Stallings dilemma.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Stallings dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:27

Ik zit met een dilemma misschien dat jullie me kunnen helpen.

Mijn merrie staat sinds september op een hele fijne stal met:
Binnenbak
buitenbak
longeercirkel (alle 3 hele goede bodems)
Paddocks
En hele fijne grote stallen met buitenluik.
Ze word hier elke dag zo'n 2 uurtjes in de paddock gezet gemest en gevoerd. (komt er nog wel een keer uit als ik kom dus zeker wel zo'n 3 uur in de paddock per dag)
In de zomer gaan ze overdag op de wei.
Ik heb het daar ook heel goed naar mijn zin en mijn paard ook. Maar ik heb mijn paard daar neergezet om lekker te kunnen trainen. (dressuur) Ik had op mijn oude stal alleen een buitenbak en je moest daar veel zelf doen.
Nu is dus het probleem daar ga ik me verder hier niet over uitlaten dat ik dus alleen nog maar buiten rij en dus geen gebruik maak van de bakken.
Doe wel veel logeren/grondwerk/losspringen etc. maar van al dat longeren worden we ook niet blij.
Maar buiten rijden gaat goed en in het bos is ze ook heel braaf.

Nu ben ik dus naar stalling aan het kijken dichtbij het bos aangezien trainen er zeker de eerste tijd niet inzit en ze nu gewoon teveel in haar stal staat naar mijn zin.
Nu heb ik iets gevonden waar ze:
24 uur buiten kan staan zomer en winter op de wei.
Met een groot schuilhok met stro en zand. En een heel groot stuk verhard.
In de winter bijna onbeperkt hooi/kuil krijgt
Wel in een kudde van 25-30 paarden ruinen en merries door elkaar heen.
fijne polders met zandpaden en redelijk dichtbij het bos.

Maar ik ben geen fan van verhuizen...
Zou ik mijn paard hier echt een plezier mee doen? Ze is wel gevoelig voor suiker dan denk ik alweer aan het gras wat als ze nu bevangen zou raken wat dan?
Of als het nou niet gaat in de kudde wat dan?
Ze liep zomers op mijn oude stal altijd wel 24 uur buiten en dan wilde ze nooit naar binnen.
Ook moet ze om te wennen eerst 1 of 2 weken alleen naast de groep dat vind ik ook niet zo prettig.

Het word zeker pas voorjaar/zomer voordat ze evt zou gaan omdat ze dan pas paarden inscharen in de groep.

Ze is nu lekker vertrouwd op haar stal dus tja... Wat moet ik doen?
Laatst bijgewerkt door Tooske op 08-01-12 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

44Myrthe44

Re: Stallings dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:29

Ik zou haar lekker op de stal laten staan waar je staat :)!
Klinkt als een leuke en goede stal.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:46

tja als je de luxe hebt om te kiezen zou ik toch voor de 24/7 stal gaan :) Kijk het kan altijd mis gaan natuurlijk, dat is het risico van een nieuwe groep paarden. Maar als jij op dit moment niet erg actief bent in de sport oid. en je mss wat minder tijd hebt? is de tweede stal heel fijn natuurlijk omdat ze dan toch heel de dag beweging heeft etc.

Het is altijd een keuze die je zelf maakt, maar als ik zo'n stal in de buurt had wist ik het wel :+

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:59

Ik zou ook voor de tweede gaan. Voor de eerste betaal je waarschijnlijk toch een stuk meer.. En als je zelf geen gebruik maakt van is het toch 'weggegooid' geld. Dat het voor je paard beter is, zie je zelf ook wel in. Als je besluit daar wel langere termijn te blijven (dus niet een paar maanden maar toch al voor een paar jaar) dan zou ik lekker voor de tweede gaan. Mocht je besloten hebben over een half jaar weer te gaan trainen zou ik dan weer niet verhuizen..

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:08

Gek genoeg zie ik Utica niet 24/7 buiten in zo'n grote kudde... daar is ze teveel prinses voor m.i.
Er moet toch wel ergens een middenweg zijn? Hoever ben je bereid te rijden met je autootje?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:32

kirri schreef:
tja als je de luxe hebt om te kiezen zou ik toch voor de 24/7 stal gaan :) Kijk het kan altijd mis gaan natuurlijk, dat is het risico van een nieuwe groep paarden. Maar als jij op dit moment niet erg actief bent in de sport oid. en je mss wat minder tijd hebt? is de tweede stal heel fijn natuurlijk omdat ze dan toch heel de dag beweging heeft etc.

