Groepshuisvesting met schuilstal zonder bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woezeltje

Groepshuisvesting met schuilstal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:27

Hallo allemaal,

Ik zit er aan te denken om mijn paard te verhuizen naar een ander pension waar ze de paarden houden in groepshuisvesting. Buiten lopen ze op een zandvlakte en in de schuilstal staan ze op het beton zonder bodembedekking, en dit laatste breng me over tot twijfel. Heeft iemand zijn paard in de zelfde situatie zonder bodembedekking? In de zomermaanden staan ze de 24 uur op de wei :)

Mijn paard staat nu op pension met wat meer luxe zoals binnebak en een stal met flink wat stro. Maar het zit met niet lekker dat mijn paard vrijwel de hele winter binnen staat :( dus ben aan het kijken voor betere mogelijkheden voor mijn paard :)

Caira

Re: Groepshuisvesting met schuilstal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:34

Goed dat je daarover nadenkt! Alleen beton in de schuilstal lijkt me niet optimaal, maar als ze wel gewoon op de zandvlakte kunnen liggen moet het kunnen. En misschien samen wat investeren in rubberen matten voor in de schuilstal

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:39

Ik moet zeggen dat ik daar nog niet zelf ben wezen kijken heb een afspraak staan voor van de week :) maar had via via gehoord dat ze dus op het beton staan... Rubbere matten is inderdaad een idee :) en als ze op het zand kunnen liggen is ook wel zacht schijnt een goede bodem te zijn :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:13

Ik denk dat ik er niet zo'n moeite mee zou hebben, zolang het in het zand maar altijd droog is. De schuilstal is om te schuilen, m.i. hoeven ze daar niet per sé te kunnen liggen. Als er dan een goede zandvlakte is kunnen ze daar goed liggen.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 21:19

Ja er is mij verteld dat de zandvlakte wel gewoon goed is dus geen plassen water etc. Ben heel benieuwd als ik er ga kijken :D vind het wel spannend maar ik weet 100% zeker dat ik mijn paardje hier een groot plezier mee doe, ze is zo graag uit haar hokkie :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:38

Goed dat je er zo mee bezig bent! Ik hoop dat het je bevalt als je gaat kijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:35

Bdembedekking in een schuilstal maakt er 9 van de 10 keer een toilet van ipv schuilgelegenheid. Zolang er andere plekken zijn waar ze zacht en droog kunnen liggen is bodembedekking in de schuilstal niet nodig.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 00:49

Tanx voor je reactie :D maak me er al iets minder zorgen om hihi

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:55

Zolang het weer het toe laat staan ze bij mij ook gewoon op beton.
Als het kouder en natter begint te worden en ze voor de nacht naar binnen gaan vul ik de stal voor 2/3e met stro (stal is 5.5m bij 4.5 meter en de plek waar geen stro ligt mesten ze)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:59

Bij ons is de schuilstal ook gewoon van beton zonder verder iets. Wel zo fijn anders maken ze er vaak alleen maar een bende van. Liggen doen ze maar in de wei.

mizzwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:38

Misschien kan er zand in gestort worden? Of tegels? Zodra er stro in ligt zullen ze er zeker weten hun behoefte in doen.. In het zand is het lastig opruimen. Maar op tegels veeg je zo weg..

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:46

Op het moment dat ik hier stro in de schuilgelegenheid leg wordt deze inderdaad direct als plek om te mesten en plassen gebruikt.
Nu ligt er alleen zand.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:43

Mijn paard heeft ook alleen maar tegels in de schuilstal. Wel heeft hij in de wei verschillende rol/zand plekken om te liggen. Ik maak me er geen zorgen om hij doet het nog steeds goed.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 15:36

Nou mensen ik ben wezen kijken :D en ik moet zeggen ik ben echt positief :) ...
Nu ik het gezien heb vind ik het ook niet meer zo erg dat er geen stro ligt. De paarden gaan bijna nooit binnen staan ,en ze gaan inderdaad alleen naar binnen om te mesten en tja plassen doen ze liever niet op het beton want dat spetter vinden ze niet zo fijn :+ haha... Dus eigelijk kiezen de paarden ervoor om gewoon de hele dag buiten te staan en te liggen want ze staan dus op een zand plaat en deze blijft mooi droog :) :) paardjes stonden er goed bij!

Alleen helaas is er geen plek op dit moment in de groepshuisvesting maar heb dus de optie om een stal te huren waarbij ze overdag een overdekte paddock in ga met 3 andere paarden en s'nachts dus weer op stal. In de groepshuisvesting staan er 2 te koop dus grote kans dat ze na de zomer erbij kan dus dan kies ik uiteraard voor de groepshuisvesting :) ..

In de zomer staan ze 24 uur op het land en toevallig staan ze net een paar weken weer op het zand.