Heel veel manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim1507

Heel veel manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:17

Ik hoop dat dit bericht hier goed staat :)

Mijn merrie heeft heel veel manen, echt een dik pak en hangt naar links en rechts!!
Ze groeien ook als kool lijkt wel :D

Nu is mijn vraag: hoe hou ik ze kort en in model? Moet ik ze knippen, trekken, uitdunnen?
Wie heeft er tips voor mij?

Groetjes,
Kim

kagiwaga

Re: Heel veel manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:59

waarom wil je dat doen?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:05

de meeste mensen zijn denk ik super jaloers op een paard met veel manen :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:36

ik zou de manen lekker lang laten en niets aan doen.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:55

De reden? Ze is een sportmerrie maar haar manen zijn onhandelbaar. Knotjes zijn een drama. Voor thuis heb ik er geen problemen mee, staat zelfs wel heel lief, maar als we op wedstrijd gaan....

@ friesiszwart: wat is lang? ;-) als ze daarmee beter in model "vallen" dan zeker een overweging waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:34

tja, wat is lang? In mijn PF staat ook een paard met redelijk lange manen.
Ik borstelde iedere dag de manen, maar daar moeten ze ook maar net sterk en dik genoeg voor zijn. :)

Sow, hoe fout kun je lezen Fresley......

EDIT: Trekken vind ik persoonlijk het mooiste. Zorg dan wel dat ze netjes recht zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:59

Mijn dochter heeft hetzelfde probleem met haar pony, uiteindelijk heb ik ze afgelopen winter geschoren omdat ze wel zes verschillende lengtes hadden. Leuk maar nu willen ze niet meer hangen, bijna twee handbreedtes waren ze en nog stonden ze rechtop, daarbij alle kanten uitwapperend.
Ik heb ze geprobeerd te trekken maar je trekt zijn hele manenkam mee, zo stevig zitten ze vast. Daarna geprobeerd uit te dunnen maar ook dat was geen doen.
Nu zijn ze dus maar weer ingekort tot rechtopstaand. Staat best stoer (en scheelt veel werk ;) ) maar dochter wil knotjes.

Toen ze heel lang waren hingen ze wel maar dan moeten we dus dat punt door dat ze niet meer rechtop staan maar ook nog niet hangen, lastig als je wedstrijden rijdt. Vlechten gaat trouwens ook niet, ze zijn gewoon veel te dik en te stug. Het is een Haflo waar geen Haflinger in te bekennen is behalve dan die manen :n

Lees even mee in de hoop op goede tips!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:05

Ik zou in ieder geval het haarserum van de action gebruiken zodat het makkelijk door te borstelen blijft, is ook een topic over: [VSW] Hegron Haarserum
En dan zou ik het gewoon knippen, omdat je zegt dat het vooral is voor wedstrijden. Los is het inderdaad niet zo netjes als wanneer je het trekt, maar als het toch als kool groeit zie je er na een week niks meer van ;) Succes.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:10

mijn merrie heeft ook een dik pak maken, na de zomer laten trekken omdat ik dit zelf niet durfde. Haar manen worden alleen maar erger en pluiziger. Nu laat ik ze wat langer groeien om het dan in een keer weer netjes op lengte te knippen en met een uit dun mes uit te dunnen!
Succes er mee, altijd lastig die dikke manen. Om alles na een kant te krijgen kun je af en toe de manen vlechten/staartjes maken, zodat alles weer aan een kant hangt!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:37

Wat je zou kunnen doen; is wel werk maar het resultaat mag er zijn is netjes op 1 lengte knippen, en dan (en dit moet ik goed uitleggen) de manenkam delen: dus als alle manen naar 1 kant hangen deel je de manen kam van maantop naar schoft. 1/4 van de manen (de bovenkant vanaf de zijkant gezien) zet je met een elastiekje in delen vast (oftewel je krijgt plukkies omhoog) de overgebleven manen ga je vanaf boven (manenkam) naar onderen in 2, 3, of 4 keer (afhankelijk hoe dun je ze wilt hebben) over de hele lengte inknippen met een efileerschaar.. de manen die je kan 'afknipt' borstel je eruit.. Elastiekjes eruit en de bovenste manen-laag erover heen laten vallen.. Resultaat: veel dunnere manen maar geen rare sprietjes er tussenuit zoals met trekken (na een tijdje aangroeien) gewoon een egaal geheel. Met invlechten (knotjes) er goed op letten dat je de bovenste laag zo breed mogelijk over je vlecht-strengen "vouwd" zodat je geen plukjes ertussenuit krijgt.
Advies is wel als je wedstrijden rijdt en die knotten er regelmatig inmoeten om met efileren wat lager (bij op 1/3 van de manen van bovenaf gezien zodat als je de vlechtjes opsteekt tot knotjes er geen plukjes uitpiepen bij de eerste 2 cm van de vlechtjes..
Mocht je een handbreedte manen hebben gaat het niet lukken.. paarden met iets langer manen (2 handbreedtes en meer met hele dikke manen werkt het als een tiet! ;)

Hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Love_EMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:09

waarom zou je willen eigenlijk ??
mijn paard heeft hele mooie lange manen, maar ik zou ook best een pony met hele dikke manen willen hoor!
dat kom je nl niet heel vaak tegen
kzou ze laten zitten als ik jou was ;)