Het is altijd een keuze die je zelf maakt, maar als ik zo'n stal in de buurt had wist ik het wel :+

Nou ja in de buurt.. 25 minuten in de auto.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:36

Die keuze moet je zelf maken. Zet de voors en tegens op een rij. Uit ervaring weet ik wel, dat verhuizen geen lolletje is voor je paard en als ze op een kudde wordt gezet, moet je oppassen dat ze wel geaccepteerd wordt. Je kan er een boel sores van hebben. 25 minuten op en neer rijden is dan niet echt motiverend om echt regelmatig te gaan kijken.
Je kan ook een bijrijder overwegen, of ligt het euvel bij het paard?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:39

Ik vind de kudde el erg groot, maar vind dat ze nu veel te weinig buiten komt.
Zou nog even verder kijken..

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:40

inderdaad de voors en tegens goed op een rij zetten, als het voor een korter periode is (dus bijvoorbeeld 6 maanden) dan zou ik niet verhuizen. Anders is het denk ik wel de moeite waard, ook omdat je meer buitenrijmogelijkheden hebt, en nu betaal je voor allerlei luxe waar je geen gebruik van maakt. Tenminste ik neem aan dat 'stal 2' goedkoper is dan 'stal 1'
succes met het maken van je keuze!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:45

Ik rij met 25 minuten in de auto gewoon elke dag op en neer hoor geen probleem. :D
Het gaat ook niet om tijd of geld.
Ik heb echt al verder gekeken naar stallingen aan het bos zijn sowieso al schaars bij mij in de buurt en dan ook nog wil ik graag dat ze hele dagen buitenkomt dat is ook bijna niet te vinden met minimaal 3 keer ruwvoer per dag. En als ik een eindje moet rijden wil ik graag wel dat alles gedaan word.
Naar hit actief stallingen heb ik ook al gekeken maar de dichstbijzijnde is 3 kwartier rijden ja daar ga ik dus niet elke dag naartoe en ligt weer niet aan het bos... Wil wel graag wat rijden maar niet in de bak. Als ik ze verhuis is het wel voor een langere periode.
Laatst bijgewerkt door Tooske op 09-01-12 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:47

Vivat schreef:
inderdaad de voors en tegens goed op een rij zetten, als het voor een korter periode is (dus bijvoorbeeld 6 maanden) dan zou ik niet verhuizen. Anders is het denk ik wel de moeite waard, ook omdat je meer buitenrijmogelijkheden hebt, en nu betaal je voor allerlei luxe waar je geen gebruik van maakt. Tenminste ik neem aan dat 'stal 2' goedkoper is dan 'stal 1'
succes met het maken van je keuze!

Ja stal 2 is goedkoper maar heeft ook wel "alle faciliteiten erbij" :
Binnenbak
buitenbak
stapmolen
longeercirkels

Ze hebben daar ook vol pension maar komen dan net zoveel buiten als ze nu doet dus daar ga ik zeker niet voor weg.
Het gaat me dus zeker niet om geld alleen wat beter is voor mijn paard (en mij..)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:51

De voors waar je geen gebruik van maakt kun je afstrepen ;)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:54

En stal 2 heeft dus ruimere uitrijmogelijkheden? Dan zou ik voor stal 2 kiezen.
Stapmolen, longeercirkels en rijbanen zijn altijd fijn om te hebben, al is het maar bijvoorbeeld als er zoveel regen is gevallen als de afgelopen periode en de ruiterpaden minder goed begaanbaar zijn

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:56

ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die eraan twijfelen of het goed voor een paard is buiten te staan met soortgenoten :?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:57

Elma_ schreef:
ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die eraan twijfelen of het goed voor een paard is buiten te staan met soortgenoten :?

Hahaha ik ook niet, 100x liever dat dan een paard dat vrijwel de hele dag op stal staat. Maar 25 of 30 paarden is wel een erg grote 'kudde'.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:58

LCharlotte schreef:
Elma_ schreef:

Hahaha ik ook niet, 100x liever dat dan een paard dat vrijwel de hele dag op stal staat. Maar 25 of 30 paarden is wel een erg grote 'kudde'.

