Wat te doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:29

Hoi allemaal,
Mijn vriendin heeft een shetlander bij een stalletje waar ze op dit moment 6 pony's (5 shetlanders en 1 d-pony) hebben en 1 paard. De eigenaar van de andere 5 pony's komt nu enkel om ze te voeren, en sinds kort laat ze ze als het goed is ook even los in de bak. De eigenaar van het paard, die daar nu bijna 2 maanden staat, is wel geteld 1x geweest. Dat paard stond letterlijk met zijn enkels in de mest. En dat paard heeft nu opeens een 200 grams deken op, terwijl hij de hele winter zonder deken heeft gestaan. Dus dat beest zweet zich kapot onder dat deken, die hebben wij vandaag maar af gehaald. De stal van de rest van de pony's is ook niet bepaald schoon. Als wij er samen waren hebben we alle stallen uitgemest, maar dat kost nogal veel tijd met z'n 2en al die stallen. We kunnen zien dat de eigenaar geweest is (voer staat klaar) maar ze mest geen (of niet vaak in elk geval) de stallen uit. Het kuil dat ze krijgen is één en al schimmel. Net als het stro. Dat zit ook onder de schimmelplekken. De eigenaar voert de schimmel gewoon, vaak laten ze (gelukkig!) een groot deel van het kuil over. Ook worden er oliebollen, appelflappen, croissantjes enz gevoert.
De shetlander van mijn vriendin was eerst ook van die eigenaresse, maar die heeft mijn vriendin overgekocht. Nu is zij van plan over ongeveer een maand naar een andere stal te gaan, wat ik logisch vindt. Alleen als wij daar niet meer komen ben ik wel bang wat er met die pony's gaat gebeuren. Want nu zit mijn vriendin er toch ook wel een beetje achteraan. Ik ken de eigenaresse niet persoonlijk, dus ik kan ook niet blijven komen. Er staat daar een pony waar ik eigenlijk toch wel een gehecht ben geraakt, en dan vind ik het heel moeilijk om haar zo achter te laten. Waarschijnlijk is er wel een mogelijkheid dat ik haar zou kunnen kopen. Alleen mijn ouders zien dat niet zitten, het is een shetlander, dus je kan er niet op rijden en ik heb geen tijd en dan moet je ook nog een goede goedkope stal vinden. En dan staan de rest van de pony's er als nog. En ze zijn allemaal echt zo lief, dus ik vind het gewoon heel moeilijk.
Overigens in de zomer hebben ze het wel redelijk, dan staan ze gewoon 24/7 buiten. Dan is het niet zo heel erg dat er soms een maand niemand komt. Behlave dat er van de zomer een pony in de sloot was gevallen die er niet zelf uitkwam. Gelukkig was ik er toen net toevallig, want mijn vriendin was op vakantie dus ik verzorgde haar pony. Maar als ik er niet was geweest wil ik niet weten wat er met die pony was gebeurd...
Hoe zouden jullie dit oplossen? Maar gewoon aan hun lot overlaten?

Edit: Toevoeging

Brittneyx

Re: Wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:33

mss een anonieme hint aan de dierenbescherming

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:43

picassojava schreef:
mss een anonieme hint aan de dierenbescherming

Zouden die er wat aan doen? Pony's krijgen wel eten en hebben water. Wat trouwens niet ververst wordt, alleen bijgevuld elke keer. Als wij er zijn en we hebben de tijd verversen we de waterbakken wel. Maar het is nogal lastig omdat ze vast staan in de stal, je moet dus met een emmer al het water er uit gaan halen, dus het kost enorm veel tijd om dat bij alle pony's te doen.
De pony's zien er ook geen van alle mager uit. Terwijl ze in de zomer allemaal wel een buikje hebben, zijn ze nu zo afgevallen dat ze precies goed op gewicht zijn.

Martine

Re: Wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:02