Veulen in een hit actief stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Veulen in een hit actief stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:48

Hoi bokkers,
Aller eerst wil ik duidelijk maken dat dit geen rel topic hoeft te worden.
Iedereen heeft en andere mening en ook al kan een ander zich daar niet in vinden, plaats dit dan op een onderbouwende manier maar laat iemand wel in zijn waarden.

Eind maart dit jaar heeft mijn haflinger merrie een veulen gehad.
Het was de bedoeling beide op dezelfde stal aan te houden, hier konden ze veel naar buiten met andere paarden. Maar helaas werden de omstandigheden daar steeds groter.
Mijn merrie heeft een erge blessure opgelopen gezien de stenen op de uitloop los lagen en deze niet goed werden gelegd, zaten dode vissen en veel schimmel in het kuil, is ingebroken in mijn kast etc. Een paar maanden geleden hebben we onze haflinger naar een hit actief stal verhuisd wat ons echt super goed bevalt. Ze staat hier 24/7 buiten met nog 24 andere paardjes. Deze manier van paarden houden spreekt mij erg aan en ben super blij dat ik deze plek gevonden heb voor haar. Paard is veel rustiger en heeft de vrijheid.

Echter 4 maanden geleden haar veulen die nog steeds in ons bezit is naar de opfok gebracht.
We hadden hier een goed gevoel bij, echter hebben we nu onwijze spijt van onze keuze.
17 december toen we op bezoek gingen(proberen we om de week) zijn we erg geschrokken van wat we hier aantroffen, de opfok is hier heel gemakkelijk in, zijn kinderziektes en gaan vanzelf over. Echter meerdere bokkers zijn geschrokken van hoe ze eruit zagen. (niks openbaar neergezet maar is via PB gegaan) Ik weet dat veulens kinderziektes kunnen krijgen maar hoe wij hier tegenover staan is het behandelen ervan en wij hebben hier een andere mening en kijk op dan de opfok, waardoor ze willen dat we het veulen ophalen en haar ergens anders zetten. Dit binnen een maand. (foto's van omstandigheden zijn op aanvraag, zet ik niet openbar neer).

Nu willen wij haar niet meer te ver weg hebben omdat we dan bang zijn dat er weer zoiets gebeurt.
Veel zullen denken er zijn zat goede opfokken verder weg dus waarom niet, maar we willen haar gewoon in een straal van 50 km houden.
Nu hebben we al bij verschillende dingen gekeken en hebben we al wat achter de hand liggen mochten we niet binnen een maand iets vinden dankzij lieve bokkers.
Nu zou ik haar dol graag in de hit actief stal willen hebben, Weet niet of er hier mogelijkheid voor is/plek is.
Echter heeft dit een aantal voor en nadelen natuurlijk.

Voordelen:
- 24/7 buiten 365 dagen per jaar.
- Groot binnenverblijf.
- Goed ruwvoer en brok en mogelijkheid tot zelf veulenbrok bijvoeren.
- In groepsverband (in totaal kunnen er 25 paarden) waarvan er ook een merrie staat van maart 2010.(leeftijdsgenootje) en genoeg speelde paarden.
- Goede opvoeding van de paarden.
- Dagelijks in de hand.

Nadelen:
- Geen land zomers.
- Minder leeftijdsgenoten dan in een opfok.
- Prijzig.

Wat vinden jullie van het houden van een veulen in de hit actief?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:51

Waarom niet? Er groeien ook heel veel veulens alleen op of met 1 maatje dan is dit toch ideaal?
(p.s ik zou willen dat er hier een hit actief stal in de buurt was...)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:54

Tooske schreef:
Waarom niet? Er groeien ook heel veel veulens alleen op of met 1 maatje dan is dit toch ideaal?
(p.s ik zou willen dat er hier een hit actief stal in de buurt was...)

Over de hit actief ben ik erg te spreken, echt super voor de paarden.
Maar voor een veulen zijn de meningen er erg over verdeeld. Gezien er geen land bij is en minder leeftijdsgenoten.
Er staan pony's, paarden, een leeftijdsgenootje en haar moeder staat er ook. Ben heel benieuwd hoe bokt hier over denkt.