Daar heb je gelijk in. Dan zou je naar je paard als idvd moeten kijken hoe die zich gedraagt in een kudde.
Wat nog weleens lastig kan worden als die gewend is opgesloten te worden...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:04

Goede stalling in deze omgeving is zeldzaam en dat weet Toos ook.

Mocht stalling 2 absoluut niet gaan dan kun je niet terug naar stalling 1.
Of Utica geschikt is voor kudde met ruinen heb ik ook mijn twijfels, van de zomer ging het ook niet goed met 5 jonge merries

Jij moet een keuze maken en ik heb dat ook moeten doen 4 jaar terug ik twijfelde of ik Prince niet bij Loon op Zand neer moest zetten.
Uiteindelijk niet gedaan omdat als er iets is, is het altijd net tever weg.

* iedereen houdt zijn paard anders ik zou dus absoluut niet willen dat ze 24/7 buiten staan dus laten we deze discussie niet gaan voeren

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:08

Die van mij staat overdag heerlijk buiten en 's nachts gaat ze op stal. Ze heeft dus in ieder geval overdag heerlijk haar bewegingsvrijheid, daglicht en ruwvoer :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:10

heb je de mogelijkheid om de box van stal 1 (evt tegen betaling) langer vast te houden?
zo ja dan zou ik die box nog even vast houden, en het gewoon proberen bij stal 2. gaat het niet of bevalt het niet goed dan kun je weer terug naar stal 1. maar dan heb je het in ieder geval wel geprobeerd op het beter is voor je paardje en/of voor jou.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:16

Als jouw paard gevoelig is voor suikers, zou ik niet het risico nemen om haar 24/7 op gras te hebben. Wat ik begrijp uit je verhaal, is er daar geen mogelijkheid tot paddockgang. Op het moment dat er veel fructaan in het gras zit, kan je haar er niet af halen.
Ik zou gewoon lekker op de stal blijven waar je nu staat. Desnoods vraag je een stalgenootje of hij/zij jouw paard even op de paddock wil zetten als hij/zij komt :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:17

nicole_hetty schreef:
heb je de mogelijkheid om de box van stal 1 (evt tegen betaling) langer vast te houden?
zo ja dan zou ik die box nog even vast houden, en het gewoon proberen bij stal 2. gaat het niet of bevalt het niet goed dan kun je weer terug naar stal 1. maar dan heb je het in ieder geval wel geprobeerd op het beter is voor je paardje en/of voor jou.

:n niet mogelijk, tis een mega wachtlijst.

Enige reden die ik kan verzinnen is het bos, maar de vraag is wel hoe lang moet je rijden voordat je in het bos zit.
Misschien durf je daar wel alleen naar buiten anders ben je nog afhankelijk van stalgenoten.

Als je echt weg wilt voor het rijden dan zou ik toch gaan en daar volpension neerzetten.
Laatst bijgewerkt door tita op 09-01-12 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 11:17

Of het gaat in de kudde ben ik eigenlijk niet bang voor. Ze heeft altijd in een groep gelopen wel met merries voornamelijk. Zeker weleens een groep van 10. Dat het op mijn nieuwe stal niet ging kwam niet alleen door utica. Ze slaat snel ja maar ze was net nieuw en bij vreemde merries die ook niet al te makkelijk waren.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:21

Is toch altijd wel mogelijk? Betaal je gewoon een maand, of er dan een paard in staat of niet, zal hun niks uitmaken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 11:23

nicole_hetty schreef:

Ja daar heb ik ook al aan gedacht en zou zeker wel een mogelijkheid kunnen zijn.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:34

Niet elk paard wordt blij van in een grote kudde, 24/7. Sommigen hebben echt hun rust nodig, en als daar geen ruimte voor is dan heb je niet per definitie een blij paard. Wanneer ze bijv. continue bezig is met haar plekje in de groep te behouden. Dus ik begrijp je twijfels. Maar de enige manier om erachter te komen is om het toch te proberen denk ik. Gaat het wel goed, dan is stal 2 zeker een fijnere optie voor je paard. Wellicht idd je andere stal vasthouden tijdelijk? Als dat qua geld e.d. mogelijk is. Dan kun je altijd terug mocht het niet werken.