo heeft hij ze altijd gezien. Soms lijkt hij op zo'n oud dametje dat voor haar raam alles wat er op straat gebeurt in de gaten houdt := Maar hij is er duidelijk gelukkig mee, op stal wordt hij gewoon nerveus en onrustig als ik hem te lang laat staan. Dus hier gaat hij elke dag rond 7u buiten tot 18u ongeveer.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:42

Mijn merrie staat ook vaak te nixen hoor.. Rollen doet ze helemaal nooit,
en de enige beweging die ze maakt is het boos doen naar de paarden naast
haar ( in aparte paddock) maarja ik vind het idee wel fijn dat ze zelf mag weten
of ze gaat rennen/bokken of gaat luieren , ze heeft iig een keus :)

Soms gaat ze wel ff helemaal uit 'r stekker hoor , maar 9 van de 10 keer staat
ze ook in een hoekje te slapen. :')

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:50

Bij ons staan ze ook veelal te pitten samen in de paddocks. Sochtends 9 uur gaan ze naar buiten, is er eten tot eind ochtend, daarna gaan er veel liggen of staan te dutten. Smiddags wat spelen en dan weer om half 5 naar binnen voor de nacht. Verschilt niets met het weiland, behalve dat ze daar de hele dag eten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:51

Bij mij staan de paarden altijd in de paddock(met daaraan de stallen) Ze doen er eigenlijk vrij weining.
Zitten elkaar beetje te klieren of zoeken nog wat hooi maar verder staan ze stil en een beetje te dutten.
Ja afentoe de krijgt mn shetlander het een beetje in zn bol en gaat ie rennen achter de ander aan maar dat is na 5 minuten ook wel over.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:41

Hier doen ze ook niks, ze staan 9 van de 10 keer te slapen. Mijn pony wil nog wel eens voor de grap een ander paard speels bijten of even tegen m aan botsen en dan spelen ze 10 minuten, maar daar is ook wel alles mee gezegd. Toch heb ik wel het idee dat ze het lekker vinden om naar buiten te gaan!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:42

Oh, ik heb niet als enige saaie dozen dus :D Ik vind het jammer dat ze niet op het land kunnen, want dan doen ze toch wat meer. Of ze zich hier vervelen weet ik niet. Ze krijgen wat lekker hooi, maar hebben daarna nog een berg graszaad, dus als ze willen kunnen ze dat ook nog knabbelen. Ze staan gewoon gezellig te suffen. Alleen als ik ze te lang in het donker laat staan merk ik wel dat ze wel ERG graag mee naar stal willen en ze wat nukkiger zijn. Als ik dan aan kom lopen, en ik ga niet hard genoeg volgens mij muts, dan gaat ze nog even snel de rest aanvallen uit frustratie :o Dus ik probeer ze zoveel mogelijk overdag buiten te hebben met daglicht, maar net als vandaag heeft ze pech en staat ze tot vanavond laat buiten omdat ze pas later buiten gingen :(:) Maar ja, dan zien ze ook minder in de trant van; ze kunnen niet lekker in de verte staren naar wandelende mensen etc.

Wat dat betreft zijn ruinen wel leuker, die kunnen nog heerlijk etteren en spelen samen. Dat gebeurd hiet absoluut niet met 3 vrouwen :+

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:29

Bij ons doen ze ook niet echt veel, af en toe een beetje knabbelen aan elkaar, maar ze staan wel graag met zn alle heel dicht bij elkaar te niksen! Vorig jaar kon onze pony niet naar buiten in de winter, maar het verschil is heel duidelijk, toen was het een bommetje die iedere dag wel een paar keer ontplofde onder het zadel of aan de longeerlijn en nu is het een heel relaxed dier waar heel veel mee kan!
En tja, nog even wachten en dan kunnen ze weer lekker de wei op... vind dit een prima tussenoplossing. :)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:54

Soms zijn er dagen dat ze bij ons ook niet veel doen. Ze staan hier van 10 tot 6 buiten, overigens zonder hooi maar wij voeren wel wilgentakken bij.
Gelukkig is mijn haflinger erg speels en heeft hij een speels vriendje. Die staan dus uren met elkaar te klooien en te spelen. *ik hap jou en jij hapt mij spelletjes*
Maar als ik naar de andere paarden van stal kijk dan staan die er inderdaad maar een beetje bij...
Overigens moedigen wij paardenspeeltjes in de paddock ook zeker aan.