Weet niet of er nu plek is, maar wil het zoiezo overwegen en even gaan vragen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:56

Ik had het ook gedaan!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:57

Zoals ik het nu lees is er dus een leeftijdsgenootje en verder paarden van overige leeftijden? Nou prima toch, dan kan ze met de jonge pony spelen als het klikt en de ouderen kunnen het jonge grut mooi opvoeden. Ze hebben de ruimte om te spelen en te bewegen. In mijn ogen een prima plek om op te groeien. Mijn shetveulen is opgegroeit zonder leeftijdsgenoten, Grietje was toen 4 en Amber was 5. Niet ideaal, maar hij is opgegroeit tot een sociale en vrolijke pony, dus ik heb niet het idee dat hij er echt iets aan overgehouden heeft. Tuurlijk was het leuker geweest als er nog een veulen bij had gestaan, zodat hij flink kon spelen. Daar hadden de dames niet altijd zin in.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:01

capopjekop schreef:
Zoals ik het nu lees is er dus een leeftijdsgenootje en verder paarden van overige leeftijden? Nou prima toch, dan kan ze met de jonge pony spelen als het klikt en de ouderen kunnen het jonge grut mooi opvoeden. Ze hebben de ruimte om te spelen en te bewegen. In mijn ogen een prima plek om op te groeien. Mijn shetveulen is opgegroeit zonder leeftijdsgenoten, Grietje was toen 4 en Amber was 5. Niet ideaal, maar hij is opgegroeit tot een sociale en vrolijke pony, dus ik heb niet het idee dat hij er echt iets aan overgehouden heeft. Tuurlijk was het leuker geweest als er nog een veulen bij had gestaan, zodat hij flink kon spelen. Daar hadden de dames niet altijd zin in.

Er staat inderdaad een merrie van maart 2010 en verder staat er van alle leeftijden iets :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:04

Gemengde kudde, mits sociaal is een veel betere omgeving om op te groeien dan een kleuterklas zonder schooljuf wat de gemiddelde opfoksituatie is.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:08

tamary schreef:
Gemengde kudde, mits sociaal is een veel betere omgeving om op te groeien dan een kleuterklas zonder schooljuf wat de gemiddelde opfoksituatie is.

Er zitten wel wat dominante paarden in maar dat houd je altijd als je paarden in kudde verband houdt.
Het is over het algemeen een sociale kudde en als er een nieuwe is gekomen is het al snel weer rustig in de groep, scheelt ook dat ze eerst een week ongeveer in de wenbox komen zodat de kudde het paard leert kennen.

Ga vanmiddag naar stal ga is vragen hoe het zit. Voglens mij staat er wel een wachtlijstje even vragen hoe en wat.
Lijkt mij super mijn twee paarden bij elkaar te hebben, enkelt mijn zus houdt het tegen doordat er geen land is.
Maar opzich met goed en voldoende ruwvoer en altijd buiten hebben ze dat niet nodig.

Ik zie ze liever heel het jaar door buiten persoonlijk zonder gras dan enkelt zomers op het land.
Laatst bijgewerkt door Marlis op 08-01-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:08

ik zou het doen! :D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:09

_Bitje_ schreef:
ik zou het doen! :D

Tot nu toe alleen maar positieve reacties :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:11

Ik denk dat je "kind" in de hit actief stal beter af is dan in de opfok. Hier heeft hij een veel natuurlijkere kudde samenstelling. Daar komt nog bij dat je samen meer een band kunt opbouwen als je het dier veel bij je hebt gehad. Ze worden dan spelender wijs eigen met dagelijkse dingetjes als poetsen en aan een touwtje mee lopen ed.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:13

JJane schreef:
Ik denk dat je "kind" in de hit actief stal beter af is dan in de opfok. Hier heeft hij een veel natuurlijkere kudde samenstelling. Daar komt nog bij dat je samen meer een band kunt opbouwen als je het dier veel bij je hebt gehad. Ze worden dan spelender wijs eigen met dagelijkse dingetjes als poetsen en aan een touwtje mee lopen ed.

