Verveling op de poetsplaats

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alissa_Yara

Verveling op de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:16

Hallo,

ik heb een vraagje. Mijn paard verveelt zich altijd heel erg als hij een tijdje op de poetsplaats moet staan. Dan gaat hij schrapen met zn benen en mij irriteren door met zn lippen te happen enzo. Als ik hem in zijn stal poets doet hij dit niet omdat hij dan kan eten, maar ik vind dat hij toch moet leren om gewoon op de poetsplaats te staan. Als de hoefsmid komt doet hij dit ook, hij is echt ongeduldig. Weet iemand een oplossing of iets wat ik kan doen om mijn paard bezig te houden?

Alvast bedankt

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 02:49

Gwn consequent zijn, belonen waarneer
Hij ophoudt met irriteren. Je kan hem best
Met je stem corrigeren en een tik geven als hij echt
Te ver gaat, MAAR geen zweep.

Hij weet dat er een plek is met voer, hij
Dramt door tt hij zijn zin krijgt. Gwn
Geduldig en erg consequent zijn. Niet
Zijn zin geven.

Miss helpt dit je?

Gr

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:29

tja,ik snap eogenlijk niet goed wat het probleem is om je paard dan wat hooi aan te biden zodat het wat te eten heeft en dus rustig is?
ik denk dat als je paard volgegeten is het vast niet zal doen,dus als het wat onrustig is omdat het hongerig is dan geef het gewoon wat hooi?

bij ons op stal doen we het bijna allemaal, op de poetsplaats hangen ook standaard gevulde hooinetten zodat de paarden wat te eten hebben :j

Djeradalover

Re: Verveling op de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:55

Mijn pony doet dit ook, maar wel steeds minder en ik geef hem GEEN eten op de poetsplaats. Hij moet gewoon leren dat de poetsplaats niet hetzelfde is als z'n stal, dus consequent wezen en blijven. Het zou wat zijn als je straks overal je pony te eten moet geven omdat hij anders niet stilstaat/braaf is. Wel kan je misschien een bal ophangen als daar de mogelijkheid toe is. Vaak kunnen ze zich daar ook wel aardig mee vermaken (dan ben je van dat happen af).

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:57

Eten geven op de poetsplaats vind ik ook echt not done!!!
Paard moet zich gewoon gedragen dan....begint hij te schrapen of wat dan ook meteen duidelijk corrigeren/laten weten dat dit geen acceptabel gedrag is.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:58

Nee ik wil hem geen eten geven op de poetsplaats hij moet maar gewoon begrijpen dat poetsen op de poetsplaats er ook bijhoort en daar moet hij ook gewoon rustig doen..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:01

Klein vraagje, waarom laat je je paard in godsnaam zo lang staan dat hij lastig wordt? Hij is ook niet graag alleen hoor, en zeker niet als jij wat verderop staat te kletsen misschien?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:05

ik was eens bij iemand die haar paard alleen kon poetsen in de stal met een heleboel hooi. Als paard klaar was met eten begon ze te klieren....

Mijn paard is heel geduldig, ik zou haar zo een uur kunnen laten staan zonder dat ze iets doet. Volgens mij is dat ook het karakter van het paard hoor.

In ieder geval inderdaad niet beginnen met voeren op de poetsplaats. Probeer de tijd dat ze op de poetsplaats staat uit te bouwen en geef desnoods een snoepje als je klaar bent en ze naar stal gaat....

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:38

Heleennn schreef:
Klein vraagje, waarom laat je je paard in godsnaam zo lang staan dat hij lastig wordt? Hij is ook niet graag alleen hoor, en zeker niet als jij wat verderop staat te kletsen misschien?

ik laat hem helemaal niet lang staan, hoogstens twintig minuten. en hij staat ook helemaal niet alleen, ik loop even op en neer naar mn kast om mn zadel etc. te pakken en dat is het.. en er staan ook vaak gewoon paarden naast maar dan doet hij het nog.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:40

20minuten is best lang hoor :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:44

Ik leer al mijn vzpaarden (en nu ook mijn eigen paard) het volgende: Wachten is LEUK! Het is de ultieme beloning voor ze. :j
Dus als ik ze poets, op buitenrit even stop om iemand de weg te wijzen of een praatje te maken, in de bak stilsta om even te bellen/sms versturen, dan staan ze tevreden van hun beloning te genieten.