En wellicht bewegen ze niet veel maar in hun koppie gebeurd er toch wel genoeg en daar merk je het juist heel erg aan dat ze lekker in de buitenlucht staan :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:29

Bij ons op stal wisselt er erg. Ze staan dan wel met ongeveer 30 paarden in een enorme paddock, dat scheelt misschien. Sommige dagen staan ze allemaal te suffen, andere dagen (vooral als het onstuimig weer is) zijn er toch vaak wel wat aan het rennen en spelen.
Ach ik vind het fijne er gewoon van dat ze lekker kunnen doen waar ze zin in hebben, hebben ze zin om lekker te rennen dan kan dat.
Vind 4 uur paddock en 20 uur stal trouwens wel bizar weinig, maar goed.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:27

Mijn pony staat met een groepje van 7 in een buitenbak, maar ze staan ver in de modder, en scharrelen maar wat rond. Nu heeft m'n pony ook mok, dus loop en rijd ik gewoon elke dag. Vind z'n modderbak als dat bij ons op stal is echt niks!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:37

Ik zie dat gedrag wat jij zegt ook regelmatig bij kennissen in de paddock, paarden staan daar welliswaar zonder eten dus wellicht nog saaier.

Geen idee hoe op te lossen, maar denk meer ruimte, kudde, verschillende leeftijden, speel materiaal (boom takken), slowfeeders etc.

Bij ons lopen ze op 2 ha met zn 5-6 en, staat weinig gras maar zoeken wel (veen bodem, dus geen kans op zand koliek), hebben ook hooi netten hangen maar weinig interesse in. Ze bewegen veel, liggen, rollen etc, ook regelmatig een sprintje, spelen etc.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:50

Toen ik mijn paard nog op de vorige stal had stonden ze met zijn 6-en in de rijbak een paar uurtjes. Hier gingen ze eerst even spelen en daarna ook wat rond snuffelen, aan de zijkant grassprietjes zoeken of dutten. Hier stond ze helaas zonder hooi.

Nu ik haar in een paddock paradise heb staan en ze meer meters heeft qua oppervlakte (heel pad om het weiland heen) zie je toch dat ze meer rond gaan scharrelen. Helemaal achterin is een bult gemaakt, waar ze toch ook wel regelmatig op staan heb ik gehoord. (nog niet gezien helaas hihi). Maar ook hier periodes van lekker suffen en op een kluitje staan met z'n allen, hoort er ook bij. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:59

Wij denken vanuit ons mensen-gedrag: los staan moet rennen zijn, vrijheid blijheid. Maar voor paarden werkt dit heel anders. Terwijl wij denken dat ze staan te "niksen", gebeurt er een hele hoop. Ga maar eens een paar uur langs de bak zitten en je zult zien (voor zover dat waarneembaar is, want het is vaak heel miniem) dat ze voortdurend naar elkaar lopen te seinen met orenspel, oogopslag, lichaamshouding, bijna niet hoorbare geluidjes, snuffelen, etc. Voor paarden zijn deze kleine dingen heel belangrijk, terwijl wij denken dat ze niets doen. Het wisselen van voerplek, zoals TS schreef, is niet zomaar even een ander plaatsje zoeken. Het is de "wisseling van de wacht". Paarden zijn voortdurend alert voor gevaar. Op deze manier houdt steeds iemand anders de boel in de gaten. Het "slapen" van paarden is een teken dat ze elkaar vertrouwen. Ze kunnen even een rustmomentje nemen. Op stal moeten ze zichzelf vaak "beschermen" en is er niet altijd sprake van een uitgebreid rustmoment. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Soms kan een bak of paddock ook te klein zijn om lekker te bewegen. Ik zie hier in de omgeving soms zulke kleine paddocks, dat de paarden net zo goed op stal hadden kunnen blijven staan. Ook is het belangrijk dat zoveel mogelijk verschillende leeftijden en geslacht bij elkaar staan. Paarden blijven ook van elkaar leren en als je constant met hetzelfde paard los staat, dan wordt het vrij eentonig.
Bij mij op stal staan veulens, jaarlingen, ruinen, merries en oudjes bij elkaar. Op het land is het ook mooi om te zien hoe ze met elkaar communiceren en welke actie/reactie daar aan vast zit. ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:44