Veulen kan al mee lopen aan een touw, vast staan, poetsen, voetjes geven en is ook altijd mee buiten wezen wandelen toen ze nog bij moeder stond.
Is een heel makkelijk veulen en erg op de mens gericht ook, dat merk je nu als je bij de opfok komt ook. Ze weet niet hoe snel ze in je broekzak moet kruipen om het zo te zeggen :')

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:15

Ik zou het ook doen. Een gemengde kudde is uitstekend voor een jong paard om op te groeien! :j
Je kan haar spelenderwijs al wat dingen leren. Een band opbouwen. Alleen maar voordelen :)

Marlis

Re: Veulen in een hit actief stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:31

Bedankt.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:42

Waarom geen land in de zomer? Neville stables heeft zomers gewoon land :).

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:44

Marloes__ schreef:
Waarom geen land in de zomer? Neville stables heeft zomers gewoon land :).

Ik sta niet bij Neville Stables en bij de hit actief stal waar ik met mijn merrie staat hebben ze tot nu toe nog geen land. En is ook niks zeker of dat er gaat komen :j

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:47

gewoon doen :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:30

Tja ik vind in de hit actief opzich een goede optie zo hoeven jullie maar naar 1 locatie elke dag :)

Maarja tis wel duur om er met 2 paardjes te staan en tja geen land snap ik ook wel dat dat een struikelpunt voor 1 van jullie is want er is niks lekkerders voor een jong paard dan door een groot weiland te rennen en te spelen dat zie ik aan jade ook tis eerlijk lekker elke dag in de wei .

Het is zo moeilijk dat jullie beide eigenaar zijn vd paardjes ander kan je zeggen van nou ik doe met dit paard wat ik wil en ik doe met dat paard wat ik wil. Ik hoop dat jullie eruit kunnen komen samen :j

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:49

Land is jammer, maar geen noodzaak.
Ze hebben hier ook meer dan genoeg ruimte om te rennen natuurlijk :)

Dat maakt het soms idd lastig maar niet minder leuk.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:53

DOEN!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:57

als je de kans krijgt, doen.

ook onder de oudere paaren kan een heel leuk speelmaatje zitten. niet alle oudere paarden zijn saai hoor
ik heb hier nu een 5 jarige die speelt elke dag met een 3 jarige.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:00

Ja mijn paardje(1,5) staat ook met 2 oudere paardjes en dat gaat heel goed
toen we hem met een dartmoor van zn eigen leeftijd zette ging hij dat beesie trappen en bijten als ze ook naar het hek kwam :( dus hij heeft toch het overwicht vd volwassen paarden nodig !

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:06

Onze Jones van inmiddels bijna vier jaar is met 17 maanden thuis in onze 'kleine' Hit (met combistation) gegaan. Op helaas eczeem na is hij gezond en sociaal opgegroeid. Spelen deed en doet hij met onze ruin van inmiddels 13 jaar en moeders ontfermde zich nog een beetje over hem tot hij ruim twee was.

Waar je wel echt goed op moet letten is dat hij voldoende te eten krijgt, zeker in een grote Hit stal. In de computer kan je controleren hoeveel hij heeft gegeten. Er is behoorlijke concurrentie bij de voerstations en de laagste in de pikorde is pas aan de beurt als de rest niet mag of wil eten. Als bij ons alle vier de paarden thuis zijn, voer ik Jones altijd een beetje hooi bij.

Als alles goed gaat krijgt onze Haflinger deze zomer thuis een veulentje, dus dat wordt ook spannend hoe dat gaat. Het eerste half jaar voer ik haar in ieder geval niet automatisch, want moeder en kind passen niet samen in het voerstation. We hebben ondertussen ook wel een box gemaakt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:09

Ik was niet naar een hit actief stal gegaan, Maar dan niet omdat ik een hit actief stal niks vind, maar omdat ik erg gericht ben op weide.. Vind dat ieder paard sowieso zomers de wei op moet..
Maar dat is mijn mening :)
Laatst bijgewerkt door ShauniBef op 08-01-12 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:10

ShauniBef schreef:
Ik had het niet gedaan.. Maar dan niet omdat ik een hit actief stal niks vind, maar omdat ik erg gericht ben op weide.. Vind dat ieder paard sowieso zomers de wei op moet..
Maar dat is mijn mening :)

Ook als ze zich dan tot bloedens toe open schuren?