Hoe leer je dit? Creër situaties waarin ze willen stilstaan. Bij het rijden, flink intensief trainen, tot het punt waar ze na flink wat galoperen echt wel willen stoppen. Laat ze stilstaan, koppel er eventueel een stemcommando aan, en blijf gewoon een tijdje zo staan. Geef zelf het commando om weg te stappen nog voor je paard weg wil stappen. Dit breid je langzaam uit.
Naast het rijden kun je je paard ook door goed longeren en mentaal intensief grondwerk zover krijgen dat 'ie stil wil staan.

Het kost even wat moeite, maar je hebt er zoveel plezier van. Mijn vzpaard blijft inmiddels op het commando halt zelfs midden op het erf (redelijk) stilstaan, zonder vastgebonden te zijn. :)

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:04

ik geef mijn paard ook geen eten als ik poets
en poets mijn paard ook nooit in stal
stal is haar ruimte voor ontspaning
en poetsen zie ik al als een stukje werk
en in het begin wou die van mij ook niet stil staan en schrapen met de voorbenen
maar je moet gewoon conseqent zijn
dat uurtje dat je per dag met ze bezich bent per dag moeten ze het gedult maar op brengen hoor
de andere 23 ur is ze vrij en kan ze doen wat ze wil

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:28

Heleennn schreef:
20minuten is best lang hoor :o

vind ik wel meevallen hoor! Als je bv aan het invlechten bent, ben ik wel langer bezig. Als ik uitgebreid poets, de staat of manen aan het doen ben en daarna nog op ga zadelen ben ik wel een uur bezig!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:25

Aangezien dit topic vrij recent is, gooi ik hier toch even mijn dingetje neer..

Ik heb dus eigenlijk het omgekeerde. Mijn vzp loopt enorm te dralen op het moment dat je haar op de poetsplaats hebt gezet, schrapen, met het touw klooien, etc. Pas na een minuut of 20 blijft ze rustig staan. :o op zich is het dus niet zo'n heel groot probleem, maar ik vraag me toch af of ik er iets tegen kan doen. Ben bang dat ze zich nog eens bezeerd met schrapen / tanden in de ring ofzo. Kan het zijn dat ze gewoon opgewonden/vrolijk is? Zo ja, dan wordt het nog lastig, ik kan moeilijk vrolijkheid af gaan straffen :o

Ik laat haar trouwens bijna niet alleen, misschien een minuutje om haar zadel te gaan halen oid. Als ik naar de auto moet krijgt ze een plukje kuil voor haar neus zodat ze even afgeleid is :o ze wil nog wel eens lelijk doen naar andere paarden, vind ik niet zo netjes als ik er niet bij ben.

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:59

Ik zou der geen tik geven. Dan geef je der als nog aandacht (misschien niet op zo een leuke manier maar het is aandacht). Dan geef je dus zijn zin. Je moet gewoon proberen te negeren. Op een gegeven moment wordt het voor hem ook niet leuk meer en dan stopt ie. Dan kan je hem natuurlijk weer belonen.

Ik weet het negeren is moeilijk maar probeer het is ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:05

Ik heb hier niemand gezien die zn paard een tik verkoopt? Dat doe ik trouwens alleen als ze echt bijt, maar dat mag ze toch niet :D

mavosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:01

Misschien voor een afleiding zorgen?
bijvoorbeeld iets ophangen waar hij mee kan spelen of zoiets?..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:43

ik zou het gewoon negeren, in ieder gevoel niet voeren, anders kun je hem/haar straks zonder te voeren niet op de poetsplaat zetten

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:53

Ik zou het negeren, hooguit terug zetten op z'n plek op het moment dattie gaat draaien. Die van mij heeft het ook lang gedaan (is jong en had nauwelijks geleerd om STIL vast te staan), als hij gaat draaien zet ik hem gewoon rustig terug, maar schrapen of wat dan ook negeer ik. Het is namelijk zo dat wanneer jij reageert en of dit nou boos is of niet, hij de aandacht krijgt waar hij om vroeg. Heeft hij een minuutje heel braaf stilgestaan en niet vervelend gedaan? Dan mag je hem best eens een beloning oid geven :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:39

Ik geef mijn paard z'n liksteen op de poetsplaats, dan heeft hij wat te doen. Hij vindt 't ook best prettig als ik 'm ros (borstelen doe ik eigenlijk zelden) en vooral de plekjes waar hij jeuk heeft ros ik extra, dan staat 'ie wel stil hoor! Verder zorg ik ervoor dat ik niet te lang aan het frunniken ben, als hij er langer dan een kwartiertje moet staan is dat een zeldzaamheid. De poetsplaatsen zijn gelukkig overdekt, dus ook in de schaduw wanneer het warm is.

Wanneer hij bekapt wordt staat hij los met het touwtje over z'n hals. Bekapper zorgt er wel voor dat paard oplet ;)