Die van mij staan nu samen in de paddock van 07.00 uur 's ochtends tot een uur of 10 's avonds. Over het algemeen gebeurt er ook niet veel, ze eten wat, drinken wat, slapen eens en lopen eens heen en weer of kijken eens om zich heen wat er gebeurt. De jongste had de eerst dagen af en toe een dolle bui en trok dan een sprintje met een hoop bokken erbij, maar ook dat doet hij nu niet meer. Ze hebben beiden ook duidelijk voorkeur om op het verharde gedeelte te staan. Liggend slapen gebeurt wel in het zand en af en toe lekker rollen natuurlijk ook.
Maar volgens mij hoeven ze ook niet veel meer te doen dan paard te zijn en dat lukt zo wel aardig heb ik het idee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:29

anne_bento schreef:
Bij ons op stal wisselt er erg. Ze staan dan wel met ongeveer 30 paarden in een enorme paddock, dat scheelt misschien. Sommige dagen staan ze allemaal te suffen, andere dagen (vooral als het onstuimig weer is) zijn er toch vaak wel wat aan het rennen en spelen.
Ach ik vind het fijne er gewoon van dat ze lekker kunnen doen waar ze zin in hebben, hebben ze zin om lekker te rennen dan kan dat.
Vind 4 uur paddock en 20 uur stal trouwens wel bizar weinig, maar goed.

Volgens mij staat er nergens dat ze 20 uur op stal staan. wellicht doen ze nog andere dingen ook?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:32

Shenavallie schreef:
Wij denken vanuit ons mensen-gedrag: los staan moet rennen zijn, vrijheid blijheid. Maar voor paarden werkt dit heel anders. Terwijl wij denken dat ze staan te "niksen", gebeurt er een hele hoop. Ga maar eens een paar uur langs de bak zitten en je zult zien (voor zover dat waarneembaar is, want het is vaak heel miniem) dat ze voortdurend naar elkaar lopen te seinen met orenspel, oogopslag, lichaamshouding, bijna niet hoorbare geluidjes, snuffelen, etc. Voor paarden zijn deze kleine dingen heel belangrijk, terwijl wij denken dat ze niets doen. Het wisselen van voerplek, zoals TS schreef, is niet zomaar even een ander plaatsje zoeken. Het is de "wisseling van de wacht". Paarden zijn voortdurend alert voor gevaar. Op deze manier houdt steeds iemand anders de boel in de gaten. Het "slapen" van paarden is een teken dat ze elkaar vertrouwen. Ze kunnen even een rustmomentje nemen. Op stal moeten ze zichzelf vaak "beschermen" en is er niet altijd sprake van een uitgebreid rustmoment. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Soms kan een bak of paddock ook te klein zijn om lekker te bewegen. Ik zie hier in de omgeving soms zulke kleine paddocks, dat de paarden net zo goed op stal hadden kunnen blijven staan. Ook is het belangrijk dat zoveel mogelijk verschillende leeftijden en geslacht bij elkaar staan. Paarden blijven ook van elkaar leren en als je constant met hetzelfde paard los staat, dan wordt het vrij eentonig.
Bij mij op stal staan veulens, jaarlingen, ruinen, merries en oudjes bij elkaar. Op het land is het ook mooi om te zien hoe ze met elkaar communiceren en welke actie/reactie daar aan vast zit. ;)

Die communciatie die jij beschrijft (orenspel, lichaamshouding enz) is imo niet zozeer "iets doen". Als jij naast iemand op de bank zit te niksen communiceer je ook de hele tijd, maar je kunt je wel de klere vervelen (ik zeg daarmee niet dat de paarden dit doen). Dat op verschillende plekken eten is niet "wisselen van de wacht" maar appeleert gewoon aan hun natuurlijke manier van voedsel zoeken. In een kudde houdt er niet steeds iemand anders de wacht, dit zijn met name een paar hoger geplaatste merries.