DNA onderzoek bij stamboomloos paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

DNA onderzoek bij stamboomloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 01:02

Mijn paard is dus geheel stamboomloos, en dat maakt me best nieuwsgierig.
Nu kwam ik op stal iets te horen over DNA onderzoeken bij paarden, waarbij de ze ouders opsporen oid.
Het kwam een beetje wazig op mij over, maar best interessant.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet hoe dit in zijn werk gaat?
Lijkt me namelijk wel leuk om te weten wie de ouders van me paard zijn. :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:08

Ja dat zou heel erg leuk zijn als je haren kon inleveren bij het lab en aan kon geven dat ze de ouders maar moeten vinden. Er is bij de tinkers wel een database waar al het bekende DNA wordt opgeslagen en desgewenst wordt vergeleken (omdat bij veel tinkers de afstamming onbekend is), maar of dat voor andere rassen er ook is, geen idee.
Feitelijk komt het er op neer dat als je geen vermoeden hebt van de ouders, je geen DNA vergelijking kan laten doen. Veel paarden is niet eens DNA van bekend, helemaal niet als dit niet verplicht moet worden ingeleverd bij een stamboek. Daarbij moet je ook betalen bij elk onderzoek.
Dus stel dat je een vermoeden hebt dat de hengst om de hoek de vader is, moet je haren van je eigen paard en van die hengst inleveren en daar voor betalen. Als die het niet is, dan moet je weer verder op zoek en betaal je wederom bij een nieuw onderzoek. Een hele dure kwestie dus ;)

michelle___

Re: DNA onderzoek bij stamboomloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 01:10

Ja daarom kwam het dus al wazig op me over.

Dan laat ik wat me paard haar stamboom betreft voor wat het is. :))
Heb geen idee waar ze vandaan komt/geboren is oid.

Hier mag een slotje op. :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:18

Ik heb wel eens een dna onderzoek laten doen, maar moest dan wel een vader in gedachten hebben. Verder werd niet gekeken.
Je zou het stamboek kunnen bellen maar geef je weinig kans eigenlijk!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:44

Het heeft inderdaad geen zin om DNA onderzoek te laten doen. Als je helemaal niets over de (voor)ouders van je paard weet is het zoek naar een speld in een hooiberg.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:08

Bij het nagaan van een DNA willen zij DNA hebben van beide ouders om na te gaan of de nakomeling er een van hen is zeg maar.
Lijkt mij niet dat het resultaat op zal leveren als je alleen DNA materiaal van jouw paard zal geven..

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:20

Ik zou graag willen laten onderzoeken of ze erachter kunnen komen wat voor ras mijn paard is. Kunnen ze dat wel met een DNA onderzoek. Loop hier ook al een tijdje mee rond. Gewoon nieuwsgierig. Niet dat mijn paard er anders van wordt, maar toch :D

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:31

je kunt altijd proberen contact te krijgen met de eerste eigenaar/aanvrager die in het paspoort staat, vaak weten zij wel meer...

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 17:42

vandango schreef:
je kunt altijd proberen contact te krijgen met de eerste eigenaar/aanvrager die in het paspoort staat, vaak weten zij wel meer...

Eh, word lastig.
Me paard heeft een beetje een levensverhaal. ;)

MarjonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:24

Hallo,

ik vraag me ook af of je middels DNA onderzoek kunt laten vaststellen of je paard tot een bepaald ras behoort (wanneer je weet welk ras dat dan zou moeten zijn). Op internet word ik er niet veel wijzer van, moet ik zeggen.

Groet, Marjon

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:18

Nee je kunt niet zomaar via DNA het ras vinden. Bij warmbloeds kun je ook niet echt van rassen spreken alleen maar van welk stamboek. Het loopt namelijk steeds meer door elkaar