Love_EMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:13

[quote="Kim1507"]De reden? Ze is een sportmerrie maar haar manen zijn onhandelbaar. Knotjes zijn een drama. Voor thuis heb ik er geen problemen mee, staat zelfs wel heel lief, maar als we op wedstrijd gaan....

sorry, dit had ik nog niet gelezen ;)
het zou denk ik wel zonde zjin als je het haar helemaal verandert, ik denk dat het slim is om ze te laten trekken, dat iemand die er erg goed in is het komt doen
ik hoop dat je wel een oplossing vind, want dat zou erg fijn zijn! :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:59

Wat is precies onhandelbaar aan de manen? Dan zou je daar een oplossing voor kunnen bedenken.
Heb hier ook sportpaarden, maar gewoon met lange manen hoor (ca 50 cm) en ook dik. Voor wedstrijden gebruik ik gewoon naald en draad, gaat prima.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:31

@ tapir: bij het lezen van jouw bericht kreeg ik een deja vu gevoel! Hahaha maar dat scheren waag ik me niet aan :D

@RGBrink: ik denk in beelden :) en het beeld wat ik bij jouw stukje kreeg was heel wazig hahaha maar het heeft wel mijn interesses gewekt! Tot aan die staande staartjes kon ik he volgen, daarna was je me kwijt :D help me out!!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:40

Wat je ook kan doen is misschien gewoon een hengstenvlecht maken?

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:34

trekken is het beste.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:53

amber_steph schreef:
Wat je ook kan doen is misschien gewoon een hengstenvlecht maken?

Lief meegedacht, maar ik heb geen idee hoe je die maakt. Daarbij denk ik dat haar manen daarvoor te kort zijn :)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:57

je kan het proberen, en je kan voorbeelden zoeken op youtube?
zo heb ik het ook geleerd :)
en anders misschien met een uitdunmesje bewerken tot het gewenste model?
Trekken is veel werk met dikke manen, en knippen worden ze nog dikker van..

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:01

ja ik ken het probleem bij die van mij was een hengstevlecht geen opstie en ik heb hem een hanenkam gegeven mischien een idee ?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 01:44

Kim1507, zou me er zeker niet aan wagen, manen zijn er alleen maar nog dikker van geworden :D

RGBrink: ik zou het graag willen snappen maar ik kan het ook niet volgen. Je uitleg is heel uitgebreid maar ik moet het ook zien voor ik het snap.

Vrijdag gaat iemand bij ons op stal een poging doen om de hanekam met naald en draad in vlechtjes te krijgen, ben benieuwd. Als dat lukt kunnen we misschien dat cruciale punt overbruggen waar ze wel lang zijn maar weigeren om te gaan hangen :D
Een hengstevlecht werkt alleen bij lange manen en wordt niet altijd gewaardeerd door de jury.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 01:54

Hengstenvlecht is makkelijker dan knotjes
Maar een nette hengstenvlecht vergt wat oefenen
Mocht je op wedstrijd gaan zou ik er dan gewoon wat touw bij doorheen vlechten dan blijft het ook mooi strak zitten en als je hem dan vlecht op de manen kam vind ik het er zelfs mooier uit zien dan knotjes

Als je gaat zoeken op bokt vind je ook een hoop topic's met de juiste uitleg en het verschil tussen een hengsten vlecht en een merrie vlecht

En wat is lang ??
Ik persoonlijk vind manen die tot onderaan de hals komen al lang

Trouwens knippen in manen zou ik niet zo 123 doen
Ga dan trekken op de juiste manier
Dan heb je ook geen last van sprieten

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:56

Hallo allemaal!

Het is bijna weekend en na de perfecte duidelijke uitleg van RGBrink, hoop ik er van het weekend iets moois van te maken en zo niet, wordt het een meeting en mag ze de gedane schade repareren :D

@ iedereen: ik ben niet zo'n voorstander van lange manen. Ik bedoel, er is niets mis mee hoor en bij sommige paardenrassen vind ik het vaak ook nog passen, maar bij sportpaarden vind ik getrokken of mooi geknipte manen beter staan. Ach ja, ieder zijn smaak toch? :D Mijn franse merrie mag lekker wilde manen hebben in dr vrije tijd, maar zelfs dan wil ik een mooi aangezicht, dus: manen op gelijke lengte. That's it!

Groetjes!!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:37

hahaha heel veel succes Kim.. Heb het bij een welsh cob heel mooi (en alles naar 1 kant ipv dubbel) gekregen, dus meot jou ook lukken!
enne.. wel voor en na foto's showen he! :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:56

Ik ben ook heel benieuwd!! Succes.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 11:29

Hallo allemaal!

Hebben jullie goed weekend gehad?
Nou, ik ben gister bezig geweest met de onhandelbare, tweekanten-hangende-dubbele-rij-manen en het resultaat was verbluffend goed gelukt! Ik kon zelfs in 10 minuten knotjes draaien! Dus paard op de film en foto gezet en ik was helemaal blij!

Absolute aanrader de tip van RGBrink! Dus iedereen die sportieve mooi hangende manen wil hebben: DOEN!! Het vergt zeker wat moeite en je moet ook echt de plaatjes uitleg erbij hebben anders snap je er niks van, maar het resultaat is echt perfect! Ja, ik ben om!

Nu moet iemand me alleen nog helpen hoe ik foto's op bokt kan plaatsen en dan zal ik jullie het resultaat showen.

Groetjes
Kim